ראשית, כפי שציינת מדובר בסיפור ממש קשה ונראה ששפתיו של
@סתם 1... אמת דיברו.
נראה לי שהסיפור בא כדי להמחיש את הצורך במלך, (זו נקודה מעניינת להשוות את האמירה בגמרא בבבא בתרא ששמואל כתב את שופטים, רות ושמואל עד אליו, מתי שמואל מנסה לעודד את מושג המלוכה?)
ביחס להערה על ההרוגים מבני ישראל אחרי ששאלו באורים ותומים, שאלה זו נידונה בגמרא ביומא: "למה נקרא שמן אורים ותומים אורים שמאירין את דבריהן תומים שמשלימין את דבריהן וא"ת בגבעת בנימין מפני מה לא השלימו הם שלא ביחנו אם לנצח אם להנצח ובאחרונה שביחנו הסכימו שנאמר (שופטים כ, כח) ופנחס בן אלעזר בן אהרן עומד לפניו בימים ההם לאמר האוסיף עוד לצאת למלחמה עם בני בנימין אחי אם אחדל ויאמר ה' עלו כי מחר אתננו בידך" (דף עג עמוד ב)
ומבאר שם רש"י:
"לא השלימו - שאמרו עליהן בשני ימים הראשונים עלו אליו ונפלו:
הם שלא ביחנו - אורים ותומים לא פירשו להם בשני ימים הראשונים עלו והצליחו אלא עלו אליו אם לנצח אם להנצח:
באחרונה - פירשו להם כי מחר אתננו בידך:"
אמנם, נראה שהקושיא העיקרית בגמרא היא שהאורים ותומים "כביכול" משקרים ולכן צריך להסביר איך זה מסתדר, אבל בין השורות אולי ניתן למצוא שתי תשובות: (לא בטוח שהם כוונת הגמרא, אז האחריות עליהן היא שלי, אפילו שאם אינני טועה שמעתי את התשובות הללו בעבר)
1. בני ישראל קבעו שזו התגובה הנכונה, הם לא שאלו באורים ותומים אם נכון להגיב ככה, אלא רק כיצד להילחם, ורק כשהם שואלים אם נכון, אז ה' עונה על כך ומאשר.
עדיין תמוה.
2. בתחילה הם שואלים אודות דרך היציאה לקרב, אבל לא מפריע להם שזו מלחמת אחים, רק בפעם השלישית הם שואלים האם להלחם עם "בנימין אחי" ושמים לב שאמנם נכון להילחם בהם, אבל זה מלחמה מתוך כאב של מלחמת אחים אזי ה' מוכן לעזור להם.
רעיון זה דומה למה שלומדים כעת בדף יומי שעוסקים במיתות בית דין, שהגמרא מלמדת אותנו שלמרות שמענישים את החייב, עדיין זה לא דבר שאמור להיתפס אצלנו כמעשה קל ללא מחשבה.
זה טוב לבער את הרוע, אבל יש כאב כשמדובר בפגיעה באחינו ונראה לי שניתן ללמוד זאת מהסיפור של פילגש בגבעה...
מעבר לכל זה, ראיתי רעיון יפה שהרב שלמה אבינר הביא בשם ר' יונתן אייבשיץ:
"הנה דוגמא, בפרשת הנוראה של פילגש בגבעה התאספו ארבע מאות אלף איש מכל ישראל נגד עשרים וששה אלף איש מבנימין. לכאורה, ניצחון מובטח. אך שאלו באלהים מי יעלה בתחילה, וקיבלו תשובה: ויאמר ד' - יהודה בתחילה. אך בקרב נפלו עשרים ושניים אלף מישראל. התחזקו לצאת לקרב שני, בכו לפני ד' ושוב שאלו: האוסיף לגשת למלחמה? קיבלו תשובה: ויאמר ד' עלו אליו. אך ביום השני שוב נפלו מהם שמונה עשר אלף איש. אז בכו וצמו ושאלו את ארון ברית ד' אם לצאת וקיבלו תשובה: עלו כי מחר אתננו בידך. ובפעם הזאת ניצחו (שופטים כ).
ויש לתמוה, וכי בשתי הפעמים הראשונות, באה חלילה תשובה מוטעית מפי ד'? לא, מסביר רבי יהונתן אייבשיץ שהכל זו מלחמה אחת, המורכבת מכמה קרבות, וכל קרב מחליש את האויב, גם אם אינו מצליח (יערות דבש, דרוש ד). זה טבע העולם שמלחמה מורכבת מכמה קרבות – והעיקר לא להתעייף. ומאיפה ניקח כוח שלא להתעייף? מריבונו של עולם. "הלוא ידעת אם לא שמעת אלהי עולם ד' בורא קצות הארץ לא יעף ולא יגע אין חקר לתבונתו" (ישעיה מ כח)"
הרב אבינר לקח כאן את הרעיון של תהליך שלוקח זמן ולא תמיד הכיוון חיובי, אבל גם כשהכיוון שלילי ישנה התקדמות.
בכל מקרה, שכוייח על השאלה👍