פילגש בגבעה. זה רק אני או שכל הסיפורי הזה הזוי לגמרי?הדוכס מירוסלב

רציתי לכתוב תגובה ארוכה כדי להצביע על כל הקשיים בסיפור, אבל הסיפור הזה מטלטל אותי מדי כל פעם מחדש.

יש שם סיפור מאוד מוזר.

כל הדמויות יוצאות שם רע, מאוד, מאוד. פרט לפילגש עצמה ולעם ישראל (עד שהם מחליטים לרצוח כדי להציל את הנותנים מבנימין). קשה אפילו להציג את זה בלי להיות בשוק. בכלל איך אפשר לדמיין שעיר שלמה של יהודים תעשה דבר כזה?

ולמה בני ישראל, שהיו רוב מוחלט והצדק היה עמם וגם שאלו באורים ותומים אם להלחם, נרצחים כל-כך בקלות ע"י הרשעים??

אתה רוצה שימ"ל ינעל לך תשרשור?דור =)
די להיות כזה טרול מציקהדוכס מירוסלב


האמתימ''ל

שהייתה לי כוונה למחות על הניסוח אבל התאפקתי וב''ה ערכת

לא זוכר שכתבתי משהו לא טובהדוכס מירוסלב

או שאתה מדבר על השרשור הראשי עצמו?

סוף הכותרת היה 'הזוי לגמרי מהאגדות'ימ''ל

שזה נשמע כזלזול בתנ''ך (וברור שלא לזה התכוונת, לכן גם לא הגבתי). אבל לא משנה מה היה, תיקנת וטוב שכך.

וואוסתם 1...
כל כך הרבה נאמר בשביל לתרץ את הסיפור הקשה הזה מכל צד שהוא... אתה צודק , הזוי ומזעזע.

כמה נקודות.
1- ההקבלה לסדום ברורה.
נסבו על הבית
נדעהו, נדעם
הוצאת הבנות, הוצאת הפילגש
ועוד שאינני זוכר כרגע.

2- הפסוק הראשון אין מלך, הפסוק האחרון גם כן, מעלה עניין האם המלך היה הבעיה . התנא דבי אליהו מעלה את האשמה בבית הדין שפנחס היה חלק ממנו שנשאר ממשה רבינו שלא לימדו דרך ארץ ועברו מעיר לעיר וכאילו הם שפכו את הדם הזה.

3- גם האיש מהר אפרים לא יוצא כל כך טוב. הוצאת הפילגש (ואם נאמר שמדובר בפיקוח נפש שלו גם קשה... לא ברור לי שהיא נשארה פילגש אחרי שהחזיק אותה שכן אביה מכנה אותו חתנו ועוד כמה פרטים).
לאחר שגמרו להתעלל בה היא חזרה! עוד לא מתה ו...אין איש בבית.. כולם הלכו לישון!! האיש מהר אפרים מארחו שגם הוא היה מהר אפרים (אולי הכירו ולכן הזמין אותו) הרי כתוב "ויקם" מכאן שהם הלכו לישון...

4- הרמבן על התורה בפירוש מעשה סדום מקביל את המאורעות הללו ומגביר את התמיהה. אין חטא מוות בבני בנימין הרי הם לא הרגו אותה שכן היא חזרה (כנראה מתה מקור)
הם לא בעלו אישה אלא פילגש
ועוד... קשה...

5- לגבי הנפילה של החללים מאוד קשה לתרץ .יש את תירוץ הזוהר שמובא בפרשת שמיני (אל תתפוס אותי במילה) שאומר שגם ישראל לא באו לבער את הרע בצורה תמימה. ורק לאחר שנפלו מהם הרשעים שסאו כדי להילחם בלבד נשארו הצדיקים שעשו את מלאכת ביעור הרע מהלך הנפש הרצוי.
כל ספר שופטים הוא ספר קשהקנפלר

אבל יש לזה סיבה.

הסיבה היא שמחנכים אנשים שחייבים מלך.

ספר שופטים הוא מחזק את מעמדם של המלכים, גם אם המלכים רשעים, הם מסוגלים לעשות סדר.

 

לכן, יכול מאוד להיות שהסיפור האמיתי היה שונה, או שבכלל לא התרחש, אבל הוא מובא באופן קיצוני ואלים, כדי לחנך את הציבור שהמלכים טובים בשבילם.

אבותינו פעם חיו כמו הערבים היוםמושיקו

וזה היה החיים הכי טובים.

 

הדמוקרטיה רק הרסה אותם.

 

הדיון הכללי צריך להיות "מדוע החיים היום הם לא על פי תורה".

לא "מדוע התורה לא כמו החיים שנראה כיום"

אתה צודק שכל התרבות השתנתהסתם 1...
אבל כל התרבות של כל העולם השתנתה וזה דבר שתמיד יקרה.

התורה לא תשתנה והסיפור הנ"ל הוא סיפור יוצא דופן לכל הדעות.

אינני חושב שמקבילות של כבוד המשפחה וגאולת דם כמו שהיום מצויות בחלק ממגזרים מסוימים היו קרובים למה שאבותינו נהגו... לא קרב זה אל זה.

גם אם המעשה דומה (והוא לא, לדעתי) נקודת המוצא שונה לחלוטין.
היה גם היהמושיקו

אבל לא מתוך תאוות רצח אלא מתוך הרגש אמיתי שעושים מה שעושים בגלל שזה מבוסס תורנית אז כ צריך

 

וזה הכלל בכל דבר שמבוסס תורנית עד כמה שזה נראה קיצוני כיום

למה אתה מתכוון שהיה גם היה?סתם 1...
דוגמה ספציפית?
בכל אופן גואל דם למשלסתם 1...
זה לא כמו שזה נשמע.
במזיד אין גואל דם כידוע
ושוגג יש שלושה סוגים ורק על אחד מהם יש לגואל הדם רשות לגאול ואם גאל במקרה אחר הוא רוצח.

בעין תחת עין חזל כבר פירשו שזה בכסף לא כפשוטו כלל ואף על פי כן!

ענייני דמים הם כבדים ולא נידונים מתוך התפעוליות נפשיות כמו כעס. זה לא פשוט ולא דומה כלל למנטליות הערבית/מוסלמית.
זה בדיוק כמו שזה נשמעמושיקו
לדוגמא להרוג בן אדם שהרג בן משפחה קרוב כנקמה.
זה בדיוק הכוונה.

(בשונה מעין תחת עין ששם פודים תמורת תשלום)
עזוב פילגש בגבעהים חי מיה"ך

תשאל את השאלות של הנצרות, זה קשה פי כמה, ומבוסס על דברים שכתובים בתנ"ך

אתה מוזמן להעלות את הפסוקים הקשיםסתם 1...
בדרך כלל הסילוף שחוזר על עצמו הוא הוצאה מהקשר. התבססות על פסוק או הקשר מסוים בניתוק מההקשר וההפניות הקודמות.
חשבתי שתביא את ישעיה נג או באמת משהו קשהסתם 1...
אבל את זה?
מה הבעיה בפרק יג של ירמיהו?

בשביל לענות צריך שתהיה שאלה... תשאל נענה. לגבי פירוש יש מפרשים...
זה קל? זה קל?ים חי מיה"ך

אתה לא יודע שכל פסוק בתנ"ך הוא קדוש? שהוא אמת מוחלטת? אתה צריך שיסבירו לך את זה? כתוב פה שעם ישראל לא מסוגל להיות טוב. אםא תה רוצה יש פסוק אחר "ונבחר מוות מחיים לכל השארית הנשארים מן המשפחה הרעה הזאת"כשהכוונה לעם ישראל. חכה חכה שאני אמשיך. אתה בחיים לא למדת תנ"ך ברצינות. בטח לא את ספר יחזקאל. אם אתה כותב ככה ש"מה הב-ע-י-ה?"

ישעיה נ"ג מה בדיוק קשה שם.שם דווקא קל מאוד.ים חי מיה"ך

אתה פשוט לא למדת בעיון ולכן לא יודע מה כתוב. בעיון לא הכוונה לקרוא את המפרשים על הדף, אלא לקרוא שוב ושוב ולנסות להבין מה הנביא מתכוון

אתה לא מכיר אותיסתם 1...
וכרגע העדת רק על הטיפשות והנמהרות שלך.

כשתרצה לדון על הפסוק הפשוט הזה, ועל נביא החורבן ירמיה ולדבר בכבוד נדון.
כרגע זה יהיה ללמוד עם תלמיד לא הגון.
אהים חי מיה"ך

הרי גם אתה לא מכיר אותי

וכך אמר ירמיהו "אך ידוע תדעו כי אם ממיתים אתם אותי כי דם נקי אתם נותנים עליכם ועל העיר הזאת ועל יושביה, כי באמת שלחני ה' עליכם לדבר באזניכם את כל הדברים האלה".

 

ואני אומר, שאם אתם אומרים לי ככה, אז מגיע לכם כל מה שאמרו חז"ל(אתם רוצים גם דאורייתא? בסדר, גם דאורייתא) על מבזה תלמיד חכם, ומוציא שם רע, ומונע מללמוד וללמד תורה וכו' וכו' כל מה שתרצו. הכל על ראשכם, בדיוק שכבר נמצא על ראשם של הרבה אנשים שלא אפרט כאן

מה זה התגובה המשונה הזאת?הדוכס מירוסלב


מה לעשות אני קצת אדם משונהים חי מיה"ך


הודעת עכשיו לכמה אנשים בפורום שהם עברו על כבוד ת"ח?הדוכס מירוסלב

ואולי הם ת"חים יותר גדולים ואז אתה זה שעובר על זה?

ומי אמר שבלי ידיעה יש עבירה?

מה זאת אומרת?ים חי מיה"ך

הם ביזו את כבודו של ירמיה הנביא! מה השאלה

חחחחחחחח מה?! אתה ירמיה הנביא? הדוכס מירוסלב


חח) ולא אבל אני הבאתי פסוק של ירמיה הנביאים חי מיה"ך

והם לא מתייחסים ברצינות לפסוק

וחוץ מזהים חי מיה"ך

כמו שאפשר לראות אני מבין בתנ"ך כנראה קצת יותר... 

ואני גם עניו.

אבל כתוב ששרי ליה לאיניש לאודועי נפשיה באתרא דלא ידעין ליה

אתה בחור חביב, אבל נראה לי שאתה לא מבין את עומק הדבריםהדוכס מירוסלב

ולא רואים בשום מקום יתרון לאף אחד בידיעת התנ"ך

אני יכול להוכיח לך בצורות אחרות... אם תרצהים חי מיה"ך


ישבתי עם נוצרים הרבה בחיי, הם לא הצליחו להוכיח כלוםהדוכס מירוסלב

בד"כ הם הלכו עם הזנב בין הרגליים, בשאר הזמן נסתתמו טענותיהם והם חזרו על עצמם בלי סוף

אם אתה רוצה אשלח לך דברים באישיים חי מיה"ך

ודווקא אני בכלל לא בקטע של נוצרים

חייב לציין שהסגנון שלך קצת מזכיר...הדוכס מירוסלב

אבל זה כנראה בגלל לימוד תורה שבכתב שלא עם חז"ל.

היו תקופות של כמה שנים שעשיתי את זה כדי להצליח להבין טוב יותר מה חז"ל אמרו, ואז ראיתי כמה כל הביקורות החיצוניות מטופשות

זה לא אומר שהם עוברים על כבוד ת"ח, פשוט מה שנראה לך שאלההדוכס מירוסלב

אינו שאלה.

ונביא זה קצת יותר מת"ח וזה...

אולי את כבודך ביזוסתם 1...
וברור שלא היה ולא נברא. אבל את כבודו של ירמיהו?

הפסוק שהבאת מוזכר באחד הפרקים היפים והמוכרים בספר. הוא מתחיל באחד המשלים הכי חזקים בתנך על האזור של ירמיה. לפעמים מים הורסים ולפעמים מחיים.

הפסוק שציינת מעלה תמיהות לצורך זעזוע. מהו תפקידו של הנביא? (תשאל את עצמך)

האם נמר יכול להיפטר מהחברבורות שלו?? כמובן שלא ! כך עם ישראל הושרש במעשים שליליים ולא טובים.

כמובן שיש עליהם תשובה והנביא השתמש בדרך ובשיטה חינוכית של:
תוכיחו את עצמכם. האם אתם מסוגלים להיהפך ולעזוב את מה שהושרש בכם או לא.

בהצלחה רבה
אוהו אני רואה שמחקו פה את התגובה הנכונה שכתבתיים חי מיה"ך


ואם כן: זה לא בית מדרש לאמתים חי מיה"ך

אלא בית מדרש למה שמוצא חן בעיניכם. כנראה יחזקאל לא סתם אמר

פתחו שרשור חדש. תפסיק לקפוץ למסקנות שליליותסתם 1...
כן בסדר. אתה באמת נו-רא נחמדים חי מיה"ך


אם היית בסנהדרין בטח היה "סנהדרין חובלנית".ים חי מיה"ך

(אה! איזה עלבון "בית מדרשי"!)

ידידי, מספיקהדוכס מירוסלב


סתירה לוגית (מהמשפט הזה אני מסיק שאנחנו דווקא לא כ"כ ידידים)ים חי מיה"ך


*לא מספיק ידידיםים חי מיה"ך


(דייייייייייייייי!)...ים חי מיה"ך


אנסה לענות בתמצות בקציר האומר ממה שאני מכירארץ השוקולד
ראשית, כפי שציינת מדובר בסיפור ממש קשה ונראה ששפתיו של @סתם 1... אמת דיברו.

נראה לי שהסיפור בא כדי להמחיש את הצורך במלך, (זו נקודה מעניינת להשוות את האמירה בגמרא בבבא בתרא ששמואל כתב את שופטים, רות ושמואל עד אליו, מתי שמואל מנסה לעודד את מושג המלוכה?)

ביחס להערה על ההרוגים מבני ישראל אחרי ששאלו באורים ותומים, שאלה זו נידונה בגמרא ביומא: "למה נקרא שמן אורים ותומים אורים שמאירין את דבריהן תומים שמשלימין את דבריהן וא"ת בגבעת בנימין מפני מה לא השלימו הם שלא ביחנו אם לנצח אם להנצח ובאחרונה שביחנו הסכימו שנאמר (שופטים כ, כח) ופנחס בן אלעזר בן אהרן עומד לפניו בימים ההם לאמר האוסיף עוד לצאת למלחמה עם בני בנימין אחי אם אחדל ויאמר ה' עלו כי מחר אתננו בידך" (דף עג עמוד ב)
ומבאר שם רש"י:
"לא השלימו - שאמרו עליהן בשני ימים הראשונים עלו אליו ונפלו:

הם שלא ביחנו - אורים ותומים לא פירשו להם בשני ימים הראשונים עלו והצליחו אלא עלו אליו אם לנצח אם להנצח:

באחרונה - פירשו להם כי מחר אתננו בידך:"

אמנם, נראה שהקושיא העיקרית בגמרא היא שהאורים ותומים "כביכול" משקרים ולכן צריך להסביר איך זה מסתדר, אבל בין השורות אולי ניתן למצוא שתי תשובות: (לא בטוח שהם כוונת הגמרא, אז האחריות עליהן היא שלי, אפילו שאם אינני טועה שמעתי את התשובות הללו בעבר)
1. בני ישראל קבעו שזו התגובה הנכונה, הם לא שאלו באורים ותומים אם נכון להגיב ככה, אלא רק כיצד להילחם, ורק כשהם שואלים אם נכון, אז ה' עונה על כך ומאשר.
עדיין תמוה.

2. בתחילה הם שואלים אודות דרך היציאה לקרב, אבל לא מפריע להם שזו מלחמת אחים, רק בפעם השלישית הם שואלים האם להלחם עם "בנימין אחי" ושמים לב שאמנם נכון להילחם בהם, אבל זה מלחמה מתוך כאב של מלחמת אחים אזי ה' מוכן לעזור להם.
רעיון זה דומה למה שלומדים כעת בדף יומי שעוסקים במיתות בית דין, שהגמרא מלמדת אותנו שלמרות שמענישים את החייב, עדיין זה לא דבר שאמור להיתפס אצלנו כמעשה קל ללא מחשבה.
זה טוב לבער את הרוע, אבל יש כאב כשמדובר בפגיעה באחינו ונראה לי שניתן ללמוד זאת מהסיפור של פילגש בגבעה...

מעבר לכל זה, ראיתי רעיון יפה שהרב שלמה אבינר הביא בשם ר' יונתן אייבשיץ:
"הנה דוגמא, בפרשת הנוראה של פילגש בגבעה התאספו ארבע מאות אלף איש מכל ישראל נגד עשרים וששה אלף איש מבנימין. לכאורה, ניצחון מובטח. אך שאלו באלהים מי יעלה בתחילה, וקיבלו תשובה: ויאמר ד' - יהודה בתחילה. אך בקרב נפלו עשרים ושניים אלף מישראל. התחזקו לצאת לקרב שני, בכו לפני ד' ושוב שאלו: האוסיף לגשת למלחמה? קיבלו תשובה: ויאמר ד' עלו אליו. אך ביום השני שוב נפלו מהם שמונה עשר אלף איש. אז בכו וצמו ושאלו את ארון ברית ד' אם לצאת וקיבלו תשובה: עלו כי מחר אתננו בידך. ובפעם הזאת ניצחו (שופטים כ).
ויש לתמוה, וכי בשתי הפעמים הראשונות, באה חלילה תשובה מוטעית מפי ד'? לא, מסביר רבי יהונתן אייבשיץ שהכל זו מלחמה אחת, המורכבת מכמה קרבות, וכל קרב מחליש את האויב, גם אם אינו מצליח (יערות דבש, דרוש ד). זה טבע העולם שמלחמה מורכבת מכמה קרבות – והעיקר לא להתעייף. ומאיפה ניקח כוח שלא להתעייף? מריבונו של עולם. "הלוא ידעת אם לא שמעת אלהי עולם ד' בורא קצות הארץ לא יעף ולא יגע אין חקר לתבונתו" (ישעיה מ כח)"

הרב אבינר לקח כאן את הרעיון של תהליך שלוקח זמן ולא תמיד הכיוון חיובי, אבל גם כשהכיוון שלילי ישנה התקדמות.


בכל מקרה, שכוייח על השאלה👍
הבעיה ברעיון מרבי יונתן אייבשיץ ז"ל היא שגם בפעם האחרונההדוכס מירוסלב

שבנ"י ישראל עלו והודיעו להם שינצחו, הם עשו זאת בתחבולות (בדומה למלחמת העי), שזאת גם שאלה בפני עצמה. לכאורה יכלו לסמוך על האורים ותומים כמו בפעמים הראשונות.

 

אבל יש עוד כמה שאלות שם.

איך "בעלה" של הפילגש ומארחו הולכים לישון בידיעה שהגברת עוברת התעללות כזאת קשה?

איך הם לא קמים לפחות לבדוק אם היא חזרה או משהו? יכלו להציל אותה אם היא לא הייתה שוכבת שם עד הבוקר.

איך בכלל האדם הזה הלך להחזיר את הפילגש שלו?? היא כנראה ידעה הוא טמבל, ברחה לבית אביה, הוא הלך לשגע אותה ובסוף גרם למותה.

ועוד כשהוא קם בבוקר הוא רואה אותה על הרצפה ואומר לה "קומי הולכים". כאילו מה?!@!

ואחרי שהוא יודע שהיא מתה, הוא לא ישלח שליחים נאמנים שיעידו, הוא מבתר את הגופה שלה (איסור) ומחלק אותה לכלל עם ישראל.

אני נוטה יותר לדברים ולהבנה שהבאתי בגמרא ובפסוקיםארץ השוקולד
ופחות מסכים לדברי רבי יונתן אייבשיץ, אבל תורה היא ולכן ראוי להביא
קושיה יפה יש לך עליו👍

ביחס לשאלה על אותו אדם, אכן לא נראה שרמתו המוסרית הייתה גבוהה במיוחד...
לכן, נראה שהסיפור בא להמחיש את השפל שניתן להגיע אליו בלי חוק וסדר...

כל תקופת השופטים בעייתית מאוד כי היא נסתיימה בחייו של פנחסהדוכס מירוסלב

ואליהו (הוא הוא פנחס) נוזף בעצמו בתנא דבי אליהו על העניין עם יפתח.

קשה קצת שתלמיד של משה רבנו כביכול לא מנהיג את העם כראוי.

 

זאת הנקודה הקשה יותר ביותר מטורלל

כאן יש כנראה תשובה. פרק לפני ופרק אחריטיול בגולן

מי אשם במלחמה?

 

יט, כ, כא זה על ענין פלגש בגבעה.

אני אעמיק בערב אם זה באמת מה ששאלת. בלנ"ד.

 

קהל עם האלקים ?! | אתר ישיבה
תוצאותיהן של שלוש המערכות בין כלל ישראל לבנימין בפרשה זו מעוררות תמיהה. אם בני ישראל הם הצודקים מדוע נגפו בשתי המערכות הראשונות? ואם בני בני בנימין הם הצודקים מדוע כשלו במערכה האחרונה, עד שכמעט והושמדו?
מגדולי רבותינו הראשונים, הרמב"ן והאברבנאל חלקו מחלוקת גדולה על מי האחריות לפרשה נוראה זאת. לדעת הרמב"ן בבראשית 9 טעו גם בני ישראל טעות חמורה בעלותם למלחמת חרמה על יושבי הגבעה:

והנה פנות כל העם מכל שבטי ישראל רצו לעשות גדר גדול בדבר להמית אותם… ודבר ברור הוא שלא היו חייבין מיתה בדין תורה, שלא עשו מעשה זולתי ענוי הפילגש הזונה, ולא נתכוונו למיתה שלה, גם לא מתה בידם.. אבל מפני שהיו חפצים ואומרים לעשות נבלה כאנשי סדום, ראו השבטים לעשות סייג לתורה, שלא יעשה ולא יאמר כן בישראל… וזה הדין הוא ממה שאמרו רבותינו: בית דין מכין ועונשין שלא מן התורה. ולא לעבור על דברי תורה, אלא לעשות סיג לתורה… 10 והנה שתי הכתות ראויות להענש, כי בנימין מרשיע שאינו חושש ליסר הרעים ולא לגעור בהם כלל, וישראל עושין מלחמה שלא מן הדין, וגם את פי ד' לא שאלו.
הרמב"ן ממשיך לבסס את דבריו באמרו שהפילגש אינה כאשת איש, שאין יחסי קידושין
שאלה. לכולי עלמא הפילגש היא סתם אחת שאין בה שום דבר?הדוכס מירוסלב

רק כי היא מיוחדת לו?

כי לחלק מהראשונים זאת קדשה דאורייתא מה שאומר שאין לו בה כלום, ואם הוא לא מכוון לפריצות, היא הופכת לאישתו מתוקף ביאה (אולי בגלל שאין עדים זה לא תופס?)

בבאור הגר"א באבן העזר סימן כו (נדמה לי) מביא ירושלמי שפלגשי.

צריכה קידושין רק שאיןן לה כתובה או שיש כתובה ואין תנאי כתובה.  יוצא שיש מחלוקת האם פלגש היא מיוחדת לאיש ללא קידושין, או שיש קידושין רק אין כתובה או תנאנ כתובה. 

זאת הדעה היחידה שידעתיהדוכס מירוסלב

מעניין אבל, כי יש לזה נפקא מינה רצינית לימינו להלכה לגבי קדש/ה

רק עכשיו קלטתי את הקטע. הרמב"ן פוסק נגד פשט גמרא?הדוכס מירוסלב


יש מקרים כאלה בפירושי התורהארץ השוקולד
אמנם האבן עזרא עושה זאת הרבה יותר.

אבל באופן כללי זו שאלה טובה במשמעות הפירוש למעשה ותן לחכם ויחכם עוד
בפירוש משנה להלכות למעשה יש מקרים שבהםסתם 1...
רמב"ם למשל לא מפרש על דרך הגמרא ויש נפקא מינה למעשה. או לא על דרך הגמרא כמו שאחרים הבינו אותה...

למרות שבמקרה שעולה לי לראש עכשיו הוא ממש נגד פשט גמרא.
אכן, זו גם נקודה מעניינתארץ השוקולד
אפילו שאני התייחסתי בעיקר לפירושים על התנ"ך.

ירצחו אותי אם אגיד זאת, אבל מפורש בהלכות תלמוד תורה שיש עניין ללמוד תנ"ך בלי מפרשים
אכן... שמעתי כבר רב גדול בשיעורסתם 1...
שאמר- "קודם ראשי אחר כך רש"י" במלעיל עם הגייה אשכנזית...
מז"א זה לא מובן מאליו?הדוכס מירוסלב

מי שלומד ישר עם פירושים בד"כ יודע הכל משובש

מאיפה / על מה האמירה הזו מתבססת?נפש חיה.
אני מכיר רבני זמננו שדנו בצורת הלימוד העדיפהארץ השוקולד
אני מכיר את חז"ל שאמרו "ליגרס והדר ליסבר" הדוכס מירוסלבאחרונה


שכוייח, החכמתניארץ השוקולד
תודה
המהלך ב3 הפרקים עולה שלב מהעיון בראשוניםטיול בגולן

מומלץ

 

תוכל בבקשה להפנות לראשונים מסוימים?ארץ השוקולד
אסביר: אם תקרא את 3 הפרקים שםטיול בגולן

תראה שהעיון בדעות הפרשנים הוא רק הבסיס. המדרגה הראשונה.

מתוך הדיון בפרשנים ובפסוקים הרב בן-נון מוציא מהלך שלם על הלכות ציבור איך צריך להתנהל במדינה היהודית.

זה מוסבר בהקדמה.

אני לא נכנס כל יום אז לא עניתי מיד. סליחה..

עד כמה שאני זוכר בד"כ מובאים: אברבנאל, המלבי"ם, רד"ק. ואולי גם אב"ע.

תסתכל בפרק על שמשון תראה חידוש יפה על מהאוכל יצא מאכל מעז יצא מתוק.

זה לא תקבולת ישרה כמו שלמדנו בבית ספר..

 

תודה רבהארץ השוקולד
בלי נדר אעיין כשאוכל
תודה, תבורךארץ השוקולד
פירוש הביטוי "בכור שוטה"שלג דאשתקד

רש"י בפרשת מקץ (מב, לח) מביא את דברי המדרש (מדרש רבה, בראשית צא), שיעקב קרא לא אהב את ההצעה של ראובן "את שני בניי תמית אם לא אביאנו אליך", וקרא לו "בכור שוטה".

הרד"ל בהגהותיו למדרש (אות יד), מציין שהביטוי "בכור שוטה" מופיע בגמ' בפרק יש נוחלין, לגבי אדם שהיה קורא לבנו בכור שוטה, והמשמעות היא שהוא בכור מאמא ואינו ראוי לנחלה כפולה. כך - אומר הרד"ל - גם יעקב כינה את ראובן כבכור שאינו הבכור העיקרי (בגלל שהוא מבני לאה שאינה עקרת הבית, או בגלל שהוא הפסיד את הגדולה כשחילל יצועי אביו).


תכלס, לא הבנתי מה המשמעות של הביטוי הזה ביחס לראובן בהקשר הזה. האם הוא לא יכול להיות שוטה גם אם הוא לא בכור? האם בכורים הם בהכרח יותר/פחות שוטים? ומה הקשר לעניין של נחלה ובכור מאמא (לפי הרד"ל)?!

במעט שחיפשתי לא מצאתי הסבר ברור ומניח את הדעת.

ראובן תמיד מנסה יוזמותקעלעברימבאר

טובות, ותמיד זה נכשל אצלו.


 

מעשה בלהה נועד לקנאות לכבוד לאה, ובסוף קרה מה שקרה.

ניסה להציל את יוסף ולא הצליח.

מנסה לשכנע את יעקב אבל זה הצעה טפשית יחד עם אחריות וטוב לב.


 

ראובן מייצג את מידת החסד שבמלכות,  כמו החסד שהיא המידה הפותחת והבכורית,  שהיא נטיה טובה אך גולמית חסרת גבולות וצורה מוגמרת (בניגוד למידת הדין), כך תפקידו של ראובן בעם זה להיות הפותח, היוזם (בכורי אתה כוחי וראשית אוני, יתר שאת ויתר עז), אבל לא המנהיג. כי הוא לא יכול להנהיג כי הצעותיו טובות הלב לא מגובשות ולא אפקיביות. הוא מהיר ופזיז וחסר גבולות "פחז כמים" ולכן נשללה ממנו הבכורה "אל תותר", מה שהכי התבטא בחטא מעשה בלהה שם היה פזיז לקנאות לכבוד אימו.


 

בטומאה, לדורות זה מתגלם בדתן ואבירם שלא מסוגלים לקבל מרות וגבולות. קרח מערער על חוסר השיוויון, בעוד דתן ואבירם על עצם השלטון "כי תשתרר עלינו גם השתרר" הם הדמות של האנרכיסטים שלא מקבלים מרות וגבולות "מי שמך לאיש שר ושופט עלינו" לפי חזל זה דתן ואבירם הניצים.

גם בשופטים שבט ראובן חי לעצמו ולא מגיע להזמנת דבורה להלחם בסיסרא, כי הוא לא מקבל מרות. והוא לא יושב רק בתחום גבולות נחלתו אלא מתפשט עם צאנו מתישהו עד נהר פרת (כנראה בתקופת שלמה) לפי דברי הימים 

תודה!שלג דאשתקד

האמת שזה היה כיוון החשיבה שלי. ש"בכור שוטה" הוא לא אדם רגיל - מונהג. אלא בכור, שכן מנסה ליזום ולהנהיג, אך לא מצליח להביא תוצאות טובות.


 

אני שייכתי את זה לפחדנות מסוימת שמתלווה לפעולות של ראובן. הוא רוצה להציל את יוסף אז מציע שיזרקו אותו לבור עם נחשים ועקרבים... ורוצה שיילכו להביא אוכל לחיי המשפחה ומציע להרוג את ילדיו...

הכל: כוונה טובה ותוצאה מסובכת, לפתור בעיה בבעיה אחרת. יתכן שזה גם מה שעשו בני ראובן כשבנו מזבח בעבר הירדן - הכוונה להיות בקדר, אבל הפרקטיקה היא של היפרדות - בדיוק הפוך מהמטרה.

(את הרעיון של פחדנות כבעיה במנהיגות, מציין הרב חיים שמואלביץ בשיחות מוסר שלו)


 

עכשיו ראיתי ב"סדר הדורות" התייחסות לביטוי "בכור שטן" (חכם, יצירתי), לעומת "בכור שוטה". אבל הדבר עוד צריך בירור.


 

בכל מקרה, כל הדברים שלי (ואולי גם שלך) לא מעוגנים בספרות. אז אם יש למישהי מקורות - זה ממש יהיה נחמד!

כמו הדס שוטהבחור עצוב

נראה כמו הדס אבל בעצם הוא לא.

כך גם ראובן, נראה כמו בכור אבל יעקב כבר החליט לנשל אותו ולהעביר את הבכורה ליוסף. 

ראובן איבד את הבכורה משום שהיה צדיק מדייכְּקֶדֶם
איך זה קשור למה שכתבתי?בחור עצוב
זה פירוש החתם סופר, אגב. 
זה בגדול מה שכתב הרד"ל על פי הגמראשלג דאשתקד
אבל מה המשמעות של זה ביחס לראובן והתנהגותו? (אלא אם כן התכוונת לדבריו של קליברמן ושלי דלעיל)
פרט, נמק והסבר בבקשהשלג דאשתקד
מעשה בלהה זה צדיק מדיי?קעלעברימבאר
תבע את כבוד אמובחור עצוב
אז זה לא צדיק *מדי*. זה אדםקעלעברימבאר
שלא יודע איך לנתב את הצדקות
אם ראשונים כבני אדםבחור עצוב
אנחנו חמורים. 
נכון. לא טענתי שראובן לא מלאך, אלאקעלעברימבאר

שהוא לא בכור כי הוא לא יודע להכניס את הצדקות שלו לגבולות, בחינת החסרון של מידת החסד . לא כי הוא צדיק יותר מדי (שזה אולי דבר שנכון לבנימין, לוי או כלאב, שהם צדיקים גמורים ולא בעלי תשובה. לא לראובן). "פחז כמים אל תותר" משום שאתה ממהר ופזיז לזרום כמים, אל תותר

כןכְּקֶדֶם
זה אקט של מידת הדין
אבל זה חטא. גם בלבול יצועים זה חטא.קעלעברימבאראחרונה

אגב ראובן זה חסד. שמעון זה דין.

 

 

ע"ז בזמנינופיציק

בתורה מופיע עשרות פעמים איסורים וציווים שונים לגבי עבודה זרה, לקורא בן זמנינו נראה שאין לאיסורים אלו שום שייכות אליו ומאידך קשה לי לתפוס שחלק כ"כ אינטגרלי בתורה לא שייך אלינו כלל ? 

חלקים עצומים מהתורה לא קשורים למציאות הנוכחיתפ.א.

גם עבדים ושפחות, לקט, שכחה ופאה, קורבנות, הבאת הביכורים

מצד שני - בתורה אין את השגרה שיש לנו היום: 3 תפילות ביום.  


הכל השתנה מאז ירדה התורה מהר סיני

האםפיציק

האם קל בעניך לומר שכל עניני עבודה זרה שבתורה לא נכתבו אלא לדורם שהיה שטוף בע"ז אבל באלפיים השנים האחרונות שבטל יצר ע"ז הדברים אינם רלוונטים כלל? (אני חושב שאין לדמות בין תורת הקורבנות, עבדים ושפחות וכדומה ששייכים לזמנינו באופן תיאורטי ובין יצרא דע"ז שבטל כליל מן העולם)

עצם זה שזה ברור מאליו בימינו שאין ע"ז, זהקעלעברימבאר
אומר שנצחנו בעניין זה. ואזכורי איסור ע"ז עוזר לנו להבין את פעולתו הטובה של ישראל בעולם. ושנדע שגם על הבעיות בימינו עם ישראל יתגבר וישפיע טוב על העולם.


מעבר לזה - גם אצלינו  יש "בחינת ע"ז" כיום. הן בסגידה לחומר, הן בסגידה לאידאולוגיות זרות לתורה, הן בתפיסה מעוותת של האלוקות

יש מלא.זיויקאחרונה
גם בנצרות וגם במזרח הרחוק ובאפריקה.
מחשבה שאני משתף בעיקר כדי לדעת אם היא רווחתצע

לכן אשמח שמי שמסכים יתגבר על העצלות והשעמום ויגיב תגובה ולו קצרה ביותר של "מסכים/מסכימה". כמובן להרחיב או לחלוק זה עוד יותר טוב ועוד יותר טוב..


זמן מה אני חושב על כך שהתורה/היהדות היא משהו מסובך/מורכב.

היא הייתה יכולה להיות הרבה יותר פשוטה/חד מימדית אך למעשה היא מסובכת יותר..


אני חושב שזה בגלל שיש מתח בין גדולי ישראל/בחזל ביחס לכל מיני ערכים.

אמונה תמימה מול שכל וחקירה, נס מול טבע ביטחון מול השתדלות.

מוסר אנושי לעמת אלוקי. עד כמה ללמוד/להתרחק מהגוים.

מהי צניעות. מהי ענווה. מהי תפילה. שינוי הרצון.

היחס לחכמה הכללית. היחס למיסיטיקה. וכו וכו..


וממילא הרבה אנשים כולל אני קצת קרועים ומסתבכים להבין מה רצונו של הקב"ה ביחס לכל אלו..


אולי גם תורם לזה שיש ביהדות מושגים קיצוניים , אחד מהם שעולה לי הוא  למשל "עבירה לשמה" שקצת שוברת את חוקי המשחק ומעלה אפשרות שלפעמים ניתן לסטות מן המסגרת הרגילה ושוב זה ביטוי לכך שעבודת ה' היא מורכבת ויש בה עקרונית בכל אופן, גם פן של לחטוא, לעבור על ההלכה..


גם בלי המושג עבירה לשמה יש הרבה התלבטות האם לדבוק בפורמליות של ההלכה או בכוונה/תכלית שמאחוריה מה שיוצר עוד מחלוקות וכו..


לא הצלחתי לכתוב את טיעוניי ברמה של מאמר קצר בהיר ומסודר אבל מקווה שבכל זאת הטיעון הובן.


חנוכה שמח!!... 

העולם מורכב, לכןקעלעברימבאר
התורה מורכבת. אבל התורה מצליחה להכליל את כל אלו בהרמוניה, לא בקריעה. מאחדת את כל הערכים
וממילא שבעים פנים לאותה תורה. הבסיס של כל הדעותנפש חיה.

הוא המכנה משותף לכולם

אנשים עשו אותה מסובכתפ.א.
עבר עריכה על ידי פ.א. בתאריך כ"ז בכסלו תשפ"ו 19:07

במקור אני בטוח שהכל היה יותר פשוט, נהיר, קל וברור


 

המורכבות נובעת מטשטוש הגבולות בין מה שחובה מהתורה או מהמשנה, לבין חומרות שהפכו עם הזמן להלכות שלא היו במקור.

- הרבה מאוד חומרות שנקבעו כ-"גדרות" ששומרות על הזהות היהודית בגלות. כמו איסורי אכילת בישולי גויים, פת עכו"ם, יין נסך, ועוד.

- הלכות טהרת המשפחה נעשו מורכבות ומסובכות מאוד, לעומת המקור בתורה.  הפער כאן הוא עצום: חומרות רבי זירא, טומאה וטהרה של יולדת בתורה לעומת ההלכה כיום  

- חומרות בולטות נוספות: המתנה בין בשר וחלב, קטניות בפסח לאשכנזים, וכמובן חשמל.  

בעיית החשמל היא מורכבות שההלכה לא פתרה, אלא העמיסה עליה שלל איסורים שבכלל לא היו בתקופה הקדומה.  

 

יש אינספור הלכות שנוצרו מתוך מחשבה על מראית עין, צביון של האדם הדתי, מדרון חלקלק.  

 

והנקודה הכי כואבת - הבעיה הגדולה של חוסר יכולת של פוסקי הדור לבטל הלכות שנקבעו בזמנים אחרים למרות שהמציאות השתנתה לבלי הכר.   

אפשר לנסות להציע נקודת מבט אחרת?טיפות של אור

הירושלמי אומר "אילו ניתנה התורה חתוכה לא היתה לרגל עמידה"

 

גם בהלכה, גם בתחומים אחרים, יש אינסוף דעות של רבנים והוגים. ועל דעת זה התורה ניתנה. במקום לסבך ולקרוע, המגוון הזה יכול לאפשר לכל אחד למצוא את המקום שלו. למצוא את הדרך שמתיישבת על הלב שלו, לשמוע ולקרוא רבנים ואנשים שהדברים שלהם טובים עבורו. אבל אחרים אומרים אחרת? "מה לי בזה, זה מעשה שלו, וזה מעשה שלי" 

מסכים לגבי קיומה של הבעיהשלג דאשתקד
לא מסוגל להסכים עם שום פתרון שיוצע לה 😁
תסבירפ.א.
איך אתה יכול לא להסכים על פתרון שטרם הוצע?
זה מסובך נשמהשלג דאשתקד

בגדול אני חודב שיש שני דברים שמנחים את התפיסה שלי כיהודי דתי, שלא מאפשרים שום פתרון:

1. אני מאוד מסכים עם האמירה ש80% ממה שאנחנו עושים זה לא הדברים עצמם שהאלוהים בורא עולם ציווה או ביקש. המון זה חששות, גזרות, חומרות, ניפוחים במקומות שבכלל לא רלוונטים מבחינה הלכתית, או דברים שסתם מסבכים את האדם הדתי.

מצד שני, כדי לפתור את זה צריך גב מאוד חזק וקונצנזוס רציני כדי להכריע בשאלות מהותיות, מחד, וצריך לפתוח הרבה תיבות פנדורה ולשחוט הרבה פרות קדושות מאידך. כך שקשה לי להאמין שיהיה מצב של הכרעה כזו שהיא טובה - בעיקר מבחינה ציבורית.

2. יש שאלה מהותית שכל הסמן מנקרת אבל לעולם לא תיענה כראוי (לפחות לא על יגי אורתודוקסים פשוטים כמוני), והיא: מה קורה מאחורי הפרגוד, מה באמת באמת אלוהים הגדול חושב כשהוא רואה מה הולך כאן, ומה תכלס הוא היה רוצה שיקרה (וגם, האם הוא פועל שזה אכן יקרה)?

אז לשאלה הזו אני לא יודע לתת תשובה מלאה, אבל אני כן חושב שניתן להחליט שהשינויים הרבים שקורים בעולם, משנים גם את הציפייה מהאדם המאמין. אם בעת העתיקה, אדם מאמין היה צריך הרבה מאוד שעות ביום כדי לקיים יהדות מאוד מאוד רזה - שהיא עיקר הדרישה האלוקית, כיום היהדות הרזה הזו יכולה לקחת לכל אדם איזה שעה-שעתיים במקסימום. אבל כמונוטאיסט אני מאמין שהדת צריכה להקיף את חיי האדם, אז אולי באמת אנשים לא מקיימים את היהדות הרזה, הבסיסית הנכונה, אבל הם רוב היום עסוקים בדת וזה כן הרצון של האלוהים.


זה בגדול, מקווה שאני מובן...

ברור שמס. 1 ייפתר רק בבוא המשיחפ.א.

מס. 12 בעיקרי האמונה:

אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה, בְּבִיאַת הַמָּשִׁיחַ, וְאַף עַל פִּי שֶׁיִּתְמַהְמֵהַּ, עִם כָּל זֶה אֲחַכֶּה לּו בְּכָל יום שֶׁיָּבוא.


על 2 אני לא מסכים איתך.

לפי הנתונים הידועים מהעולם העתיק, לפני שתיקנו להתפלל 3 תפילות ביום לאחר חורבן בית המקדש, כדי לייצר תחליף רוחני לעבודת המקדש שנפסקה, שגרת היום של האדם הרגיל היתה חקלאית או עבודה אחרת.

לכהנים והלויים היו מטלות קודש - וגם זה לא לכולם בו זמנית.  

המצווה הייתה פשוט "לעבוד את ה' בלבבכם". היו כאלו שהתפללו פעם ביום, והיו כאלו (כמו דוד המלך או דניאל) שבחרו להתפלל שלוש פעמים, אך זו הייתה בחירה אישית ולא חובה הלכתית.

אני חןשב שבעברשלג דאשתקד

הדת סובבה מאוד את האשם, והקהילה הייתה מאוד סביב הפולחן הדתי. ברור שעשו עוד הרבה דברים אבל החיים עצמם היו חיים דתיים.

תדמיין חקלאות שכוללת איסור כלאיים, חיוב שמיטה ותרומות ומעשרות וקורבנות. הרבה פעולות בחיי היומיום מחייבות או נותנות הזגמנות לקורבן. אנשים מאוד חיים את זה.

בעידן המודרני אתה יכול לשמור את כל המצוות הבסיסיות בלי כמעט לעשות כלום...

ה' ביקש שנקשיב לחכמיםקעלעברימבאר

חביבים דברי סופרים יותר מיינה של תורה

 

2. צורת חשיבה כזו לא נכונה. אין לנו בכלל מושג להגדיר מה זה אומר "מאחורי הפרגוד" בלתי אפשרי להגדיר את ה' או מחשבותיו, כך שהשאלה "מה ה' חושב" לא מתחילה. הגישה היא איך הבורא מתגלה בתוך עם האלוקים, עמו ונחלתו. כלומר הוא מתגלה בתורה שהאומה קיבלה על עצמה לדורותיה - התורה שבעל פה עם ש"ס ופוסקים. או בניסוח פתח אליהו - מלכות פה,תורה שבעל פה קריה לה.

אנחנו מדברים עם רבדים אחריםשלג דאשתקדאחרונה

אני מדבר על הווה אמינא, מה הייתי אומר לולא כל מיני הנחות.

אתה מדבר על מסקנות לאחר ההתחבטויות הנפשיות וההסתכלות על המציאות

לא מסכיםיוני.ו.
שאלה לפרשת מקץ - למה יוסף לא מדווח ליעקב כל שנותקעלעברימבאר

שלטונו, ולמה הוא עשה את מעשה גביע בנימין?


 

(אין לי תשובה בעניין. יש רק 2 אפשרויות שאי אפשר להכריע ביניהם)


 

האם מפני שהוא סבר שרק בני רחל ימשיכו את עם ישראל ושאר האחים מופרשים ממנו כמו ישמעאל ועשיו, ולכן הוא רצה לחטוף את בנימין ולשכנעו להשאר איתו מתוך מחשבה שרק על בני רחל נגזר "כי גר יהיה זרעך בארץ לא להם" במצרים?


 

זו אפשרות א'.


 

מצד אחד יש לזה ראיה: "כי נשני אלוקים את כל עמלי ואת כל בית אבי" נשני השכיחני, כלומר יוסף אומר שה' השכיח ממנו את בית אביו. וגם הכתוב אומר "ולא יכול יוסף להתאפק... ויאמר אני יוסף" כלומר הסיבה היחידה שיוסף נגלה לאחיו כי הוא נשבר מהתרגשות באמצע התכנית לחטוף את בנימין כי ראה את מסירות הנפש של יהודה, ושינה את דעתו על האחים.


 

מצד שני למה הוא לא הודיע ליעקב? האם כי חשש שיעקב חושב שכל האחים הם עם ישראל והוא ימנע ממנו לקחת רק את בנימין? או שמא ההפרדות מהאחים מחייבת הפרדות של יוסף מיעקב אביהם?


 

אפשרות ב' זה שיוסף מראש תכנן שהאחים יבואו ברעב למצרים והוא תכנן לחטוף את בנימין כדי לעשות ניסיון/תיקון לאחים  שיימסרו את נפשם על בנימין כדי לבדוק/לרפא את השנאה בין בני רחל ללאה ולבחון האם הם מוכנים למסור את עצמם על בנימין.  ואז "ולא יכל להתאפק" זה אולי שהוא תכנן ממש לאסור את יהודה ולבדוק את שאר האחים ורק אז להתגלות אליהם, אלא שהוא נשבר באמצע.  ו"נשני אלוקים את עמלי ואת כל בית אבי" הכוונה השכחני את כל הצרות שהיו לי בבית אבי. אבל גם על פירוש זה קשה.

 

ואם יש למישהו פירוש שלישי גם יהיה מעניין לשמוע

 

אפשרות שלישית ופחות סבירה:קעלעברימבאר

יוסף חשב שהוא הופרש מעם ישראל החוצה "נשני אלוקים את עמלי וכל בית אבי" בית אבי כולל יעקב עצמו. "הפרני אלוקים בארץ עניי" - זה המקום שלי כמצרי ולא כיהודי.

ואז יוצא שיוסף סבר שתפקידו זה לקדש את ה' דווקא בתוך הגויים ולא כחלק מעם ישראל ושה' הוציא אותו מכלל ישראל כמו ישמעאל ועשיו, ומינה אותו להיות שליט מצרים שימשיך קדושה למצרים והאומות. ולכן הוא מנתק קשר עם יעקב.


ורק כשיוסף פוגש את אחיו משתחווים לו ונזכר בחלומות, הוא משנה את דעתו ומבין שהוא יהודי ואז מתכנן את כל גביע בנימין כדי לתקן את הקרע בין האחים כנ"ל.

מפנה למחלוקת המפורסמת בין הרב יואל בן נון והרב מדןטיפות של אור
אז ככה:קעלעברימבאר
ההסבר שכל המהלך של יוסף 9 שנים היה רק כדי לאמר ליעקב " אמרתי לך שהחלומות נכונים ואתה תשחווה לי" תמוה שהוא הפשט. אם יוסף חשוב לו להוכיח שהוא נביא, תמיד יכול לומר לאביו על פתרון חלום השרים ופרעה במצרים. מה גם שהחלום ייתגשם, שהרי יעקב היה כפוף פוליטית ליוסף במצרים, כלומר השתחווה לו או מעיין זה.


לגבי הפירוש שיוסף רוצה לנקום/להעניש את האחים - לא ברור אז למה הוא שם את כספם באמתחותיהם ואחר כך אומר "שלום לכם אל תיראו" אקט של חיבה ולא עונש, שעוד יכול לעורר חשד אצל האחים שיוסף בכוונת תחילה משתיל להם כלי כסף כמו גביע בשקיהם.


הטיעון שיוסף חשד שמא אביו שלח אותו בכוונה כדי שימכרו אותו, נשמע קצת קונספרטיבי במחילה, ומזכיר לי את הטיעונים הקונספרטיבים על כך שצרציל וסטלין תכננו במכוון את מלחמת העולם השניה. הרי יעקב לפני שניה אהב אותו ונתן לו כתונת פסים! מה גם שאין סיבה שיוסף יחשוד שאף אחד לא חיפש אותו. בעולם העתיק ללא טלפון בלתי אפשרי לחפש עבד שנמכר לארץ אחרת.


מצד שני גם קשה על הפירוש הראשון והשלישי שהבאתי, כיקעלעברימבאר

גם אם יוסף הופרש מעם ישראל/האחים הופרשו לפי מחשבתו  האם זה מצדיק לצער את אביו ולא להודיע לו שהוא חי? או שמא גורל האומה חשוב ליוסף יותר מצער אביו והגעגועים אליו?

שאלה שקשורה לעניין היא-קעלעברימבאר
האם ה' הודיע ליעקב שכל בניו ימשיכו אותו?


ואם לא, אז ממתי זה נודע, רק בברכות יעקב בסוף ימיו?


(כי "ולזרעך אחריך אתן את הארץ" יכול להתפרש כמו ההבטחה ליצחק "כי לך ולזרעך אתן את כל הארצות האל" שזה רק חלק מזרעו)

לא הבנתי את דברי הרב בן נון -קעלעברימבאר

יוסף חשב שהוא הופרש מעם ישראל וגם חשב שבנימין הופרש מעם ישראל? (וצריך לזכור שהוא גם ידע שה' מינהו לשליט מצרים לא במקרה)

זה מזכיר את השאלה למה יעקב נשאר במצרים אחרי הרעבנוגע, לא נוגע

כנראה שבשני המקרים ה' גלגל שיהיה איזה הכרח שאנחנו לא מודעים אליו.

יתכן שיוסף חשש לשלוח שליח לאביו, כדי שזה לא יתפס כמרידה במלכות או משהו כזה (שהוא עדיין קשור לעבריות. אפשר למצוא רמז לזה במה שנאמר בסופו של דבר- וְהַקֹּ֣ל נִשְׁמַ֗ע בֵּ֤ית פַּרְעֹה֙ לֵאמֹ֔ר בָּ֖אוּ אֲחֵ֣י יוֹסֵ֑ף וַיִּיטַב֙ בְּעֵינֵ֣י פַרְעֹ֔ה וּבְעֵינֵ֖י עֲבָדָֽיו- משמע שהייתה הו"א שזה בעייתי).

אבל אז השאלה היא למה כשהאחים באו אל יוסף הוא לא סיפר להם מייד שהוא יוסף ואמר להם לבשר לאביו שהוא חי כשהם חוזרים.

נראה לומר ככה:

וַיִּזְכֹּ֣ר יוֹסֵ֔ף אֵ֚ת הַֽחֲלֹמ֔וֹת אֲשֶׁ֥ר חָלַ֖ם לָהֶ֑ם וַיֹּ֤אמֶר אֲלֵהֶם֙ מְרַגְּלִ֣ים אַתֶּ֔ם לִרְא֛וֹת אֶת־עֶרְוַ֥ת הָאָ֖רֶץ בָּאתֶֽם.

יוסף נזכר בזה אז (כי לא כתוב "ויוסף זכר"). לכן מסתבר שהגעת האחים הייתה שינוי כיוון בשביל יוסף, והוא הבין שהוא צריך להביא להתגשמות החלומות, כנביא שהוטלה עליו משימה (זו לא הייתה נבואה ממש, לכן יוסף ההיה יכול להתעלם מהחלומות עד הגעת האחים (ואולי לחשוב שהם רק היו הגורם לכך שהאחים ימכרוהו והוא יגיע למצרים)).

יוסף מבין שהתגשמות החלומות זה לא השתחוויה של כבוד, אלא של הסכמה- שהאחים יבינו את תפקידו וחשיבותו ושילכו בדרך שהוא מתווה. זה מסומל בערבותם בעבור בני רחל. ולכן הוא מתכנן את כל העניין עם בנימין. כמובן שלא שייך לספר ליעקב עד שהמשימה תושלם.


מה שנשאר להבין זה מה חשב יוסף עד שהאחים באו למצרים, ואולי זו גם תהיה סיבה נכונה יותר למה הוא לא הודיע ליעקב שהוא חי.

אם ניכנס ל"ראש" של יוסף, ונסתכל על דברים מתוך מבטו (האמוני, כפי שאנו נוכחים לדעת בפרשה זו ובפרשה הבאה)- ה' גלגל אותי למצרים וניתק אותי ממשפחתי, נמכרתי לעבד ואז ה' העלה אותי, ואז שוב הפיל אותי לבור תרתי משמע והעלה אותי משם למקום הכי גבוה שאפשר.

השתלשלות האירועים מראה שמי שפועל פה זה ה' ואסור לי לנסות שום דבר שהוא לא חלק מהתכנית שה' מתווה לי. אם אני מודיע לאבי שאני חי, זה יחבר שוב את המשפחה, וזה יגרור שינוי מהותי כלשהו, ולכן אסור לי לעשות זאת. אני עדיין מאמין בדרך של יעקב אבא, ואולי מה שיקרה בסוף זה שאני אתקן את מצרים (מבני חם ש"עבד עבדים יהיה לאחיו"), או לפחות אהיה הנשיא העברי המכובד של מצרים והתפקיד יעבור לבניי, בד בבד עם זה שאחיי וזרעם יבנו את שלטונם בארץ ישראל. בסופו של דבר נתחבר יחד ונשפיע על כל העולם (תפקידו של אברהם).


קשה על זה ממה שכתבת לגבי ברית בין הבתרים. אבל מי אמר שהם חשבו שזה יתקיים בדורם או בדורות הסמוכים אליהם ולא הרבה זמן אחרי?  (אגב, מה ההכרח לומר שהם בכלל ידעו על ברית בין הבתרים? אי אפשר לומר שאברהם לא גילה זאת לאף אחד?)  

לגבי יעקב זה פשוט: ה' אומר לו "כי לגוי גדול אשימךקעלעברימבאר
שם". אל תרא מרדה מצרימה.


"ויוסף ישית ידו על עניך" כלומר יעצום את עיניך כשתמות.


ויעקב ידע על כי גר יהיה זרעך בארץ לא להם

לא מוכרחנוגע, לא נוגע

בנ"י פרו ורבו מאוד עוד לפני פטירתו של יעקב:

וַיֵּ֧שֶׁב יִשְׂרָאֵ֛ל בְּאֶ֥רֶץ מִצְרַ֖יִם בְּאֶ֣רֶץ גֹּ֑שֶׁן וַיֵּאָחֲז֣וּ בָ֔הּ וַיִּפְר֥וּ וַיִּרְבּ֖וּ מְאֹֽד׃ וַיְחִ֤י יַעֲקֹב֙ בְּאֶ֣רֶץ מִצְרַ֔יִם שְׁבַ֥ע עֶשְׂרֵ֖ה שָׁנָ֑ה וַיְהִ֤י יְמֵֽי־יַעֲקֹב֙ שְׁנֵ֣י חַיָּ֔יו שֶׁ֣בַע שָׁנִ֔ים וְאַרְבָּעִ֥ים וּמְאַ֖ת שָׁנָֽה׃


רשב"ם-  ישית ידו על עיניך: על ענייניך וצרכיך, ישתדל לעשותם, כדכתיב ישית ידו על שנינו.


הפירושים שאנחנו קוראים מבוססים בד"כ על מה שקרה בפועל, לא בטוח שככה יעקב הבין את הדברים בשעה שהם נאמרו לו.

בפשטות יעקב חשב- אנוכי ארד עמך מצרימה, ואנוכי אעלך גם עלה (בעודך חי), ויוסף ישית ידו על עיניך (כפירוש הרשב"ם דלעיל).

ולגבי הידיעה על הגלותנוגע, לא נוגע
רבינו בחיי- וישב ישראל בארץ מצרים בארץ גושן- ונראה בפשט הכתוב הזה כי לפי שהיה יודע יעקב אבינו ירידתם למצרים סבת הגלות לזרעו, וכי יתחיל בו עתה, מפני זה יאמר וישב ישראל כלומר נתישב שם, לא כמחשבת בניו שאמרו לפרעה לגור בארץ באנו כי היו סבורים לחזור לארץ כנען ככלות הרעב מיד וע"כ אמרו לגור ולא להתישב.


הוא אומר שהשבטים לא ידעו על הגלות (או לא ידעו שהיא מתחילה עכשיו). לפי"ז אפשר לומר שגם יוסף לא ידע.

גוי גדול זה גוי גדול, לא אלפי איש.קעלעברימבאר

ואנכי אעלך בתור גופה.

 

יוסף אומר פקוד יפקוד אלוקים אתכם והעליתם את עצמותי

יעקב לא חשב שיפטר בגיל 147נוגע, לא נוגע
לכן אין מניעה לומר שבעת ששמע את הדברים הוא חשב שזה יקרה בחייו.


ואנוכי אעלך בתוך גופה זה פירוש למפרע של הדברים. יתכן שיעקב חשב גם על הפירוש הזה כשהדברים נאמרו לו, אבל הוא לא חשב שזה הפירוש היחידי.


כי יוסף שמע את זה מיעקב לפני פטירתו

תראה את תוספות השלםנוגע, לא נוגע

אפשר לפרש גםקעלעברימבאר
ש"אנכי אעלך גם עלה" מוסב על "לגוי גדול אשימך שם".


כלומר תהפוך לגוי גדול, ואתה (כלומר הגוי הגדול) תעלה ממצרים.


חוץ מזה שאדם צריך לעשות את ההשתדלות שלו ולהשביע את יוסף, גם אם ה' הבטיח

זה לא מסתדר עם שאר הפסוקנוגע, לא נוגע
שמדבר על יעקב עצמו.


אבל מה שבאתי להוכיח מדבריהם זה שההסבר שלי (שיעקב הבין בהתחלה שהוא עצמו יעלה חזרה) לא מופקע ובלתי מתקבל בגלל החידוש שבו.

כן אבל זה נשמע פסוק פיוטי שעיקרוקעלעברימבאר
שה' משרה את שכינתו בישראל גם בגלותם ויעלה אותם משם "אנכי ארד עמך מצרימה"
הא בהא תליאנוגע, לא נוגע
זה בגלל שיעקב מסמל את עם ישראל
בכל מקרה עד שיעקב לאקעלעברימבאר

הפך לגוי גדול הוא מנוע מלצאת ממצרים כאדם חי.

ואם תאמר שב17 שנה הם כבר הפכו לאלפי איש (מה שלא סביר, וזה עדיין לא "גוי גדול"). אז אולי יעקב חשש שהכנענים כבר לא יסכימו לקבל אלפי איש בארץ כנען, בעוד שפרעה נתן להם מקום. מה גם שהיה להם מקום מרעה משובח, בעוד שבכנען ייתכן שאין מקום למקנה כל כך גדול שכבר גדל מאז שהם התיישבו

יעקב מן הסתם הניח שהוא יחיה 180 שנהנוגע, לא נוגע

שבסופם הוא כבר יהיה גוי גדול (או לפחות עם בסיס איתן להפוך לכזה אחרי לא הרבה זמן) שיכול לחזור.

כשהוא הגיע לגיל 147 והרגיש שהוא עומד למות, הוא הבין למפרע אחרת את דברי ה' אליו.



אז ענית על התשובה למה יעקב לא חזר לארץקעלעברימבאר
התשובה הידועה לשאלה הראשונה125690אחרונה

היא שמבחינת יוסף, יעקב היה שותף במכירה, הוא זה ששלח אותו לאחים.

לבבי השאלה השניה, הפשט הוא שהוא רצה לראות אם האחים חזרו בתשובה

סוגית "פרסום הנס" האם....סיעתא דשמייא1
יש תמימות דעים לגבי הסוגיה הזאת או לכל מגזר יש את דרך המחשבה שלו בנושא?????
רק אם באלך.. תוכל להסביר יותר את שאלתך?צע
מה הצווי ההלכתי בנוגע לסוגית פרסום הנס בכלל.סיעתא דשמייא1
עיין כאןנקדימון
פניני הלכה - חנוכה


פרק זמנים - פניני הלכה

כלומר אין מניעה לנהוג כמנהג חבד.סיעתא דשמייא1
ברובד הרעיוניטיפות של אור

יש שמקשרים את אופי ההדלקה למשפחה ולביתיות. עם המדרש על הגזירה של היוונים שגרמה לעקירת דלתות הבית וכו

 

כשהייתי קטן שמעתי גם דבר תורה חמוד, שהדרך שלנו להאיר את המרחב בקודש היא לא ביציאה לכיכר העיר, אלא שאני מאיר אור קטן אצלי ואז גם ההוא ממול מאיר אצלו וכן הלאה


 

(כלומר, אלו טיעונים רעיוניים שיכולים להעניק משמעות לגישה ההלכתית שלא אוהבת הדלקה בברכה שלא בבית או בבית הכנסת)

רעיון מקסים🙂קעלעברימבאראחרונה
האם היציאה משעבוד מלכויות בבית שני היתהקעלעברימבאר

כשיהודה המכבי כבש את ירושלים והמקדש, או כשהיוונים עשו הסכם עם שמעון שהוא משוחרר מכל כפיפות להם ומכל מס?


 

הכוונה מבחינה תורנית הלכתית.


 

שהרי מצינו שגם בימי השופטים שהעלינו מס לאומות או בימי חזקיהו או צדקיהו שהעלינו מס לאשור ובבל, זה עדיין היה נחשב מלכות או עצמאות (עובדה שלא אומרים הלל על מרידת שאול בפלישתים, או חזקיהו וסנחריב). לעומת ימי זרובבל או נחמיה שאז היינו כפופים לגמרי לאומות וזה לא עצמאות. או כדברי עזרא

" ואת מלכינו שרינו כהנינו ואבתינו לא עשו תורתך ולא הקשיבו אל מצותיך ולעדותיך אשר העידת בהם . והם במלכותם ובטובך הרב אשר נתת להם ובארץ הרחבה והשמנה אשר נתת לפניהם לא עבדוך ולא שבו ממעלליהם הרעים. הנה אנחנו היום עבדים והארץ אשר נתתה לאבתינו לאכל את פריה ואת טובה הנה אנחנו עבדים עליה. ותבואתה מרבה למלכים אשר נתתה עלינו בחטאותינו ועל גויתינו משלים ובבהמתנו כרצונם ובצרה גדולה אנחנו"

וגם "כי עבדים אנחנו ובעבדתנו לא עזבנו אלהינו ויט עלינו חסד לפני מלכי פרס לתת לנו מחיה לרומם את בית אלהינו ולהעמיד את חרבתיו ולתת לנו גדר ביהודה ובירושלם".

 

וגם מצינו שהורדוס ואגריפס נחשבים מלכים שהרי קוראים את התורה בהקהל. למרות שכפופים לרומא. בניגוד לזרובבל שלא נחשב מלך.

"ופורקן כהיום הזה" הכוונה לעצמאות מדינית או סתםקעלעברימבאר
הצלה?


פורקן במובן של פריקת עול מצווארינו של שעבוד מלכויות, או במובן של פדות והצלה מאסון?


או שמא "מסרת גיבורים ביד חלשים וכו' " מדבר על העצמאות?

גם בפורים אומרים "על הנסים ועל הפורקן"טיפות של אור
פורקן זה מילה נרדפת לפדות,קעלעברימבאר

לפרוק בארמית זה לפדות. לפדות זה לגאול.

 

גאולה בתנך זה גם הצלה מצרה, וגם הוצאת דבר משעבודו (גאולה משעבוד מלכויות, גאולת שדה, גאולת עבד). גאולה קלאסית בדברי חז"ל זה יציאה משעבוד מלכויות. עם זאת ברכת גאולה ב18 עוסקת בגאולה מצרה, ויציאה משעבוד מלכויות זה בתקע בשופר גדול לחרותינו. כך שלא ברור מתי פורקן משמש כהצלה מצרה ומתי כיציאה משעבוד מלכויות.


 

אם באמת פורקן כהיום הזה בעל הניסים זה גאולה מצרה. אז השאלה האם איפשהו בעל הניסים של חנוכה מוזכרת עצמאות פוליטית או רמז שחזרה מלכות לישראל יתר על מאתיים שנה עד החורבן? (בדברי חז"ל זה מפורש, שהרי חזל אומרים שהלל אומרים רק עם הנס קרה כשלא היינו משועבדים לאומות, שנאמר הללויה הללו עבדי ה', ולכן בפורים לא אומרים הלל ש"אכתי עבדי אחשוורוש אנן".

ובפסיקתא רבתי דחנוכה (פרשה ב'): משאין אומרין הלל אלא על מפלתה של מלכות... הללו עבדי ה' ולא עבדי אנטיוכוס" ).

 

השאלה אם "מסרת גיבורים ביש חלשים וכו' זה אזכור ליציאה משעבוד מלכויות. שהרי אם מלכות יוון נמסרה ביד ישראל, משמע יצאנו משעבודה, אחרת לא שייך לומר "מסרת משעבד ביד משועבד".

 

כמובן זה לא הסיבה העיקרית לחנוכה, אלא הסיבה העיקרית היא שניצלה התורה מכליון, כדברי על הניסים "כשעמדה מלכות יוון על עמך ישראל להשמידם תורתך ולהעבירם מחוקי רצונך ואתה ברחמיך הרבים עמדת להם בעת צרתם" כמו נוסח פורים "כשעמד המן הרשע ביקש להשמיד את כל היהודים ואתה ברחמיך הפרת את עצתו"

פורקן זה המילה בארמית לישועהטיפות של אור
"וגאל את ממכר אחיו" תרגום אונקלוס:קעלעברימבאראחרונה

וְיִפרוֹק יָת זְבִינֵי דַאֲחוּהִי.

 

גאולה פה זה הוצאת השדה משעבוד זר (שלא של המשפחה).

 

אבל כמובן אתה צודק וגאולה עצמה יכולה להיות הצלה מצרה גם, כמו "קרבה אל נפשי גאלה" בתהילים ודגמאות רבות, וברכת גאולה ב18).

 

אבל למשל "אשר גאלנו וגאל את אבותינו ממצרים...ברוך גאל ישראל" בברכת גאולה בפסח, זה יציאה מעבדות לחירות (משעבוד מלכויות לעצמאות)

לדעתי זה משהו כללי שמתייחס לכל הישועות "בזמן הזה"זיויק
כלומר מאז ימי החשמונאים ועד היום בכל התקופות
השאלה היתה על המילה פורקן השניה בתוךקעלעברימבאר
עבר עריכה על ידי קעלעברימבאר בתאריך כ"ו בכסלו תשפ"ו 8:35

 

 

על הניסים של חנוכה "ולעמך ישראל עשית תשועה גדולה ופורקן כהיום הזה".

 

אגב "בזמן הזה" הכוונה - בתאריך הזה, כלומר על הניסים שעשית לנו בימים(בשנים) ההם לפני אלפיים מאתיים שנה, בזמן הזה בתאריך הזה של כה בכסלו. "שעשית *לאבותינו* בימים ההם בזמן הזה" - אבותינו לא חיים בהווה.

 

"בימים ההם (ו)בזמן הזה" במובן של בעבר ובהווה, זה דרשה על המשפט. וזה אחד המקרים שמרוב פרסום הדרשה, נשכח הפשט הפשוט של המשפט...

 

כמובן הדרש גנוז בפשט, כי הרי הימים ההם (השנים ההם) כבר לא יחזרו, אבל "הזמן הזה" כלומר התאריך הזה, חוזר כל שנה ושנה, ומביא את התנוצצות העבר כל שנה מחדש בהווה באותו תאריך, ובמילא זה גם רלוונטי להווה. אבל צריך להבדיל בין פשט מובן של ברכה לבין דרש.

 

למרות שבדקתי עכשיו וזה לא לגמרי כך, הנה נגיד דברי הרב מרדכי אליהו:

 

"מאי מברך? שעשה ניסים לאבותינו בימים ההם בזמן הזה".
ומדקדקים בלשון הברכה שאין לומר "ובזמן הזה" בו"ו עיין כה"ח
תרע"ו ס"ק ה' ומש"ב ס"ק א' אולם עיין בשלמי חגיגה הלכות
חנוכה שהביא משם הלבוש שיש לאמר "ובזמן" והפירוש עשה
לאבותינו אז ובזמן הזה עושה עמנו נסים ונפלאות גלויים ונסתרים.
אבל כאמור אומרים בזמן והכוונה נסים לאבותינו בתקופה הזאת".

 

ועוד ממקור אחר:

 

 

 

 

 

 

בימים ההם בזמן הזה, ולא ובזמן הזה בתוספת וא"ו. דהנה הט"ז סק"ג הביא מה שכתב הלבוש שי"ל ובזמן הזה כדי לכלול כל הניסים שעשה לאבותינו ולפרוט אותו הנס דעכשיו מעין המאורע, שבכל יום עושה לנו ניסים גלוים ונסתרים כמו שעשה לאבותינו ג"כ גלוים ונסתרים ע"כ. וכתב ע"ז הט"ז ולא נראה לי כן, דא"כ קשה ל"ל לומר בימים ההם, ודאי היה בימים ההם, ובשלמא להנוסחא בלא אות וא"ו הוכרח לומר כן, דאל"כ הוה המשמעות שבזמן הזה שאנו קיימים בו נעשה נס לאבותינו, ע"כ צ"ל בימים ההם בזמן הזה, כאלו אומר בימים ההם בכ"ה לחודש. וכו' ע"ש. (ואכן כך הוא הנוסח והפירושגם בברכת שעשה ניסים לאבותינו בימים ההם בזמן הזה.)"

 

הפיקניק שבני יעקב עשו בזמן שיוסף מתחנן על חייוכְּקֶדֶם
הציל את העולם כולו כך אומרים חז"ל.


שתפו עוד דוגמאות של מדרשים עם רעיונות רדיקלים 

איפה זה כתוב?אדם פרו+

שהפיקניק הציל את העולם?

ממש לא נראה לי שזה היה עניין הפיקניק בדווקא


 

היה עניין אלוקי שיעקב ירד למצרים.


 

הם נענשו על זה שמכרו את יוסף


 

והיה את 10 הרוגי מלכות כעונש שעם ישראל קיבל

על מכירת יוסף.

...כְּקֶדֶם
א"ר אחוה בר זעירא עבירתן של שבטים זכורה היא לעולם תקווה היא לעולם וישבו לאכל לחם מאכיל לחם לכל באי עולם
הכוונה הפשוטה זהקעלעברימבאר

לא שההשגחה סידרה שיאכלו לחם כדי שימכרוהו לישמעאלים כדי שיוסף יכלכל את האחים ואת כל העולם ברעב?

 

ייתכן גם בעומק שהאחים זרקו את יוסף כפשע אידאליסטי, כי חשבו שהתנשאותו תזיק למשפחה ולעם ישראל המתפתח "ביקשו עליו נכלי דתות להמיתו". ואז בעצם בתוך העבירה יש נקודת אמת. אולי האכילת לחם זה כמו שהרמבם אומר שכשרשע גדול מת אז משפחתו צריכה ללבוש לבן ולעשות חגיגה, והאחים סברו בחטאם שיוסף רשע ומזיק לאומה

(במקבילות למדרש המסר הוא לכאורה מעלתם של בני יעקב)טיפות של אור
'הסיבה אחת שישבו השבטים ונטלו עצה על יוסף למוכרו זיכה את כל העולם כולו, שנמכר למצרים וכלכל את כל העולם בשני הרעב. וישבו לאכל לחם - להאכיל לחם לכל העולם. ואם עבירתם שלהם גרמה לכל העולם שיחיו, זכותם על אחת כמה וכמה'


'בא וראה חבתן של ישראל, שעבירותיהן מביאין לידי מעלות גדולות. אם עבירותיהן כך, זכיותיהן על אחת כמה וכמה... ישיבה אחת שישבו השבטים בעצה אחת למכור את יוסף, כלכלה את העולם שבע שנים בשני רעבון. אם עבירותיהן כלכלה והעמיד את העולם, זכיותיהן על אחת כמה וכמה'

אז על אחת כמה וכמה אם הם היו עושים סעודת סולחה עםנוגע, לא נוגעאחרונה

יוסף..

לענ"ד כוונת המדרש היא שהתכנית של ה' לעמ"י ותפקידו הם הבסיס לקיום עולם, ולכן בין כך ובין כך הם מביאים לקיום העולם.

אם הצעירים רוצים לבנות את בית המקדשטיפות של אור

אסור להקשיב להם

מדרש מענייןקעלעברימבאר

אולי יעניין אותך