דיון/שאלהאנונימי (פותח)

לפי עמוס, מיכה, ישעיה, ירמיה וכו'... אין על האדם לקדש את פולחן האלהים, לפי סדר העדיפויות התנכי המוצג על פי נביאים אלה על האדם קודם לקדש ולפעול על מנת הנחלת הצדק וערכי המוסר , להיות דובר אמת ולדאוג לחלשים ממנו.

איפה זה ואיפה החברה הדתית כיום?

כדתל"ש, אני יודע שזה לא מה שבראש מעייניו של כל דתי, רוב מוחלט של הדתיים שאני מכיר (המון) עובדים באופן סזיפי על קיום מצוות והלכות, באופן עיוור גם יש לציין, ובעצם מנשלים מחייהם את הדאגה לאחר , את ערכי הצדק והמוסר וכו'. זוהי אינה יהדות! זוהי עבודת אלילים, זהו פולחן גרדיא.

אני מאמין שאלהים חפץ שמהמוסר שהוא הנחיל בלב כולנו, ומה"צלם" האלהי הזה, שקרבנו מצווה על כלנו לקיים, ניצור חברה אכפתית, אנושית, מוסרית, הדואג לכל, לא משנה אם הוא יהודי או לא, מאם הוא דתי או לא, אם הוא אשכנזי, או ספרדי, אם הוא הומוסקסואל או סטרייט. מקום כזה, המקיים אמונה זאת, ששם את אושר האדם והגשמת הצלם האלהי הטמון בו מצאתי רק בחברה החילונית, בתנוענות הנוער היהודיות הציוניות, אלה שהקימו את הארץ הזאת.

לאן מתדרדרת התנועה הדתית בארץ?! הוריי ודודיי מספרים לי על תנועת בני עקיבא, שמה שהיה חשוב שם זה אושרו של האדם, עם ציונות וערכי הדת, העיקר היה שהאדם יחייך ולא יפגע באחר, וכן יהיה דתי..

ומה כעת!? אני זוכר את הגסיסה, בילודתי בבני עקיבא אני זוכר שלא היתה הפרדה בין המינים, שהעיקר היה חינוך לערכים חברתיים, שהתפילה לא הייתה המרכז. וכיום, המציב מביש, עוד מקום עיוור ששם את הפולחן בראש- עבודת אלילים.

תלמדו! תטילו ספק במה שמלמדים אתכם! אם אתם לא מאושרים באמת! אם אתם יודעים שיש מעבר לאמת שקרית זו, כי אני בטוח ומשוכנע שבכולכם יש ספק שאלקים, הכל יכול, שיצר את כולנו בעולם הגדול הזה, דורש מאיתנו להתפלל אליו 3 פעמים ביום, לברך על כל דבר הנכנס לפינו! לבזבז את ימי חיינו בפולחן ובמצוות חסרות שחר.

במקום זאת הוא חפץ שנודה על חיינו הקדושים! שנגשימם! שנצור חברה מוסרית, חברת מופת , שלכל חברייה טוב ומאושר! אור לגויים!

אני לא כל-כךתירא-אל

מחבבת דיונים טעונים ריגשית כמו זה, אבל רק אומר שאני מוצאת את האושר שלי ביהדות, תודה על הדאגה. ונראה לי, שמי שאטם את עצמו, והתעוור לראיית האמת במציאות היא אתה. נפגעת, והכעס שלך מסמא את עינך. מחנכים אותנו להתבונן ולשאול, מלמדים אותנו לפתוח ראש, ואחרי התבוננות ושאילה והיפתחות, בחרנו ביהדות.

שבוע טוב.

שלום לאח שלנו -אח..

בא נפתח קודם כל ש....
אין אדם יותר מאושר מאשר אדם שעוסק בתורה!
אין אדם יותר מוסרי מאשר אדם שעוסק בתורה!
אין אדם יותר מגשים מאשר אדם שעוסק בתורה!
אין אדם יותר קדוש מאשר אדם שעוסק בתורה!
אין אדם יותר מאיר לגויים מאשר אדם שעוסק בתורה!
אין אדם יותר אמיתי מאשר אדם שעוסק בתורה!
רוצה עוד?

אהה...עוד משו - אל תמציא תירוצים שעזבת לחברה החילונית כי....
התירוץ היחיד זה בגלל שבא לך להיות "חופשי" מתורה. מהחוקים. נקודה.
כל התירוצים האחרים הם...אשכרה "תירוצים" ולא תשובות אמיתיות.

אין חסד בחברה הדתית?!?
מה אתה אומר?
סתם לידיעתך...
יש אלפי גמחי"ם בכל הארץ. של דתיים. אלפי גמחי"ם.
יש ארגוני צדקה - מכאן ועד הודעה חדשה...
אני לא יפרט לך אותם כי...
א - זה ארוך בטירוף.
ב. זה דבר פשוט וידוע שיש המון חסדים כאלה.

יודע ש...המון חילונים נזקקים באירגונים שהוקמו ומופעלים ע"י דתיים.
סתם לדוגמא - תגיד , מי דואג לחברה הכללית בכנסת?
מי קצץ מקצבאות הילדים? מי יצא נגדו?
למי יש ארגוני חסד פרוסים בכל הארץ?
לחילונים או לדתיים?
צודק. לשניהם. ו....למי יותר?
התשובה ברורה. כל חילוני יאמר לך ש....לדתיים.
ככה ש - הדתיים לא עובדים שום פולחן של אלילים.
אלא - בשונה ממך - הם עובדים את מלך העולם ב-א-מ-ת.
גם מעשים - גם גמילות חסדים - ו...גם תורה!!
אזכיר לך למה היטלר רצה להשמיד את היהודים?
כי...הוא ראה בהם כ - מביאים את המוסר לעולם. הבנת?
היהודים. הדוסים האלה - הם אלה שמביאים את המוסר ל-ע-ו-ל-ם.

תסתכל בתורה , תספור כמה מצוות יש בין אדם לחברו.
רק השבוע קראנו בבית כנסת את פרשת משפטים - מלאה מצוות שבין אדם לחברו.

הלל אמר לגוי שרצה להתגייר שכל התורה בתימצות היא -
"ואהבת לרעך כמוך" שב"ה זה מתקיים כיום בהרבה מאוד עזרה של אחד לשני.

בחברה החילונית לעומת זאת , גם שם יש גמילות חסדים ואהבה לחברה -
אבל ברמות ה-ר-ב-ה יותר נמוכות! מספיק להגיד מה הולך בתיכונים החילונים לעומת
הישיבות הדתיות - ו...זה ברור איפה היחס לאחר יותר חזק.

תקשיב , אח שלי - אתה לא רוצה ת-ו-ר-ה.
זו הבעיה שלך. זהו. נאדה. כלום לא יותר.
למה? לא בגלל הבעיה שלך עם ה"מוסריות" כי - אם כך לא היית בורח לחברה החילונית.
אלא - אין לך כח להשתלט על עצמך בחיים.
בא לך ללכת על פי הרגש שלך ולא יותר.
רק חבל ש...לא כל מה שאנחנו מרגישים ממנו הנאה - הוא אמיתי.

אלוקים הכתיב למשה מה הוא רוצה שנעשה.
כן , הוא רוצה גם שנתפלל אליו. למה? אפשר להסביר לך.
הוא רוצה שלא נחלל שבת. למה? גם את זה אפשר להסביר לך.
אבל....שוב , לא אלו הבעיות שלך - כי....אם אלו היו הבעיות שלך באמת , לפני שהיית בורח
מהתורה היית שואל ומברר שזו אכן הדרך הלא נכונה. היית חוקר - ואם עזבת - או שלא חקרת מספיק
או ש...מה שמסתבר יותר -
אתה הולך אחרי הרגשות שלך בלבד.
אתה לא מסוגל לחסום את עצמך!


יודע מה - אתה עכשיו הכי לא מוסרי בעולם - למה?
כי אתה כפוי טובה! ה' נותן לך הכל , ואתה רק לוקח ולא נותן לו מה שהוא מבקש!

הבנת?


אח שלי , אם אתה רוצה את האמת - תחפש אותה באמת - בלי נגיעות אישיות.
אתה מוזמן לברר את האמת.
בשורות טובות!
בהצלחה!!

 

 

תגובה,אחד מאלף

בס"ד

אני לא יודע, אם אתה דתל"ש או שלא. ויותר מזה, התבלטתי אם למחוק את דבריך המתריסים. אבל- אלי זה נשמע מטופש. אבל אני לא מפחד. מעולם לא שמעתי דתל"ש או קראתי סיפור של אחד שכזה, שהצליח למצוא תירוצים מספקים לעזיבת האמת. ולכן: תפאדל. אם אתה רוצה להתווכח, בכבוד!!!

אבל, סתם עצה בחינם מידיד אמת- כדאי לא להתריס. אני מזמין אותך (ועדיף במסר"ש) לבירור אמיתי ורציני של הדברים, ללא השמצות. בוא בשלום!

ועכשיו, לתכל'ס, נתייחס לדבריך. על ראשון ראשון ועל אחרון אחרון:

לפי הנביאים- רגע, אתה מקבל את דברי הנביאים כמסמך מחייב, או שציטטת אותם סתם?! בכל מקרה, הדברים ששמת בפיהם, אינם נכונים, ומכיוון שלא הבאת פסוקים, אין למה להתייחס. (למרות, שגם הפסוקים שמדברים דומה לדבריך, שמן הסתם תביא. דיברו כל לדורות שעבדו את השם בשלימות, אולם הייחס החברתי היה מעפן. ולכן התוכחות היו בהתאם) בכל מקרה, אני ממליץ לך ללמוד ספרים אלו, עם הפירושים של המאורות הגדולים, מפרשי היהדות.

הדתיים לא מתעסקים בחיי חברה- הטענה שלך מפורכת מעיקרה. למי יש הכי הרבה גמח"ים? מי נמצא הכי הרבה בצבא? את מי רואים ראשונים בכל פיגוע (רמז למתקשים: הצלה וזק"א), כמה ראשים של חיילים במלחמה האחרונה היו מעוטרים בכיפות?! נו באמת..

אתה מאמין שאלוקים חושב - יש לי שאלה, אם אני אטען משו בשמך, האם אתה לא תתעצבן על חוצפתי? אם כן, כיצד אתה מתיימר להציג את ה"דעה" של רבש"ע? האין זו יומרה מחוצפת?

בכל מקרה, אולי הגיע באמת הזמן לברר. תסיר את המחיצות, ותתחיל לברר. תתחיל לבדוק, לשאול, להטיל ספק באקסיומות ולהסכים להקריב רצונות ותאוות. "האמת כבידה, על כן נושאיה מעטים"

אחי היקר, אתה מוזמן לשוב הביתה.

---

ועכשיו, קטע קצרצר מעניין. לטובת שאר חברי הפורום. עד לא מזמן, מאוד עניינה אותי נק' הזאת. מה גורם לאנשים לחזור בשאלה. חקרתי את זה בכל דרך אפשרית כמעט וכל ספר של דתל"ש ששמעתי עליו, ניסיתי להשיג וקראתי אותו, אפילו קניתי מס' ספרי מחקר מקצועיים בנושא, וראיינתי בעצמי מס' לא מבוטל של דתל"שים. תתפלאו (או שלא...) אבל מתוך כל הסיפורים שקראתי ושמעתי, וגם מתוצאות המחקרים הנ"ל, רק אחד מבין החוזרים בשאלה טוען שעשה כך משאלות באמונה. כל השאר מודים שעשו זאת מסיבות אחרות. (ואגב, אותו אחד מודה שהוא לא בירר כלל את העניין). לדוג', הספר "נהג חדש" של שבתאי קור בכריכה האחורית כתוב: "לא כפר בגלל שאלות באמונה"....

תאמין לי אני דתל"ש...אנונימי (פותח)

חח, נראה לכם שכל מי שחילוני פשוט איבד את האור, אע? אתם דתיים רק כי אתם לא לומדים את הצד השני, נשבע לכם שאם החברה הדתית היתה יותר חשופה לערכים החילוניים של המדינה הזו היו הרבההה פחות דתיים, אבל אתם מפחדיפם מדי שהערכים שלהם אתם מחנכים לא נכונים שזה לא קורה.

יש המוווון דבירם מדהימים בדת היהודית, רק החינוך היהודי -דתי כיום, הוא פשוט לאומני ולא נאור..

אני לא מאמין לנביאים, אני מציג את דבריהם בשבילכם, כאנשים שמאמינים להם.

"שנאתי מאסתי חגיכם ולא אריח בעצרותיכם: כי אם תעלו לי עלות ומנחותיכם לא ארצה ושלם מריאיכם לא אביט.... ויגל כמים משפט וצדקה כנחל איתן" עמוס ה' כ"א -כ"ד.

קראו גם ישעיה א', י'- יז'. ומיכה ו', א' עד ח'....

מי נמצא הכגי הרבה בצבא? עדיין בני המושבים והקיבוצים נמצאים הכי הרבה בצבא, מאז ראשית המדינה... וזה כאחד שעבר גיבוש טיס  ויום סיירות, רוב מי שהיה איתי היו קיבוצניקים ומושבניקים...

אתם גם פועלים מתוך  "ידיעה" מה אלקים חושב... אז אל תסתור את ערכיך.

 

 

תקשיב - איש ה - "מוסר" -אח..
אתה בחיים לא היית דתי.
כל הזמן שחיית בתודעה שאתה דתי - זה היה בלוף אחד גדול.
כנראה שפחדת מההורים שלך או מהחברה שבה חיית. המשכת לחיות כך כי - כך גדלת.
אתה לא יודע ביהדות נאדה. אולי אתה רק חושב שאתה יודע - אבל אתה לא יודע. מוכח.

אל תעשה אותנו מטומטמים.
תאמין לי שאני יודע טוב מאוד מה זה חילונים.
יש לי המון קרובי משפחה [לצערי] כאלה - ויש לי גם חברים כאלה.
סיפר לי חבר טוב שלי שעבר לבית ספר חילוני - הוא בא לביקור אלי לישיבה.
תקשיב טוב טוב מה הוא אמר לי -
"אין על הישיבה הזו. אני רוצה לחזור לכאן. היחס כאן בין החברה הרבה יותר כיף."
הבנת?
שלא נדבר כמה דיבורים מאחורי הגב יש בחברה החילונית...
שלא נדבר כמה מכות יש בחברה החילונית...
שלא נדבר כמה חוצפה יש בחברה החילונית...
שלא נדבר כמה גועל יש בחברה החילונית...
שלא נדבר כמה אגואיסטיות יש בחברה החילונית...

מעניין מאוד - כיום - יש מאות אלפים שחזרו בתשובה לעומת אלפים בודדים שחזרו בשאלה.
שאלת את עצמך - למה? תחשוב. הסיבה פשוטה.

תראה , אתה מביא ציטוטים ו...אשכרה אתה לא יודע מה כתוב שם -
הנביאים מוכיחים את עמ"י על זה שהם "צבועים". יעני עובדים את ה' - מקריבים קורבנות וכדו'...
אבל הלב שלהם - מגעיל. הבנת? זה מה ש-ל-א קורה כיום [לפחות ברובה הגדולה] בחברה הדתית.

אתה רוצה רק מוסר.
יודע , יש אצלינו בישיבה - אדם רומני גוי - מבוגר...
בואנה , האדם הכי מוסרי שפגשתי בעולם. הכי מאמין שיש ה'.
הוא מתפלל ולומד מידי פעם. רק ש...אני שואל אותו - וואוו מה עם המצוות המעשיות - הוא מתבלבל ומתחיל
לגמגם - אין לו תשובה.
הוא עושה לי - "הלב חשוב" - ואני עונה לו - "נכון. אבל גם המצוות המעשיות חשובות".
למה? כי יש חוקים לעולם.
יש לך מטרה בעולם. אל תעבוד על עצמך בהשליות לא מהעולם הזה.
ה' דורש בברור גם מצוות מעשיות. כתוב שחור על גבי לבן.

יודע מה , למה אני מרחיב בנושא?
הרי - אתה בורח מדת לא בגלל שום סיבה אחרת חוץ מ...האי השתלטות שלך על התאוות שבתוכך.
כבר הסברתי לך שכל שאר הדיבורים שלך הם רק תירוצים חסרי כח.

רוצה להיות אדם מוסרי [שעכשיו אתה האדם הכי לא מוסרי בעולם. אתה כפוי טובה כמו שכתבתי בהודעה הקודמת] -
בא להתנגח. בשבילך זה יהיה להתנגח , בשבילי זה יהיה להסביר לך את האמת.

אתה מוזמן. רק....חבל שתכתוב שוב פעם את "הרצאות" המוסר שלך. כי -
זה אשכרה מיותר.

רוצה לראות שאתה חי בשקר? כן , שקר אחד גדול -
מוזמן לזירה.
כי..."לשקר אין רגליים".


בהצלחה אחי.
בשורות טובות!


לא נראה לנו שכל מי שחילוני איבד את האור.אנונימי (פותח)

בדרך כלל הוא פשוט לא מצא אותו.

אולי הדרך שלך להתקרב אל הקב"ה היא להתרחק קודם לכן.

יש מצב של ירידה לצורך עליה(בעז"ה).

אני לא יודעת לאיזה חינוך נחשפת, ולמה אתה כל כך מתוסכל ממנו, אבל זה ממש חבל.

עכשיו שאתה דתל"ש טוב לך עם עצמך, אתה מבין לשם מה נבראת ומה יעודך בעולם?

אני חושבת שלא לאור העובדה שאתה משוטט בפורום זה, אתה די ספקן באשר למעשיך.

אנחנו לא יודעים מה הקב"ה חושב הוא לא נתפס במושגינו הדלים.

נותר לנו רק לקיים את התורה והמצוות ולהשתדל להתקדם.

ואין שום ספק שבחברה הדתית שמים דגש על היחס בין אדם לחברו וכו'.

ואין ספק שיחסית למספר הדתיים במדינה מספר המתגייסים גדול מאוד.

האוראחד מאלף

בס"ד

אנחנו דתיים כי אנחנו לא לומדים את הצד השני? כמה קל להגיד את זה! רוצה לעשות טריוויה בפילוסופיה? אולי בפסיכולוגיה או בלוגותראפיה?

ועכשיו ברצינות. היהדות בכל הדורות הצטיינה בזה שהסכימה להשתתף בויכוחים פומביים. אנחנו לא מפחדים מהאמת.

חמוד, קראת מפרשים? (אגב, יש פסוקים הרבה יותר קיצוניים: "לא ציוויתי את אבותיכם ביום הוציאי אותם מארץ מצרים על דברי עולה וזבח" אבל עזוב...)

אתה מדבר שטויות. זו עובדה שכמות הדתיים בצה"ל היא הכי גדולה.

אני פועל מתוך ידיעה מה אלוקים חושב? אני פועל מתוך מה שהוא אמר לי. אני יכול להוכיח לך את מתן תורה. אני יכול להוכיח שהוא אמר את זה. אני יכול להסביר איך ה הגיע אלי. אתה ממציא מדעתך.

---

ועכשיו, בשבילך כוכבית. חילונים איבדו את האור. אבל חילונים זה לא כאלה בלי כיפה. אתה יכול להיות עם כיפה ענקית וזקן ולהיות חילוני. חילוני הוא מי שלא פועל על פי היהדות...

התכוונתי חילונים במובן הזה של naallol.אנונימי (פותח)

אני יודעת שניתן להיות חילוני עם כיפה. וכו'

ראיתי את המילה 'חילונים'- קפצתי.אוהבת את אבא

בס"ד

מה זה חילוני? אין לזה הגדרה חד משמעית. חילוני יכול להיות הרבה משמעויות אבל בטח לא יהודי.
יהודי הוא קדוש. ליהודי יש נשמה קדושה. ולכן אי אפשר לכנות אותו "חילוני"- מלשון חול, חולין. לכן בבקשה, צורם לי לראות את המילה הזאת, אפשר לכנות אותם "אנשים שאינם שומרים תורה ומצוות לעת עתה"- כמו שרבנו הקדוש ר' מליבוביץ' אומר.
או לקרוא להם "יהודי שעדיין לא דולק- יהודי כבוי"- כמו גיא צבי מינץ.
אך בשום פנים ואופן לא 'חילוני'.

זה לא ממש קשור לדיון.אנונימי (פותח)
עבר עריכה על ידי אוהבת את אבא בתאריך כ"ט שבט תשס"ט 19:56

למה לא לפתוח על זה שרשור נפרד?

עריכה של "אוהבת את אבא":
זה היה רק הארה קטנה שאני לא מרגישה צורך לפתוח שירשור בגללה.
רק להבהיר שהמושג "חילוני" כלל לא נמצא ביהדות- לפחות לא מה שאנחנו חושבים.

ד.א
מחקתי אל דאגה.

זה שהרבה לא הולכים לצבא לא אומרתהילה=)=)!!!אחרונה

לא אומר שכולם לא הולכים לצבא......

ורוב האנשים שלא הולכים לצבא זה  החרדים..לך אליהם בטענות...

אני מאמינה שכולם פה בעד צבא...הדבר הכי אידיאלי...לא דוגמא טובה.

ומה אתה מוצא ערכים בחילוניות??נכון צודק יש שמה אכפתיות ויחס נחמד ויפה אבל מה עם כל הפשעים?! הדרך חיים שלהם המעורבת נטו??

מועדונים בלילה ועוד כל מיני שטויות???תאמין לי אתה אשכרה עוצם עינים..יותר כיף לך אצל החילוניים כי אתה לא מרגיש מחויב...אבל תכלס חיים בזבל...

אני ממש מצטערת.אנונימי (פותח)
עבר עריכה על ידי אוהבת את אבא בתאריך כ"ט שבט תשס"ט 21:19

המחשב פשוט נתקע.

אחד מהמנהלים מוכן בבקשה למחוק?

עריכה של "אוהבת את אבא":
כן, בשמחה=]

ממש תודה.אנונימי (פותח)
אדון הצדק והמוסר מוכן להראות איך הוא מוצא את זה?עמישב
בס"ד ליקבה"ו

פשוט הנביאים התריעו חזור ואמור באוזני ירושלים והיהודים לחזור בתשובה. לא להיות יפיוף ונחמד. תשובה.
נכון, אין ספק שהם גם דיברו על תיקון החברה, ולענ"ד זה הולך ביחד, וזה שזה לא ככה היום בכל המקומות זו בהחלט בעיה. אבל:

א. זה שבני אדם לא מושלמים מתעסקים עם האמת זה לא אומר שהיא שקר.

ב. דת והפך הדת זה לא שאלה של ערכים, זוהי שאלה של אמת ושקר. אני מאמין בחסדי ה', באמונה מוחלטת וגמורה שיש בורא לעולם, מימלא אין לי כל אופציה אחרת של ערכים. ואם לא היה נוח לי שהשמש קיימת אז הייתי טוען שהיא לא? הייתי מקבל אישפוז מידי בבית חולים לחולי רוח. מחילה לך, אך לענ"ד אתה פשוט עוצם את העיניים שלך מלראות את האמת, ולכן הגעת למקום הזה.

ג. מעניין שאותו "פולחן חסר שחר" ואמת שקרית שאתה מציג ממלאים את כל התורה כולה, מתחילתה ועד סופה. הכל בכל מכל כל. המצוות החברתיות, הערכים הכל חשוב, אבל אדם שעוזר לחבר שלו ואח"כ לא יודע לשמור על התאוות הכי בהמתיות שלו בצורה סבירה סימן שאין בינו לבין חיה כלום. גם החסידה עוזרת לבני מינה, אז זה הופך אותה ליצור אלוקי ופאר הבריאה?

ד.לענ"ד, אותו חוסר הפרדה שפגשת בבני עקיבא, אותו יצר שעלה לך כל הזמן וצעק, וצעק, וצעק, ויותר חזק, ועוד יותר, והוא לא הפסיק, הוא אותו יצר שכסה לך את האמת מהעיניים. אתה יכול לקרוא לזה בשמות גנאי כמה שבא לך, פולחן, עיוורון, איך שלא תרצה. אתה יכול לקרוא לרבנים חבורת רמאים עם זקן, אבל זה לא ישנה את המציאות. כשתקרא לאדם חמור, הוא ישאר אדם, רק בעיניך יהיה שקר והוא יראה לך כחמור.

ה. גם הנצרות התעסקה בכללים, באהבה ותיקון החברה, ובדיוק בגלל זה, בגלל שהיא שכחה את הפרטים הקטנים, שלמרות שקשה לראות את זה הם כל כך אבל כל כך חשובים, היא יצאה למסעי צלב, רצחה אנשים וענתה אותם באינקוויזיציה רק בגלל אמונתם. א"א בלי הפרטים הקטנים.

היוצא מכל האמור כאן - חייבים לעסוק בכללים ובערכים, אך אסור לשכוח את הפרטים הקטנים. אנשים מקולקלים שמתעסקים עם האמת לא הופכים אותה לשקר.

ואנא ממך, אתה אורח כאן, תבוא עם קצת יותר נימוס...
אגב, אני מאוד מסכים עם "אח", אף פעם לא היית דתי.עמישב
מישהו יודע לתרץ את הסתירה הזו?הודעה1

בבא בתרא טז: ברית כרתי לעיני ומה אתבונן על בתולה, אמר רבא עפרא לפומיה דאיוב איהו באחרניתא אברהם אפילו בדידיה לא איסתכל דכתיב "הנה נא ידעתי כי אשה יפת מראה את", מכלל דמעיקרא לא הוה ידע לה.

מכאן משמע שהוא לא היה מודע ליופיה. וברור שעשה זאת כחלק מעבודת ה'.

 

לעומת זאת יש מדרש שאומר שה' נתן שכר לאבות שיהנו מהיופי של נשותיהן. משמע שה' רוצה שיהנה מהיופי הזה:

מישהו יודע לתרץ סתירה זו?

הכוונה שאברהם תמיד אהב את שרה בתור נפש, ואףקעלעברימבאר
על פי שנהנה מיופיה, מעולם לא שם לב שניתן להסתכל על יופיה במנותק מהנפש.


וכשהגיע למצרים היה חייב לשים לב אם היא יפה גם במנותק מהנפש ואם המצרים יראו אותה כיפה או לא.


הרי מעולם לא מצאנו שום חומרא שאדם לא יהנה מיופי אשתו, ואפילו התנא אבא חילקיה המלומד במופתים, אשתו היתה יוצאת מקושטת לקראתו שלא יתן עיניו באשה אחרת

הרבה פעמים יש מחלוקות בין מדרשיםטיפות של אור
^^^^הסטורי
ופשוט שהגמ' בבבא בתרא אינה לפי הפשט, כמו שרש"י על התורה כותב כשמביא את הגמ'.
נכון שזה לא הפשט. אבל מה המסר?קעלעברימבאר
יש צד בצדקות כזאת ויש בגמרא כמה מימרות כאלוהסטורי
"כמה צנוע אדם זה שלא הכיר באשתו" וכד'.


נכון שיש גם לא מעט אמירות אחרות בש"ס ובמדרשים ובד"כ לא זאת ההדרכה. יש מקום לעיין האם זו הדרכה של גלות והילקוט שהובא הוא הדרכה של ארץ ישראל.

אם זה היה כתובקעלעברימבאר

על משה אז היה מובן. שהרי נבואתו היתה ללא כוח מדמה ובלי קשר לחושים והיה צריך לפרוש מאשתו, וכל עולמו היה רוחני עם מיעוט בגשמיות (שזה עצמו גם ייתרון, אבל גם חסרון לעומת זיהרא עלאא דאדם הראשון ששם הכוח המדמה לא מעכב שום רוחניות, כפי שמתאר הרב קוק ב8 קבצים).

 

אבל מוזר שמתארים את זה דווקא על האבות, שכל עולמם היה קדושה בגשמיות.

 

אבל אולי זה קשור לזה שאברהם עדיין היה אברם ערל, ולא אברהם מהול (ויש קשר בין מילה לבין קדושת הבשר וקדושת הארץ), ועדיין לא נכרתו איתו כל הבריתות על הארץ, אז עדיין הגשמיות אצלו היתה חסרון. ייתכן שכשנאמר ששרה חזרה בזקנתה ליופי נעוריה, זה בחינת יופי חדש שלא סותר את הקדושה, לעומת היופי של שרי

1. נראה שהמדרש רבה חולק ב'אשה יפתחסדי הים
מראה את'. 2. יש גירסה במדרש ש'לא' יהיו מתרפקות. 3. גם לפי הגירסה שלנו, זה כדי שיהיה להן ביטחון ביופי שלהן להתרפק על בעליהן, זה לא אומר שבעליהן יסתכלו על יופין.
אבל ר' מאיר אמר "כדי שיהנו בעליהן בנויין" (שה''ש)הודעה1
זה אותו תירוץ שלישי. במיוחד שהגירסהחסדי הים

המקורית 'ומתעובת' לא 'ומתועבת'. היא עושה את זה לעצמה כשהיא מתעברת. זה פסיכולוגי. ההנאה של האבות זה לא מעצם הנוי אלא ההנאה מהתחושה שזה יוצר בבית כשאשה מרגישה יפה, לכן גם המדרש מביא שכאשר היא מתעברת יש עצב.

(אני לא מאה אחוז בתירוץ הזה, אבל יש גם את התירוץ הראשון שכתבתי לעיל שזה פשוט מחלוקת)

בדומה חשבתי על קושיה ותירוץ ל2 הדעות האחרונותקעלעברימבאר

במדרש.


 

דעה 2 במחילה נשמעת כאילו נכתבה על ידי מירב מיכאלי, כאילו האשה ממשת את עצמה ללא ילדים וברגע שיש לה ילדים משועבדת. דעה 3 מייצגת את דעת למך שלקח לו אשה לפריה ורביה ואשה לנוי (הפרדה בין הרומנטיקה הזוגית לבין הולדת ילדים, כמקובל בתרבות המערבית כיום).

עד כאן הקושיה.


 

התירוץ: לדעתי 3 התשובות אומרות שהאמהות היו עקרות כדי שישקיעו את מלוא האיכות ביצירת הילד שיוולד להן, כי אצל העקרות האמהות זה לא כמות ריבוי הילדים אלא האיכות, וכל חייהן הוקדשו בשביל התוצר הסופי שהוא הילד שיוולד: שרה ילדה רק את יצחק, רבקה התוצר הטוב שלה רק יעקב, רחל זה יוסף (ובנימין). לאה שלא היתה עקרה יש לה 6ילדים , לא אחד.

דעה 2 אומרת שמכיוון שכל אשה שיולדת צריכה להקריב מעצמה משהו (למרות שזה המימוש הכי גדול שלה) ומשועבדת לבנה, אז כדי שיצחק יצא הכי איכותי שיש , שרה כדי להכין אותו היתה צריכה 90 שנה לממש עצמה בחירות ללא ילד כדי שבנה בסוף יצא הכי איכותי שיש, כמו רופא שמוטב שידחה את רפואתו 7 שנים של לימוד כדי שיצא רופא מעולה, או כמו טייס שהצבא מוכן להשקיע כמה שנים רק בהכשרתו כדי שיצא בסוף טייס מעולה.

כנל תירוץ 3 - למרות שמימטש הזוגיות הכי גדול שיש זה הולדת ילד משותף, זה בא על חשבון משהו. אז מוטב היה שהאבות והאמהות יהיו שנים רבות ללא ילדים כדי שיתמקדו בזוגיות רק זה בזו ללא ילד ש"יפריע", וכל זה הכנה והכשרה לנשמה הענקית שהם יולידו בסוף, ואז מתברר שכל שנות הזוגיות היו הכנה להולדת הילד

כן אני מסכים אוסיף שחז"ל אמרו שבצורהחסדי הים

פיזית בהתחלה לא יכלו להוליד ילדים בגמרא ביבמות סד אעתיק חלק עיקרי מהסוגיא: "אמר רבי אמי אברהם ושרה טומטמין היו שנאמר (ישעיהו נא, א) הביטו אל צור חוצבתם ואל מקבת בור נוקרתם וכתיב (ישעיהו נא, ב) הביטו אל אברהם אביכם ואל שרה תחוללכם אמר רב נחמן אמר רבה בר אבוה שרה אמנו אילונית היתה שנאמר (בראשית יא, ל) ותהי שרי עקרה אין לה ולד אפי' בית ולד אין לה"

אני מבין את הסוגיה כפשוטו. ברגע שיש לך מניעות פיזיולוגיות כאלו, אז אתה פחות עסוק בתאווה הגשמית.


אני כן יכול לקבל את המדרש של @הודעה1 כפשוטו, אבל לפי דעתי זו דעה פחות מרכזית בחז"ל וגם בפשט הפסוקים עצמם. לכן הצעתי הסברים אחרים.

לא התכוונתי שלא היו להם תאוות גשמיות, אלאקעלעברימבאראחרונה
שעד שנולדו הילדים הם היו עסוקים בזוגיות בקשר בין זה לזו (כולל המימדים הגשמיים, כולל היופי), ללא ילד שיסיח את הדעת , וזה עצמו היה ההכנה הכי איכותית לילד שעתיד להיוולד.


תרצתי את המדרש שהובא, לא את המדרש השני על זה שאברהם לא הביט בשרה


להפתעתי מצאתי תירוץ ברמב"ם!הודעה1

בפירוש המשנה אבות ה,יט הוא כתב שאברהם מעולם לא הסתכל עליה "הסתכלות שלמה" עד אז. כלומר הוא לא התבונן בגופה עד אז, אלא רק על פניה.

 

ישר כח למי שניסה לתרץ

חשבתי על תירוץ -קעלעברימבאר
החילוק הוא בין אברהם לפני הברית מילה לאחריה. לפני המילה הוא לא יכל לקדש את הגשמיות ואת הגוף.


כי מצאנו חילוקים במדרש בין לפני מילתו לאחריה. למשל שלפני מילתו הוא היה קורס ונופל כשקיבל נבואה כי הטומאה של הערלה לא אפשרה לו לעמוד מול ה' בנבואה (רשי על ויפל אברהם על פניו וידבר איתו אלוקים לאמר)

הבנה מוטעית. צורתה זו פניה כמבואר בפיהמ"שחסדי הים
סנהדרין ז, ד והלכות עבודה זרה פרק ג בסוף.
שאלה על קטע במעשה בחכם ותםצע

דברי ר' נחמן גבהו גבוה מעל גבוה.. ובכל זאת אמרתי אגרוס בפשט את הדברים. בגרסא בסהכ הבנתי עד שהגעתי לחלק המצורף מטה, ארשום את שאלותי ואסיים בהבאת הקטע.


1.  בפשט, למה התם סולד מליצנות? הייתי חושב שהחכם יהיה מזוהה יותר עם תכונה זו?

2. מה הפשט "יותר לא היה רוצה להעמיק לחשב חכמות, שגם זה בעצמו ליצנות"? למה העמקה אף היא ליצנות?

3. בדומה ל2, למה כשמתלוצצים עם התם, הוא משיב "וכשתהיה חכם ממני, אדרבא, אזי תהיה שוטה" וגם מה ביאור המשפט הנל?


תודה רבה לעונים!!.


הקטע:

"ואצל העולם היה (התם) ללעג. והשיגו תאותם בו, שמצאו ממי להתלוצץ כרצונם, כי היה נדמה למשגע, והיו באים בני אדם, והתחילו בכונה לדבר עמו בשביל להתלוצץ. והיה אותו התם אומר: רק בלי ליצנות. ותכף שהשיבו לו: בלי ליצנות, קבל דבריהם, והתחיל לדבר עמם, כי יותר לא היה רוצה להעמיק לחשב חכמות, שגם זה בעצמו ליצנות, כי היה איש תם; וכשהיה רואה שכונתם לליצנות, היה אומר: מה יהיה כשתהיה חכם ממני הלא אזי תהיה שוטה, כי מה אני נחשב. וכשתהיה חכם ממני, אדרבא, אזי תהיה שוטה.".

ליצנות זה ציניות, דווקאקעלעברימבאר

החכם נוקט בגישה קרה וצינית על העולם שכלל אין מלך, ואילו התם נעדר ציניות. כמו שלילד בן 3 אין כלל ציניות, כי כל ציניות היא הסתכלות קרה מעוטת רגש על העולם, שמזלזלת בכל דבר ולא רואה את החיוניות שבו, ומציגה זאת בתחפושת של הומור

 

 

זה ענין עמוק אבל יש שני סוגי ליצנות. ישחסדי היםאחרונה

ליצנות יותר שטחית ורדודה שמזוהה עם פלשתים כדברי הגר"א בחבקוק.

הקטע בר' נחמן מתייחס לליצנות שבאה מתוך חכמה. החכם מתחכם ומעוות ומזלזל עושה שחוק מכל דבר דרך השכל שלו. זה הבחינה של אחוריים דחכמה שמזוהה עם עשיו ועמלק, כדברי הפנים יפות בסוף וישלח.

הפיקניק שבני יעקב עשו בזמן שיוסף מתחנן על חייוכְּקֶדֶם
הציל את העולם כולו כך אומרים חז"ל.


שתפו עוד דוגמאות של מדרשים עם רעיונות רדיקלים 

איפה זה כתוב?אדם פרו+

שהפיקניק הציל את העולם?

ממש לא נראה לי שזה היה עניין הפיקניק בדווקא


 

היה עניין אלוקי שיעקב ירד למצרים.


 

הם נענשו על זה שמכרו את יוסף


 

והיה את 10 הרוגי מלכות כעונש שעם ישראל קיבל

על מכירת יוסף.

...כְּקֶדֶם
א"ר אחוה בר זעירא עבירתן של שבטים זכורה היא לעולם תקווה היא לעולם וישבו לאכל לחם מאכיל לחם לכל באי עולם
הכוונה הפשוטה זהקעלעברימבאראחרונה

לא שההשגחה סידרה שיאכלו לחם כדי שימכרוהו לישמעאלים כדי שיוסף יכלכל את האחים ואת כל העולם ברעב?

 

ייתכן גם בעומק שהאחים זרקו את יוסף כפשע אידאליסטי, כי חשבו שהתנשאותו תזיק למשפחה ולעם ישראל המתפתח "ביקשו עליו נכלי דתות להמיתו". ואז בעצם בתוך העבירה יש נקודת אמת. אולי האכילת לחם זה כמו שהרמבם אומר שכשרשע גדול מת אז משפחתו צריכה ללבוש לבן ולעשות חגיגה, והאחים סברו בחטאם שיוסף רשע ומזיק לאומה

שאלה לפרשת וישב - למה האחים שנאו את יוסף? (אני לאקעלעברימבאר

יודע את התשובה)


 

האם בגלל שיעקב אהב אותו מכל אחיו? ואז כל האחים שנאו אותו?

או בגלל שהוא בן רחל והם בני לאה?

מה פשר הפסוק הראשון בפרשה "והוא נער את בני בלהה וזלפה ויבא יוסף את דבתם"?

האם הכוונה שהביא את דיבת בני לאה שדיברו על בני השפחות, ואז יוצא שאחיו ששנאו אותו זה בני לאה?

או שהביא את דיבת בני השפחות ואז יוצא שבני השפחות שנאו אותו "על דבריו" כלומר על הדיבה, ובני לאה "על חלומותיו"?

והאם יהודה מוכר את יוסף כי הוא נציג בני לאה ולכן שונא אותו יותר מכולם והשאר רק בכעסם זרקו אותו לבור אבל לא היו מעיזים להרגו ויהודה היחיד שיזם נזק? או שמא  יהודה (חוץ מראובן) הוא האחראי היחיד מבין האחים שלוקח אחריות וממיר מוות במכירה?

 

ואם כל אחיו שנאו אותו בשווה כולל בני השפחות, איך הניסיון עם בנימין אמור לעזור? האם זה מבחן לבני לאה במסירותם על בן רחל, או מבחן על מסירות האחים על אח השני האהוב יותר על יעקב מהשאר?

לגבי בני השפחות זה מחלוקת רש"י רמב"ן.חסדי הים

על כל פנים, עיקר השנאה כמפורש בכתוב: "וְיִשְׂרָאֵ֗ל אָהַ֤ב אֶת-יוֹסֵף֙ מִכָּל-בָּנָ֔יו כִּֽי-בֶן-זְקֻנִ֥ים ה֖וּא ל֑וֹ וְעָ֥שָׂה ל֖וֹ כְּתֹ֥נֶת פַּסִּֽים: וַיִּרְא֣וּ אֶחָ֗יו כִּֽי-אֹת֞וֹ אָהַ֤ב אֲבִיהֶם֙ מִכָּל-אֶחָ֔יו וַֽיִּשְׂנְא֖וּ אֹת֑וֹ וְלֹ֥א יָֽכְל֖וּ דַּבְּר֥וֹ לְשָׁלֹֽם"

בנימין גם כלול בסיבת השנאה הזאת במידה מסויימת.

אם הבנתי נכוןטיפות של אור

ברצף השאלות אתה מביא כל פעם שתי אפשרויות: אחת שמעמידה את יוסף מול שאר האחים, והשניה שתולה הכל במאבק בין בני רחל לבני לאה

 

אני בצד הראשון, חושב שזה פשטות הפסוקים, וחושד שהדרך השניה נובעת מתפיסה שגויה של המציאות והתורה שמחפשת סמלים בכל מקום

אתה צודק שזה הפשט. מצד שני אי אפשרקעלעברימבאר
עבר עריכה על ידי קעלעברימבאר בתאריך י"ז בכסלו תשפ"ו 13:35

 

 

 

 

 

להתעלם מהפסוק הראשון העמום "והוא נער את בני בלהה וזלפה".

 

אי אפשר להתעלם מהמיקריות שב"מקרה" יהודה מוכר את יוסף, שבמקרה שמעון נאסר, שבנימין מוצג כאהוב דווקא בגלל היותו בן רחל (אתם ידעתם כי שנים ילדה לי אשתי), מזה שנראה שיוסף אהוב על יעקב מכל אחיו כי הוא בן רחל, מהניסיון שיוסף מנסה את האחים דווקא עם בנימין בן רחל, מהתיקון שדווקא יהודה בן לאה ערב לו (והמקריות ההיסטורית ששבט בנימין הולך דווקא עם ממלכת יהודה ולא ממלכת אפרים), מהחלוקה ההיסטורית בין יהודה לישראל ממלכת אפרים, בין היות 2 השבטים החשובים בישראל יוסף ויהודה, ומההדגשה של התורה מכל בני יעקב את יוסף ויהודה בספר בראשית. (ואם נוסיף את דברי חזל - אז מי שיזמו להרגו זה שמעון ולוי).


 

אפשר גם להעלאות השערה שזה לא בני לאה מול רחל, אלא סיעת יהודה מול סיעת יוסף ללא קשר לאמהות (ואז זה מסתדר למה רוב השבטים כולל בני לאה התרכזו סביב יוסף בפילוג הממלכה נגד יהודה). וכתבתי על זה בתגובה למי האיש הח"ח, פה למעלה).

 

מצד שני יוסף מוצג כמיוחד גם לעומת בנימין, ללא קשר מובהק להיותו בן רחל. הוא נזיר אחיו, דווקא הוא מתברך ב2 שבטים ובשכם אחד על אחיו,  רק בו יתברך ישראל, שרק לו יגיעו ברכות האבות מכל השבטים, רק אותו יברך דווקא המלאך הגואל מכל רע ולא מלאך אחר, הוא זה שישלוט באחיו, הוא השבט היחיד שכל ישראל מכונה על שמו "נוהג כצאן יוסף", "עדות ביהוסף שמו". יוסף מוצג בבראשית כחצי אב חצי בן, כמעיין אב רביעי שסביבו האחים מתלכדים. בניגוד לבנימין.
 

לא בא להתווכח, רק לשאול שאלות

לשאלה באורך ורוחב שכאלומי האיש? הח"ח!

רק רבי ברוך רוזנבלום שליט"א יכול להשיב

זה שאלה קצרה שפורטה פשוט לסעיפיה, השאלהקעלעברימבאר
פשוטה - האם עיקר שנאת האחים זה כי יוסף אהוב מכולם, או שעיקר שנאת האחים זה שנאת בני לאה את בני רחל?


עוד תוספת מעניינת , זה שבשאר ההיסטוריה זה די הפוך - רוב השבטים מתפלגים מיהודה ונאספים סביב יוסף, בחלוקה בין יהודה לישראל (למעט שמעון ולוי. כך שזה חצי קושיא חצי חיזוק, שהרי ההארד קור של בני לאה זה 4 הראשונים, וראובן לא מצטרף או כי הוא בעד יוסף או כי יש קשר בין ראובן ליוסף שהרי שניהם בכורים, או כי ראובן שבט שלא מקבל מרות(כמו אצל דתן ואבירם או פלגות ראובן). וגם יששכר וזבולון יש בהם משהו קצת רחלי, שהרי נולדו בזכות מכירת רחל ללאה את התור. ומה אם גד ואשר בני שפחת לאה?) 

אולי איפשהוא יוסף הפך למודר-משהו באופן קאנונימי האיש? הח"ח!

אולי בברכת יעקב, אולי בברכת משה, ואולי זה חרה לחלק מהמחנות, צ"ע

אתה מתכוון לימי יעקב או לשאר ההיסטוריה?קעלעברימבאר

יוסף כתוב במפורש שהוא מיוחד משאר אחיו.


לגבי הסיבה שיעקב אהב אותו - בפשט כתוב כי הוא בן זקונים.


השאלה מה זה בכלל בן זקונים בפשט, ואם זה דבר בחירי, אז למה יעקב בחר דווקא בו.

עד סוף ספר בראשית רואים שיוסף מיוחד לא רק עקב היותו בן זקונים, אלא כי התברך  בברכות מיוחדות משאר האחים (החצי הראשון של ויחי)

לולי דמסתפינא הייתי מגדיר את זה אנדרדוגמי האיש? הח"ח!

וזה כאילו שירידת יוסף ממשנה למלך במצרים, למעין כינור שני למלוכה ולמשיחיות (בן יוסף רק כקדימון לבן דויד), עשתה את ביתו לאנדרדוג שאיתו הפכו להזדהות כל מי שחשו מודרים או נפגעים משלטון שלמה וכמובן המזדעזעים מלשונו ומתקיפותו הילדותית של רחבעם (קוטני עבה ממתני אבי)

בתקופת השופטים שבט יוסף היהקעלעברימבאר

השבט המרכזי ככתוב "בני אפרים הפכו ביום קרב...ויטש משכן שילה...וימאס בשבט אפרים". יהושע לא במקרה היה משבט אפרים.

 

בימי ממלכת ישראל שבט יוסף היה המרכזח בממלכה.


 

גם בימי רחבעם באים ישראל להמליך אותו בשכם, וכן רוב ישראל תומכים בירבעם כבר בימי שלמה. ואסף שחי בימי דוד מכנה את כל ישראל בשם יוסף. וגם ירמיהו 150 שנה אחרי חורבן ממלכת ישראל מכנה את ישראל בשם אפרים (למרות שאולי שם זה התיחסות רק לגולי 10 השבטים ממלכת ישראל). נראה שסמלית ותרבותית מרכזיותו של שבט יוסף נשמרה תמיד, גם אם לא פוליטית. 

 

כמובן שיוסף עצמו שלט על מצרים ועל אחיו, כלכל אותם במצרים, ויוסף ישית ידו על עיניך. 20 שנה אמנם היה מרוחק מהם, אבל 70 שנה הנותרות הנהיג את העם במצרים.

השאלה היא אם זה בגלל "לתתא" או "לעילא"מי האיש? הח"ח!

יעקב אומר "לא יסור שבט מיהודה", משה אומר "ואל עמו תביאנו". לכאורה הלעילא הוא על צד יהודה וממילא בית דויד הוא הנבחר להימשח לדורות. אבל משהו בעם זורם אל יוסף היפה תואר ויפה מראה (כמובן בפנימיות בהקשר שלנו, אבל גם בעצם במראה החיצוני - שמגרה גם את "הדוב" כפי שמפרשים בפרשתנו הקרובה - ובסופו של דבר באיזה אופן טבעי הוא שמולבש בכתונת הפסים "המשגעת" כפי שבעולם החילוני של דורנו זה מוגדר). אז יש צד לומר שגם הלתתא הוא אמירה שיש לה מקום.

אני חושב שיש שני רבדים בעם:קעלעברימבאר

הרובד הלאומי מרכזו שבט יוסף והוא הנציג של 3 האבות בישראל.

 

הרובד הפוליטי מרכזו שבט יהודה והוא הנציג של קדושת בית דוד כמלכי ישראל.

 

דווקא נראה שהלעילא זה יוסף, מידת היסוד שנוגעת-אינה-נוגעת במציאות הגשמית, בניגוד ליהודה ששם הקדושה כבר יורדת ממש לגשמיות למידת המלכות

נראה שלעילא ולתתא משמשים בשני הקשרים מנוגדיםמי האיש? הח"ח!

תיארתי הקשר של דבר תורה מול דבר העם; אתה מתאר הקשר של פשט/דרש מול רמז/סוד.
מכל מקום בנוגע לתירוץ שהצגתי בנוגע למקומם של בית יוסף ובית דויד, אולי מכאן השמות הסמליים בפילוג הממלכה: רחבעם בעצם דורש שיראו את רוחב היריעה והתמונה - הייעוד, החובה, האתגר - וייכנעו בפניה מול יהודה, ירושלים, המקדש. ירבעם דורש שהמלוכה תראה את כמיהת וערגת העם אל ימי הקדם ממש, טרם היות כל זה, אולי אפילו טרם מכירת יוסף ("והוא נער" - אולי זה באמת רמז, שמבקשים לחזור אל הנער שהיינו, טרם נמכרנו לעולם החיצוני והושלכנו מבית ההורים לבור).

זה לא רק סוד אלא פשט. יוסףקעלעברימבאר

שולט ביצרו הוא צדיק גמור, כלומר מתנשא מעל המציאות ופחות נוגע בה, כמידת היסוד.

יהודה ודוד הם בעלי תשובה , מכירים את כל המשברים של המציאות הגשמית ודווקא מתוך כך מתעלים וזדונות נהפכות להם לזכויות ומקדשים את קרבי המציאות, כלומר את מידת המלכות (פרץ וזרח נולדו מהזינות עם תמר, שלמה מבת שבע).


 

המימד הלאומי הוא עדיין תרבות מופשטת המתנשאת מעל המציאות, המימד הפוליטי הוא יישום התרבות בשטח ממש.


 

לעניין התורה: יוסף דווקא בתורה מקבל יותר מקום מיהודה - אפרים ומנשה כראובן ושמעון יהיו לי, המלאך הגואל אותי, בך יברך ישראל ישימך כאפרים ומנשה, שכם אחד על אחיך, ברכות אביך תהיינה לראש יוסף נזיר אחיו, הבכורה ליוסף.  ליהודה זה רק לא יסור. יהושע מאפרים והוא חשוב מכלב או נחשון. גם בברכות משה ברכת יוסף ארוכה הרבה יותר מברכת יהודה (רק לוי ויוסף מקבלים ברכות ארוכות) וגם שם הוא מכונה נזיר אחיו, כלומר הנישא על אחיו.

רק מהברית עם דוד והלאה מתברר יחודו המלא של שבט יהודה, כמו שכתוב בתהילים "ויטוש משכן שילה...וימאס בשבט אפרים ובאהל יוסף, ויבחר בשבט יהודה בהר ציון אשר אהב...ויבחר בדוד עבדו".


 

לגבי ירבעם, נראה שהוא רוצה לחזור למצב ימי השופטים בהם שבט יוסף היה המרכזי.


 

 

מכל מקום פיצול המלוכה הוא לא פתרוןמי האיש? הח"ח!

ברור לגמרי שהמקרא מותח את הקו בעניין להסביר שכבר אי אפשר להחזיר את הגלגל אחורה: פילוג הממלכה לא הישרה על עשרת השבטים רוח טהורה יותר מאשר זו של ממלכת יהודה (כולל שבטי לוי, בנימין ושמעון שנאספו אליה), אלא פורר לאבק כל תקווה להשיג יותר ממה שאליו כבר הגיע דויד ושלמה וסיימו את מלאכת הרועים.

פילוג המלוכה נעשה במצוות אחיה הנביא,קעלעברימבאראחרונה
עבר עריכה על ידי קעלעברימבאר בתאריך י"ז בכסלו תשפ"ו 23:53

כנראה ללא הפילוג היה גרוע יותר. כמובן שזה פילוג זמני.

 

ממלכת יהודה חטאה בסוף ימיה יותר "ושומרון כחצי חטואתיך חטאה" "צדקה משובה ישראל מבוגדה יהודה".


 

כמובן שהתכנון של אחיה היה ש10 השבטים ימשחכו לעלות לרגל לירושלים למרות הפילוג הפוליטי, וירבעם הרס הכל עם העגלים. אבל כנראה עדיין ללא הפילוג היה גרוע יותר, עובדה ששום נביא לא אומר לאחד מחדש אחרי עגלי ירבעם, וכנראה שללא הפילוג רחבעם היה נושא נשים נכריות שהיו מדרדרות את המצב גרוע יותר.


 

אבל נראה שגם בימי דוד ושלמה, שבט יוסף היה חשוב יותר משבט יהודה למעט בית דוד המולך. הבירה בגבול יהודה ובנימין, וערי המסכנות 2 מהם בנחלת יוסף - גזר ומגידו. לדוד יש גיבורים רבים מבנימין, וירבעם איש חשוב בימי שלמה, ונראה ששכם היתה חשובה, וירושלים עדיין היתה עיר קטנה בימי שלמה. היו בה הרבה מבני ציבור, אבל ייתכן שהיא היתה קריית המלוכה והמקדש ולא הרבה מעבר. על חברון מרכז שבט יהודה כלל לא שומעים ברגע שדןד מולך על כל ישראל ועובר לירושלים

אסכם את 4 האפשרויות (או שילוב שלהם):קעלעברימבאר

א. שנאת האחים את יוסף

ב. שנאת סיעת לאה את סיעת רחל

ג. שנאת בני שאר האמהות את בני רחל (חיזוק לזה הוא שיעקב לא אומר לדן ונפתלי להשאר כשבנימין הולך למצרים, למרות שהיה אפשר לחשוב שמעדיף שאם בנימין ימות, ישארו 2 בנים שרחל קראה בשמם).

ד. שנאת סיעת יהודה את סיעת יוסף

קיצור הלכות חנוכה ללימוד למנהגים השוניםעיתים לתורה

ניתן ללמוד את עיקרי הלכות חנוכה בתמציתיות על פי המנהגים השונים בעמוד קיצור הלכות חנוכה וכן בקובץ המצורף.20251207222511.pdf

 

או ישירות לפרק הנדרש:

 

זמן הדלקת נרות חנוכה – מפרט ארבע מדרגות בזמן ההדלקה מהמהודר לקל.

 

אכילה, לימוד ומלאכה קודם הדלקה – כפשוטו.

 

החייבים בהדלקת נר חנוכה – דין איש ואשתו, קטנים, בחורי ישיבות, חתן וכלה בערב חתונה, שותפים בדירה.

 

משפחה שמתארחת בחנוכה – דין השתתפות בפרוטה, יש להם יחידת דיור נפרדת. הבעל והאשה מתארחים במקומות שונים.

 

חיוב הדלקה מפני החשד – אורח עם פתח משל עצמו. בית עם שתי פתחים והדין בימינו.

 

מקום העמדת נרות חנוכה בבתים שונים – מקום לכתחילה לדירת קרקע. לבניין מגורים. למתגוררים בקומות גבוהות.

 

הדלקה נרות חנוכה מחוץ לבתים – הדלקה במלון, רכבת, ספינה, מטוס ואוהל.

 

הדלקה בבית הכנסת – זמן ההדלקה.הדלקה חוזרת בביתו.

 

'הדלקה עושה מצווה' – הדלקה במקום רוח. במיעוט שמן. טלטול הנרות. נרות שכבו.

 

פתילות ושמנים לנר חנוכה – הידור בשמן זית. שמן למאור. פתילה מצופה בשעווה. נורה חשמלית.

 

הברכות על נרות חנוכה וסדר ההדלקה – ברכות ההדלקה. ברכות לאדם שרואה נר חנוכה. דגשים בהדלקה.

 

מלאכה לנשים – המנהג להמנע ממלאכה. זמנו. וגדרי המלאכות שנמנעו.

 

שבת חנוכה – תפילה והדלקה ערב שבת. טלטול חנוכיה בשבת. הבדלה.

 

כיבוי נרות חנוכה ושימוש באורן ובשמן – שימוש בנרות. לאחר שיעור המצווה. שימוש של מצווה. כיבוי הנרות. הנאה מהשמן הנותר.

 

הלל ועל הניסים בחנוכה  – סדרי התפילה ודין שוכח. חיוב הלל לנשים.

 

הספד, תענית והנהגות האבל בחנוכה‎ - תענית יחיד, יארצייט, ערב ראש חודש. הספדים. דיני אבלות. בית עלמין.

 

מנהגים, הנהגות וסגולות בחנוכה – אוסף מנהגי חתונה בתפוצות ישראל השונים.

 

 

 

 

 

הפצת תורת חכמי הספרדים והמזרחמכון דרכי אבות

שלום וברכה, לשם פרויקט חשוב למען הפצת תורת הגאולה של חכמי הספרדים והמזרח, מי שיש בידו חומרים, וציטוטים, ספרים, סיפורים, ומקורות של חכמים ספרדים(צפון אפריקה והמזרח, וכן חכמי תימן) שקשורים בגאולת ישראל, ארץ ישראל, מעלת ישראל, בין ישראל לעמים, תיקון העולם, ויחס למודרנה, וכן תורה ועבודה

וכן גם נושאים ומקורות שמקבילים/מתקשרים לספר הקדוש ספר אורות של הראי"ה קוק זצ"ל

לשלוח בבקשה לכתובת מייל [email protected]

לטובת פרויקט חשוב ומוצלח שמחכה לצאת לפועל במהרה

תבוא על כולם ברכת טוב וברכה ושמחה לכל עם ישראל אמן

הרב יצחק דדון שליט"א, ממרכז הרב, אסף חומרים רביםהסטוריאחרונה
את חלקם פרסם בספריו 'אתחלתא היא'.
איזה קשר יש ביןשאלת גיוס ת"ח לשאלת בטחון והשתדלות?קעלעברימבאר
עבר עריכה על ידי טיפות של אור בתאריך י"ב בכסלו תשפ"ו 22:03

(פוצל משרשור אחר - לפני שאני טורח לכתוב מגילה,יש פה חברה שעוד יש להם - בית המדרש )

דיברתי על השפעהקעלעברימבאר
תרבותית סוציולוגית, לא השפעה גנטית-גזעית.


דווקא אפריקה מוכיחה שכישלונה נובע מסיבות תרבותיות ולא גנטיות,שהרי לפני 3000 שנה הכושים בכוש בנו פרמידות נחמדות בזמן שהאירופאים היו ברברים. כך שזה לא גנטיקה אלא תרבות

לפני שאני טורח לכתוב מגילה,יש פה חברה שעוד יש להםצע

כח לדון על גיוס ת"ח, ועל סוגית ביטחון והשתדלות, נס וטבע?

או שמיצתם מזמן?

גיוס תלמידי חכמים זה נושא מרתק.מי האיש? הח"ח!

מזה אף פעם לא נגמר.
כמובן, תלוי בפורום - יש פורומים שבהם אפשר לדון עד שמנהלים רואים פתאום שיש איזה חופש ביטוי לא נוח, חוטפים חאלאסטרא וחוסמים משתמשים, כי ככה יותר נעים וקל.

ניכר שיש מי שלא מיצה טיפות של אור

(תכתוב)

(אם מתאים לך)

תוכן חדש יכול להיות מבורךפתית שלג

אבל לי נמאס מוויכוחים מסתעפים ומבולגנים, שלא מסתיימים ונוגעים בלשון הרע ועין רעה.

חוץ מזה יש לי הרגשה שכל הדיון סביב הנושא הזה בכל מקום שיהיה- הוא מאוד פופוליסטי ורגשני. ואם היו מקשיבים אחד לשני, מנהלים דיונים לוגיים ברמה גבוהה, וכל אחד היה מוכן להתגמש בשביל להגיע לפיתרון, היו יכולים להגיע למסקנות מוכרחות ומתווה מוסכם.

 

צריך לעשות טבלה עם כל תתי הנושאים שקשורים לזה ולפתח כל אחד בפני עצמו.

לדוגמה:

*מה הצורך הלאומי

*מה עולה מהמקורות

*מה היתה הנהגת גדולי הדור הקודם, ומאיזו סיבה

*האם הצבא יכול\מוכן להתאים את עצמו לחרדים, ומה הוא צריך לעשות בשביל זה

*מתווה אפשרי ומי צריך לנהל אותו

מה עוד?

צע - פוצל מכאן שרשור על השתדלות וביטחון וגיוסטיפות של אור
איזה קשר יש ביןשאלת גיוס ת"ח לשאלת בטחון והשתדלות? - בית המדרש


(אני כותב את זה מכיוון שזה כנראה עונה על השאלה שלך)

תכתוב מגילה, אבל אמיתיתגבר יהודי

ואז תוכל להשתמש בה בחג הפורים.

או למכור לאחרים.


זה יהיה יותר מועיל לאנושות מאשר לכתוב הודעות ארוכות בפורום שלא ישכנעו אף אחד...

מי אמר שהמטרה שלו לשכנע?שלג דאשתקד
שיכתוב הרבה דברים, אולי חלק מהם טובים ומעניינים ויחכימו אותנו
אין לבית המדרש ללא חידוששלג דאשתקד
מיצינונקדימוןאחרונה

אולי יעניין אותך