ברכה על נטילת ידיים לתפילהימ''ל

יצא לאחרונה ספר שו''ת של הרב טל עם הרב קאפח (הרב טל שאל והרב קאפח ענה) ועכשיו ראיתי בו את התשובה הזו:

 

"שאלה: ממניין מאה הברכות (שצריך לברך בכל יום) שהרמב"ם מונה משמע שאין לברך על נטילת ידים שלפני התפילה?

תשובה: אכן צ"ע. (ואין ליישב שהוא נוטל לפני שחרית ומתנה לכל היום, דלפי זה לא היה לו למנות את ברכת הנטילה בסעודת שחרית ובסעודת ערבית)."

 

וקשה לי למה שניהם הבינו שהרמב''ם לא הזכיר את ברכת הנטילה שלפני התפילה, הוא הרי כותב בתחילת המניין של ה100 ברכות "ומה הן מאה ברכות אלו? שלוש ועשרים ברכות שמנינו בפרק זה..." ואחת מאותן 23 ברכות היא ברכת נטילת ידיים בבוקר (כלומר של קריאת שמע ותפילת שחרית, הרי אין לרמב''ם נטילה משום טומאה). כך שהוא כן מזכיר את הברכה הזו.

אם הקושיה היא שהוא לא הזכיר אותה גם ביחס לתפילות מנחה וערבית לענ''ד התשובה היא שכל אותן ברכות הוא מנה רק פעם אחת, אע''פ שאת חלקן מברכים כמה פעמים (כמו תפילין, ציצית ואשר יצר) - אבל בין כך ובין כך זו לא קושיה על עצם הברכה כי אותה הוא כן הזכיר אותה כאמור.

 

 

@סתם 1... מה דעתך? (רציתי לכתוב את זה בתגובה לכמו למשל אבל השרשור ההוא נעול)

יפה,סתם 1...
עבר עריכה על ידי סתם 1... בתאריך י"ט בתשרי תשע"ח 11:02
באמת עניין מעניין כשלעצמו שמעסיק ומטריד כשנכנסים אליו.
לפני שאעלה את השערתי אציין דבר יפה שנמצא ברמבם לא פעם- הדיוק.
כשהוא מפרט את המאה ברכות הוא מזכיר את עיקר הדין ואת המנהג שהיה כשזה התחיל.
18 ברכות בתפילה
3 בברכת המזון ועוד עד שהוא מגיע למאה בדיוק, לא יותר ולא פחות!
לאחר מכן הוא מפרט את הברכה ה19 ואת הברכה ה4 בברהמ"ז וכו'.
הדיוק והמאה בדיוק זה מה שחשוב לאו דווקא הידור לברך יותר (כשלמדתי רמבם עם אבא שלי הוא הראה לי).

לגבי הנידון-
העלית יפה שזה מובא בפירוט אבל זה גם מובא לפני כן בהלכה ד'.

נטילת ידיים נזכרת בהלכות קריאת שמע פרק ג הלכה א', בהלכות תפילה פרק ד ופרק ז ובהלכות ברכות פרק ו ובהלכות מקוות יא.
האם נטילה לקריאת שמע זו אותה נטילה, או נטילה לדברי תורה? מלשון רחיצה נראה ללא ברכה ולדברי תורה.

האם זה חיוב או רק מי שרוצה לקבל עול מלכות שמים חייב ליטול? לכאורה בבוקר יש חיוב נטילה בברכה.

תראה שלעיתים הרמבם אומר לשון רחיצה ולעיתים נטילה, זה מעורר עניין. לא ברור לי ההבדל דיו. גם בהקדמה למסכת ידיים הוא מחליף בלשון מדי פעם ולא ברור אם התכוון לנטילה או טבילה.

היו שאמרו בדעתו שרק נטילת הבוקר ונטילת הסעודה שמחוייבת במים תהיה מחוייבת בברכה ולא נטילות שפטורות בדברים שונים- צרור, עפר... (על זה אפשר להקשות שלא מחוייב, אפשר לעטוף ידיים).

בהלכות ברכות הוא משווה את הנטילות אך גם מבחין ביניהן כמו שכבר עשה וציינתי. "כל הנוטל ידיו בין לאכילה בין לק"ש בין לתפילה" נטילות שונות!, מברך.
אפשר לומר לשחרית נוטל עם ק"ש ותפילה יחד ולשאר התפילות קרא תפילה.

הרדבז מדייק בלשון רבינו, כמו שהבנתי גם אני, ומבחין בין רחיצה ונטילה. תפילה וקריאת שמע של שחרית בברכה ושאר הפעמים שבהם לומד תורה או מתפלל לא צריך נטילה בברכה.
הרב קאפח לא מקבל דיוק זה ומצריך נטילה בברכה לכל התפילות אך לא ללימוד.

בברכת כהנים פרק טו, ה. כותב- כהן שלא נטל ידיו לא יישא... מתי לא נטל? בשחר או סמוך לברכה? היו שאמרו שלא חייב כי כבר נטל בשחר כשקם ודייקו בלשון רבינו.

1- מכאן כן ניתן לומר נוטל אדם ומתנה ואעפ שהרב קאפח הקשה.
2- או שאם לא מחוייב במים דווקא לא כלל את הברכה כחיוב אך אם יש מים מברך.


יש לשון טומאה בידיים של הכהן, טהרת ידיים, ניקיון בלבד?
כללו של דבר- רמבם מנה נטילת שחרית וסעודה ולא נטילה למנחה וערבית במנינו של ה23 והמפיל בכלל.
בלי להיכנס לשאלת הנטילה עצמהימ''ל

על זה כבר התדיינו בשרשור הקודם - הראיה מפירוט ה100 ברכות היא הקשה לי שכן:

א. היא כן מופיעה שם, לפחות לגבי שחרית (כלומר לנטילת הבוקר שעולה לק''ש ותפילה, ולענ''ד גם ברכת כהנים אם כבר הזכרת).

ב. המניין אינו בדווקא והרמב''ם מדגיש את זה שהכל לפי העניין, הוא מנה את הברכות שאדם רגיל ביום רגיל - וגם זה ע''פ סדר היום באופן כללי.

הרמבם התעכב על המנייןסתם 1...
המדוייק של המאה והתעכב לציין איפה חרגנו ממנו. ברור שהוא ראה עניין במאה בדיוק ולא ביותר או פחות שאותם יש לתרץ כאמור.

כמו בשרשור שפעם היה על אורך רצועות תפילין של ראש עד הטבור או יותר או פחות... הדיוק הוא מה שחשוב.

כמו בלבוד. אם יפחית משלושה טפחים (כי הוא מחמיר או חושש) לא יגיע לעשר טפחים בכלל הדופן. הדיוק חשוב וגם כאן במניין המאה או המאה וחמש.
אדם צריך לדעת איפה הוא נמצא בכל שלב ביום. הנותן ליעף כח, חורג ולא נמנה. בזמן הרמבם הכירו ונהגו המון ברכות בשחר ורמבם לא נכנס לאופנה הזו כלל.
מונה את המדויק והמוזכר בשס בלבד.
זה נכון שהוא התעכב על המנייןימ''ל

אבל העובדה היא שהמניין הוא לא מדויק ולא מוכרח - הוא מורכב מברכות הכרחיות (שחובה לברך) וברכות אפשריות (שתלויות בבחירה) ומונה את חלקן כמה פעמים באופן שגם הוא לא מוכרח. וגם בסוף אומר שמברכים לאו דווקא את ה100 האלה אלא יותר.

 

אז למה הרמב''ם התעכב להסביר ולהגיע דווקא ל100 למרות שהמניין לא דווקאי?

א. כי המינימום הוא 100 והוא רצה להראות שזה על כל פנים אפשרי בסדר יום רגיל בלי להוסיף ברכות לצורך הגעה למינימום הנ''ל.

ב. כי חז''ל קבעו מאה (ע''פ הפסוק) והוא רצה להסביר איך הגיעו למאה האלו (וזו הסיבה שלא הכניס את ברכת המינים וברכה אחרונה של ברכת המזון).

יותר אבל לא פחות, נכון מאודסתם 1...
ובכל זאת לא מוסיף את נטילת ידיים למנחה וערבית אלא רק את ההכרחי שהוסף מינים וברכה רביעית במזון.

הוא מחייב נטילה זו אני מסכים איתך לחלוטין! אך מוחק את ברכתה בצורה מחושבת תוך פירוט מפורט וזה תמוה מאוד.
אין פה 'בכל זאת'ימ''ל

כי הגריעה של ברכות הנטילה מהפירוט לא מורידה את המניין מתחת למינימום, אם היה חסר ברכות במניין ובכל זאת הוא לא היה מונה את ברכות הנטילה אז זו אכן הייתה קושיה.

 

בכל אופן הטענה שלי היא שאם יש קושיה היא על המניין ולא על הברכה, לאמור - אם מפורש במקומה של ההלכה שיש לברך ואילו מהמניין משמע (או שלא, אבל נניח שכן) שאין לברך - הקושיה היא על המניין ולא על ההלכה המקורית, כל שכן שהברכה על נטילת התפילה כן מופיעה במניין רק שאינה חוזרת על עצמה (וזו בעצם עיקר הטענה).

ברור שהשאלהסתם 1...
היא על המניין ולא על הנטילה שכבר הוכחה כהכרחית בדעת רבינו.
אבל הפירוט והמניין מעלים בעיות קשות כי הוא נעשה בחושבים ובדיוק ומשמיט.

אני מעלה השערה.
הנטילה בבוקר היא הכרחית כי היא לא באמצע היום ולא ניתן לתלות אותה הנטילה אחרת או שמירה.
המנחה זה אחרי הסעודה והנטילה לא הכרחית אלא שומר ידיו ובסמוך מתפלל ערבית.

או כיוון אחר יותר מסתבר.
מה שלא הכרחי ומינימלי לא נמנה במנין ואדם לא מוכרח ליטול ידיו למנחה וערבית אם נטל כבר ושמר עליהם. אבל אם לא שמר ונטל חייב בברכה וככה נכנסה נטילה זו לרשות ולא לחיוב. (רשות- לא חייב אם לא צריך אך אם צריך מברך ונוטל).
מה אתה אומר?

נ.ב
אבל אני יכול להוכיח שרמבם התפלל מנחה שעה ורביע לפני הלילה ורק בתעניות שינה, ברכת כהנים וכו'.

לגבי ההשערותימ''ל

השערה ראשונה - אתה אומר שערבית סמוכה למנחה ומנחה לסעודה, אבל ההלכה היא שאסור לאכול סמוך למנחה (וזו מנחה גדולה) כך שבהכרח יש בין הנטילה לסעודה לבין ערבית יש לפחות 6 ומשהו שעות או שמתפלל מנחה לפני הסעודה ואז היא לא פוטרת אותה.

 

השערה שניה - הקושי העיקרי שבה (שקיים גם בקודמת) הוא שהיא מבוססת על העיקרון שאם שמר ידיו לא צריך ליטול שוב, אבל אם הרמב''ם לא מנה את הברכה של נטילת התפילה שוב בגלל זה למה הוא כן עשה את זה ביחס לברכה על נטילת המזון?

קושי נוסף זה שאם שמר ידיו וידיו טהורות (ולכן לא מברך לתפילה) - למה הוא צריך בכלל ליטול לפני אכילה? מזה שהרמב''ם מנה כמה פעמים את ברכת הנטילה לתפילה מוכרח שמדובר במציאות שהאדם לא שמר ידיו. 

 

איני יודע לאיזה משני הקשיים שהעליתי התכוון הרב טל בהערתו בסוגריים.

 

לגבי הזמן בו התפלל הרמב''ם - איני יודע, הרמב''ם כותב שיש לו לאדם להתפלל עד שתשקע החמה.

לגבי ההשערה הראשונהסתם 1...
היא באמת קשה ומאולצת. ההשערה השניה היא מושגית.
רמבם מונה את המינימום ואת המוכרח (הקושיה שעולה לי היא על אשר יצר דווקא, לא מוכרח כלל או שכן לפחות פעם בבוקר) נטילת ידיים לתפילה לא מחוייבת כלל אם הייתה נטילה קודמת וידיו שמורות, מה שלא ניתן לומר על נטילת ידיים שחרית.

למשל-
אם לא היה מונה נטיל. ידיים לסעודה והיה מונה נטילת ידיים לתפילה היינו יכולים לומר הפוך. נטל לתפילה ושמר לסעודה, לא שאין ברכה על נטילה לסעודה.

כללו של דבר
אם יכולה להצטייר מציאות לא הכרחית לא נמנתה הברכה.
בוא נתאר לעצמנו את הרמבם מנסה להגיע למאה.
בהתחלה הוא עובר את המאה בגלל ה"מינים" והברכה הרביעית במזון.
הוא מוחק אותם, בינתיים.

לאחר מכן הוא עדיין חורג כי יש נטילות ידיים לערבית ומנחה ואז הוא רואה שהן לא הכרחיות כי יש עוד נקודות זמן ביום שבהן אדם נוטל ידיו ולתפילה לא יהיה הכרחי אם שומר ידיו.

רמבם מגיע למאה הכרחיות ללא ייתור לא נצרך כלל.
אבל מוכרח שזה לא נכוןימ''ל

הרי אפשר להסתפק בנטילה אחת לכל היום כולו כך שלהדיא הוא מונה נטילות שאינן מוכרחות המציאות, למה לו לחלק בצורה כזו שחצי מהנטילות הוא נוטל ובחצי הוא שומר מהקודמות?

צודקסתם 1...
נטילת ידייםסתם 1...
אם מסתכלים ומשווים את הנטילות רואים שישנן שלוש כאמור.
קריאת שמע, תפילה, סעודה-פת או פירות.

קריאת שמע ותפילה לא חובה (לא מעכב) ליטול. אם לא מוצא מים , מנקה בכל דבר שונה ומתפלל. אם זה היה איסור זה לא היה מותר.

גם לגבי מקור זה לא חד משמעי האם מ"ורחצו" האם מדין נקיות בלבד.
אם מנקה בלבד ללא נטילה לא יברך.

פת וכו'-
זה עיקר תיקון חכמים מייסודו של שלמה המלך, עירובין.
אין פתרון למי שלא מוצא מים לנטילה בפתרון שדומה לתפילה או ק"ש. אין פתרון כלל על האדם לעטוף את ידיו ולאכול, זה לא פתרון לידיים אלא האדם הזה כלל לא אוכל בידיו.

לפי החומרא שהביאו חכמים לדברי סופרים גם במסכת עירובין וגם במסכת עדויות. מדובר בסיפורים על נטילת ידיים לסעודה שהיא עיקר מצוות נטילת ידיים.

מכאן.
שעיקר נטילה לסעודה ולתפילה לא חובה אלא מדין נקיות ובכל מה שמנקה. מנטילת ידיים לסעודה לא ניתן להיפטר כאמור (הפתרון הוא בכדי לאכול אך לא פוטר את הידיים מטומאתן או מחיוב הנטילה שלא כמו לתפילה או ק"ש) ובגלל זה הזכיר רמבם כדין מינימלי את נטילות הידיים לסעודה ולתפילה לא חיוב, אלא אם יכול נוטל ומברך ואם לא מוצא לא מעכב.

לגבי הבוקר שכן פורט למרות שגם הבוקר לא מחוייב אלא גם מדין נקיות ולתפילה ולק"ש יש לעיין למה הדין בכל זאת שונה.

ובכןימ''ל

בנקודה הזו התדיינו בשרשור הקודם - אני לא מסכים איתך בנושא הזה, לענ''ד ברור שנטילה לתפילה היא לעיכובא (הרמב''ם גם קורא לה כך ומחשיב אותה ממעכבי התפילה. אם יש לך מים והתפללת הברכות הן לבטלה ולא יצאת ידי חובת תפילה אפילו בדיעבד, זו לא הייתה ההלכה אם הנטילה הייתה רשות).

זה שאפשר לנקות בכל מידי דמנקה כשאין מים זה רק בגלל שיש לימוד כזה מהפסוק של 'ארחץ בנקיון כפי', וזה ההבדל בין הנטילות של תפילה ואכילה.

 

 

בכל אופן כמו שאמרת - בין אם אתה צודק או אם אני צודק זה לא משנה לקושיה שלי שהרי הרמב''ם כן הזכיר את הנטילה הזו לגבי שחרית.

לא נכוןסתם 1...
אדם שהתפלל ללא נטילת ידיים כי לא היו לו מים תפילתו תפילה ויש גבול לחיפוש של המים.
אדם שאוכל ללא נטילת ידיים לא פטר את ידיו מנטילה. אם הגיע לו מים חייב בנטילה. חייב לעטוף את ידיו וזה מדין טומאת ידיים שגזרו חכמים.
אין לאדם זה פתרון מה שלא נכון בנטילה לתפילה.

נטילת ידיים היא רשות (ברכות פרק יא) ומעכבת בתנאים מאוד מוגבלים. לא לזה התכוונתי בשרשור הקודם.

דין הבוקר הוא באמת מיוחד ויוצא דופן וגם זה מחזק את סברתי שרמבם סבר כמו רשב"א שאדם כמו כהן מדין עבודה (עבודה שבלב זו תפילה) צריך ליטול ידיים ורגליים ולא דומה לשאר הנטילות.

בכל אופן זכינו להבין את הצ"ע של הרב קאפח.
דין נקיות מול דין טומאה וטהרה. לא דומות הנטילות אחת לשניה. בפירוט, אגב, רמבם הולך על פי דין ראשון שבו ערבית הייתה רשות וזה מוריד נטילה אחת... אז השאלה על נטילה אחת בלבד למנחה שמושמטת. (לקריאת שמע לא קשה שיכול להסמיכה לסעודה או את הסעודה לנטילה של קריאת שמע, בכל מקרה נטילה אחת...)

נ.ב
אולי בחברותא יהיה יותר נח זה נעשה ארוך ומסובך. תראה כמה מחשבה הייתה אצל רמבם בכל משפט ומילה. מדהים. וזה עוד באורח חיים אבל כמה קולמוסים נשברו וכמה דיו נשפך בשביל להבין את בעית ההנאה בדשן של תרומת הדשן מעבר לאיסור מעילה...דיוק של מילה אחת... מדהים.
לא חלקתי על זהימ''ל

ברור שמי שאין לו מים ולא נטל לא תפילתו תפילה, כתבתי על מי שיש לו מים ולא נטל.

גם לגבי אכילה לא חלקתי על זה שאין פטור של 'כל מידי דמנקה', וגם הסברתי שזה כי הלימוד של 'ארחץ בניקיון' נאמר רק לגבי תפילה.

 

להבנתי נטילה היא חובה (הלכות תפילה פרק ד), ומעכבת למעט תנאים מאוד מוגבלים. זה כנראה ההבדל בינינו.

(מה שהזכרת מהלכות ברכות זה עניין אחר לגמרי - שם הרמב''ם מחלק בין ברכות שהן על מצוות שהן חובה (אתה חייב לברך ואין לך בחירה אם להתחייב בהן או לא כי זו מצווה חיובית) לבין ברכות על מצוות שאינן חובה כי אתה יכול לבחור של להתחייב בהן, כמו נטילת ידיים שאם תבחר לא לאכול לא תתחייב כי הנטילה היא רק הכשר לאכילה או עירוב שהוא רק הכשר לטלטול)

 

אני עדיין לא זכיתי להבין את הצ''ע של הרב קאפח שכן הוא מניח שהרמב''ם לא הזכיר כלל את הנטילה לתפילה אבל הוא כן הזכיר אותה, אם הקושי היה רק לגבי הפעמיים האחרונות הייתי מבין.

 

נ.ב.
מסכים

לגבי הלכות ברכותסתם 1...
אני מסכים אבל תראה שהרמבם לא חילק שם ואמר נטילת ידיים היא רשות.
אם יש שלושה סוגים של נטילה הייתי מצפה לראות חילוק לא חייב לאכול ואם אוכל חייב ולתפילה לא... אין חילוק מובהק כזה אלא כללי, נטילת ידיים רשות.

איך הבנת כך את הרב קאפח הרי במה שהבאת הוא אומר בפירוש שאת האופציה של נטילה שחרית והתניה הוא שולל. מכאן שנטילה שחרית הוא כן ראה.
את הרב קאפח הבנתי ע''פ לשון השאלהימ''ל
נראה לי שהסוגריים זו הערת הרב טל ואכן קשיא רישא (השאלה) אסיפא (ההערה).

לענ''ד ברורה כוונת הרמב''ם גם בלי שחילק במפורש, במיוחד לאור העובדה שהמקום וההקשר הוא הלכות ברכות ולא בהלכות תפילה.
ובדידי הווה עובדאסתם 1...
התפללתי עכשיו מנחה וערבית סמוכה. נטלתי ידי למנחה וערבית לא כי שמרתי ידי
(למרות שחיכוך מטמא רק ביד השניה אם היא טמאה כמו במסכת ידים ובתוספתא מחכך ידיו בראשו או בכותל, אבל לתפילה הדין הוא מנקיות כאמור...)
ולא הוצרכתי לנטילה וברכה ממילא.

נזכרתי בשיעור ששמעתי מהרב יעקב יוסף במערת המכפלה עם שחר לפני שנים. הוא הגביה את ידיו והסתכל עליהם מדי פעם ולא הזיז אותם. כששאלו אותו הוא אמר שהבוקר קר מאוד והוא שומר על ידיו שלא יצטרך ליטול שוב לפני התפילה.
הרב יעקב אחד המיוחדים בלימוד הלכה ע"י המחשותהדוכס מירוסלב


כן. חבל על דאבדין...סתם 1...
לא זכיתי לראות אותו לצעריהדוכס מירוסלב

אבל כן זוכה לשמוע שיעורים ולקרוא מדבריו.

נקווה שיוציאו מתישהו את הפסקים שלו לאור

לגבי מנחהסתם 1...
כשמדבר על מנחה בפרק ג כותב "זמן מנחה גדולה משש שעות ומחצה עד תשע ומחצה.
וזמן מנחה קטנה מתשע ומחצה עד שישאר מן היום שעה ורביע.
ויש לו להתפלל אותה עד שתשקע החמה".

ויש לו... לשון דיעבד?

פרק יד
"...בתענית שמתפללין בו מנחה ונעילה... אבל תענית שאין בו נעילה... הואיל ותפילת מנחה שלהן סמוך לשקיעת החמה הרי זו נראית כנעילה ואינה מתחלפת במנחה שלכל יום".

מנחה שלכל יום מסתיימת שעה ורביע לפני שקיעה כרבי יהודה ואם לא אז עד שקיעה כנראה בדיעבד, אך לא מוכרח.

כך גם לגבי ערבית בערב שבת ובמוצש שקיעה כרבי יהודה פלג מנחה.
לענ''ד הפוךימ''ל

"יש לו" היא לשון לכתחילה ולא דיעבד, כאומר 'מותר לו' ולפעמים אפילו 'ראוי לו' (אולי בגלל שהגמרא משבחת את המתפלל בדמדומי חמה). זו לשון די נפוצה ברמב''ם.

 

לגבי התענית - לענ''ד ההבדל בין התענית לשאר הימים הוא ברגילות ולא בהלכה, כלומר בשתיהן מותר להתפלל באותו הזמן אלא שהרגילות ביום חול היא להתפלל מוקדם יותר ולא לחכות עד לערב (מן הסתם כי אסור לאכול לפני התפילה) בניגוד לתענית.

יש לוסתם 1...
היא אמנם לשון שמשתמעת לשתי פנים וברמבם גם כן.
אך כאן ישנה הקדמה מבוררת מהו זמן מנחה גדולה, מנחה קטנה ולאחר מכן הערה.
ההקשר הוא שישנה מחלוקת בגמרא לגבי שקיעה ובאופן תמוה שעה ורביע לפני שקיעה זה פלג המנחה...

לדעתי כאן רמבם ביאר זמן מנחה ועד פלג המנחה אך בגלל שלא נפסקה הלכה בגמרא חד משמעית יכל לומר למי שלא התפלל ויש לו, מותר לו.

אם היה כתוב רק יש לו להתפלל עד שקיעה מילא אך כאן יש בירור והערה.

לאחר מכן בהלכות תענית זו הוכחה מכרעת לגבי סיבת חזל לתיקון ברכת כהנים בתענית. אדם מצוי לא יגיע לבלבול כי זמני התפילות שונים לחלוטין.

אם רצו להתפלל סמוך לשקיעת כי במיחא צמים?
לא ברור. גם ערבית היו מתפללים מבעוד יום כאמור.
אינני חושב שהוא מנהסתם 1...
רק פעם אחת את מה שמברכים יותר פעמים הרי בפירוש הוא מונה פעמיים ברכת המזון, ונטילות ידיים לסעודה.

הרמבם מגיע למאה בדיוק ולא יותר או פחות כמו שציינתי.
הוא לא מונה את ברכת הנטילה על מנחה וערבית בפירוש למרות שבעיכוב התפילה הוא מביא אותה ומצריך אותה וזו הקושיה.
ודאי שלאימ''ל

הוא מונה את כל ברכות ק''ש, תפילה והמזון כמה פעמים. מה שאמרתי זה שאת אותן 23 ברכות הוא מונה כיחידה אחת ומונה אותן פעם אחת אע''פ שאחת מהן מברך כמה פעמים, כך גם ברכות ציצית ותפילין.

את הברכות שהן על סדר ק''ש, תפילה והמזון הוא מונה כיחידה אחת (כל אחת) ולכן מכפיל אותן ע''פ מספר הפעמים שהיחידה חוזרת על עצמה.

 

הרמב''ם מגיע למאה, למרות שהמאה האלו לא מוכרחות ולאו דווקא מדויקות - אדם יכול שלא לאכול בכלל, או לאכול בלי לשתות, או ללכת כמה פעמים לבית הכסא ובכל פעם לברך אשר יצר ולהניח שוב תפילין, או התפלל תפילת נדבה וכו' וכו'.

למה שתוציא את נטילת השחר מהכלל?סתם 1...
הרי לא תאמר שכל פעם שישמע תרנגול יברך הנותן לשכווי בינה להבין...
או כל פעם שינעל נעליו וכו'
אז למה להוציא את נטילת הידיים לשחר, או לתפילת שחרית מהכלל?
תפילין, ציצת ונדבה למיניה לא כלולים שם.

אשר יצר יוצא דופן. אבל לא דומה כלל לנטילה.
קודם כל כי זה נאמר במפורשימ''ל

שכל נטילה ונטילה צריכה ברכה "כל הנוטל ידיו בין לאכילה בין לקריאת שמע בין לתפלה מברך תחלה"
וכן "אבל אם הסיח דעתו מהן צריך ליטול ידיו בכל עת שצריך נטילה".

 

השאלה היא למה (והאם) שאר הברכות מברכים רק פעם ביום ולא בכל פעם, התשובה שלי היא שאת הברכות האלו חז''ל תיקנו אותן כברכה יומית (כך משמע גם מלשון הרמב''ם בתחילת הפרק) - וזאת בניגוד כמובן לברכת נטילת ידיים.

אני דווקאסתם 1...
מבין את הרמבם די ברור ללא קושיה.
הוא מפרט את מאה הברכות בדיוק בשביל לשקף אותן. איפה שמברכים יותר מפעם אחת הוא מציין זאת בפירוש.
אין נשנושים של מזון אצל הרמבם, אין יותר משתי סעודות ביום אצל רמבם, כמו שאין יותר משלוש תפילות ביום.
האם ניתן לחרוג ולברך על בשמים, אשר יצר, תפילת נדבה?
כן מותר אבל לא יורדים ממאה ברכות, זה המינימום וזה מפורט.

אני מבין את הקושיה של הרב טל והצ"ע של הרב קאפח כי הפשט הברור הוא שאין ברכה כזו.

אינני מבין כמוך זה נשמע לי אילוץ ,במחילה, להוציא מהכלל של 23 ברכות את נטילת הידיים בלבד ועל גביה לבנות מבנה כזה.

דעת רמבם קשה? כן. הוא מחייב נטילה ולא מזכיר עליה ברכה. לא רק שלא מזכיר אותה אלא מוחק אותה.
הרי אם לא היה מפרט לא היינו פותחים את השרשור הזה.

נטילת הידיים בשחר איננה רק לתפילה אלא גם לקריאת שמע ואולי יש לה דין שונה. קריאת שמע בערב לא צריכה נטילה?
שאלה.
אבל הוא כן מונה את הברכה על הנטילהימ''ל

זו כל הטענה שלי.

 

או אתה מסביר את הברכה על הנטילה שבתוך ה23 כברכה על נטילה שאינה לק''ש/תפילה?

כתבתי ניסיון למעלהסתם 1...
לא חייב ליטול למנחה כי אולי אין צורך, יכולה להיות מציאות כזו- גם אם רחוקה, ובשחרית זה מחוייב כי ישן לפני כן.

מנחה וערבית מברך רק אם חייב ובמניין מנה רק חיובים ולא אפשרויות שנפתחות ולא מוכרחות.
אדם יכול לנשנש אך לא חייב ויברך רק אם ינשנש ויאכל- זה לא נמנה כי זה לא מחוייב.
הרב טל למד אצל הרב קאפח?הדוכס מירוסלב


לא ממש למד אצלו אבל היה איתו בקשר רציףימ''ל

"זיכני ה' יתברך לקבל תורה במשך 14 שנים (תשמ''ו-תש''ס) מפי מו''ר הרב יוסף קאפח זצ''ל" (מתוך הקדמת הספר)

וואו 14 שנה! מעניין...הדוכס מירוסלב

ההשקפה של הרב קאפח הייתה יותר מרוככת, לא? או שזה בגלל הגירוש?

מבחינת היחס למדינה?ימ''ל

ממה שידוע לי הוא דווקא היה אפילו 'קיצוני' יותר.

"הוא לא האמין בשלטונות המדינה באותה תקופה ולא תלה בהן תקוות כלשהן. היה לו כאב גדול מאוד כשיצא לאור 'שו''ת אינתיפאדה', הוא ממש רתח על הגישה המוצגת בו, המאמינה בשלטון ומייחסת לו דאגה כנה לעם ישראל" (גם כן באותה הקדמה).

יש לך מקורות על הגישה הזאת של הרב קאפח?הדוכס מירוסלב

אני מכיר אחרת, אבל ברור שהוא היה מתייחס אל הערבים בהתאם. הוא הכיר אותם מקרוב.

מה זה השו"ת אינתיפאדה הזה?!

לא מקור כתובימ''ל

שמעתי דברים ברוח זו מכמה מתלמידיו הקרובים.

 

שו"ת אינתיפאדה זה ספר שהוציא הרב אבינר.

דעת הרב קאפח עליו:

https://web.archive.org/web/20120226144635/http://aviner.net/debunks/kapach.gif

מאיזה תלמידים שמעת?הדוכס מירוסלב

מההכרות הלא-קרובה שלי עם תלמידו המובהק הרב רצון שליט"א קיבלתי רושם אחר לגמרי

אם תרצה שמות פנה באישיימ''ל

אאוטינג וזה

יחס ריאלי, לא סגולי ולא מרוכךסתם 1...
ככה הרושם שקיבלתי, כמו כל רבני עדות המזרח שהיו כאן לקלוטהדוכס מירוסלב

את הרוחות שאחרי הקמת המדינה

סתם דוגמה מתוך חיפוש פשוט למרות שזה לא קשור לרמה ציוניתסתם 1...
זה כמו שהגבתי בשרשור אחר, לא בהכרח מעיד על יחס למדינההדוכס מירוסלב

עד כמה שאני יודע היחס של הרב רצון ערוסי למדינה הוא לא אנטי בכלל.

לגבי ההלל, מעניין מה שהוא אומר. מכיר את דעת הרב הראשי של יהודי תימן פה אחרי קום המדינה?

לא מכירסתם 1...
למי אתה מתכוון?
לא ראיתי את זה במקור אמין כלשהו, אבל השמועה אומרת שהרבהדוכס מירוסלב

שלום יצחק הלוי היה הראשון לקבוע אמירת הלל ביום העצמאות וגם יזם פניה לרבנות הראשית (לא זוכר מה המקור, בויקיפדיה הוא לא מצוין, אבל ממה שניסיתי לא הצלחתי לוודא)

הרב יחיא יצחק הלוי אולי?סתם 1...
אני עכשיו מול הספר "אתחלתא היא" וככה הוא מובא. הרב הראשי לגולת תימן...
הרב שלום היה הבן שלוהדוכס מירוסלב

הוא היה הרב הראשי של יהדות תימן בארץ.

 

זה הספר של הרב דדון? יש כמה דברים שלא מסתדים לי שם...

יש גם במפורש עניין אחד שסותר עדות אחרת

השגחה פרטיתסתם 1...
תראה מה זה.
הלכתי לבקר את מור אבי וראיתי את זה.
יכול לצלם גם את הדף הבא?הדוכס מירוסלב

גם נראה מתוך הדברים של הרב עצמו שזה לא כמו שמחבר הספר מנסה להציג (הלל ותודה זה לאו דווקא הלל הידוע)

בעמוד הבא יש רק כמה שורות וסוף הפרקסתם 1...
ולא הספקתי, מצטער. יצאנו...
איי חבל, נראה לי שיש שם תשובה שמוזכרת גם בויקיפדיההדוכס מירוסלב

משהו על צנזורה של "תלמידים" שהם אינשי דלא מעלי (הסיפור הזה, אם הוא אמיתי, מרתיח)...

אנסה לברר בהמשךסתם 1...אחרונה
שאלה לפרשת מקץ - למה יוסף לא מדווח ליעקב כל שנותקעלעברימבאר

שלטונו, ולמה הוא עשה את מעשה גביע בנימין?


 

(אין לי תשובה בעניין. יש רק 2 אפשרויות שאי אפשר להכריע ביניהם)


 

האם מפני שהוא סבר שרק בני רחל ימשיכו את עם ישראל ושאר האחים מופרשים ממנו כמו ישמעאל ועשיו, ולכן הוא רצה לחטוף את בנימין ולשכנעו להשאר איתו מתוך מחשבה שרק על בני רחל נגזר "כי גר יהיה זרעך בארץ לא להם" במצרים?


 

זו אפשרות א'.


 

מצד אחד יש לזה ראיה: "כי נשני אלוקים את כל עמלי ואת כל בית אבי" נשני השכיחני, כלומר יוסף אומר שה' השכיח ממנו את בית אביו. וגם הכתוב אומר "ולא יכול יוסף להתאפק... ויאמר אני יוסף" כלומר הסיבה היחידה שיוסף נגלה לאחיו כי הוא נשבר מהתרגשות באמצע התכנית לחטוף את בנימין כי ראה את מסירות הנפש של יהודה, ושינה את דעתו על האחים.


 

מצד שני למה הוא לא הודיע ליעקב? האם כי חשש שיעקב חושב שכל האחים הם עם ישראל והוא ימנע ממנו לקחת רק את בנימין? או שמא ההפרדות מהאחים מחייבת הפרדות של יוסף מיעקב אביהם?


 

אפשרות ב' זה שיוסף מראש תכנן שהאחים יבואו ברעב למצרים והוא תכנן לחטוף את בנימין כדי לעשות ניסיון/תיקון לאחים  שיימסרו את נפשם על בנימין כדי לבדוק/לרפא את השנאה בין בני רחל ללאה ולבחון האם הם מוכנים למסור את עצמם על בנימין.  ואז "ולא יכל להתאפק" זה אולי שהוא תכנן ממש לאסור את יהודה ולבדוק את שאר האחים ורק אז להתגלות אליהם, אלא שהוא נשבר באמצע.  ו"נשני אלוקים את עמלי ואת כל בית אבי" הכוונה השכחני את כל הצרות שהיו לי בבית אבי. אבל גם על פירוש זה קשה.

 

ואם יש למישהו פירוש שלישי גם יהיה מעניין לשמוע

 

אפשרות שלישית ופחות סבירה:קעלעברימבאר

יוסף חשב שהוא הופרש מעם ישראל החוצה "נשני אלוקים את עמלי וכל בית אבי" בית אבי כולל יעקב עצמו. "הפרני אלוקים בארץ עניי" - זה המקום שלי כמצרי ולא כיהודי.

ואז יוצא שיוסף סבר שתפקידו זה לקדש את ה' דווקא בתוך הגויים ולא כחלק מעם ישראל ושה' הוציא אותו מכלל ישראל כמו ישמעאל ועשיו, ומינה אותו להיות שליט מצרים שימשיך קדושה למצרים והאומות. ולכן הוא מנתק קשר עם יעקב.


ורק כשיוסף פוגש את אחיו משתחווים לו ונזכר בחלומות, הוא משנה את דעתו ומבין שהוא יהודי ואז מתכנן את כל גביע בנימין כדי לתקן את הקרע בין האחים כנ"ל.

מפנה למחלוקת המפורסמת בין הרב יואל בן נון והרב מדןטיפות של אור
אז ככה:קעלעברימבאר
ההסבר שכל המהלך של יוסף 9 שנים היה רק כדי לאמר ליעקב " אמרתי לך שהחלומות נכונים ואתה תשחווה לי" תמוה שהוא הפשט. אם יוסף חשוב לו להוכיח שהוא נביא, תמיד יכול לומר לאביו על פתרון חלום השרים ופרעה במצרים. מה גם שהחלום ייתגשם, שהרי יעקב היה כפוף פוליטית ליוסף במצרים, כלומר השתחווה לו או מעיין זה.


לגבי הפירוש שיוסף רוצה לנקום/להעניש את האחים - לא ברור אז למה הוא שם את כספם באמתחותיהם ואחר כך אומר "שלום לכם אל תיראו" אקט של חיבה ולא עונש, שעוד יכול לעורר חשד אצל האחים שיוסף בכוונת תחילה משתיל להם כלי כסף כמו גביע בשקיהם.


הטיעון שיוסף חשד שמא אביו שלח אותו בכוונה כדי שימכרו אותו, נשמע קצת קונספרטיבי במחילה, ומזכיר לי את הטיעונים הקונספרטיבים על כך שצרציל וסטלין תכננו במכוון את מלחמת העולם השניה. הרי יעקב לפני שניה אהב אותו ונתן לו כתונת פסים! מה גם שאין סיבה שיוסף יחשוד שאף אחד לא חיפש אותו. בעולם העתיק ללא טלפון בלתי אפשרי לחפש עבד שנמכר לארץ אחרת.


מצד שני גם קשה על הפירוש הראשון והשלישי שהבאתי, כיקעלעברימבאראחרונה

גם אם יוסף הופרש מעם ישראל/האחים הופרשו לפי מחשבתו  האם זה מצדיק לצער את אביו ולא להודיע לו שהוא חי? או שמא גורל האומה חשוב ליוסף יותר מצער אביו והגעגועים אליו?

ספרי הלכה אונליין בעיצוב נח עם חיפוש והערות אישיותעיתים לתורה

מצרף קישורים לספרי הלכה ידועים שזמינים בעיצוב מקסים ונח לשימוש, עם יכולת חיפוש בתוך הספר וכתיבת הערות אישיות לחזרה עתידית:

 

בן איש חי

 

משנה ברורה

 

כף החיים אורח חיים

 

כף החיים יורה דעה 

 

ילקוט יוסף

 

יישר כח!שלג דאשתקדאחרונה
נראה אתר ממש טוב ומושקע
הפיקניק שבני יעקב עשו בזמן שיוסף מתחנן על חייוכְּקֶדֶם
הציל את העולם כולו כך אומרים חז"ל.


שתפו עוד דוגמאות של מדרשים עם רעיונות רדיקלים 

איפה זה כתוב?אדם פרו+

שהפיקניק הציל את העולם?

ממש לא נראה לי שזה היה עניין הפיקניק בדווקא


 

היה עניין אלוקי שיעקב ירד למצרים.


 

הם נענשו על זה שמכרו את יוסף


 

והיה את 10 הרוגי מלכות כעונש שעם ישראל קיבל

על מכירת יוסף.

...כְּקֶדֶם
א"ר אחוה בר זעירא עבירתן של שבטים זכורה היא לעולם תקווה היא לעולם וישבו לאכל לחם מאכיל לחם לכל באי עולם
הכוונה הפשוטה זהקעלעברימבאר

לא שההשגחה סידרה שיאכלו לחם כדי שימכרוהו לישמעאלים כדי שיוסף יכלכל את האחים ואת כל העולם ברעב?

 

ייתכן גם בעומק שהאחים זרקו את יוסף כפשע אידאליסטי, כי חשבו שהתנשאותו תזיק למשפחה ולעם ישראל המתפתח "ביקשו עליו נכלי דתות להמיתו". ואז בעצם בתוך העבירה יש נקודת אמת. אולי האכילת לחם זה כמו שהרמבם אומר שכשרשע גדול מת אז משפחתו צריכה ללבוש לבן ולעשות חגיגה, והאחים סברו בחטאם שיוסף רשע ומזיק לאומה

(במקבילות למדרש המסר הוא לכאורה מעלתם של בני יעקב)טיפות של אור
'הסיבה אחת שישבו השבטים ונטלו עצה על יוסף למוכרו זיכה את כל העולם כולו, שנמכר למצרים וכלכל את כל העולם בשני הרעב. וישבו לאכל לחם - להאכיל לחם לכל העולם. ואם עבירתם שלהם גרמה לכל העולם שיחיו, זכותם על אחת כמה וכמה'


'בא וראה חבתן של ישראל, שעבירותיהן מביאין לידי מעלות גדולות. אם עבירותיהן כך, זכיותיהן על אחת כמה וכמה... ישיבה אחת שישבו השבטים בעצה אחת למכור את יוסף, כלכלה את העולם שבע שנים בשני רעבון. אם עבירותיהן כלכלה והעמיד את העולם, זכיותיהן על אחת כמה וכמה'

👍קעלעברימבאראחרונה
אם הצעירים רוצים לבנות את בית המקדשטיפות של אור

אסור להקשיב להם

מדרש מענייןקעלעברימבאר
שאלה על קטע במעשה בחכם ותםצע

דברי ר' נחמן גבהו גבוה מעל גבוה.. ובכל זאת אמרתי אגרוס בפשט את הדברים. בגרסא בסהכ הבנתי עד שהגעתי לחלק המצורף מטה, ארשום את שאלותי ואסיים בהבאת הקטע.


1.  בפשט, למה התם סולד מליצנות? הייתי חושב שהחכם יהיה מזוהה יותר עם תכונה זו?

2. מה הפשט "יותר לא היה רוצה להעמיק לחשב חכמות, שגם זה בעצמו ליצנות"? למה העמקה אף היא ליצנות?

3. בדומה ל2, למה כשמתלוצצים עם התם, הוא משיב "וכשתהיה חכם ממני, אדרבא, אזי תהיה שוטה" וגם מה ביאור המשפט הנל?


תודה רבה לעונים!!.


הקטע:

"ואצל העולם היה (התם) ללעג. והשיגו תאותם בו, שמצאו ממי להתלוצץ כרצונם, כי היה נדמה למשגע, והיו באים בני אדם, והתחילו בכונה לדבר עמו בשביל להתלוצץ. והיה אותו התם אומר: רק בלי ליצנות. ותכף שהשיבו לו: בלי ליצנות, קבל דבריהם, והתחיל לדבר עמם, כי יותר לא היה רוצה להעמיק לחשב חכמות, שגם זה בעצמו ליצנות, כי היה איש תם; וכשהיה רואה שכונתם לליצנות, היה אומר: מה יהיה כשתהיה חכם ממני הלא אזי תהיה שוטה, כי מה אני נחשב. וכשתהיה חכם ממני, אדרבא, אזי תהיה שוטה.".

ליצנות זה ציניות, דווקאקעלעברימבאר

החכם נוקט בגישה קרה וצינית על העולם שכלל אין מלך, ואילו התם נעדר ציניות. כמו שלילד בן 3 אין כלל ציניות, כי כל ציניות היא הסתכלות קרה מעוטת רגש על העולם, שמזלזלת בכל דבר ולא רואה את החיוניות שבו, ומציגה זאת בתחפושת של הומור

 

 

זה ענין עמוק אבל יש שני סוגי ליצנות. ישחסדי הים

ליצנות יותר שטחית ורדודה שמזוהה עם פלשתים כדברי הגר"א בחבקוק.

הקטע בר' נחמן מתייחס לליצנות שבאה מתוך חכמה. החכם מתחכם ומעוות ומזלזל עושה שחוק מכל דבר דרך השכל שלו. זה הבחינה של אחוריים דחכמה שמזוהה עם עשיו ועמלק, כדברי הפנים יפות בסוף וישלח.

מחשבות לא לפי הסדר בעקבות השאלותהנפש חיה.אחרונה

 להיות חכם ולהתלוצץ על משהו זה לפספס את הנקודת עומק שיש בכל דבר.

בשביל להבין את העומק בשכל יש להסתכל באמת ולא בליצנות. "רק בלי ליצנות" מבקש לשמור את רובד הייחודיות של העומק שבדבר כדי לא לפספס אותו.

"כי איש הישראלי צריך *להסתכל בשכל של כל דבר* ולקשר עצמו אל החכמה והשכל שיש בכל דבר, כדי שיאיר לו השכל *להתקרב להשי"ת על ידי אותו הדבר*"  השכל משמש לעבודת ה' בשמחה ובמלוא המיצוי שלה.

התם סולד מליצנות כי החכמה והקרירות מרחיקות מעבודת ה' בעמקות ובלב חם ...


 

העמקה מביאה חשבונות ו"פנקסנות" כזאת אולי כלפי שמייא, וזה יוצר ריחוק קריר   ללא שמחה פשוטה שמחברת תמיד בקלות לרבש"ע.

בערך כמו ביקור נימוסין לעומת כיפים וזרימה.

 

ובגלל זה התם אמר לו שאדרבה- יהיה שוטה,

 כי אם החכם כל הזמן יעמיק, זה הפוך-

גם הליצנות תקרר אותו 

וגם הוא יפסיד את קרבת ה לי טוב, וזה בסוף יגרום לו לאבד אותה. שבאמת פקפק בכלל במציאות המלך.... ואז רע לו בחיים.

שוטה זה מי שיש לו משהו ביד ומאבד אותו (כתוב בגמרא לא יודעת איפה) 

לחכם יש עבודת ה ביד, במקום לנצל אותה לקרבת ה הוא מתלוצץ ממי שכן עובד ה בשלמות וממילא מפסיד אותה.

 

מישהו יודע לתרץ את הסתירה הזו?הודעה1

בבא בתרא טז: ברית כרתי לעיני ומה אתבונן על בתולה, אמר רבא עפרא לפומיה דאיוב איהו באחרניתא אברהם אפילו בדידיה לא איסתכל דכתיב "הנה נא ידעתי כי אשה יפת מראה את", מכלל דמעיקרא לא הוה ידע לה.

מכאן משמע שהוא לא היה מודע ליופיה. וברור שעשה זאת כחלק מעבודת ה'.

 

לעומת זאת יש מדרש שאומר שה' נתן שכר לאבות שיהנו מהיופי של נשותיהן. משמע שה' רוצה שיהנה מהיופי הזה:

מישהו יודע לתרץ סתירה זו?

הכוונה שאברהם תמיד אהב את שרה בתור נפש, ואףקעלעברימבאר
על פי שנהנה מיופיה, מעולם לא שם לב שניתן להסתכל על יופיה במנותק מהנפש.


וכשהגיע למצרים היה חייב לשים לב אם היא יפה גם במנותק מהנפש ואם המצרים יראו אותה כיפה או לא.


הרי מעולם לא מצאנו שום חומרא שאדם לא יהנה מיופי אשתו, ואפילו התנא אבא חילקיה המלומד במופתים, אשתו היתה יוצאת מקושטת לקראתו שלא יתן עיניו באשה אחרת

הרבה פעמים יש מחלוקות בין מדרשיםטיפות של אור
^^^^הסטורי
ופשוט שהגמ' בבבא בתרא אינה לפי הפשט, כמו שרש"י על התורה כותב כשמביא את הגמ'.
נכון שזה לא הפשט. אבל מה המסר?קעלעברימבאר
יש צד בצדקות כזאת ויש בגמרא כמה מימרות כאלוהסטורי
"כמה צנוע אדם זה שלא הכיר באשתו" וכד'.


נכון שיש גם לא מעט אמירות אחרות בש"ס ובמדרשים ובד"כ לא זאת ההדרכה. יש מקום לעיין האם זו הדרכה של גלות והילקוט שהובא הוא הדרכה של ארץ ישראל.

אם זה היה כתובקעלעברימבאר

על משה אז היה מובן. שהרי נבואתו היתה ללא כוח מדמה ובלי קשר לחושים והיה צריך לפרוש מאשתו, וכל עולמו היה רוחני עם מיעוט בגשמיות (שזה עצמו גם ייתרון, אבל גם חסרון לעומת זיהרא עלאא דאדם הראשון ששם הכוח המדמה לא מעכב שום רוחניות, כפי שמתאר הרב קוק ב8 קבצים).

 

אבל מוזר שמתארים את זה דווקא על האבות, שכל עולמם היה קדושה בגשמיות.

 

אבל אולי זה קשור לזה שאברהם עדיין היה אברם ערל, ולא אברהם מהול (ויש קשר בין מילה לבין קדושת הבשר וקדושת הארץ), ועדיין לא נכרתו איתו כל הבריתות על הארץ, אז עדיין הגשמיות אצלו היתה חסרון. ייתכן שכשנאמר ששרה חזרה בזקנתה ליופי נעוריה, זה בחינת יופי חדש שלא סותר את הקדושה, לעומת היופי של שרי

1. נראה שהמדרש רבה חולק ב'אשה יפתחסדי הים
מראה את'. 2. יש גירסה במדרש ש'לא' יהיו מתרפקות. 3. גם לפי הגירסה שלנו, זה כדי שיהיה להן ביטחון ביופי שלהן להתרפק על בעליהן, זה לא אומר שבעליהן יסתכלו על יופין.
אבל ר' מאיר אמר "כדי שיהנו בעליהן בנויין" (שה''ש)הודעה1
זה אותו תירוץ שלישי. במיוחד שהגירסהחסדי הים

המקורית 'ומתעובת' לא 'ומתועבת'. היא עושה את זה לעצמה כשהיא מתעברת. זה פסיכולוגי. ההנאה של האבות זה לא מעצם הנוי אלא ההנאה מהתחושה שזה יוצר בבית כשאשה מרגישה יפה, לכן גם המדרש מביא שכאשר היא מתעברת יש עצב.

(אני לא מאה אחוז בתירוץ הזה, אבל יש גם את התירוץ הראשון שכתבתי לעיל שזה פשוט מחלוקת)

בדומה חשבתי על קושיה ותירוץ ל2 הדעות האחרונותקעלעברימבאר

במדרש.


 

דעה 2 במחילה נשמעת כאילו נכתבה על ידי מירב מיכאלי, כאילו האשה ממשת את עצמה ללא ילדים וברגע שיש לה ילדים משועבדת. דעה 3 מייצגת את דעת למך שלקח לו אשה לפריה ורביה ואשה לנוי (הפרדה בין הרומנטיקה הזוגית לבין הולדת ילדים, כמקובל בתרבות המערבית כיום).

עד כאן הקושיה.


 

התירוץ: לדעתי 3 התשובות אומרות שהאמהות היו עקרות כדי שישקיעו את מלוא האיכות ביצירת הילד שיוולד להן, כי אצל העקרות האמהות זה לא כמות ריבוי הילדים אלא האיכות, וכל חייהן הוקדשו בשביל התוצר הסופי שהוא הילד שיוולד: שרה ילדה רק את יצחק, רבקה התוצר הטוב שלה רק יעקב, רחל זה יוסף (ובנימין). לאה שלא היתה עקרה יש לה 6ילדים , לא אחד.

דעה 2 אומרת שמכיוון שכל אשה שיולדת צריכה להקריב מעצמה משהו (למרות שזה המימוש הכי גדול שלה) ומשועבדת לבנה, אז כדי שיצחק יצא הכי איכותי שיש , שרה כדי להכין אותו היתה צריכה 90 שנה לממש עצמה בחירות ללא ילד כדי שבנה בסוף יצא הכי איכותי שיש, כמו רופא שמוטב שידחה את רפואתו 7 שנים של לימוד כדי שיצא רופא מעולה, או כמו טייס שהצבא מוכן להשקיע כמה שנים רק בהכשרתו כדי שיצא בסוף טייס מעולה.

כנל תירוץ 3 - למרות שמימטש הזוגיות הכי גדול שיש זה הולדת ילד משותף, זה בא על חשבון משהו. אז מוטב היה שהאבות והאמהות יהיו שנים רבות ללא ילדים כדי שיתמקדו בזוגיות רק זה בזו ללא ילד ש"יפריע", וכל זה הכנה והכשרה לנשמה הענקית שהם יולידו בסוף, ואז מתברר שכל שנות הזוגיות היו הכנה להולדת הילד

כן אני מסכים אוסיף שחז"ל אמרו שבצורהחסדי הים

פיזית בהתחלה לא יכלו להוליד ילדים בגמרא ביבמות סד אעתיק חלק עיקרי מהסוגיא: "אמר רבי אמי אברהם ושרה טומטמין היו שנאמר (ישעיהו נא, א) הביטו אל צור חוצבתם ואל מקבת בור נוקרתם וכתיב (ישעיהו נא, ב) הביטו אל אברהם אביכם ואל שרה תחוללכם אמר רב נחמן אמר רבה בר אבוה שרה אמנו אילונית היתה שנאמר (בראשית יא, ל) ותהי שרי עקרה אין לה ולד אפי' בית ולד אין לה"

אני מבין את הסוגיה כפשוטו. ברגע שיש לך מניעות פיזיולוגיות כאלו, אז אתה פחות עסוק בתאווה הגשמית.


אני כן יכול לקבל את המדרש של @הודעה1 כפשוטו, אבל לפי דעתי זו דעה פחות מרכזית בחז"ל וגם בפשט הפסוקים עצמם. לכן הצעתי הסברים אחרים.

לא התכוונתי שלא היו להם תאוות גשמיות, אלאקעלעברימבאראחרונה
שעד שנולדו הילדים הם היו עסוקים בזוגיות בקשר בין זה לזו (כולל המימדים הגשמיים, כולל היופי), ללא ילד שיסיח את הדעת , וזה עצמו היה ההכנה הכי איכותית לילד שעתיד להיוולד.


תרצתי את המדרש שהובא, לא את המדרש השני על זה שאברהם לא הביט בשרה


להפתעתי מצאתי תירוץ ברמב"ם!הודעה1

בפירוש המשנה אבות ה,יט הוא כתב שאברהם מעולם לא הסתכל עליה "הסתכלות שלמה" עד אז. כלומר הוא לא התבונן בגופה עד אז, אלא רק על פניה.

 

ישר כח למי שניסה לתרץ

חשבתי על תירוץ -קעלעברימבאר
החילוק הוא בין אברהם לפני הברית מילה לאחריה. לפני המילה הוא לא יכל לקדש את הגשמיות ואת הגוף.


כי מצאנו חילוקים במדרש בין לפני מילתו לאחריה. למשל שלפני מילתו הוא היה קורס ונופל כשקיבל נבואה כי הטומאה של הערלה לא אפשרה לו לעמוד מול ה' בנבואה (רשי על ויפל אברהם על פניו וידבר איתו אלוקים לאמר)

הבנה מוטעית. צורתה זו פניה כמבואר בפיהמ"שחסדי הים
סנהדרין ז, ד והלכות עבודה זרה פרק ג בסוף.
שאלה לפרשת וישב - למה האחים שנאו את יוסף? (אני לאקעלעברימבאר

יודע את התשובה)


 

האם בגלל שיעקב אהב אותו מכל אחיו? ואז כל האחים שנאו אותו?

או בגלל שהוא בן רחל והם בני לאה?

מה פשר הפסוק הראשון בפרשה "והוא נער את בני בלהה וזלפה ויבא יוסף את דבתם"?

האם הכוונה שהביא את דיבת בני לאה שדיברו על בני השפחות, ואז יוצא שאחיו ששנאו אותו זה בני לאה?

או שהביא את דיבת בני השפחות ואז יוצא שבני השפחות שנאו אותו "על דבריו" כלומר על הדיבה, ובני לאה "על חלומותיו"?

והאם יהודה מוכר את יוסף כי הוא נציג בני לאה ולכן שונא אותו יותר מכולם והשאר רק בכעסם זרקו אותו לבור אבל לא היו מעיזים להרגו ויהודה היחיד שיזם נזק? או שמא  יהודה (חוץ מראובן) הוא האחראי היחיד מבין האחים שלוקח אחריות וממיר מוות במכירה?

 

ואם כל אחיו שנאו אותו בשווה כולל בני השפחות, איך הניסיון עם בנימין אמור לעזור? האם זה מבחן לבני לאה במסירותם על בן רחל, או מבחן על מסירות האחים על אח השני האהוב יותר על יעקב מהשאר?

לגבי בני השפחות זה מחלוקת רש"י רמב"ן.חסדי הים

על כל פנים, עיקר השנאה כמפורש בכתוב: "וְיִשְׂרָאֵ֗ל אָהַ֤ב אֶת-יוֹסֵף֙ מִכָּל-בָּנָ֔יו כִּֽי-בֶן-זְקֻנִ֥ים ה֖וּא ל֑וֹ וְעָ֥שָׂה ל֖וֹ כְּתֹ֥נֶת פַּסִּֽים: וַיִּרְא֣וּ אֶחָ֗יו כִּֽי-אֹת֞וֹ אָהַ֤ב אֲבִיהֶם֙ מִכָּל-אֶחָ֔יו וַֽיִּשְׂנְא֖וּ אֹת֑וֹ וְלֹ֥א יָֽכְל֖וּ דַּבְּר֥וֹ לְשָׁלֹֽם"

בנימין גם כלול בסיבת השנאה הזאת במידה מסויימת.

אם הבנתי נכוןטיפות של אור

ברצף השאלות אתה מביא כל פעם שתי אפשרויות: אחת שמעמידה את יוסף מול שאר האחים, והשניה שתולה הכל במאבק בין בני רחל לבני לאה

 

אני בצד הראשון, חושב שזה פשטות הפסוקים, וחושד שהדרך השניה נובעת מתפיסה שגויה של המציאות והתורה שמחפשת סמלים בכל מקום

אתה צודק שזה הפשט. מצד שני אי אפשרקעלעברימבאר
עבר עריכה על ידי קעלעברימבאר בתאריך י"ז בכסלו תשפ"ו 13:35

 

 

 

 

 

להתעלם מהפסוק הראשון העמום "והוא נער את בני בלהה וזלפה".

 

אי אפשר להתעלם מהמיקריות שב"מקרה" יהודה מוכר את יוסף, שבמקרה שמעון נאסר, שבנימין מוצג כאהוב דווקא בגלל היותו בן רחל (אתם ידעתם כי שנים ילדה לי אשתי), מזה שנראה שיוסף אהוב על יעקב מכל אחיו כי הוא בן רחל, מהניסיון שיוסף מנסה את האחים דווקא עם בנימין בן רחל, מהתיקון שדווקא יהודה בן לאה ערב לו (והמקריות ההיסטורית ששבט בנימין הולך דווקא עם ממלכת יהודה ולא ממלכת אפרים), מהחלוקה ההיסטורית בין יהודה לישראל ממלכת אפרים, בין היות 2 השבטים החשובים בישראל יוסף ויהודה, ומההדגשה של התורה מכל בני יעקב את יוסף ויהודה בספר בראשית. (ואם נוסיף את דברי חזל - אז מי שיזמו להרגו זה שמעון ולוי).


 

אפשר גם להעלאות השערה שזה לא בני לאה מול רחל, אלא סיעת יהודה מול סיעת יוסף ללא קשר לאמהות (ואז זה מסתדר למה רוב השבטים כולל בני לאה התרכזו סביב יוסף בפילוג הממלכה נגד יהודה). וכתבתי על זה בתגובה למי האיש הח"ח, פה למעלה).

 

מצד שני יוסף מוצג כמיוחד גם לעומת בנימין, ללא קשר מובהק להיותו בן רחל. הוא נזיר אחיו, דווקא הוא מתברך ב2 שבטים ובשכם אחד על אחיו,  רק בו יתברך ישראל, שרק לו יגיעו ברכות האבות מכל השבטים, רק אותו יברך דווקא המלאך הגואל מכל רע ולא מלאך אחר, הוא זה שישלוט באחיו, הוא השבט היחיד שכל ישראל מכונה על שמו "נוהג כצאן יוסף", "עדות ביהוסף שמו". יוסף מוצג בבראשית כחצי אב חצי בן, כמעיין אב רביעי שסביבו האחים מתלכדים. בניגוד לבנימין.
 

לא בא להתווכח, רק לשאול שאלות

לשאלה באורך ורוחב שכאלומי האיש? הח"ח!

רק רבי ברוך רוזנבלום שליט"א יכול להשיב

זה שאלה קצרה שפורטה פשוט לסעיפיה, השאלהקעלעברימבאר
פשוטה - האם עיקר שנאת האחים זה כי יוסף אהוב מכולם, או שעיקר שנאת האחים זה שנאת בני לאה את בני רחל?


עוד תוספת מעניינת , זה שבשאר ההיסטוריה זה די הפוך - רוב השבטים מתפלגים מיהודה ונאספים סביב יוסף, בחלוקה בין יהודה לישראל (למעט שמעון ולוי. כך שזה חצי קושיא חצי חיזוק, שהרי ההארד קור של בני לאה זה 4 הראשונים, וראובן לא מצטרף או כי הוא בעד יוסף או כי יש קשר בין ראובן ליוסף שהרי שניהם בכורים, או כי ראובן שבט שלא מקבל מרות(כמו אצל דתן ואבירם או פלגות ראובן). וגם יששכר וזבולון יש בהם משהו קצת רחלי, שהרי נולדו בזכות מכירת רחל ללאה את התור. ומה אם גד ואשר בני שפחת לאה?) 

אולי איפשהוא יוסף הפך למודר-משהו באופן קאנונימי האיש? הח"ח!

אולי בברכת יעקב, אולי בברכת משה, ואולי זה חרה לחלק מהמחנות, צ"ע

אתה מתכוון לימי יעקב או לשאר ההיסטוריה?קעלעברימבאר

יוסף כתוב במפורש שהוא מיוחד משאר אחיו.


לגבי הסיבה שיעקב אהב אותו - בפשט כתוב כי הוא בן זקונים.


השאלה מה זה בכלל בן זקונים בפשט, ואם זה דבר בחירי, אז למה יעקב בחר דווקא בו.

עד סוף ספר בראשית רואים שיוסף מיוחד לא רק עקב היותו בן זקונים, אלא כי התברך  בברכות מיוחדות משאר האחים (החצי הראשון של ויחי)

לולי דמסתפינא הייתי מגדיר את זה אנדרדוגמי האיש? הח"ח!

וזה כאילו שירידת יוסף ממשנה למלך במצרים, למעין כינור שני למלוכה ולמשיחיות (בן יוסף רק כקדימון לבן דויד), עשתה את ביתו לאנדרדוג שאיתו הפכו להזדהות כל מי שחשו מודרים או נפגעים משלטון שלמה וכמובן המזדעזעים מלשונו ומתקיפותו הילדותית של רחבעם (קוטני עבה ממתני אבי)

בתקופת השופטים שבט יוסף היהקעלעברימבאר

השבט המרכזי ככתוב "בני אפרים הפכו ביום קרב...ויטש משכן שילה...וימאס בשבט אפרים". יהושע לא במקרה היה משבט אפרים.

 

בימי ממלכת ישראל שבט יוסף היה המרכזח בממלכה.


 

גם בימי רחבעם באים ישראל להמליך אותו בשכם, וכן רוב ישראל תומכים בירבעם כבר בימי שלמה. ואסף שחי בימי דוד מכנה את כל ישראל בשם יוסף. וגם ירמיהו 150 שנה אחרי חורבן ממלכת ישראל מכנה את ישראל בשם אפרים (למרות שאולי שם זה התיחסות רק לגולי 10 השבטים ממלכת ישראל). נראה שסמלית ותרבותית מרכזיותו של שבט יוסף נשמרה תמיד, גם אם לא פוליטית. 

 

כמובן שיוסף עצמו שלט על מצרים ועל אחיו, כלכל אותם במצרים, ויוסף ישית ידו על עיניך. 20 שנה אמנם היה מרוחק מהם, אבל 70 שנה הנותרות הנהיג את העם במצרים.

השאלה היא אם זה בגלל "לתתא" או "לעילא"מי האיש? הח"ח!

יעקב אומר "לא יסור שבט מיהודה", משה אומר "ואל עמו תביאנו". לכאורה הלעילא הוא על צד יהודה וממילא בית דויד הוא הנבחר להימשח לדורות. אבל משהו בעם זורם אל יוסף היפה תואר ויפה מראה (כמובן בפנימיות בהקשר שלנו, אבל גם בעצם במראה החיצוני - שמגרה גם את "הדוב" כפי שמפרשים בפרשתנו הקרובה - ובסופו של דבר באיזה אופן טבעי הוא שמולבש בכתונת הפסים "המשגעת" כפי שבעולם החילוני של דורנו זה מוגדר). אז יש צד לומר שגם הלתתא הוא אמירה שיש לה מקום.

אני חושב שיש שני רבדים בעם:קעלעברימבאר

הרובד הלאומי מרכזו שבט יוסף והוא הנציג של 3 האבות בישראל.

 

הרובד הפוליטי מרכזו שבט יהודה והוא הנציג של קדושת בית דוד כמלכי ישראל.

 

דווקא נראה שהלעילא זה יוסף, מידת היסוד שנוגעת-אינה-נוגעת במציאות הגשמית, בניגוד ליהודה ששם הקדושה כבר יורדת ממש לגשמיות למידת המלכות

נראה שלעילא ולתתא משמשים בשני הקשרים מנוגדיםמי האיש? הח"ח!

תיארתי הקשר של דבר תורה מול דבר העם; אתה מתאר הקשר של פשט/דרש מול רמז/סוד.
מכל מקום בנוגע לתירוץ שהצגתי בנוגע למקומם של בית יוסף ובית דויד, אולי מכאן השמות הסמליים בפילוג הממלכה: רחבעם בעצם דורש שיראו את רוחב היריעה והתמונה - הייעוד, החובה, האתגר - וייכנעו בפניה מול יהודה, ירושלים, המקדש. ירבעם דורש שהמלוכה תראה את כמיהת וערגת העם אל ימי הקדם ממש, טרם היות כל זה, אולי אפילו טרם מכירת יוסף ("והוא נער" - אולי זה באמת רמז, שמבקשים לחזור אל הנער שהיינו, טרם נמכרנו לעולם החיצוני והושלכנו מבית ההורים לבור).

זה לא רק סוד אלא פשט. יוסףקעלעברימבאר

שולט ביצרו הוא צדיק גמור, כלומר מתנשא מעל המציאות ופחות נוגע בה, כמידת היסוד.

יהודה ודוד הם בעלי תשובה , מכירים את כל המשברים של המציאות הגשמית ודווקא מתוך כך מתעלים וזדונות נהפכות להם לזכויות ומקדשים את קרבי המציאות, כלומר את מידת המלכות (פרץ וזרח נולדו מהזינות עם תמר, שלמה מבת שבע).


 

המימד הלאומי הוא עדיין תרבות מופשטת המתנשאת מעל המציאות, המימד הפוליטי הוא יישום התרבות בשטח ממש.


 

לעניין התורה: יוסף דווקא בתורה מקבל יותר מקום מיהודה - אפרים ומנשה כראובן ושמעון יהיו לי, המלאך הגואל אותי, בך יברך ישראל ישימך כאפרים ומנשה, שכם אחד על אחיך, ברכות אביך תהיינה לראש יוסף נזיר אחיו, הבכורה ליוסף.  ליהודה זה רק לא יסור. יהושע מאפרים והוא חשוב מכלב או נחשון. גם בברכות משה ברכת יוסף ארוכה הרבה יותר מברכת יהודה (רק לוי ויוסף מקבלים ברכות ארוכות) וגם שם הוא מכונה נזיר אחיו, כלומר הנישא על אחיו.

רק מהברית עם דוד והלאה מתברר יחודו המלא של שבט יהודה, כמו שכתוב בתהילים "ויטוש משכן שילה...וימאס בשבט אפרים ובאהל יוסף, ויבחר בשבט יהודה בהר ציון אשר אהב...ויבחר בדוד עבדו".


 

לגבי ירבעם, נראה שהוא רוצה לחזור למצב ימי השופטים בהם שבט יוסף היה המרכזי.


 

 

מכל מקום פיצול המלוכה הוא לא פתרוןמי האיש? הח"ח!

ברור לגמרי שהמקרא מותח את הקו בעניין להסביר שכבר אי אפשר להחזיר את הגלגל אחורה: פילוג הממלכה לא הישרה על עשרת השבטים רוח טהורה יותר מאשר זו של ממלכת יהודה (כולל שבטי לוי, בנימין ושמעון שנאספו אליה), אלא פורר לאבק כל תקווה להשיג יותר ממה שאליו כבר הגיע דויד ושלמה וסיימו את מלאכת הרועים.

פילוג המלוכה נעשה במצוות אחיה הנביא,קעלעברימבאראחרונה
עבר עריכה על ידי קעלעברימבאר בתאריך י"ז בכסלו תשפ"ו 23:53

כנראה ללא הפילוג היה גרוע יותר. כמובן שזה פילוג זמני.

 

ממלכת יהודה חטאה בסוף ימיה יותר "ושומרון כחצי חטואתיך חטאה" "צדקה משובה ישראל מבוגדה יהודה".


 

כמובן שהתכנון של אחיה היה ש10 השבטים ימשחכו לעלות לרגל לירושלים למרות הפילוג הפוליטי, וירבעם הרס הכל עם העגלים. אבל כנראה עדיין ללא הפילוג היה גרוע יותר, עובדה ששום נביא לא אומר לאחד מחדש אחרי עגלי ירבעם, וכנראה שללא הפילוג רחבעם היה נושא נשים נכריות שהיו מדרדרות את המצב גרוע יותר.


 

אבל נראה שגם בימי דוד ושלמה, שבט יוסף היה חשוב יותר משבט יהודה למעט בית דוד המולך. הבירה בגבול יהודה ובנימין, וערי המסכנות 2 מהם בנחלת יוסף - גזר ומגידו. לדוד יש גיבורים רבים מבנימין, וירבעם איש חשוב בימי שלמה, ונראה ששכם היתה חשובה, וירושלים עדיין היתה עיר קטנה בימי שלמה. היו בה הרבה מבני ציבור, אבל ייתכן שהיא היתה קריית המלוכה והמקדש ולא הרבה מעבר. על חברון מרכז שבט יהודה כלל לא שומעים ברגע שדןד מולך על כל ישראל ועובר לירושלים

אסכם את 4 האפשרויות (או שילוב שלהם):קעלעברימבאר

א. שנאת האחים את יוסף

ב. שנאת סיעת לאה את סיעת רחל

ג. שנאת בני שאר האמהות את בני רחל (חיזוק לזה הוא שיעקב לא אומר לדן ונפתלי להשאר כשבנימין הולך למצרים, למרות שהיה אפשר לחשוב שמעדיף שאם בנימין ימות, ישארו 2 בנים שרחל קראה בשמם).

ד. שנאת סיעת יהודה את סיעת יוסף

קיצור הלכות חנוכה ללימוד למנהגים השוניםעיתים לתורה

ניתן ללמוד את עיקרי הלכות חנוכה בתמציתיות על פי המנהגים השונים בעמוד קיצור הלכות חנוכה וכן בקובץ המצורף.20251207222511.pdf

 

או ישירות לפרק הנדרש:

 

זמן הדלקת נרות חנוכה – מפרט ארבע מדרגות בזמן ההדלקה מהמהודר לקל.

 

אכילה, לימוד ומלאכה קודם הדלקה – כפשוטו.

 

החייבים בהדלקת נר חנוכה – דין איש ואשתו, קטנים, בחורי ישיבות, חתן וכלה בערב חתונה, שותפים בדירה.

 

משפחה שמתארחת בחנוכה – דין השתתפות בפרוטה, יש להם יחידת דיור נפרדת. הבעל והאשה מתארחים במקומות שונים.

 

חיוב הדלקה מפני החשד – אורח עם פתח משל עצמו. בית עם שתי פתחים והדין בימינו.

 

מקום העמדת נרות חנוכה בבתים שונים – מקום לכתחילה לדירת קרקע. לבניין מגורים. למתגוררים בקומות גבוהות.

 

הדלקה נרות חנוכה מחוץ לבתים – הדלקה במלון, רכבת, ספינה, מטוס ואוהל.

 

הדלקה בבית הכנסת – זמן ההדלקה.הדלקה חוזרת בביתו.

 

'הדלקה עושה מצווה' – הדלקה במקום רוח. במיעוט שמן. טלטול הנרות. נרות שכבו.

 

פתילות ושמנים לנר חנוכה – הידור בשמן זית. שמן למאור. פתילה מצופה בשעווה. נורה חשמלית.

 

הברכות על נרות חנוכה וסדר ההדלקה – ברכות ההדלקה. ברכות לאדם שרואה נר חנוכה. דגשים בהדלקה.

 

מלאכה לנשים – המנהג להמנע ממלאכה. זמנו. וגדרי המלאכות שנמנעו.

 

שבת חנוכה – תפילה והדלקה ערב שבת. טלטול חנוכיה בשבת. הבדלה.

 

כיבוי נרות חנוכה ושימוש באורן ובשמן – שימוש בנרות. לאחר שיעור המצווה. שימוש של מצווה. כיבוי הנרות. הנאה מהשמן הנותר.

 

הלל ועל הניסים בחנוכה  – סדרי התפילה ודין שוכח. חיוב הלל לנשים.

 

הספד, תענית והנהגות האבל בחנוכה‎ - תענית יחיד, יארצייט, ערב ראש חודש. הספדים. דיני אבלות. בית עלמין.

 

מנהגים, הנהגות וסגולות בחנוכה – אוסף מנהגי חתונה בתפוצות ישראל השונים.

 

 

 

 

 

הפצת תורת חכמי הספרדים והמזרחמכון דרכי אבות

שלום וברכה, לשם פרויקט חשוב למען הפצת תורת הגאולה של חכמי הספרדים והמזרח, מי שיש בידו חומרים, וציטוטים, ספרים, סיפורים, ומקורות של חכמים ספרדים(צפון אפריקה והמזרח, וכן חכמי תימן) שקשורים בגאולת ישראל, ארץ ישראל, מעלת ישראל, בין ישראל לעמים, תיקון העולם, ויחס למודרנה, וכן תורה ועבודה

וכן גם נושאים ומקורות שמקבילים/מתקשרים לספר הקדוש ספר אורות של הראי"ה קוק זצ"ל

לשלוח בבקשה לכתובת מייל darkayavot@gmail.com

לטובת פרויקט חשוב ומוצלח שמחכה לצאת לפועל במהרה

תבוא על כולם ברכת טוב וברכה ושמחה לכל עם ישראל אמן

הרב יצחק דדון שליט"א, ממרכז הרב, אסף חומרים רביםהסטוריאחרונה
את חלקם פרסם בספריו 'אתחלתא היא'.

אולי יעניין אותך