השגחה תחתונה: כך עובדת תעשיית תעודות הכשרות הפיראטאנונימי (פותח)

בס"ד

http://www.nrg.co.il/online/1/ART1/871/037.html?hp=1&loc=33&tmp=3251

לפני כמה שנים השתחרר מנשה בלקר מבית הכלא, לא בפעם הראשונה, עם קריירה מרשימה בתחום הפלילי. עד שנת 2001 הורשע האיש, תושב לוד בן 54, במגוון עבירות אלימות, תקיפה חבלנית מזוינת, אלימות במשפחה, תקיפת קטין ועבירות רכוש. כשיצא לדרך חדשה היה צריך להתפרנס ממשהו. ומה עושה יהודי כדי להתפרנס? בלקר, ששימש בעברו הרחוק כמשגיח כשרות, החליט ללכת על סטארט-אפ ייחודי ופתח בד"צ (בית דין צדק) למתן תעודות כשרות למהדרין, למחמירים שבמקפידי ההלכה.

העסק, כתב על תעודות הכשרות שהנפיק, "עומד תחת השגחת בית דין צדק בני ישראל, בנשיאות הרב הגדול מנשה בלקר". ומי קבע שמנשה בלקר, נשיא הבד"צ שזה עתה הקים, הוא אכן "רב גדול"? בלקר עצמו כמובן.

למרות המוניטין הבעייתיים של הרב, העסק הצליח לשווק את עצמו לא רע. מבעל עסק אחד הוא לקח 1,063 שקל לחודש, מאחרים קצת פחות. בסופו של דבר נתפס. באמצעות פרקליטו הוא הבטיח לשופט בית משפט השלום ברחובות שחזר בתשובה, שהבין את משמעות המעשים ושלא יחזור עליהם שוב. השופט הסביר בגזר דינו שיש צורך ב"ענישה מחמירה" אבל בחר להתחשב בחזרתו בתשובה של העבריין ושלח אותו לשלושה חודשי עבודות שירות.
 

מנשה בלקר. סטארט-אפ של תעודות כשרות בלתי כשרות
מנשה בלקר. סטארט-אפ של תעודות כשרות בלתי כשרות צילום: יהונתן שאול


ביום ראשון השבוע עצר אותו שוב מחלק ההונאה של מחוז המרכז, אחרי שנתפס שוב מנפיק באופן עצמאי תעודות כשרות לחנויות מזון ומאפיות. בלקר, אזיקים לרגליו, נאלץ לשמוע את השופט אברהם הימן תוקף אותו בחריפות. "מה זה, כל אדם יחלק תעודות הכשר? מחר גם סבא שלי יחלק כאלה תעודות", אמר השופט לפני שהאריך את מעצרו ביומיים. "בעלי העסקים ובלקר עשו קומבינה ביניהם ורק האומלל שחושב שהוא אוכל כשר יוצא פראייר".

סיפורו של "בד"צ בלקר" מבטא יותר מכל את המצוקה שבה נמצאת הרבנות הראשית לישראל במלחמתה בגופי כשרות קיקיוניים שקמים כמו פטריות אחר הגשם. הגופים הללו, שמכירים היטב את שוק הכשרות בישראל ואת סכומי העתק שהוא מגלגל, מנסים לקפוץ על עגלת הכסף הזו ולגזור את חלקם בכישרון שיווקי מעורר התפעלות. כשבצד השני של המשוואה ניצבים בעלי עסקים שמבקשים לחסוך כסף וזקוקים לתעודה יותר מאשר לכשרות, הקרב הופך קשה עוד יותר. כשמפקחי הכשרות של הרבנות מצליחים כבר לשים את ידם על עבריינים מסוגו של בלקר, מוציאים אותם בדרך כלל בבתי המשפט עם עבודות שירות או קנס סמלי, כזה שלא ממש מרתיע.

חוקי הכשרות בישראל משאירים לכל בית עסק את הברירה אם ברצונו להיות כשר, אם לאו. אלו שבוחרים בכשרות, אם בשל השקפתם ואם בשל לקוחותיהם, חייבים לקבל תעודת הכשר ופיקוח של הרבנות באמצעות המועצות הדתיות. מעבר לכשרות הממלכתית הזו, לא הפריעה הרבנות עד לפני כמה שנים לבתי אוכל לצרף לתעודת הכשרות הבסיסית שלהם תעודה נוספת של גופי כשרות אחרים, שלעתים מדקדקים יותר בשמירת ההלכה.

עד לפני שנים לא רבות מדובר היה בשלושה או ארבעה גופי כשרות פרטיים כאלה, בד"צים כפי שהם מכונים, שנתנו מענה לקהילות שבחרו לא להסתפק בכשרות הרגילה של הרבנות. הבעיה החלה בשנים האחרונות, כשארגונים שונים זיהו את הפוטנציאל העסקי של הענף, והחלו להקים עוד ועוד גופי כשרות. התחרות הביאה איתה מלחמת מחירים, שלא ממש היטיבה עם הצרכנים. רוב האנשים,

גם כאלה שמאוד מקפידים, אינם בודקים את תעודת הכשרות של בית העסק לעומקה. מבחינתם, מספיק שיהיה משהו ממוסגר על הקיר.

המהלך הזה של העדפת בד"צ פרטי על זה של המדינה הוא קודם כל בלתי חוקי. "מתן תעודת כשרות הוא קודם כל מהלך צרכני", מסביר רפי יוחאי, הממונה על חוק איסור הונאה בכשרות ברבנות הראשית. "לקוח שרוצה לאכול במסעדה צריך לדעת שיש פיקוח של המדינה, שמאשר שהשלט 'כשר' הוא לא סתם שלט ושהוא יכול לאכול במקום. זה בדיוק כמו שגם אזרח שמשוכנע שהוא רופא משכמו ומעלה לא יכול להציג את עצמו כרופא אם המדינה לא אישרה אותו ככזה".

כמו שהסיפורים שבכתבה הזאת ילמדו, ספק רב אם מאחורי חלק מאותם גופי כשרות עצמאיים עומדת השגחה אמיתית. לעתים קרובות מדובר בסתם דרך לעשות כמה שקלים קלים, בלי פיקוח ובלי בקרה.

הילד גאון

על קירות מסעדות ודוכני פלאפל בתל אביב אפשר למצוא בשנים האחרונות יותר ויותר תעודות של עמותת "שמן המשחה". התעודות הללו נראות דומות מאד לאלו של הרבנות ויכולות לבלבל בקלות את מי שלא מתעמק בהן.

עמותת שמן המשחה הוקמה על ידי מי שהמשיבון שלה מגדיר כ"הרב הגאון יעקב בן שמעון שליט"א". עם ייסודה של העמותה, לפני עשר שנים, היה כבוד הרב הגאון בן 26. את הארגון הוא הקים יחד עם אחיו בן ציון בן ה-22. בישיבה הראשונה של העמותה החדשה הם החליטו למנות את אלעזר, אחיהם בן ה-19, למנהל, ולמורשה חתימה על מאות אלפי השקלים שמסתובבים מדי שנה בחשבונות העמותה.
 

"הרב הגאון יעקב בן שמעון שליט"א".‬ "זו לא תעודת כשרות, זו השגחה פרטית מטעמנו" צילום: אדי בן ישראל


במועצה הדתית בתל אביב מדווחים על למעלה ממאה עסקים שקיבלו בשנים האחרונות תעודות השגחת כשרות משמן המשחה, כמות גדולה לכל הדעות. בתי העסק הללו משלמים מדי חודש בחודשו כמה מאות שקלים לקופת העמותה, אולם שום דבר בדיווחים שמעביר הרב בן-שמעון לרשם העמותות לא רומז על כך. תקציב העמותה מגיע, כך עולה מהדיווח, מ"השתתפות חברים". כך הוא מכנה את בעלי העסקים שמשלמים לעמותה אגרה חודשית, כאילו היו פעילים בעמותה.

"הגיע אליי איש שלהם לפני כמה שנים", סיפר למעריב בעל מסעדה בתל אביב, "והציע לי תמורת 400 שקל לחודש לקבל תעודה. אי אפשר לקרוא למה שהוא עשה פה השגחה. הוא היה בא פעם בכמה שבועות ומנסה על הדרך למכור כאן מזוזות. אחרי כמעט שנה הבנתי את הפרינציפ ועזבתי אותו. זה לא רציני". בעלי עסקים אחרים דיווחו למעריב על אגרה חודשית שנעה בין 500 ל-1,000 שקל . לא מעט, אבל עדיין פחות ממה שגובה הרבנות, ולכן משתלם לבעל העסק.

בן-שמעון, שיודע מן הסתם כי החוק אוסר להעניק תעודות כשרות למי שלא מחזיק במקביל בתעודת כשרות רשמית של המדינה, הדפיס בראש התעודות שלו את הכותרת "תעודת השגחה", במקום "תעודת כשרות".

"זו תופעה מצערת", אומר יו"ר המועצה הדתית בתל אביב, אלדד מזרחי, שמנהל כבר שנים מלחמת חורמה בארגוני הכשרות הפיראטיים. "גורם פרטי מפר ברגל גסה את החוק ומחלק תעודות כשרות בעבור בצע כסף תוך כדי התחכמויות מגוחכות שמטעות את הציבור. אדם שנכנס למסעדה ורואה תעודה על הקיר לא מתעמק בדרך כלל באותיות הקטנות. הוא משוכנע שהוא אוכל במקום כשר ומפוקח. אין לו שום מושג שמאחורי התעודה הזו, שדומה להפליא בצבעה ובצורתה לתעודה הרשמית של המדינה, עומד גוף קיקיוני שלאף אחד אין פיקוח על מה שהוא עושה. מה שעצוב הוא שאנשים חושבים שהם אוכלים כשר".

קהילת שמן המשחה

השבוע הגענו אל כתובת עמותת שמן המשחה בבית דירות חדש ונאה בשכונה חדשה באשקלון. כתובת המשרד בקומה השלישית, כך התברר, היא לא אחרת מאשר כתובתו הפרטית של בן-שמעון. אשתו, שפתחה את הדלת, הסבירה שהיא באמצע מקלחות עם הילדים וסירבה למסור כיצד ניתן להשיג את בעלה.

המענה הטלפוני של המספר המצוין על גבי תעודות ההשגחה מסביר כי לצורך התייעצות ניתן לפנות אל "הרב הגאון יעקב בן-שמעון שליט"א בטלפון". פנינו. "אנחנו לא מעניקים תעודות כשרות. אנחנו מעניקים השגחה פרטית מטעמנו במקומות שאנחנו יודעים שיש לנו שליטה מלאה על מה שקורה שם".

בשביל מה צריך את ההשגחה הפרטית שלך?
"יש לנו קהילה שלנו. קהילת שמן המשחה. מי ששייך אלינו מזהה את התעודה הזו שלנו והוא סומך על זה".

כמה אנשים יש בקהילה שלכם?
"אני לא יודע, הרבה אנשים"

50 או 5,000?
"זה לא חשוב מספרית".

אולי בכל זאת תספר לנו.
"יש עשרות משפחות שקשורות אלינו".

ואתם משגיחים על הכשרות בכל כך הרבה מסעדות רק כדי שכמה עשרות חברים בקהילה שלכם יוכלו לאכול? אם המטרה שלכם היא לא עסקית, לא יותר פשוט לתת לאותם כמה עשרות חברים רשימה איפה הם יכולים לאכול ואיפה לא? זה בעיה. העניין הזה דינמי. אתה רב מוסמך?
"אה, אני, אני רב, כן".

יש לך הסמכה מהרבנות?
"כן".

כשניסינו לבדוק שוב אם הרב משוכנע שהוא מוסמך מטעם הרבנות, הוא עשה חושבים וביצע נסיגה זהירה לאחור. "אתה יודע מה, לצורך העניין אני לא מוסמך מטעם הרבנות. אני לא רוצה להיכנס לפינה הזאת. זה לא קשור".

יו"ר המועצה הדתית בתל אביב, אלדד מזרחי, פנה שוב ושוב אל רשם העמותות בנסיון לעצור את פעילותו של בן-שמעון. ברשם העמותות הסתפקו במשך תקופה ארוכה בהסבריו של בן-שמעון לפיהם הוא עוסק רק בהשגחה ולא בכשרות והניחו לו. בימים האחרונים נפל האסימון גם אצל הרשם, ששיגר מכתב חריף לראשי "שמן המשחה". "העמותה בעצם פעילותה שותפה להונאת הציבור", כתב. "פעילותה מהווה סיוע, לכאורה, לביצוע עבירות על פי חוק איסור הונאה בכשרות". הרשם הודיע לראשי העמותה כי נאסר עליהם להנפיק תעודות לבתי עסק שאינם מחזיקים תעודה של הרבנות, וכן הורה להם לציין במפורש על גבי התעודות כי הן אינן מהוות תעודות כשרות.

אלדד מזרחי פנה אף ליועץ המשפטי לממשלה בנושא, ולפני כחודש פרסם עו"ד הראל גולדברג ממחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים חוות דעת המתייחסת לניסיון של שמן המשחה לטעון כי היא עוסקת בהשגחה ולא במתן כשרות. "מהותן ותכליתן (של התעודות, ק"ל) היא הצגת בית העסק ככשר וזאת ללא שהעמותה הוסמכה ליתן תעודות אלו על פי חוק. תכליתו של חוק איסור הונאה בכשרות היא למנוע הצגתו של אוכל ככשר כל עוד לא ניתנה לו תעודת הכשר על ידי גורם שהוסמך לכך על פי חוק. . . העמותה בעצם פעילותה שותפה להונאת הציבור. . . עולה חשד כי פעילותה מהווה לכאורה סיוע להונאה במכירה לפי חוק איסור הונאה בכשרות".

מצא לך רב גדול

אם הקרב בתל אביב ובמאות עסקים אחרים בכל רחבי הארץ נסב על תעודת הכשרות הבסיסית, הרי שבירושלים חלקים נכבדים בשוק דורשים כשרות מהודרת יותר ובהכרח יקרה הרבה יותר. הכשרות הזו, "גלאט", " מהדרין" או "חלק", יוצרת אצל הצרכנים ציפייה למערכת השגחה קפדנית וצמודה במיוחד, שימוש בחומרי גלם מסוג אחר ועמידה בסטנדרטים הלכתיים וכשרותיים מחמירים.

כך, לדוגמה, בשר "חלק" מחייב מספר בדיקות נוספות מעבר לשחיטה כשרה, לשלילת חשש טריפה. רבים מהמחמירים, בעיקר בני עדות המזרח, אינם בשר שאינו חלק. עבור חלקם, אכילת בשר כזה כמוהו כאכילת בשר לא כשר. הכשרות המהודרת דורשת גם הקפדה על נוכחות צמודה או כמעט צמודה של משגיח בבית העסק.

"כשרות למהדרין חייבת לעלות יותר כסף", מסביר רפי יוחאי. "הבשר דורש בדיקות קפדניות יותר מבכשרות רגילה. ההשגחה דורשת נוכחות צמודה או כמעט צמודה של משגיח, והדברים הללו עולים כסף. מגיע נציג של בד"צ כזה לבעל עסק גדול ושואל אותו 'כמה אתה משלם על ההשגחה שלך, 2,500 שקל ? אני נותן לך ב-1,500. אחרי חודש מגיע בד"צ אחר ומציע לו ב-750 שקל. היום יש בד"צים שנותנים כשרות מהודרת ב-250 שקל לחודש. במחיר כזה ברור לך שאי אפשר לממן משגיח שנמצא במסעדה כל היום. זה חייב להיות בלוף.

"אנשים שגילו דרך לעשות כסף פותחים עמותה, מרוויחים סכומי כסף גדולים ומספרים לרשם העמותות שהם מוסד ללא כוונת רווח. צריך לראות את אנשי השיווק שהם מפעילים אצל בעלי העסקים כדי לשכנע אותם לעבור אליהם כדי להבין במה מדובר".

לצד כל הבד"צים שנגדם מנהלת הרבנות מאבק, חשוב לציין כי ישנם לא מעט ארגוני כשרות, חרדיים על פי רוב, המנהלים מערכת כשרות קפדניות ומחמירות. אצל אלו ניכר הדבר גם במחיר, אותו מוכנים צרכנים אדוקים לשלם. הרבנות הראשית, שחיפשה דרכים להתמודד עם חאפרים למיניהם הכריזה כי בעל עסק שייתפס מחזיק בתעודת כשרות מהודרת למראה של גוף שיזוהה על ידה כמי שעוסק בהונאה, יאבד גם את התעודה הממלכתית מטעם המדינה.

בתוך מכת הבד"צים בכל רחבי הארץ, מובילה ירושלים בפער ניכר אחרי עמיתותיה. העובדה שבעיר ישנו ציבור חרדי גדול, ולצדו אוכלוסייה מסורתית ניכרת, הופכת את השוק הזה למכניס במיוחד ואת הבד"צים ליצירתיים. בחלק מהם מעידות התעודות על "ועד כשרות" שבנשיאותו עומדים רבנים שברבנות הראשית לא תמיד יודעים מי הם. אחרות מספרות כי הכשרות היא "בהמלצת הרבנים הגאונים" בלי להיכנס לפרטים באשר לזהות הגאונים.

ככלל, המתכון המנצח לבד"צ המתחיל מחייב להצטייד בשמו רב מוביל, מוכר ומפורסם. בד"צ שעשה שימוש בולט באחד כזה הוא "נחלת יצחק", הנושא את שמו של המקובל הרב יצחק כדורי ז"ל. נחלת יצחק העניקה עד לפני זמן לא רב את שירותי הכשרות שלה למאות בעלי עסקים, סוחרים, יצרנים, משווקים, יבואנים ובתי אוכל ברחבי הארץ. לפני כשנתיים וחצי פרסמה הרבנות הראשית הודעה ולפיה מדובר בגוף פרטי הפועל תוך הטעיית הציבור ובניגוד לחוק איסור הונאה בכשרות.

נחלת יצחק מיהרה לעתור לבג"ץ, שם פרשה המדינה את מה שידוע לה על הבד"צ הזה. הרב כדורי, שדיוקנו התנוסס על תעודות הכשרות, היה ככל הנראה מסמיק נוכח הממצאים.

נחלת יצחק, סיפרה המדינה לבית המשפט, העניקה תעודות כשרות למהדרין גם לעסק שפתח בשבת והגיש יחד מאכלי בשר וחלב. בהזדמנות אחרת מצאה הרבנות בשר טרף במטבח של חברת קייטרינג גדולה והסירה את תעודת הכשרות, רק כדי לגלות שנחלת יצחק נכנסה לנעליה. בפשיטה שערכו אנשי הרבנות אצל בעל מפעל באזור השפלה נתגלו תעודות כשרות שהודפסו במקום, חלקן על צדו האחורי של מסמך תוכנית הפעלת רכבי מפלגת "אהבת ישראל" של הרב כדורי ביום הבחירות.

כשברבנות החלו לפעול, החליטו בארגון הכשרות ללמד את מנהל מחלקת הכשרות ברבנות, הרב יעקב סבג, לקח. פשקוויל שפורסם בשכונות ירושלים קרא להחרים אותו כשהוא מצרף את כתובתו, למי שצריך הכוונה. אלא שהמאבק הברוטלי הזה לא סייע לבד"צ בבג"ץ. "הראיות המנהליות שנאספו מצביעות כי אכן יש בסיס לכך שהרבנות הראשית אינה סומכת על 'תעודות הכשרות' שניתנו מטעם העותרת. בהתחשב בכשלים חמורים שנמצאו במקומות בהם ניתנו תעודות מסוג זה", קבעו השופטים.

זה לא לאוטובוס

בימים אלו מנסה את כוחו בבג"ץ ארגון כשרות נוסף שבשנים האחרונות, בהתאם לנסיבות, החליף כבר שלושה שמות. בד"צ "כתר הכשרות" מעניק ללקוחותיו תעודת כשרות מפוארת "למהדרין מן המהדרין". בתחתיתה מופיע שמו של "מפקח הכשרות הרב אבי צבי", שהוא לא אחר מאשר סהר מזרחי, מי שעומד מאחורי מערכת הכשרות כולה.

מזרחי, כך התברר מתשובת המדינה לעתירה שהגיש, הוכר בעבר על ידי המועצה הדתית בירושלים כמשגיח כשרות מטעמה, אלא שבעקבות כשלים בהתנהלותו הוחלט להיפרד ממנו. אבל מי שלא רצה אותו ברבנות קיבל אותו כמי שעומד בראש מערכת כשרות פרטית מהודרת למראה. החומרים שהגישה המדינה בעניינו לבית המשפט מעלים שאלות קשות באשר למה שאוכל מי שסומך על מערכת הכשרות שלו.

בתחילה, כאמור, בחר סהר מזרחי עבור הבד"צ שלו את השם "כתר הכשרות". כשהחלו לעלות סימני שאלה באשר לרצינותו של הגוף הזה הפך אותו מזרחי ל"כיסא אליהו". בשוק עוד לא הספיקו
להסתגל לשם החדש ומערכת הכשרות שלו המציאה את עצמה מחדש, הפעם בשם "תפארת הכשרות".

לפני תקופה פרסמה הרבנות הראשית הודעה לפיה תעודות הכשרות שמעניק מזרחי מוצגות בניגוד לחוק איסור הונאה בכשרות. ברבנות הזהירו את מזרחי כמה פעמים שיחדל מהנפקת תעודות הכשרות שלו ואף הבהירו לו כי במידה שלא יעשה כן לא תהיה ברירה אלא לפעול כנגד בעלי העסקים שעובדים איתו. בבדיקה שביצעה הרבנות נמצאו עסקים שהמדינה שללה מהם את הכשרות והם מצאו תחליף בלתי חוקי, לכאורה, בזרועותיו של מזרחי. במקרים אחרים קיבלו ממנו תעודות, בניגוד לחוק, עסקים שאין להם כשרות ממלכתית של המדינה.

ברבנות בדקו במחשב מיהו אותו סהר מזרחי המציג עצמו כרב ולא מצאו אותו בשום רשימה ככזה. מזרחי, מתברר, לא הוסמך מעולם לרבנות ולא עבר שום בחינות של המדינה בהקשר הזה.

לפני חודשיים, כך מעלה החומר שהוגש לבג"ץ, ערכה הרבנות ביקורת במסעדת "בורגרס בר" בשכונת גילה בירושלים שנמצאת תחת השגחתו המהודרת, כך נכתב, של "המפקח הרב מזרחי". בעל המקום, שנחקר באזהרה, נשאל מה היו דרישות הכשרות של מזרחי. "הוא ביקש ממני תשלום חד פעמי עבור תעודת הכשרות סך של 500 שקל ולאחר מכן ביקש עבור כל חודש כ-500 שקל, ואף לאחר זמן העלה לסך של 641 כולל מע"מ", העיד.

שאלה: "מה היו תנאי הכשרות שביקש, אם בכלל?".
תשובה: "סהר לא החתים אותי על תנאים של כשרות ולא הסביר לי שום כללי כשרות של הידור. מבחינתי מה שהיה חשוב לי לצורך מכירה זה רק עצם התעודה של'מהדרין מן המהדרין'. זה עניין עסקי לחלוטין".
ש: "האם הוא שלח משגיח מטעמו שיפקח במקום במשך פרק זמן זה?".
ת: "בתחילת הדרך היה מגיע לפקח למשך עשר דקות עד חצי שעה במקרה הטוב פעמיים בחודש, לאחר מכן היה מגיע לחנות לקחת את השיק על סך 641 שקל עבור התעודה שלו. לא היה כלל משגיח אלא הוא היה מגיע פעם בחודש בלבד. . . ביקשתי מהרשת לא לתלות את התעודה יותר בגלל שהרגשתי שזה פיקטיבי".

לפני חודשיים נערכה ביקורת גם במסעדת "מנה וחצי" ברחוב בן זכאי 7 בירושלים. "מה הוא ביקש עבור קבלת התעודה מטעמו?", נשאל בעל העסק.
ת: "הוא ביקש 500 שקל בחודש".
ש: "האם הוא שלח משגיח?".
ת: "בשבועיים וחצי הראשונים בלבד החזיק משגיח שהגיע כמעט כל יום, לאחר כשבועיים הפסיק להגיע כל משגיח ובמשך תשעה חודשים שעבדתי איתו קיבל 500 שקל בחודש במזומן, אף פעם לא הגיע משגיח בפועל (שמונה חודשים וחצי ללא השגחה). לאחר מכן ראיתי שיש פה מרמה וגניבת דעת. לקוחות נכנסו לחנות וראו את התעודה עם הסמל וחשבו לתומם שמדובר בהכשר של בד"צ מהדרין אבל בפועל כלל לא היה כן. כמו שהסברתי, אף אחד לא פיקח בחנות. בעקבות זאת הפסקתי לעבוד איתו... הוא בכלל לא בדק כלום בחנות".

כמו "נחלת יצחק", גם מזרחי הצליח להשיג לתעודות הכשרות שלו שחקן רכש משמעותי בדמותו של הרב אליהו אברג'יל. אברג'יל הוא רב שכונה בירושלים ואב בית הדין הרבני בבאר שבע. על תעודות הכשרות של מזרחי הוא הופיע כנשיא הבד"צ.

כשברבנות ביקשו מהרב אברג'יל, עובד מדינה בכיר, להסביר מה מידת מעורבותו בבד"צ וכיצד הוא מעניק את חסותו לארגון הכשרות הפרטי הזה, לרב היתה תשובה חד משמעית: "אין לי שום קשר לבד"צ הנ"ל והופתעתי שקיימת תעודה כזו בכלל. מי שעשה את זה בוודאי לא על דעתי ולא קיבל רשותי ואני מוחה על זה בכל תוקף".

סהר מזרחי טען השבוע בתגובה לדברים כי קיבל בכל זאת את הסכמתו של הרב וכי בעוד שבשוק קיימים בד"צים גדולים ומשמעותיים משלו שגם הם אינם מאושרים על ידי הרבנות, זו מעדיפה להיטפל אליו משום שהוא עומד בראש ארגון קטן יחסית.

כמה כסף עולה לקבל תעודת כשרות שלך?
"זה לא רלוונטי, בטח לא לטלפון".

מה הבעיה בטלפון?
"אני לא חייב לענות על זה".

זה ברור שאתה לא חייב, אני רק שואל אותך מה הבעיה? ממה אתה חושש?
"זה לא רלוונטי לעכשיו, בטח לא כשאני באוטובוס, כי האוטו שלי פשוט במוסך".

מה הבעיה, רק להגיד מספר.
"אתה מנסה לשכנע אותי לעשות דבר שאני לא רוצה".

זכותך, אני רק מנסה להבין איפה הבעיה שלך לגלות כמה אתה גובה.
"אני אענה לך כשאני אראה מבחינתי שזה רלוונטי מאוד. כרגע לא בא לי לענות לך".

והקשר ללנ"ו הוא:בנדא מצוי!!
צריך לשים לב לאיפה אתה לוקח את המדויטת לאכול!!
או אפילו כבר את האישה!
על עצמי אני יכול להעידאלעד

שאחרי כמה וכמה מקרים בהם נוכחתי לדעת שגם בשמחות של בני תורה עלולים להכשל, אני מקפיד לגשת למטבח ולברר עם המשגיח ספציפית על מאכלים בעייתיים (בשר, ירקות, חלות וכדו') וכך ניצלתי כבר פעמים רבות ב"ה.

גם המשגיח מרוויח מזה, שיוקרתו עולה בעיני הממונים עליו- עובדי המטבח ובעל האולם/קייטרינג, וגם הסועדים, שזוכים לאכול אוכל כשר.

הערה חשובה: אין לי אפשרות לבדוק אם המשגיח דובר אמת או לא. הולכים כאן על פי הכלל הפשוט של "עד אחד נאמן באיסורין", והמשגיח נאמן, כאמור. כל תפקידי הוא לקבל דיווח ממנו, ולהווכח שהוא בקיא בעניינים ויודע על מה הוא מדבר.

לדעתי כדאי מאד מאד להמנע מלאכול במקומות עםאיש השקים
הכשר רבנות שהיא לא מהדרין
לא לבלבל עם מוצרים ארוזים !משה
הכוונה למפעלים גדולים שם אין שום בעיה לאכול הכשרי רבנות למינהם, ואפילו עדיף סתם כי זה יותר זול.
נכוןאלעד

יש הבדל גדול בין מפעלים עם הכשר רבנות בלבד, לבין מסעדות ופלאפלים וכד' ששם אפילו הכשר בד"ץ לא תמיד עומד בקריטריונים של הרבנות הכי פשוטה.

אני לא רוצה לפרסם כאן שמות של בד"צים מפוקפקים, אבל אפשר לבדוק באתר של הרבנות הראשית.

למה לא לפרסם?רחלקה

בעזהי"ת.

בבחינת "ידע הציבור וייזהר".

"בשמחות של בני תורה"מאמע צאדיקה

ווי לאותה פאדיחה!!!

וכאן אני שואלת בתמימות- המחיר של לא לאכול מהודר מול המחיר של הבושה של המשפחה-

מה כבד יותר?

אגב, יש אירגון "כושרות" שקמו בדיוק על הסעיף הזה

אגב- כושרותמישהי~123

בס"ד

לפי מה שהבנתי הם נורא מחמירים! לא שיש לי בעיה עם חומרות רק קחי בחשבון שלפי החישובים שלהם יכול להיות שהמקומות שאת רגילה לאכול לבם (זה לא חייב להיות אולמות,זה יכול להיות גם פלאפליה למשל..) לא כשרים..(מניסיון-לחברה שלי זה קרה..)

כושרות לא מחמירים עד כמה שאני מכיראיש השקים
אגב אצל אחותי באולם כשר הם מצאו שהערבי הביא סכין מהבית..
הם בכלל לא מחמירים. פשוטמשה4
בגלל שהם בודקים ביסודיות וברצינות, הם מוצאים ליקויים שמערכות הכשרות הרגילות לא מגלות.
וד"א, איש השקים.משה4
אם הערבי הביא סכין מהבית אולי היה כדאי להזמין גם משטרה....
חחח אהבתי!!! אור77
כושרות לא מחמיריםאלעד

זכיתי  להכיר היטב את המערכת של כושרות ואת האנשים בשטח.

הם פשוט לא מקבלים תעודה או הצהרה כמובן מאליו, אלא טורחים ובודקים..ומוצאים. חבל"ז מה שהם מוצאים

ההפרש בעלויות בין אוכל כשר או פחות מהודר לבין אוכל בכשרות מהודרת ומפוקחת כראוי כ"כ גדול ומפתה שיש אינטרס מאוד מאוד גדול לבעלים לרמות, לטייח או לעגל פינות, ולכן  חייבים פיקוח הדוק במיוחד כדי שיהיה אפשר לפקח ברצינות על מערכות הכשרות באולמות ובמסעדות עצמם.

בעיות הכשרותאנונימי (פותח)

מאד חמורות

לכן לא כדאי להאמין תעודה שרואים אפילו אם כתוב ברשות הרה"ג .........

צריך לבדוק היטב היטב.

קישור לדו"ח כושרות:רחלקה

בעזהי"ת.

הדו"ח: http://www.yeshiva.org.il/midrash/pdf/pdf82/koshrot.pdf

הדף המקורי: http://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?id=8259

 

ותודה לאתר "ישיבה" שהביאנו עד הלום..

אין כמו אוכל בבית!!אבא שמואלאחרונה
בטעם, בטריות, וכמובן בכשרות...
זה כואבהפי

להוציא את החנוכיה ולראות שהדברים שביקשת משנה שעברה לא התגשמו .. לחשוב שהתפילות לא נענות לך שנה ועוד שנה ו..

למרות שממש התכוונתי  אז אז יותר מזה? אני לא אצליח..להתפלל יותר חזק.


ואז

לחשוב על כמה שהעם הזה עובר והכל מתחבר

ואולי זה הולך לשם ?


גאולה כללית ופרטית

חג שמח

לכל המקווים לישועה לעם למשפחה לכם..


אמן ואמןadvfb
בעז"ה ישועה קרובה ממשית!חסדי הים

מאז ששמעתי על הטבח הנורא אני בוכה. ב'מעוז צור' שרתי בבכי ובכלל פרצתי בבכי ב'נקום נקמת דם עבדיך' והוספתי לאומה הרשעה את ישמעאל.

אבל ב"בִּבְכִי יָבֹאוּ וּבְתַחֲנוּנִים אוֹבִילֵם אוֹלִיכֵם אֶל נַחֲלֵי מַיִם בְּדֶרֶךְ יָשָׁר לֹא יִכָּשְׁלוּ בָּהּ כִּי הָיִיתִי לְיִשְׂרָאֵל לְאָב וְאֶפְרַיִם בְּכֹרִי הוּא".

הבכי מטהר את ה'יסוד' להכל, ומביא מהר לידי זיווג, כדברי החתם סופר.

הבכי הוא כמו מקווה לרצון, ומעלה את הרצון למקום גבוה וטהור, וכמו שמאריך הרב קוק באורות הקודש חלק ג' על עליית הרצון כמטהרת את מידת ה'יסוד'.

כשרצון נפגש עם רצון נוצר זיווג.

כל עם ישראל קדושים וטהורים, כפך השמן הטהור של הכהן הגדול, כמו שכתוב בעין אי"ה שבת.

ה' תרחם על כולנו! אנחנו ראויים!

נכון ממשהפי
ממש בעז"ה אמן ואמן
😶זיויק
אמן שתהיה ישועת ה' כהרף עין
ליבי איתך, כואבארץ השוקולד
נכון , יש גם טובהפי

גם הטוב הוא פה אצלנו , אצל כל אחד

רק נותר לנו למשוך אותו

מבין? 

כואב ואמן!! מחזקת ממש.פצלשי"תאחרונה
המהירות של שוק השידוכיםadvfb

ברגע שהוואטסאפ נכנסל חיינו דברים עוברים מהירות האור כמעט.

לחכות כמה ימים להצעה זה נראה משהו שכמעט לא אפשרי,

מה דעתכם על זה?

למה אתה מתכוון ב"לחכות להצעה"?לגיטימי?
מישהי כתבה ליadvfb

אשלח לך הצעה ביום ראשון, ביום רביעי שלחה לי את הפרטים, וזה כבר לא היה רלוונטי..

כאילו זה נשמע לי הכי הגיוני לחכות קצת, אבל בגלל שהפלטפורמה של הוואטסאפ היא כל כך מהירה הקצב מתאים בהתאם.

קלטתי שמבחינתה זה כנראה לגיטימי לכתוב "אשלח לך הצעה" ואז לשלוח עוד 3 ימים.. ומבחינתי זה לא. לא בגלל איזו תפיסת עולם, אלא פשוט כי השוק מאוד מהיר.

אין לי שום סיבה לחכות להצעה 3 ימים ואני יודע שגם היא יכולה להגיד לי "אה היא בדיוק נתפסה" או סתם אגלה שאני לא חושב שאנחנו מתאימים.

העניין הוא שאנשים נתפסים ונפרדים בצורה מהירה מאוד ולכן גם ככה המהירות שאנשים מפגינים.

ברור לי שלפני הפלטפורמה של הוואטסאפ הדברים זזו הרבה יותר לאט ולאנשים היה גם יותר סבלנות

 

 

אני לא בטוחה שזו הפלטפורמהלגיטימי?

אולי זה יותר הצורה.

מי שהציעה לך - ידעה שהבחורה בכלל פנויה ביום ראשון? יכול להיות שמלכתחילה היא לא ביררה את זה איתה?

 

ממה שאני יודעת אין נוהל מסודר. נכון שמקובל יותר שקודם הוא אומר "כן" לפני שהיא מודעת לעניין בכלל, אבל זה ממש לא תמיד ככה. יש בנות שמעדיפות להישאל קודם. הרבה פעמים אם משדכים מכרים, את הצד שמכירים שואלים קודם.

 

באופן אישי אומר שאני לא מרגישה יותר מידי ככה. לא זכור לי שקרה לי מה שאתה מתאר.

לפעמים קורה שפתאום יש מבול של הצעות, ואז אני אומרת - שאני בדיוק מבררת, או בדיוק בתחילת קשר, ואולי בעתיד הקרוב זה יהיה רלוונטי.

 

 

ואני קצת נרתעת מה"שוק". המילה הזאת לא באה לי בטוב בהקשר הזה..

 

אין נוהל רישמי, יש נורמותadvfb

אני אומר שזאת הפלטפורמה, בגלל שלעשות "העבר" בוואטסאפ זה לוקח חצי שנייה ולהתקשר בטלפון זה לוקח יותר זמן, אנשים צריכים להתפנות לזה ריגשית.

ובלי קשר לאם היא ידעה או לא ידעה (במקרה הזאת אני מניח שהבחורה לא קיבלה פרטים שלי אבל נעשה בירור אם היא פנויה) - הקצב שפרטים עוברים דרך מיזמים, קבוצות וואטסאפ, שדכנים הוא קצב מסחרר. יש לי חבר שהתחתן לפי כמה שנים משידוך שנעשה ע"י 4 שדכניות וואטסאפ שונות שכל אחת שלחה לחברה שלה. וואטסאפ זאת תקשורת מאוד מהירה, תקשורת איטית כמעט ולא היתה מאפשרת לדבר כזה לקרות.

 

ובאמת, בדרך כלל אני מעדיף שלא יבררו אם הבחורה פנויה, כי אם היא לא פנויה יהיה לי דרך לדעת אם אני רוצה לחזור לי שהציע שינסה לאחר זמן שוב לבדוק לי אם התפנתה. וגם, זה לוקח זמן ואין לי סבלנות לזה. מעדיף לגלות שהיא תפוסה, מאשר לחכות עוד את הזמן הזה שיכול לקחת יומיים גם.

 

אולי את חווה את זה אחרת כי יש לך יותר סבלנות ממני, גם יכול להיות. אולי כי לפעמים מציעים לך אחרי שהבחור אישר, מה שכמעט בחיים לא קרה לי. לכן הניסיון במקרה כזה הוא לא הסבלנות, כי הבחור כבר אישר.

 

 

אסביר את ההקשר בו אני אומר את המילה "שוק". 

אני לא מתייחס לשידוכי וואטסאפ בתור דבר עמוק ולכן אני מרשה לעצמי להביא ביטוי מאוד שיטחי שלדעתי די תואם את השיטה הזאת.

כן, אני חושב שזה כלי, שברגע שיודעים את היתרונות והחסרונות שלו, אין סיבה שבעולם לא להשתמש בו בעת הצורך.

לרגע לא התכוונתי חלילה לדמות את כל מחפשי הזוגיות למיניהם כמוצרים בשוק. מה לעשות שבשיטה של כרטיסים זה חלק מהעניין וכמובן, חלילה אסור להשליך את זה על האנשים עצמם. 

השימוש בכלי הזה לא גורם לזלזל באנשים, הוא כן בעיני מבטא מגבלה אינטגרלית בשימוש בו.

 

לגבי וואצאפ וטלפון צודק.מוקי_2020

"שלעשות "העבר" בוואטסאפ זה לוקח חצי שנייה ולהתקשר בטלפון זה לוקח יותר זמן, אנשים צריכים להתפנות לזה ריגשית."


יש לי קצביה, שכל פעם שהיה צריך לעשות הזמנה, זה נעשה  דרך הטלפון.
אני רק מהמחשבה שאני מפריע למישהו באמצע עבודה מסויימת או שהוא עם לקוח בחנות.
זה כבר גורם לי לחשוב 3 פעמים לפני שאני מזמין.

מרגע שאפשר להזמין דרך אפלקציה,
אני מזמין הרבה יותר, הזמנות קטנות במקום אחת מרוכזת (חנות קרובה מאוד).

אבל לא הבנתי משהו.
מה הבעיה שלך להמתין 3 ימים ?
אני מנסה להבין אם אתה מכוון למשהו כללי או שזה רק משהו נקודתי שמפריע -לך-.

יכול להסביר ?
אם יגידו לי "תקשיב, נכיר לך מישהי שאנחנו חושבים שהיא מתאימה לך, אבל תמתין שבועיים"
אז אני לא מבין באיזה מקרה אני אגיד "לא, לא, שבועיים אני לא ממתין". מה אכפת לי "להמתין" ?
יכול להסביר. לצרכי מחקר כמובן.

אין עליךadvfb

אני יכול להשיג הצעות בצורה יחסית מהירה ולכן אם אדם חושב שאחכה להצעה שלו אז כנראה שהוא טועה.

זה שה"שוק" עובד בצורה מאוד מהירה גורם לי לחוסר סבלנות, לפעמים מוצדק ולפעמים שלא, ביחס לעיכוב בהצעות.

אין בעיה שישלח לי הצעה עוד שבועיים, שלא יחשוב שאני אחכה. יום יומיים כנראה שאחכה אם זה מישהו שאני סומך עליו.

נדמה לי שהבנתי.מוקי_2020

אבל שואל כדי להיות בטוח.
כי באמת נושא השידוכים זה דבר מרתק וגם חשוב.
כרגע לא בשימוש אישי שלי, אבל זה יכול להשתנות ביום אחד.

כשאתה אומר "שלא יחשוב שאני אחכה",
זה אומר שאם אתה כן מסכים "לחכות" שבועיים,
אז אתה למעשה מתחייב לא לצאת לדייטים אחרים, להמתין להצעה ואז להחליט אם אתה נפגש או לא עם אותה הצעה ?

הבנתי נכון ?

כןadvfb

אני לא חושב שאף אחד לא יסכים סתם לעצור שבועיים אז זה זמן יחסית מוגזם אבל כן הבנת.

ישר כוח!

תודהלגיטימי?

באמת נראה שגברים ונשים חווים את זה אחרת.

אני באמת כמעט תמיד מקבלת (ומבקשת..) רק אחרי שהצד השני אישר. [בהנחה שזה פנייה דרך צד ג]

וזה בעצם אומר שהצד השני פנוי ומעוניין. אבל זה גם אומר שיש מצב שאני לא פנויה, או לא מעוניינת. וגם שמבחינתי יכולות לעבור תקופות שבהם אין לי שום הצעה, כאשר בפועל יכול להיות שהיו כאלה שביררו והחליטו שלא...

 

תודה על ההסבר על השוק.

נתקלתי בשדכני וואטסאפ שפשוט מעבירים כרטיסים, בלי לקרוא יותר מידי. אבל מסתבר שגם להם יש הצלחות - אבל אף אחד מאלו שאני קיבלתי בדרך הזאת לא היו רלוונטיים.

זה עדיין צורם לי המילה הזאת, וזה לא שיש לי פתרון קסם לאיך אפשר לעשות את זה יותר טוב..

מסתבר שאני מאוד רגיל לאיך זה הולךadvfb
עבר עריכה על ידי advfb בתאריך כ"ד בכסלו תשפ"ו 11:16

שיש כרטיסים, שהם מנסים לשווק משהו, וברור שיש מאוחריהם אדם עם סיפור שלם, אבל הכרטיס עצמו הוא לא הבנאדם. לכן אני אולי מרגיש בנוח עם המונח שוק. למרות שגם יכול להיות שאצלי השימוש הזה יכול ליצור חוסר נוחות בהקשרים כאלה ואחרים.

 

נראה לי גם חשוב לומר שעצם הפלטפורמה של הכרטיסים (גם בוואטסאפ, אבל גם במיזמים שונים) היא פלטפורמה מאוד מוגבלת ולכן גם אם השדכן הוא מעולה ומקסים עדיין יהיה בזה מימד פחות "אנושי" וממילא מאוד מוגבל. ובודאי, התחושה האישית היא גם חשובה שמתעסקים עם שדכנים וחשוב מצד אחד לדעת לצאת מאיזור הנוחות או להרחיב אותו כדי שיהיה עוד אופציות להצעות, מצד שני חשוב גם להיות במודעות ריגשית ולשים גבולות גזרה ביחס ליציאה מאיזור הנוחות

 

אתה מתכווןהפי

שבזמן הזה קיבלת כבר הצעה אחרת? כי אם כן לגיטימי לקבל אותה .

אבל אם לא קיבלת הצעה ואתה סתם מעניש את מי שהציע כי שלח שבוע אחרי זה מיותר

האופציה הראשונה חחחadvfb

אני שואל את עצמי מה הוא התכוון שהוא שלח לי את זה תוך שלושה ימים

מן הסתם אנשים עסוקים ולא תמיד פנויים אבל בדרך כלל נראה לי הכיוון זה להציע ישר

וואו. מעניין.פצלשי"ת

אצלי אני לא מרגישה ככה

הכל איטי מאוד, ותמיד לוקח כמה ימים..

וגם אחרי קשר לוקח לי מלא זמן עד שמתחילה משהו חדש

אתה חושב שכמה ימים זה בגלל הווטסאפ?ארץ השוקולד

אני לא חושב,

אנשים לא רוצים לחכות ימים כי ההנחה שזה עוד כמה ימים עד שייפגשו, ומן הסתם יהיו הרבה נסיונות כך שזמן רב לברר יקח עוד זמן.

התכוונתי לטענה ההפוכה ממה שהבנת מדבריadvfb

בגלל שהפלטפורמה הזאת מאוד מהירה אז הציפייה שזה לא יקח כמה ימים אלא יהיה באותו יום.

כמה אתה מכיר שהלינו על תשובה אחרי יום?ארץ השוקולד
לא ראיתי שרשור מלין בנושא, גם פה דיברת על ימים 
לא תשובה כפרהadvfb

על עצם ההצעה.

אני אשלח לך הצעה ואז לוקח כמה ימים עד ששולח את ההצעה.

תאמת היה ממש לאחרונה שרשור על זה.

 

אני גם לא מלין על כך... אני תוהה על כך.

אתה חושב שלפני הפלאפונים זה לא הפריע?ארץ השוקולד
אתה מרגיש שזה מיידי?
הוואטסאפ יצר אפשרות להעברת מסרים בצורה מאוד מהירהadvfbאחרונה

ולכן הכל נהיה מהר מאוד מאוד.. ולכן גם קיימת ציפייה שדברים יעברו מהר.

מאמין שלפני הוואטסאפ היתה ציפייה לזמן יותר ממושך, דהיינו היתה יותר סבלנות כי זה לקח יותר זמן.

לפני הפלאפונים בכלל מן הסתם היתה ציפייה לזמן עוד יותר ממושך.

ככה מסתבר לי

מקווה שהפעם זה מובן חח

הדברים הקטנים שהיה נחמד מאוד אם הצד השני היה מעדיףמוקי_2020

אני מדבר על דברים שאם לא קיימים אצל אצל הצד שני, זה לא מפריע, 
אבל אם כן קיימים, אז  זה בונוס נחמד מאוד.

אני לא מכיר בן אדם נורמלי, שלא יכול להמציא רשימה של עשרות ואולי מאות דברים כאלה.
זה יכול להיות צבע מכונית, סוג מכונית, תוספות לפיצה, סוג מוסיקה, זמר, אלבום, שיר, עיר בירה בעולם לטייל בה...וכל דבר שהוא בעיקרון לא משמעותי
להצלחה ותחזוקת קשר אבל הוא בונוס שתמיד נחמד לדעת שהוא קיים ושבני הזוג באותו ראש שלכם גם בחלק מהדברים הקטנים שבחיים.

אז לכבוד החנוכה, יש 2 דברים שהם בונוס די נחמד עבורי. זה משהו סמלי כזה.
אגב, רק השנה למדתי שאין כזה דבר "חג החנוכה" יש "ימי החנוכה". חנוכה זה לא חג ביהדות כמו ראש השנה, פסח. 
אם יש תלמיד חכם בקהל, הוא מוזמן לאשר שלא חירטטו אותי.

לעניין עצמו :
א. בונוס 1 - שהיא אוכלת סופגניות רק בחנוכה, לא  חודש וחצי לפני כמו שרשתות השיווק היו שמחות כי זה טוב לביזנס. 

היום למעשה היא היתה אמורה לטעום את הסופגניה -הראשונה- שלה השנה ובאמת להנות ממנה בימי החנוכה ( לא לכעוס ! זה רק בונוס אם היא כן אוכלת בחנוכה בלבד ! )

ב. כאן אני מודה שזה קשוח יותר. אבל שוב, זה בעיקר בונוס. אז.. אה-אהמ ..
בונוס 2 - בחנוכה היא אוכלת סופגניות...רגילות. בצק, ריבה, אבקת סוכר.
ולא את כל ה"סופגניות" שהקשר בינהם לסופגניה זה כמו הקשר בין מכונית לרכבת.
עכשיו לפני שמישהו קופץ  עם :
"מה נסגר בן אדם ? זה ..ח.. סליחה זה..ימי החנוכה, תן לאנשים להנות מ "סופגניה" עם קצפת וקרם קמבודי בטעם פיסטוק חלבי-כנאפה- מלוח- מתוק"
אני בעד לאכול קינוחים שווים ומפנקים אבל שזה הופך מסופגניה ל..אני אפילו לא יודע איך לקרוא לזה..זה מבחינתי...לא בונוס. 
יש לך את כל השנה לאכול את זה. תשאירי את חנוכה, חנוכה.

הסבר על הבונוס במימד החילוני-מסורתי-רוחני.
אני רואה את זה (במיוחד בשנים האחרונות)  כסוג של...אני לא רוצה להגיד סדום ועמורה כי אז לא יבינו אותי בכלל,
אבל סוג של השתוקקות שהיא שורש יצר הרע ומקור הסבל. 
כלומר, זה בכלל לא משנה מה היו מוכרים ברשתות השיווק, אנשים פשוט רוצים את מה 
שכולם רוצים בלי לחשוב לרגע אחד אם הם -באמת- צריכים את זה ואם זה  באמת קשור לאירוע שבשבילו התכנסנו.

יש לכם דברים קטנים שחשובים לכם, לא קריטיים, אבל יהוו בונוס נחמד  אם הצד השני מעדיף אותם גם ?
ספרו בכיף.
לא בא לכם לשתף ורוצים לשמור את זה רק לעצמכם ? גם בכיף. רק קחו בחשבון שבסוף הכל יתגלה אז לפחות כאן תקבלו פידבק.

נ.ב - אם במקרה התחלתם לאכול סופגניות עם קצפת וקרם קמבודי בטעם פיסטוק-חלבי-כנאפה-מלוח-מתוק, כבר לפני חודש וחצי...אז..לבריאות.
 ימי חנוכה שמחים לכולם.

 

מה עם מי שלא אוהבת סופגניות?מבולבלת מאדדדד
זה גם בונוסShandy

כי היא לא תראה כמו אחת כזאת בסוף החג

אופס ימי החנוכה😂

לגבי ימי החנוכה זה נכון. זוכרת שלמדתי את זה לפנייעל מהדרום
חחחחח חזק. מזדהה מאוד עם הסופגניותפצלשי"תאחרונה

ותודה על התזכורת שיש לי כל מיני העדפות קטנטנות כאלו שאסור לשכוח בתוך כל ההתרכזות בערכים החושבים והגדולים, 

כי הדברים המשותפים הקטנים הם הרבה פעמים הבסיס לקשר טוב 

מצאתי בכתב ישן נושן את השיר הזה לחיזוק בחנוכה:חסדי הים

"הוי בחורים גיבורים וחזקים כארזים, הוי בנות בנויות חטובות כמגדלים.

חשבתם מחשבת חוץ לזמנו, כאילו ה' איננו משגיח בעתו.

האם ה' עזב אתכם גלמוד וערירי? האם הוא לא מכריז עלכים 'שלי'?

הקורא מראש דורות לא ראה? האם השגחתו הפרטית נסתרה?

יש לכם עוד תקווה ואחרית, בסוף הקשיים תגיעו לתכלית.

אהבתי אתכם אומר ה' אל נורא וחומל, מעיניי לא חבוי הקושי והסבל.

הנני בא לגואלכם כאם על בנים, בנפלאות אדירות ורחמים עצומים.

בית ה' נחנך בימי החנוכה, את הבית שלכם אבנה מהרה.

יצאתי לישע חשמונאים צדיקים, אצא כיום לישע הבדידות והמכאובים.

הכנתי לך גבר בחורה כלילת המעלות, ולך יפהפיה הכנתי איש חמודות.

נס פך השמן יאיר ויצהיר לעולם, ללבבות הנשברים לחזקם בריא אולם.

לרוממם לחשבם ממש כבני עליון, להסיר מהם כל פחד וחדלון.

לנטוע בהם כוחות וצפיות חדשים, להצמיח בהם חלומות כיוסף נרהבים.

עוד יהיה לכם ממלכת משפחה חמה, שבו מאיר באור יקרות השכינה הקדושה.

השכינה שורה על הנרות הקטנים היפים, זה ישרה על ביתכם באהבת עולמים."


התבוננתי על המראה וזה פלא עצום שגיליתי מסר כזה חזק לרווקים לפני חנוכה.

😂😂😂

מדהים!חרמון

מחזק מאוד! במיוחד המשפט "בית ה' נחנך בימי החנוכה, את הבית שלכם אבנה מהרה" נגע בי.

תודה!

תודה! חג שמח לך ולכולם!חסדי היםאחרונה
תפילה על כולם.
מה בעצם נשאר מהאמירה "העיקר זה לב טוב/מידות"?צע

מניח שיצא לכם להתקל ולשמוע את המשפט הזה לא פעם..

והרהרתי בשאלה  האם נכון שרוב העולם , כולל אני, לא חי ככה?!

כאילו, מניח של90 אחוז מהרווקים יש לב טוב, ואיזה קטע הם עדיין רווקים, וכנראה למרות טוב ליבם נפרדו מהם.

לכל תגובה בנושא אשמח, חנוכה שמח חברים!!! 

שזה הבסיס.מוקי_2020

-דעתי-.

המילה "עיקר" מבלבלת כאן..
אבל הכוונה הבסיס. קודם שיהיה את זה. בלי זה, אין על מה לדבר. אין בכלל מה לנסות.

ניקח את שוק הרכב.

אם אין בלמים שעובדים חלק,
ואין מנוע שפועל חלק,

אין בכלל מה להסתכל על הצבע והצורה וכמה אנשים הוא מסוגל להכיל בתוכו.

עכשיו נניח שיש בסיס.
זה אומר שכל רכב מתאים לך ? לא.
יש כאלה מעדיפים רכב קטן, גדול, בטוח, מהיר, נמוך, גבוה. טוב לשטח, טוב לעיר.

אבל קודם הבסיס.

ככה אני מבין את זה.
כלומר, זה שיש למישהו "לב טוב, והוא מקסים" זה רק -תחילת- הסיפור. לא סוף הסיפור.

במה הוא עובד ? 
מה הוא למד ?
איך הוא מתנהג כשדברים לא מסתדרים כמו שהוא רוצה ? איך הוא עומד בלחץ ?
האם הוא דברן ? שקט ? 

כל אחד והפרמטרים שחשובים לו, ממש כמו בבחירת רכב. כמובן, כל אחד והתקציב שלו (מה שיש לו להציע)

בהצלחה.

..שפלות רוח

אני לא מסתכל מהצד של האדם שיש לו מידות טובות או לב טוב..המשפט הזה בדרך כלל נאמר לאנשים כאיזה משהו להתמקד בו ופחות בחיצוניות(אגב הוא נאמר בעיקר לגברים ממה שאני מכיר) אף פעם לר באמת האמנתי בו כל כך, נכון, יש בו מן האמת אבל בדור הזה להגיד לבחור "העיקר לב טוב ומידות טובות" אם הוא לא צדיק נסתר בנם של קדושים בעיניי זה פחות רלוונטי לנסות למכור לו את זה, והאמת עכשיו כשאני חושב על זה, אני חושב שהרבה שדכנים נופלים שם(גילוי נאות אף פעם לא הלכתי לשדכן/ית) ומרגיש לי שהם לא באמת מתעניינים במה אתה מחפש/ת אלא פשוט לחתן בלי הרבה מאמץ ואז מגיע המשפט " העיקר לב טוב"

חנוכה מלבלב מלא בלבלובי שמחה וכו🦝🔥

זה העיקר, אבל לא הדבר היחידי שצריךadvfbאחרונה
להתחיל קשר חדשראובן255

שלום לכולם לאחרונה יצאתי מקשר די ארוך שלא צלח לצערי

אני מעוניין לחזור לדייטים

מישהו מכיר שדכן או מקום שאפשר להתחיל בו את עולם הדייטים?

אני יודע שיש את הטבלה של השדכנים אבל מישהו מכיר חלק מהם שאפשר לסמוך עליו שיעזור לי?

תודה לכולם תזכו למצוות

מה הסגנון שלך?ברוקולי
דתי לאומי כיפה סרוגה בראש פתוח אבל מתייעץ רבניםראובן255
בהצלחה רבהארץ השוקולדאחרונה

נראה לי כדאי למקד קצת יותר לפחות לעצמך.

מה זה אומר ראש פתוח?

האם זה אומר שאתה מוכן לשמוע גם רבנים מהר המור וגם ממרכז?

האם זה אומר שאתה מוכן לשמוע רבנים חרדים ו/או דמויות מהשמאל?

האם זה אומר שאתה לומד ספרים של הרב בני לאו?

האם זה אומר שאתה רואה סרטים? איזה סגנון?


מה זה אומר מתייעץ עם רבנים?

האם ההתייעצות אומרת שאתה מחפש הסכמה שלהם לאופי הכלה שתבחר או שתצטרך אישור שלהם בטרם תצא?

או שזה רק בשאלות ערכיות כגון ענייני פוליטיקה/השקעות? או שאולי גם ביחס לעבודה וחיי חברה?


 

כל תשובה פה לגיטימית, אבל לפחות לעצמך ורצוי גם לטובת מי שתחפש שתצא איתך כדאי לדעת מה הכותרות שאמרת אומרות


 

המון בהצלחה

לא.לגיטימי?

יש כאלו שיותר מכוונים לסגנון מסוים.

אבל מעבר לזה, 

הייתי ממליצה לפנות לכמה שדכנים,

אבל לא רק.

להירשם לכמה מיזמים\אתרים\אפליקציות\קבוצות וואטסאפ,

ככל שיש לך כח להתמודד..

אתה צריך לדעתי להודיע לעולם (כולל חברים ומשפחה), שאתה פנוי ומחפש - ומה אתה מחפש.

סוף סוף הרגשתי שהפורום נתן לי משהו.מוקי_2020

נסעתי באוטובוס ציבורי,
ואוטובוס טיולים חסם את כל התנועה כי הבנות, המון בנות, המון המון בנות פרקו מלא דברים, חוץ ממקרר, הוציא מתוכו הכל. 
זה היה נראה כמו מופע קסמים.

ואז נהג האוטובוס אמר משהו, "עוד פעם החרדים האלה...אבל למה ככה לחסום את התנועה ? אני לא מבין את זה..."
עכשיו בעיקרון, אני בדברים כאלה לא מתערב, אבל כאן לא יכלתי לשתוק.

אמרתי לו ברוגע, בנחת , "אלה לא בנות חרדיות, החמודות האלה שייכות למגזר הדתי-לאומי (גוש עציון)".

שבת שלום 

מי יתן, שאחרי השבת הזו יחל השינוי הגדול שכל אחד מצפה לו.
עכשיו ברור לכם, שכאשר קורה שינוי גדול בחיים,  לפניו יש שבת אולי מיוחדת אולי שגרתית, שפשוט מבחינת זמנים מגיע לפני אותו שינוי.
אני מאחל לכולם, לכל אחת ואחד בפורום הטהור הזהו, שהשבת הזו היא השבת לפני השינוי הגדול.

..שפלות רוח

"אלה לא בנות חרדיות, החמודות האלה שייכות למגזר הדתי-לאומי (גוש עציון)"....ואם הן היו חרדיות אז? היה אסור להן לעצור שניה ולהוריד את הדברים?

ואני לא מתפלא שזה מה שלקחת מהפורום הנ"ל..זה אומר המון על משתתפיו.

הוא צוחקאני:)))))
למה לקחת כל דבר רע?
אני לא יודעת מה מוזרהפיאחרונה

שקראתי את זה  

בפורום הטרור הזה

אולי עכשיו היא כבר החזירה תשובה?חרמון

 

עדיין לא.

טוב מן הסתם היא עסוקה, 

בטח בערב היא תברר ותחזיר תשובה.

מבאס, אבל עדיין היא לא החזירה. 

בטח מחר.

משום מה גם מחר היא לא החזירה.

'תגיד, יצרו איתך קשר לברר עלי',

אני שואל את החבר שלי אחרי שלושה ימים.

'האמת שלא..'.

התסריט הזה חזר אצלי לא פעם ולא פעמיים, לצערי זה חזר שוב ושוב. כל פעם מחדש אני אומר לעצמי 'אולי הפעם היא תחזיר תשובה מהר. אולי יקרה נס, והיא תחזיר תשובה אפילו היום..'. אני לא יודע מאיפה זה מגיע, אולי אין מספיק מודעות שיש מישהו שמחכה בצד השני. 

אז בנות, כשאתן מקבלות הצעה שימו לב שיש מישהו שיושב ומחכה בצפייה ממש לתשובה שלכן. יתכן מאוד שזה מעסיק לו את המחשבה כל היום, וכל כמה דקות הוא מציץ בטלפון בתקוה שהיא כבר החזירה תשובה. זה אלף בית של בין אדם לחברו. 

אני מרגיש ככה עם השכינה הקדושה.חסדי הים

אני רוצה "בחלום אדבר בו". תשובות לכל השאלות העמוקות שלי.

אני מתפלל על זה וכלום בחלום. אני שואל את ה' שהדוד רבא שלי הרב פנחס מפרנקפורט בעל ההפלאה יתגלה אלי וכלום. אין תשובות.

אבל אז כשאני קם, אגב העיון הרגיל שלי בתורה בסדרים הרגילים, אני מגיע ל'הפלאה' ו'לפנים יפות' ומבול של תשובות והדרכות לחיים העכשוויים שלי.

כן. זאת התגלות השכינה דרך ספרי הצדיקים.

תשובות. תשובות. תשובות.

"קול דודי דופק פתחי לי אחותי רעיתי". כמו ששמעתי בילדותי מר' אברום שפירא זצ"ל, הספר דופק לפתוח אותו ועם זה השכינה הקדושה.


אל תחכה למשהו מבחוץ, בחורה שלא רודפת אחריך תעזוב אותה. זה לא שווה את הזמן שלך. תתרכז בלהתענג על ה' וימלא משאלות לבך. תנדב את לבך ל-ה' ולעם ישראל. תתן תתן תתן, אל תצפה לקבל כלום. בסוף, הכל יסתדר. "יִרְוְיֻן מִדֶּשֶׁן בֵּיתֶךָ וְנַחַל עֲדָנֶיךָ תַשְׁקֵם. כִּי עִמְּךָ מְקוֹר חַיִּים בְּאוֹרְךָ נִרְאֶה אוֹר. מְשֹׁךְ חַסְדְּךָ לְיֹדְעֶיךָ וְצִדְקָתְךָ לְיִשְׁרֵי לֵב."

...advfb

מאוד מזדהה עם מה שאתה כותב.

הצפייה תלויה לפי תקופות בחיים. תקופות שונות בכל התקופה המתמשכת של הדייט וגם איך קמתי היום..

לגמרי רגישות צריכה להיות בנושא הזה. מסכים מאוד מאוד וליבי איתך.

 

עם זאת, בלי קשר לצד השני שצריך להיות רגיש - חשוב לשמור על איזון. 

אם כל דבר קטן מטלטל אותי, כדאי להתבונן למה זה קורה.

מה דפוסי המחשבה שמניעים אותי?

מה החששות, פחדים, דחפים, רצונות שקיימים בתוכי והאם אני מנהל אותם או שהם מנהלים אותי. ואם אני מנהל אותם - איך אני בוחר לעשות את זה.

וזה מפחיד גם לשאול את השאלות האלה, כי זה לא כיף לגלות שאני במקום שלא רציתי להיות בו, אך בד בבד, זה אנושי וזה קורה. אפילו אפשר לומר שאין אפשרות שזה לא יקרה.

 

ומאזן את מה שאני כתבתי הרגע - זה בסדר להיות לחוץ. בסדר גמור. רק כדאי לשים לב לזה.

האמת לדעתי מי שמציע צריך להיות על זהתפוחית 1

ולא לתת להצעה להתמרח ככה

גם, לא רקadvfb
....אילת השחר

חושבת שזה נכון בכללי לכל מי שאומר כן להצעה, וכשאני אומרת 'אומר כן להצעה' הכוונה ששמעו שיש הצעה, קיבלו מספר לבירורים ויודעים שיש מישהו בצד השני שמחכה.

ולא משנה אם מי שמחכה זה מי ששידך או המשודך.


ברשותך, פונה לצד השני:


דרך ארץ בסיסית...

גם אם עסוקים כל כך ברמה שאין זמן לברר תהיו הגונים ותגידו.

''אין לי פניות לברר'', ותשלחו מישהו שסומכים עליו שיעשה את זה.

''אין פניות ברמה שאין זמן לנשום, אז לברר?", סליחה ששואלת... אבל איפה תכניסו גם פגישות? אם יש זמן לפגישות יש זמן לברר, במיוחד אם זה ימשיך או יקרה בהמשך, זה הרושם שאתם משאירים.

לא עונים לכם בצד שמבררים איתו? תעדכנו בהקדם את מי ששידך שיוכל לעדכן את הצד הממתין. וגם לברר מה קורה שם... יכול להיות שהתקשרו ולא ענה החבר, או שמשהו בקליטה לא עבד או כל סיבה שהיא.

התחרטתם מכל סיבה שהיא? זכותכם... רק תודיעו.


ולך שמחכה -

תברר עם המשדכים, בפרק זמן שמרגיש שזה מספיק זמן לבירור, מה קורה עם הצד השני.


הלוואי ודברים יתוקנו בשורשם ונהיה טובים.


^^צעאחרונה
בין אדם לחברו זה בהחלט חשובלגיטימי?

ובאמת מבאס כשקורה רצף כזה.

אבל לא יפה להוציא שם רע על כל הבנות..

[וקרה לי גם הפוך - מישהו פנה אלי באתר, ביקש לברר, ולקח לו כמה ימים. שאלתי את החברה שלי אם הוא דיבר איתה, ואמרה שלא. שאלתי מה קורה, ועדיין לקח לו כמה ימים..]

 

אני רוצה להגיד שבאופן אישי - 

לפעמים הבירורים לוקחים זמן. שולחים הודעה לחבר, הוא לא זמין, מחפשים אולי מישהו אחר שמכיר, והוא בדיוק במילואים וכו וכו'.

מעדיפה לקחת עוד יום בבירורים מאשר לצאת עם מישהו ולהתבאס שזה יכל להיות ברור מהטלפון שלא שייך.

אבל אם זה מתעכב - נראה לי נימוסי להגיד משהו כמו - אני בתקופה עמוסה, צריכה עוד זמן, סליחה.

 

ועוד משהו קטן - כמעט תמיד, אם קיבלתי הצעה ביום מסוים, וכבר באותו יום ביררתי - לא נתתי תשובה באותו היום. רציתי לישון על זה לילה.

אולי יעניין אותך