לכל אחד מאיתנו יש לו הסתכלות שונה על העולם וברור שהסתכלות זו משפיעה על דרך החשיבה שלו בסוגיא זו.
האדם מורכב מגוף ונשמה. פנים וחוץ.
העולם מורכב גם הוא מפנים וחוץ.
ישנם אנשים הבוחרים להסתכל על החוץ בלבד. אנשים אלו שקועים בעולם הזה ותאוותיו, לפי ראות עיניהם זה כל העולם הסובב אותם ואם כן אין סיבה לא להיות שקוע בו...
לו יעצרו רגע אנשים אלו מטרדות העולם ויתבוננו סביבם, ללא נגיעה של רצונות התאווה, מיד יראו גם בגשמיות את מציאות הבורא, שלא יתכן לומר שעולם כ"כ מורכב ומושלם נעשה בלי בורא.
כלומר ניתן להגיע לרוחניות מהתבוננות חיצונית.
אבל זו אינה המטרה. זו רק הדרך להגיע להסתכלות פנימית גמורה - להבין שהכל הוא פנימי ורוחני.
מי שמבטו מבט פנימי - מתעלה למדרגה עליונה של אמונה.
מי שמסתכל במבט חיצוני רואה במנהגי הפרושים דבר מוזר. אבל במבט פנימי, ברור שהעולם נברא להתעלות ברוחניות ולא למימוש התאוות...
דבר זה ניתן לראות בפרשתנו.
קרח, שהיה פיקח, 'עינו הטעתו' ולכן הוא לוקח את עצמו (ראה רש"י) לחלוק על משה. הוא מקנא באליצפן, מקנא באהרן ומשה. מה שחשוב זה *עצמו* הוא רוצה להיות נשיא שבט לוי ואם לא אז כהן גדול...
אבל במבט פנימי אין כלל מקום לקנאה בעולם.
הרי ה' בראני כמו שאני - וכך אני אומר כל בוקר 'שעשה לי כל צורכי' - כלומר כל הכוחות שאני צריך נמצאים בי ואין לי מה להשוות עצמי לאחרים או לרצות את כוחותיו של חברי.
אדם שמכוון לשם שמים, לא מקנא באחרים, הרי העיקר שהעבודה תעשה ומה משנה מי עושה אותה?
אהרן מידתו שלום 'אוהב שלום ורודף שלום' לכן הוא נבחר לכהן גדול. כדי לעשות שלום צריך רק להסתכל לפנימיות האדם ולהשכיח את כל הבעיות החיצוניות.
אבל קורח אע"פ שגדול ופיקח היה - כשהוא דואג רק לעצמו אינו נחשב כלום.
קרח רואה תכלת, אם זה העיקר למה שלא נצבע הכל בתכלת? (בעוד שאהרן הרי לובש מעיל שכולו תכלת....)
קרח רואה את מעמד הכהונה, אם זה העיקר למה רק אחד כהן? 'כל העדה כולם קדושים'!
אך זהו מבט חיצוני. זהו מבט גשמי ללא פנימיות.
'המעט כי העליתנו מארץ זבת חלב ודבש ...'
אומרים חז"ל בילקוט שמעוני:
'מה טובה עשית לנו? הוצאתנו מארץ מצרים שהיא כגן ה' ולארץ כנען לא הכנסתנו, הרי אנו מתים במדבר והנגף משתלח בנו בכל יום.'
זוהי הסתכלות חיצונית על הנעשה במדבר. אין הם מבינים שתכלית ההליכה במדבר ואכילת המן היא לקבל תורה ולהזדכך לקראת הכניסה לארץ קדושה. הם מסתכלים על המציאות בעיניים גשמיות ואם כך אז באמת מצרים טובה יותר...
ולכן הן מסיימים ואומרים
'העיני האנשים ההם תנקר?' - אנחנו רואים ברור שכאן במדבר קשה ובמצרים היא ארץ זבת חלב ודבש ומה שמשה אומר הפוך כדי להאמין לו צריך לנקר את עיניים...
ועל כן סיימו 'לא נעלה' איננו מעוניינים להעלות את הסתכלותנו למדרגות קיצוניות של 'אנשים מוזרים' שמסתכלים על העולם במבט מוזר...
שנזכה לרומם את מבטנו להביט לפנימיות ולרוחניות בעין פקוחה וישרה.
ומתוך כך נגיע לאמונה בהירה ואמיתית ונזכה לגאולה השלמה ולכל הטוב.
שבת שלום
ע''פ שפת אמת תרנו
ומכתב מאליהו ח"ג עמ 141.



