ואמרו רבותינו במסכת אבות (פרק ה' משנה יט)
כָּל מִי שֶׁיֵּשׁ בְּיָדוֹ שְׁלשָׁה דְבָרִים הַלָּלוּ, מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ. וּשְׁלשָׁה דְבָרִים אֲחֵרִים, מִתַּלְמִידָיו שֶׁל בִּלְעָם הָרָשָׁע. עַיִן טוֹבָה, וְרוּחַ נְמוּכָה, וְנֶפֶשׁ שְׁפָלָה, מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ. עַיִן רָעָה, וְרוּחַ גְּבוֹהָה, וְנֶפֶשׁ רְחָבָה, מִתַּלְמִידָיו שֶׁל בִּלְעָם הָרָשָׁע...
אם כך , האם בהרגשות אלו הפכנו להיות תלמידיו של בלעם הרשע ח''ו?
בלעם אומר על עצמו שהוא 'יודע דעת עליון' הוא מבין מה זה אלוקות והוא יודע את הקב''ה.
עד כדי שחז"ל אומרים שבאומות העולם קם נביא כמשה והוא בלעם.
בלעם גם מכיר במעלת האבות 'תמות נפשי מות ישרים ותהי אחריתי כמוהו', בלעם מבקש למות כמו האבות הקדושים. 'כי מראש צורים אראנו ומגבעות אשורנו' מסבירים חז"ל שבלעם מסתכל על האבות והאמהות והמזבחות שהוא בונה הן כנגד המזבחות שבנו האבות .
כלומר מדובר פה באדם שבאמת מבין מול מה הוא עומד, ותאותו היא למות במדרגת האבות.
ולכשנתבונן באישיותו הדבר מפליא מאד . מחד אמרנו שיש פה אדם גדול עם הכרה גבוהה, מאידך העצה המרושעת שנתן לפני שהלך למקומו 'אלוקיהם של אלה שונא זימה'... , זה האדם ש'יודע דעת עליון'?
הדעת מורכבת משני שלבים.
השלב הראשון צריך לדעת- ההכרה.
השלב השני הוא להעביר את הידיעה לעולם המעשה - צירוף הדעת לעולם המעשי.
'הבדלה בחונן הדעת- כי אם אין דעת הבדלה מניין'- הטעם שמבדילים במוצאי שבת בברכת חונן הדעת היא שכדי להבדיל בין דברים צריך דעת. צריך להכיר מהו כל דבר ואז אפשר להבדיל.
אברהם אבינו מכיר בבוראו. ומה עושה? משתנה! הוא הולך ושובר את אלילי אביו ומלמד תועים בינה.. הוא מצרף את הדעת למעשה.
'מרגלא בפומיה דרבא (רבא היה רגיל לומר) תכלית חכמה תשובה ומעשים טובים' כלומר אדם שעוסק בחכמה בלי תשובה ומעשים טובים לא הגיע לתכלית החכמה. אדם כזה נשאר בהכרה ולא צרף את החכמה והדעת למעשיו.
וכנראה דבר זה לא פשוט בכלל שכן רבא, אחד מגדולי האמוראים, היה צריך לחזור ולשנן זאת לעצמו...
משה רבנו, הוא גדול הנביאים 'פה אל פה אדבר בו' באסקפלריה המאירה, ומתוך כך הוא 'עניו מאד מכל האדם אשר על פני האדמה' דווקא מכח ההכרה הגדולה הזו נהיה משה עניו מכל האדם...
אבל בלעם, הוא שקוע בתאוותיו בקנאה ובכבוד, הוא לא מצרף את ידיעתו הגדולה למעשיו. לכן הוא מצד אחד מעריך ומכיר בערכם של האבות, אבל מאידך אין לו שום סיכוי להיות כמוהם...
גם אם לפעמים אנחנו מתאווים ומקנאים, עדיין רחוקים אנו מדרך זו של ידיעה לחוד ומעשים לחוד. ושואפים אנו לתקן את כל מעשינו שיתאימו לאמונתנו והכרתנו.
שנזכה.
שבת שלום
ע"פ דברי הרב שלמה וולבה זצ"ל
פרקי קניין דעת עמ' נא
@כנפיים
זהירות בתגובות 

