דעת המהרל לגבי פסיקה עצמאית ולא ע''פ גדולי הדורנחשון מהרחברון
נתיב התורה פרק טו בסוף.
כי יותר ראוי ויותר נכון שיהיה פוסק מתוך התלמוד, ואף כי יש לחוש שלא ילך בדרך האמת ולא יפסוק הדין לאמיתו שתהיה ההוראה לפי האמת, מכל מקום אין לחכם רק מה שהשכל שלו נותן ומבין מתוך התלמוד, וכאשר תכונתו וחכמתו תטעה אותו עם כל זה הוא אהוב אל השם יתברך כאשר הוא מורה כפי מה שמתחייב מן שכלו ואין לדיין רק מה שעיניו רואות, והוא יותר טוב ממי שפוסק מתוך חבור אחד ולא ידע טעם הדבר כלל שהולך כמו עוד אם כן בתר חוח שאינם בדרך...

יש טעטיות כתיב כי זה מויקיטקסט..

המהרל אומר שאם אתה מברר סוגיא תעשה כפי שיצא לך אף אם יש חשש שתטעה עדיף שתעשה ככה מאשר שתפתח ילקוט יוסף או פניני הלכה או קיצושע או תשאל רב למשל.
למרות שיש חשש שתטעה עדיף! לברר ולהכריע לבד.

מי שיכול להעלןת את החלק המלא של המהרל יבורך.

@הנודד הבודד בזכותך העלתי לכאן חלק מהטענות שלי.
כי כולם מתבססות על עיקרון אחד. שהוא: פסיקת הרבנים וגדולי הדור כל עוד אינה במתכונת של סנהדרין- קרי דנו בניהם בדבר ושמעו אלו טענות אלו והתייחסו אליהם-אינה מחייבת איש!

אם היה בין גדולי ישראל מחלוקת אמיתי שהיו שומעים אחד את השני ומכבדים אחד את השני ונותנים מקום לדעות אחרות ע''מ לברר האם זה נכון- היה דיון אחר....
גם אז היה לי מה לומר אבל כרגע המציאות היא שאין דיון אמיתי. לכן וודאי שהפסקים האלו לא מעלים ולא מורידים.
הדבר היחיד בהם הם רלוונטים הוא הסברות שכתובות בהם שעלינו להתייחס אליהם בצורה אמיתית ולא כי 'ככה הרב עובדיה/רב אברום אמר'
ויש להכל תשובות טובות.
הם לא מעניינות אותך כי מי אני שאחלוק על גדולי ישראל. אבל אשמח אם תראה שהגמרא, רשי המהרל ועוד חושבים כמוני.
יש גם מהרשם כזה שאין אותו תחת ידי כרגע. מובא בדבר חברון בענייי פסיקה. אם יש למישהו אשמח שיעלה את המקור.
הוא כותב (אאלט) שברגע שתשובות כתובות עם מקורות מספרים אז כל אחד יכול לחלוק כי זה סברא מול סברא. וא''אלהגיד שלא הבנת את הרב כי לא פירט לך. ברגע שיש שות מפורט עם מקורות וסברות כל אחד יכול לחלוק בתנאי שסברתו רצינית ומסתברת .ולא נותנים למי כתב את התשובה משקל... סברא מול סברא וזהו
האם המהר"ל אומר הלכה למעשה? זה נשמע לא הגיוני לחלוטין.נער גבעות מצוי


הוא כותב אכן למעשה. קרא לשונו בפניםנחשון מהרחברון
שמעתי סיוג למעשה בשם הרב ליאור שאתה מחויב לעשות כפי שהבנת בתנאי שיש איזשהו פוסק עם כתפיים שמורה ככה למעשה. לוודא בעצם שיש לך על מי לסמוך...
צריך בירור בזה. לדעתי.נער גבעות מצוי


אני ראיתי את המהר"ל בפנים,אני77

ועד כמה שהבנתי אותו הוא מדבר אל הפוסק ולא אל האדם הפרטי.

כלומר בתור אדם שראוי להורות, עדיף שתורה מתוך התלמוד מאשר מתוך ספרי הלכה.

אז יש כאן עצמאות בפסיקה, אבל ודאי שלא כל ילד בכיתה ג' יכול להחליט שהוא מורה הוראות, וגם אם מדובר בלהורות לעצמו, המהר"ל הזה הוא לא מקור מספיק לענ"ד. (ואני אומר את זה כאחד שדוקא היה שמח מאד למצוא מקורות שאומרים כך)

במחחלה לענד לא הבנת...נחשון מהרחברון
הוא מדבר כל נתיב התורה על הדרך לחמוד תורה. כל הפרק הזה ופרקים אחרים מדברים איך ללצוד תורה. ואיך לא. וגם בתחילת הלימוד... הוא אמר שעיקר תורה לשמא זה ע''מ לעשות. ללמוד לדעת מה ההלכה. למשל הוא אומר שאם המדפיסים היו שומעים לו היו שמים על הדף פסקי ראש ולאתוספות.

הוא אומר שספרי הרמבם והטור לא נכתבו כסםר הלכה ללא בירור. (והוא לא אומר שלת''ח זה למסקנת וסיכון סוגיא ולבייניש בן 17 זה הלכה)

מסכים שלא כל דבר כל אחד ללא ידע יכול להכריע. אבל מי שיושב ולומד סוגיא-לעומק ראשונים ואחרונים יכול להכריע...

אם אתה רוצה מקורות כאלו זה הגמרא בחגיגה דף ג ורש''י. לגבי איך מכריעים מחלוקת... פחתי כאו שרשור מפורט @יהדות=דרך חיים שאל באתר ישיבה את הרב ליאור אם הוא הולך על פיו ולמד סוגיא ויצא לו אחרת מה לעשות והגר''ד ליאור ענה שיעשה כפי שיצא לו בסוגיא... @יהדות=דרך חיים תשלח כאן קישור לשם...
אני מוחל, אע"פ שלענ"ד כן הבנתי.אני77

אני יודע מה אומר המהר"ל שם. ואני גם מודע לגישתו הכללית של המהר"ל בנושא.

מה שהמהר"ל אומר שם זה שפסקים צריכים להינתן מתוך לימוד התלמוד ומתוך עיון ולא מתוך ספרי ההלכה, שאז ההוראה היא כמורה מתוך המשנה. אתה הבנת שהוא מדבר אל הלומד, אבל אני הבנתי שהוא מדבר אל הפוסק, ואל מי שראוי להוראה.

 

יתכן שזה יכול להיות נכון במקרים מסוימים גם לגבי בייניש בן 17, אבל לא יודע אם כל בייניש בן 17 יכול להקל על פי כל פסיקה שנראית לו. אולי יש דברים שכן, אבל זה בהחלט טעון בירור והמהר"ל הזה אינו הוכחה, כי אפילו אם נניח שאתה צודק ונכון יותר לפרש אותו כמדבר על הלומד, ודאי לי שאפשר גם לפרש אותו כמדבר על הפוסק. אם אתה רוצה להביא מהמר"ל הוכחה אז תן לי סיבה משכנעת מספיק לחשוב שהוא מדבר על כל ילד שלומד תורה. אדרבה מהניסוח שלו שם נראה לי יותר שהוא מדבר על הרבנים והפוסקים.

 

ולענ"ד מה שהוא אומר לגבי הרמב"ם והשו"ע זה א שהם ספרי סיכום, אלא שהם נועדו בשביל מי שצריך לדעת מה לעשות, אבל לא בשביל להורות (כלומר לחדש) הלכה. זה לא אומר שהם מחייבים, אבל זה בהחלט אומר שאם יש לך עכשיו ספק אם מותר או אסור לאכול משהו, אתה לא צריך לפתוח מערכה למדנית על השולחן בסלון כדי שתוכל לפסוק לאשתך את דין המאכל. לענ"ד, מה שהמהר"ל טוען זה שאע"פ שאתה פטור מלפתוח מערכה למדנית, ויכול להשען על השו"ע, הרב שלך לא פטור מזה, ועדיף שהוא יפתח סוגיה ויורה לך נגד הפוסקים, מאשר יפתח פוסקים ויורה לך בלי לברר את הסוגיה. (כמובן, שגם זה בשעת לחץ יתכן שאפשר להקל, אבל כשהמטרה היא לברר מה הדין באופן כללי במקרים כאלה-אז ודאי שעיקר פסיקת ההלכה לפי המהר"ל צריכה לבוא מעיון)

 

 

יש גמרא כזו. יש מהרשם כזה מפורש. יש. מהרלנחשון מהרחברון
שככה הבינו הרבה אחרונים. (כולל הרצי''ה ששמעתי מר''מ בישבת עטרת נחמיה של הרב מיכה הלוי בתל אביב שבזה אנו לא פוסקים כמהרל)

ככה משמע גם מהרבה אחרונים שהובאו בשירשור שפתחתי של הרב וולפסון...
איזה גמרא ואיזה מהרש"ם? |מתעניין|אני77

ולגבי המהר"ל, איפה ראית באחרונים שהסבירו כמוך?

 

(והראיה מהרצי"ה אינה ראיה, כי עד כמה שאני מכיר את שיטתו, או לפחות את שיטת תלמידיו אז הם חולקים גם על איך שאני הסברתי במהר"ל)

 

ומחילה, אבל אין לי מושג איזה שרשור פתחת על הרב וולפסון... אשמח לראות...

גמרא חגיגה דף גנחשון מהרחברון
מהרשם לא זוכר איפה. תזכיר לי שבוע הבא יש לי בכולל. מתייג אותך בשרשור שם
שבוע הבא אני בישיבה...אני77

בכל אופן, לגבי הגמרא בחגיגה, וגם לגבי השרשור של הרב וולפסון, הרי תשובתי כדלהלן:

 

אני חושב שצריך להבדיל בין דרך לימוד, דרך פסיקה וסמכות פסיקה.

אני מסכים לחלוטין שהדרך הנכונה ללמוד היא בכנות לעצמך ולהבנתך.

(אלא שכמובן יש לסייג- צריך בזה הרבה ענוה, לדעת מתי באמת ברור שצריך ללמוד את הסוגיה כמותך, ומתי אפשר ללמוד בשתי צורות, ויכול להיות שלך יותר נח בדרך אחת, אבל זה לא מבטל את דעת האחרים.)

אני מסכים גם שהדרך הנכונה לפסוק היא בדרך כלל על פי מה שלמדת.

(ובהתחשב בסייג דלעיל- יתכן שיהיו מקרים אע"פ שנראה לך יותר נח ללכת בשיטה מסוימת, לא תסמוך על עצמך להורות כדעתך הרוב והגדולים ממך שאומרים אחרת. מכיון שסוכ"ס, כשלא מדובר על דבר מוכרח, אז יש כאן ענין של שיקול דעת, לאיזה סברא לתת יותר משקל. והעובדה שרבים וגדולים אומרים סברא מסוימת נותן לה משקל, אפילו אם היא נראית קצת יותר דחוקה.)

 

אבל כל זה לא קשור לשאלה האם יש לך סמכות להורות. כמובן שיש הבדל בין להורות לעצמך ובין להורות לאחרים, אבל גם בלהורות לעצמך, אין לי ודאות שכל פרחח יכול להחליט מה נראה לו הכי נכון. זה שמותר לך לחשוב, לא אומר שמותר לך לפסוק. רק אחרי שאתה ראוי להורות (אפילו במדרגה נמוכה), אז אני מוכן לקבל שתורה באופן עצמאי. (וגם אז- בכפוף לסייג דלעיל, שתדע לא לזלזל בסברת ודעת הרבים.)

אמנם, יתכן שיש מקום להתיר לאדם להורות לעצמו כי זה לא נחשב הוראה, ואשמח אם תראה לי מקורות מפורשים שמוכיחים זאת. (הדבר הכי קרוב לזה שאני מכיר זה הרמב"ם מסוף פ"א של הל' ממרים. וגם שם אפשר לתלות שמדובר בפוסק ולא בסתם אדם. ולא נראה לי שזו אוקימתא כ"כ דחוקה.) ובכל אופן יש לציין שנשמע לי קצת מופרך שכל ילד בן 14 שלמד סוגיה וחצי יפסוק הלכות לעצמו על בסיס הכלום שהוא יודע. (עם כל הכבוד, ויש כבוד.) ואע"פ שתגיד לי שבייניש בן 20 הוא כבר לא ילד בן 14, ושגם רב בן 30 לא יודע הכל, אז יש פה שאלה של גבולות... וצ"ע.

אם תמצא לי הוכחה מפורשת אשמח...

 

(ועכשיו העלית לי שאולי באמת הרמב"ם שם לקח את דבריו מהסוגיה שם בחגיגה. תמיד תהיתי לעצמי מאיפה הרמב"ם לקח את הדין שלו שם, ואף פעם לא חשבתי על אפשרות זו. מעניין ותודה רבה.)

כמה מקורות מסכמים שכדאי לראות בעניין של הכרעה עצמאית..אדם כל שהוא

1. https://www.yeshiva.org.il/ask/87008

2. http://asif.co.il/download/YomaLibrary/tnk/hhorp/psikat/Ma%27aly%27yot%2019%20145-167.pdf בסעיף ב, של המאמר.

3. מאמר של הרב שלמה הירש, בניצני ארץ יט, (המאמר עוסק בנושא של האם ומתי אפשר לחלוק על גדולים ממנו), לצערי כנראה אין באינטרנט את המאמר. 

גמרא חגיגה דף גנחשון מהרחברון
מהרשם לא זוכר איפה. תזכיר לי שבוע הבא יש לי בכולל. מתייג אותך בשרשור שם
חז"ל עצמם, פסקו בצורה של סברא מול וסברא וזהו?אדם כל שהוא


יש מקומות שכן, כמו בבא בתרא.נער גבעות מצוי


נראה לי שאתה מדבר על משהו אחר..אדם כל שהוא

בבא בתרא, מתאפיינת בכך שהרבה מהדינים שבה יסודם מסברא, לעומת מסכתות אחרות שהדינים בעיקר מלימוד מפסוקים.

 

אני מדבר על כיצד חז"ל הכריעו בשאלות שהייתה לגביהם מחלוקת, בין אם שורש המח' הוא סברא, ובין אם שורש המחלוקת הוא דרישת הפסוקים.

נניח, כיצד הכריעו תנאים מאוחרים במחלוקות התנאים הקדומים יותר, כיצד הכריעו אמוראים במחלוקות תנאים, או במחלוקות אמוראים שלפניהם.

 

באמת לא הבנתינער גבעות מצוי

אז מה התשובה?

זה מורכב..אדם כל שהוא

אבל, בגדול, ברור שיש משקל גדול מאוד לאומרי הדעות, וחלק גדול מהכרעות חז"ל בנויות על זה.

כדי לבחון את הדרך המדוייקת שבה חז"ל מכריעים, צריך לעשות בירור מאוד מקיף, שלא עשיתי.

נ"ל, שההקשר חיוני להבנת הדברים.אדם כל שהוא

כך הבנתי את הדברים, שהם נימוק למה שמופיע במשפט הקודם -

 "ואלו ידעו המחברים [=הראשונים כמו הרמב"ם והטור] כי החבורים ההם יהיו גורמין שיהיו עוזבין את התלמוד לגמרי ויהיו פוסקים מתוך החבורים לא היו מחברים אותם."

 

הוא מסביר, שלמרות שהייתה מטרה שבגללה נכתבו הרמב"ם והטור, עדיין ההפסד לדעתו גדול מהרווח. כיוון שבלעדי הרמב"ם והטור אמנם היו טועים יותר, אבל לא היה את הקלקול שמורים בלי לדעת טעם הדבר כלל.

 

א"כ, בפסקה שציטטת הוא לא כותב את דרך ההוראה הראויה לכתחילה, ואיך התכוונו הרמב"ם והטור שישתמשו בספריהם, בלי לעזוב את התלמוד. [יש איזו שהיא התייחסות לזה בדבריו קודם, אבל לא מספיק ברורה לי כוונתו].

 

עוד יש להעיר, שיש תשובה של הר"י מיגאש, (תשובה קיד), שבה הוא אומר ההיפך מדברי המהר"ל. שעדיף המורה מתשובות הגאונים אע"פ שאינו יודע מקור ההלכה בתלמוד, על פני הסומך על עיונו להורות מהתלמוד [מבלי תשובות הגאונים].

 

לגבי הרי מגאש נכון יש מחלוקתנחשון מהרחברון

לא מסכים בהבנת המהרל.

 

עיין גם בגמרא חגיגה וברשי (דף ג לגגבי מחלוקת זה אוסר וזה מתיר...)

1. למה אתה מעדיף במחלוקת הזו את דברי המהר"ל על פני דברי....אדם כל שהוא
עבר עריכה על ידי אדם כל שהוא בתאריך כ"ז בניסן תשע"ח 00:59

הר"י מיגאש?

 

2. לגבי רש"י בגמרא בחגיגה-

 

איך אתה מבין את הביטוי "קבע הלכה"? [יש לי השערה מסויימת לגבי הביטוי הזה, אבל אני צריך לבדוק אתה קודם]. ומניין לך שהפנייה כאן היא לכל מי שיושב ולומד סוגיא לעומק?

 

3. לגבי המהר"ל - איך אתה מבין לדעת המהר"ל, מהי מטרת ספר משנה תורה של הרמב"ם? הרי הוא כותב שאם המחברים היו יודעים שיעזבו התלמוד ויפסקו מתוך ספריהם, הם לא היו מחברים אותם, אז איך הרמב"ם התכוון שישתמשו בספרו?

 

4. באופן כללי, המקורות שהבאת הם נקודות קטנות, מסוגיא גדולה ועצומה.

הסוגיא הזו מתפרסת מבחינה מסויימת על כל הש"ס, בדרך ההכרעה שבה חז"ל עצמם הכריעו במחלוקות, ובדרך שבה הפוסקים הראשונים והאחרונים הכריעו.

ובאופן ספציפי בסוגיות של תלמיד אל יורה, ובדין הוראה במקום רבו [ובדין גדול הדור לעניין זה], ובחו"מ סי' כה ברמ"א בסעיפים א-ב, ובגר"א שם. ויעויין עוד בהקדמת הרמב"ן למלחמות. וכן יש שני מקורות שר' אברום היה מביא, לגבי מי ראוי להכריע בשאלות חמורות.  משות צמח צדק הקדמון, ומשו"ת נודע ביהודה.

 

 

א כי כך מורה הרב ליאורנחשון מהרחברון
למעשה לאנשין כמוני וכמוך ולאו דווקא לת''ח גדולים.
דווקא כמהרל כי כך היה משמע לי בסוגיא דחגיגה.
קבע הלכה-כפשוטו ולא צריך להתפלפל ולעקם הפשט.הגמרא אומרת שמא יאמר אדם היאך אני למד תורה מעתה תלמוד לומר כולם נתנו מרועה אחד אל אחד נתנן פרנס אחד אמרן מפי אדון כל המעשים ברוך הוא דכתיב (שמות כ, א) וידבר אלהים את כל הדברים האלה אף אתה עשה אזניך כאפרכסת וקנה לך לב מבין לשמוע את דברי מטמאים ואת דברי מטהרים את דברי אוסרין ואת דברי מתירין את דברי פוסלין ואת דברי מכשירין
ומובן שלא מדברת על הפוסקים כי כתוב שמא יאמר *אדם* היאך אני למד תורה. משמע שהוא לא רב כבר שהחליט ופסק. אלא למעשה ממש.

ורשי כותב עשה אזניך כאפרכסת - מאחר שכולן לבן לשמים עשה אזנך שומעת ולמוד ודע דברי כולן וכשתדע להבחין אי זה יכשר קבע הלכה כמותו אפרכסת טירמויי"א שעל הריחים משמע שאתה תלמיד שצריך ללמוד דברי כולם ועליך להבחין אי זה יכשר ולקבוע הלכה.

לגבי הבנת המהרל את הרמבם בעיני זה פשוט.וודאי שבתור ילד אתה לא לומד כל סוגיא וסוגיא. כי רק שבת ייקח לך שנים. ותפילה וכשרות וריבית ועוד. אז בנתיים תעשה איסורים מחוסר ידיעה? וודאי שלא לזה התכוון המהרל. אך אחרי שעהרת על הרמבם-קיצושע בזמנינו ואתה יודע בגדול מה לעשות יכשיו אתה מחויב להכנס לסוגיות בקצב שלך ללמוד לעומק ולהכריע מדעתך.

לגבי המקורות שם מדובר בשאלות חמורות לצשל עיגון. למשל ממזרות. אבל בהלכות שאינם סבוכות? מהיכי תיתי... מלבד זאת יש מהרשם שהרב ליאור מביא שברגע שהתשובה כתובה מפורטת בשות עם. מקורות וסברות מוץר לחלוק כי אין להגיד שלא ירדת לעומק דעתו. אם לך יש מקורות סותרים-מותר לחלוק.
ובנוסף לכך-אין שום ברירה אחרתנחשון מהרחברון
אתה ציך להחליט כמי אתה פוסק בין אם זה אחרונים ובין אם זה ראשונים. אדם בוחר את הרב שהוא הולך על פיו על פי נטיית ליבו ועל פי ראייתו את דרך פסיקתו כאמיתית ומתאימה. גם מי שפוסק על פי הרב עובדיה החליט את זה. וגם מי שפוסק על םי ששכ או פניני הלכה החליט את זה. בין אם זה מה שנגיש לו ובין אם זה מה שאבא שלו עושה. תמיד רתה יכול להגיד למה לא פסקת אחרת...
ההודעה הזו היא ביחס לשאלה למה העדפת את דברי המהר"ל...אדם כל שהוא

על פני דברי הר"י מיגאש?

למה להעדיף את הרי מגש על רשינחשון מהרחברון

למה הרב עובדיה ולא הרב אליהו? שוב תמיד צריך להכריע איפה שהוא. בעיניי סברא זה יותר משמע מהגמרא.

 

כשיש לך מחלוקת האם מברכים על ירקות בורא פרי האדמה, או בורא..אדם כל שהוא

מיני דשאים, האם בוחר את הדיעה שנראית לך, כי תמיד צריך להכריע?

[אני שואל כדי לקבל תשובה ולחדד את הנקודה, לא כדי לקנתר]

לא כי יש הכרעה ברורה כנגד זהנחשון מהרחברון
יש גמרא ורבינא רב אשי סוף הוראה וא''א לחלוק עליהם. יש כללים. אבל כשיש מחלוקת שלא הוכרעה בצורה מחייבת-יש מקום להכריע
מוסכם עליך, שכדי להכריע במחלוקת הזו, צריך לכל הפחות לעשות..אדם כל שהוא

את מה שכתבת קודם "אבל מי שיושב ולומד סוגיא-לעומק ראשונים ואחרונים יכול להכריע".?

 

אם כן, ישבת ולמדת את הסוגיא הזו לעומק? למדת מה כותב הרא"ש ומה כותב הרשב"א?

מה כותב הב"י ומה כותב הרמ"א? בדקת איזו גמרות נוספות על הגמרא בחגיגה שהבאת רלוונטיות לנידון, ולמדת אותם לעומק?

האמת שכן. עשיתי את זה מזמן ואני כרגענחשון מהרחברון
לא מונח בסוגיה. לא זוכר הכל למדתי בערך חודש כל סדר ערב את זה
ואתה מסכים שאיך שהבנת את המהר"ל, הוא נגד הב"י ונגד הרמ"א?אדם כל שהוא


לא. לא בצורה מפורשתנחשון מהרחברון
הרמ"א כותב..אדם כל שהוא

ולא יאמר האדם אפסוק כמי שארצה בדבר שיש בו מחלוקת ואם עושה כן הרי זה דין שקר אלא אם הוא חכם גדול ויודע להכריע בראיות הרשות בידו ואי לאו בר הכי הוא לא יוציא ממון מספק דכל היכא דאיכא ספיקא דדינא אין מוציאין ממון מיד המוחזק (טור).
ואם הוא בהוראות איסור והיתר והוא דבר איסור דאורייתא ילך לחומרא ואי דבר דרבנן ילך אחר המיקל ודוקא אם ב' החולקים הן שוין אבל אין סומכין על דברי קטן נגד דברי גדול ממנו בחכמה ובמנין אפי' בשעת הדחק אא"כ היה ג"כ הפסד מרובה וכן אם היה יחיד נגד רבים הולכים אחר רבים בכל מקום (תשובות הרשב"א סי' רנ"ג) ואפי' אין הרבים מסכימים מטעם אחד אלא כל אחד יש לו טעם בפני עצמו הואיל והם מסכימים לענין הדין מיקרי רבים ואזלינן בתרייהו (מהרי"ק שורש מ"א) ואם היה מנהג בעיר להקל מפני שחכם אחד הורה להם כך הולכין אחר דעתו ואם חכם אחר בא לאסור מה שהם מתירין נהוג בו איסור (תשובות הרשב"א סי' רנ"ג).

 

האם לדעתך כל בחור שלמד סוגיא לעומק הוא חכם גדול שעליו דיבר הרמ"א?

[אני רוצה גם להדגיש, שדיעה נשמעת למישהו טוב יותר, זה לא נקרא הכרעה בראיות].

 

והב"י כותב -

"וראיתי שאם באנו לומר שנכריע דין בין הפוסקים בטענות וראיות תלמודיות הנה התוספות וחידושי הרמב"ן והרשב"א והר"ן ז"ל מלאים טענות וראיות לכל אחת מהדיעות. ומי זה אשר יערב לבו לגשת להוסיף טענות וראיות. ואיזהו אשר ימלאהו לבו להכניס ראשו בין ההרים הררי א-ל להכריע ביניהם על פי טענות וראיות לסתור מה שביררו הם או להכריע במה שלא הכריעו הם. כי בעונותינו הרבים קצר מצע שכלינו להבין דבריהם כל שכן להתחכם עליהם. ולא עוד אלא שאפילו היה אפשר לנו לדרוך דרך זה לא היה ראוי להחזיק בה לפי שהיא דרך ארוכה ביותר:

אינך מסכים שזה נגד מה שכתבת בדעת המהר"ל?

 

 

בגלל המהרשם.נחשון מהרחברון
ורק בגללו. כי הוא מסביר שזה כשלא היה כל תשובה ותשובה מנומקת בשות אבל עכשיו כשיודעים מה הסברא ומה המקורות המדוייקים הלכים אחר הסברא. כי החשש והצורך בחכם גדול הוא להבין מה מקור הטענה. לא ר בשביל לחלוק
א. איפה המהרש"ם כותב את זה?אדם כל שהוא

ב. גם בדורות האחרונים, יש פסקים לא מנומקים. (פסקים בע"פ, תשובות קצרות בכתב, כרוזים שרבנים חתומים עליהם), לדבריך, יצא שדווקא עליהם יהיה אסור לבחורי ישיבה ורבנים רגילים לחלוק?

ג. אתה מסכים שעל הרעיון הבסיסי של המהר"ל, שעדיף להורות מהתלמוד ולטעות, הרמ"א חולק? (שניהם מדברים הרי על אותה מציאות).

ד. מה תאמר על הבית יוסף, שמדבר בדווקא על פוסקים שמלאים טענות וראיות?

אמרתי כבר המקור לא לידינחשון מהרחברון
בעזה כשאמצא אביא.
אני לא מונח כרגע בסוגיא. לגבי הרמא אני לא סובר שעדיף לחלוק ולטעות לכן אמרתי שמעתי סייג בשם הרב ליאור שזה בתנאי שיש פוסק שאומר ככה. ע''מ שלא תטעה. בדיוק בשביל זה. לגבי הפסקים הלא מנומקים אם אין שום שות בכלל שמפרט מדוע אז צריך ללכת לברר את הטענות לאיסור וא''א לחלוק כי אני חושב שאני יודע. אכן ברטב ככל המקרים הם הסבירו בעל פה מדוע זה אסור וחלקם הגדול כתבו שו''ת מלבד הכרוז.

הב'י בכלל לא מדבר על מחלוקת בין פוסקים אלא בספקות של הפוסקים שהתלבטו והביאו ראיות לכאן ולכאן ולא הכריעו ואתה חושב שאתה יכול להכריע. לא על מחלוקת.
תיקון טעותנחשון מהרחברון
זה ערוך השולחןסימן רמב סעיף סג.
הרב ליאור מתייחס לכך לגבי רב שאסר אין חברו יכול להתיר בדבר חברון ג עמוד עז
ערוך השלחן מדבר על הדין של חכם שאסר..אדם כל שהואאחרונה

וכותב-

סימן רמב סעיף סג
ודע שלא נמצא דין זה, דחכם שאסר אין חבירו יכול להתיר, לא ברמב"ם ולא בטור. והרי גמרא מפורשת היא בכמה מקומות? ולא ראיתי מי שהעיר בזה.

והנראה לעניות דעתי: דסבירא להו לרבותינו אלה דעכשיו אחר שנתפשטו ספרי הש"ס והפוסקים – לא שייך כלל דין זה. שהרי כבר נתבאר דדין זה אינו אלא כשנחלקו בסברא בעלמא. ועכשיו אין לך דבר הוראה שאין לה ראיה מאיזה גמרא או איזה פוסק, ורחוק הוא בכלל להורות בסברא בעלמא. ואי משום שגם הפוסקים מחולקים. אך באמת בזה ביאר הרמב"ם בסוף פרק ראשון מממרים, וזה לשונו:

שני חכמים שנחלקו..., אחד אוסר ואחד מתיר... – בשל תורה הלך אחר המחמיר, בשל סופרים הלך אחר המיקל.
עד כאן לשונו. ורבינו הרמ"א בחושן משפט סימן כ"ה הביא דברים אלו. והוסיף בזה: דדווקא כשהחולקים שוין ולא קטן נגד גדול ולא יחיד נגד רבים, עיין שם. ובארנו שם בסעיף י"ב דאם הוא גדול בתורה וביכולתו להכריע בראיות, וסוגיא דעלמא לא נתפשטה כחד מינייהו אלא יש שמורים בכה ויש בכה, אם יכול להכריע יכריע, ואם לאו בדאורייתא לחומרא ובדרבנן לקולא. ובממון – לא יוציא ממון מספק, עיין שם.

(עיין ש"ך בקיצור הנהגת אסיור והיתר באות א', והולך לשיטתו שחולק על הרמ"א. וכבר בררנו שהעיקר כדברי הרמ"א, על כן אין להעתיק דבריו.)

 

השאלה של דין חכם שאסר איננה השאלה של לחלוק על פוסקים גדולים ממנו או להכריע ביניהם, אלא לחלוק על חברו, שהורה למעשה במקרה מסויים.

 

כפי שרואים במה שציטטתי, לגבי הכרעה בין הפוסקים הוא מביא במפורש את הדין מהרמ"א- "דאם הוא גדול בתורה וביכולתו להכריע בראיות, וסוגיא דעלמא לא נתפשטה כחד מינייהו אלא יש שמורים בכה ויש בכה, אם יכול להכריע יכריע.."

אם אתה נוהג כך כי כך הרב ליאור אומר,אדם כל שהוא

 אתה לא יכול לבוא בטענות אל מי שנוהג אחרת ע"פ הדרכת פוסקים חשובים אחרים, שמדריכים אחרת.

 

לגבי ההסתמכות על הגמרא בחגיגה. אני חושב שזו דוגמא מובהקת שמראה את הבעייתיות בשימוש שנעשה ב'הוראה מתוך הסוגיא'.- יש לך אחד מגדולי הראשונים -  הר"י מיגאש [ראה מה שכתב עליו הרמב"ם בהקדמה למשנה]. אתה מצאת מקור אחד בדברי רש"י, שאומר [אפי' אם נניח שזה מפורש בדבריו] שאומר אחרת. ומכוחו אתה דוחה את דבריו, אתה לא משקלל את כל המקורות בחז"ל ובראשונים [וכן ב"י ורמ"א], בנושא, אלא מכריע ע"פ מקור אחד. הפוך מההדרכה שאתה בונה עליה לעשות לך לב מבין לשמוע דברי האוסרים והמתירים.

 

ולגבי דברי רש"י, ייתכן [גם בלי להכנס למשמעות המושג של 'קבע הלכה'] להסביר אותו כמו דברי הרמ"א ""ולא יאמר האדם: אפסוק כמי שארצה בדבר שיש בו מחלוקת, ואם עושה כן הרי זה דין שקר, אלא אם הוא חכם גדול ויודע להכריע בראיות, הרשות בידו; ואי לאו בר הכי הוא, לא יוציא ממון מספק.. ואם הוא בהוראת איסור והיתר.."

עשה לך לב מבין- גדל בתורה, תעמיק, עד שתגיע למדרגת חכם גדול [בעל לב מבין] שיודע להכריע בראיות.

אני לא אומר שזה מוכרח ברש"י, אבל נראה לי שגם אי אפשר להוכיח נגד זה מרש"י.

 

ולגבי הלשון 'קבע הלכה', ההשערה שלי היא כזו- כאשר מדובר על לנהוג כדיעה מסויימת במחלוקת, הלשון המורגלת היא לעשות כמותה. למשל עשו בית שמאי כדבריהם, כל מילי דמר עביד כרב. לעומת זאת הלשון לקבוע הלכה, זה לא להצטרף לסוברים כדיעה מסויימת, או לנהוג כמותם. זה לסגור את המחלוקת, ולהשאיר הכרעה אחת קבועה למעשה בעם ישראל. כמו מפני מה זכו ב"ה לקבוע הלכה כמותן, שמא יראו התלמידים ויקבעו הלכה לדורות. 

אם ההשערה הזו נכונה, ולכך רש"י התכוון, בוודאי שלא מדובר על כל תלמיד, ולו מפני שהוא לא יכול לגרום לכולם לנהוג כדעתו, ולמנוע את המשך המחלוקת.

 

אכן, מדובר שם בשאלות חמורות, שגם רב רגיל ש'הגיע להוראה' לא יכול להכריע, אלא הם מסורות לגדולי המורים.

והשאלה של הר הבית היא חמורה מבחינת חומרת האיסור, סבוכה מבחינת הדיון, ובעלת אופי ציבורי והשלכות ציבוריות.

לכן, מתבקש לשייך אותה לדברי הנודע ביהודה והצ"צ.

א ראה מה כתבתי בתגובה שאח''כנחשון מהרחברון
בחומרת האיסור אינה גבוהה. נכון, זה כרת כמו נידה ופסח. לא מתייחסים לחומרה אלא לסיבוך. בדיון ההלכתי רוב ככל הפוסקים סוברים כי יודעים היכן מותר ואסור. רק גזרו. אופי ציבןרי והשלכות ציבוריות זה המצאה! למצאנו דבר כזה בראשונים והאחרונים ווודאי לא בצ'צ ובנודע ביהודה.

הנה מה שהגר"ד ליאור ענה לי בזמנויהדות=דרך חיים

פסיקת הלכה

הרה"ג דוב ליאור

תאריך פרסום שאלה: ו תשרי תשע"ח

נושא: איך וכמו מי לפסוק הלכה?

שאלה:

אני משתדל לפסוק על פי הרב. אבל כאשר יש נושאים שלמדתי אותם לעומק והגעתי למסקנה הלכתית אחרת מהרב. עלי לפסוק כמו הרב או כמו המסקנה אליה הגעתי? (שיש כמובן רבנים האוחזים כמוני)

תשובה:

תעשה לפי מה שאתה הבנת בסוגיא.

 

וכן גם מו"ר הרב ישראל אריאל שליט"א מחנך אותנו בישיבה לפסיקה עצמאית

עלון בית המקדש - עלון בפורמט דיגיטלינ א

עלון בית המקדש הוא עלון דיגיטלי המפרסם בחינם דברים הקשורים לבית המקדש ולהר הבית

לפרטים נוספים, שלחו מייל: alonbethamikdash@gmail.com

 

כל העלונים שיצאו עד עתה:

עלון בית המקדש 1 20251211044335.pdf

עלון בית המקדש 2 20251211044552.pdf

עלון בית המקדש 3 20251211044644.pdf

עלון בית המקדש 4 20251211044720.pdf

עלון בית המקדש 5 20251211044831.pdf

עלון בית המקדש 6 20251211044903.pdf

עלון בית המקדש 7 20251211044941.pdf

עלון בית המקדש 8 20251211045147.pdf

עלון בית המקדש 9 20251211045236.pdf

עלון בית המקדש 10 20251211045324.pdf

מי שמעוניין/ת לקבל את העלונים במייל, נא לשלוח מיילנ אאחרונה

לכתובת: alonbethamikdash@gmail.com

מיזם נעים למקדש - AI. מה דעתכם על זה?נ א
תמונה 1נ א
תמונה 2נ א
תמונה 3נ א
כמעט תאונהזיויק
מיזם נעים למקדש הוא מיזם להקמת מערכת תחבורה אל הרנ א
עבר עריכה על ידי נ א בתאריך י"ח בכסלו תשפ"ו 22:59

אל הר הבית בשלושת הרגלים 🚍🚆

לא יודעת אם הוא עוד מסתובב כאןקפיץ

אבל 

@צחקן 
לא רצית פעם תמונה בדיוק כזאת?

תכתבו מה דעתכם על התמונות... אהבתם?נ א
תמונה 4נ א

תמונה 5נ א

תמונה 6נ א

התמונות לא עובדות לי בכלל.צחקן
אוכל לשלוח לך את התמונות במיילנ א
כתוב לזה פסוק:קעלעברימבאר
"כי נעים נאווה תהילה"
יפה! 👍נ א
מי שמעוניין/ת לקבל את התמונות במייל, נא לשלוח מיילנ אאחרונה

לכתובת: naimlamikdash@gmail.com

למה אין בימנו משמר המקדש?ירחמיאל

זו הלכה מפורשת שנוהגת גם כשאין בית המקדש בנוי.

 

למה לא עושים?

 

זה לא כל כך קשה, צריך שיהיה מספיק אנשים שבעניין להקדיש בישביל הקב"ה כמה שעות בשבוע בשביל זה ולעשות משמרות

האם היה אפשר לנסך מים בבמות בשעת היתר במות?קעלעברימבאר

איך דוד ניסך מים?

מה המקור שלך שגוד ניסך מים?שלג דאשתקד
הגשש החיוור שם שם🎶קעלעברימבאר
סתם, כתוב במפורש בפסוק שדוד התאווה למים מבור בית לחם, והביאו לו הגיבורים מים והוא ניסך אותם לה'. כמובן אפשר לתרץ שזה היה בסוכות והוא הביא את זה למשכן בגבעון שהכהנים ינסכו, אבל זה דחוק
שתהיה לי בריאשלג דאשתקד
אין הכוונה שם למצוות ניסוך המים, גם לפי הפשט של הפסוק (מי *ישקני* מים מבור בית לחם) והן לפי האגדה המסובכת בבא קמא דף ס
הנה הפסוק:קעלעברימבאר
ויבקעו שלשת הגיבורים במחנה פלשתים וישאבו מים מבאר בית לחם אשר בשער וישאו ויבאו אל דוד ולא אבה לשתותם ויסך אתם לה'


לפי הפשט דוד אמר לעצמו בקול רם שמתחשק לו לשתות מהמים מהבור אבל לא התכוון שמישהו יביא לו. הגיבורים שמעו זאת ולקחו ברצינות את זה והביאו לו. הוא לא אבה לשתותם כי הוא לא ישתה מים שנלקחו תוך כדי סיכון חיים , ולכן הוא ניסך אותם לה'


נכון נשמהשלג דאשתקד

אבל אין סיבה לחשוב שהכוונה למצוות ניסוך המים בחג הסוכות.

הוא הקריב את התשוקות שלו לה', אתה יכול למצוא לזה הרבה הדים, גם ביהדות ואפילו בתקופות שהפולחן היה מאוד מוגדר!

לא בסוכות. אבל משמע שבהיתר במותקעלעברימבאר

אפשר לנסך מים בנדבה בכל ימות השנה בבמות. או שזו הוראת שעה של נביא

עיינתי וראיתי שיש עוד פסוקקעלעברימבאר

על ניסוך מים בבמות:

 

ויקבצו המצפתה וישאבו מים וישפכו לפני ה' ויצומו ביום ההוא ויאמרו שם חטאנו לה' וישפט שמואל את בני ישראל במצפה.

 

למרות ששם אפשר לפרש כמנהג שפיכת מים כסמל לתפילה וצום, ולא לניסוך על מזבח. בניגוד לדוד ששם כתוב ויסך

אם אתה מדבר על תופעהשלג דאשתקד
של ניסוך מים לה', אז כל המקורות שלך אחלה מקורות וזה לא קשור להיתר במות. זה קשור חזה שבא לי לפתוח את הברז בבית לכבוד ה' יתברך.


אם כוונתך למצוות ניסוך המים, אז אצל שמואח זה במצפה, בעוד אין שום מקור או סיבה לחשוב שמזבח ה' היה אי פעם במצפה...

לנסך מים לה' נשמע כמו ניסוך על המזבח. לפחותקעלעברימבאר
אצל דוד.


נסכים מוזכרים רק בקרבנות.


אתה לא יכול לשחוט פרה לשם קרבן סתם כך, ואםילו בכפרות לוקחחם תרנגולים שלא כשרים למזבח שלא יראה כמקדיש קדשים.


צריך לבדוק מה דין המנסך נסכים מחוץ למקדש.


בימי שמואל היו במות מותרות, והיה במה בכל עיר, בספר שמואל מוזכר שמקריבים בגלגל, בית לחם, במזבח שאול במחנה הצבא בפלשת, ברמה, ובעוד הרבה מקומות

יישר כח!שלג דאשתקד

רק לא הבנתי את הסיומת של המאמר.

הרי מפשט הפסוקים, ברור שלא זו הייתה המטרה. דוד מתאווה שישקו אותו מים, ואחר כך לא אווה לשתותם. וכי כולם היו אדיוטים או לא ידעו שצריך מים לניסוך המים? ודברי הרלב"ג שצוטטו, מוכיחים את טענתי דלעיל, שאין מדובר במצוה שגרתית שהייתה נהוגה לפני כן והתקיימה גם אז, אלא להיפך: מכך שדוד (ושמואל) ניסכו מים, הבינו שזו פעולה ראויה.

ועוד תמיהה על הרב שנדורפי היקר, שהוא השמיט את מסקנת הגמ' בתענית שאין מקור לניסוך המים, ואם כן עוד יותר תמוה למה לא הביאו אפילו מקור מהנביאים, ויאמרו שזו הלכה ודוד יישם אותה אותה (כמו שאומרים לגבי הרבה דברים אחרים, ראה כאן: פורטל הדף היומי: יחזקאל הנביא קבע הלכה? (זבחים יח ע"ב) ).

כך שלעניות דעתי, הרבה יותר פדוט לומר שדברי בר קפרא כמשמעם הם אגדה שיוצאת מפשוטו של מקרא, שלא מוכיחים כלום להלכה וגם לא הובאו בבבלי, ואין סיבה לראות בהם פרשנות לתנ"ך.

הרלב"ג לא אומר שלמדו מדוד..אדם כל שהוא

שניסוך המים הוא פעולה ראויה.

אלא שדוד ניסך כי  כפי שהיה ידוע לו מחג הסוכות ששייך סוג כזה של קרבן. ייתכן שהיו עוד הרבה לפניו ואחריו שעשו כך.

עבורנו, זו הוכחה מהכתובים שקיים מושג כזה של ניסוך מים. עבור בני דורו ייתכן שזה היה דבר פשוט.

 

בין אם נפרש כבר קפרא, ובין אם נפרש כרלבג, אין לנו מקור לגבי השאלה מתי ניסוך המים נוהג. ובמילא, דברי בר קפרא לא ישמשו מקור לדיעה שניסוך המים כל שבעה, שאת מקורם מנסה הגמרא בתענית לברר, ובמילא אין ללמוד מכך שהגמרא בתענית לא הביאה אותם.

צודק ולא צודקשלג דאשתקד

לגבי החלק הראשון של דבריך, אכן מבואר ברלבג שהסיפור עם דוד מוכיח שעוד לפני כן ניסכו (וזה לא רלוונטי לדיון שלנו ולשאלתי, כי גם כשמוכיחים מיחזקטל וכדו, זה אומר שזה היה תמיד ויחזקאל רק ניסח/יישם את זה).

החלק השני לא כ"כ נכון, כי הגמ' מחפשת מקור שניסוך המים הוא שבעה ימים של סוכות בדיוק, לא לפני ולא אחרי, והרלבג מסביר בטוטו"ד שאם יש דבר כזה ניסוך המים, הכי מתאים שהוא יהיה בסוכות. כך שזו עדיין ראיה טובה יחסית.

אולי דוד ניסך מים בהוראת שעה של עצמו כנביא, כשםקעלעברימבאר

שאליהו הקריב בהר כרמל בשעת איסור במות. אחרי שהביאו לו את המים נחה עליו רוח הקודש ובנבואה נאמר לו לנסך מים עכשיו.

 

יש היגיון מסוים שזה היה אגב בסוכות, מה פתאום דוד נזכר בטעמם של המים בבור בית לחם אשר בשער דווקא עכשיו?

לא הבנתישלג דאשתקד

הדרך היחידה שמעוררת קושיא על דוד, זה אם מדובר במצוות ניסוך המים. אם סתם היה בא לו לנסך מים לכבוד ה', זה לכאורה גם אתה יכול בברז בבית שלך בכל עת ושעה. כך שלענ"ד אין כאן שאלה (אם לא מקבלים את דברי הירושלמי כפשטם, וככה"נ גם הרלב"ג לא קיבל אותם כפשוטם).

למה לא נראה לי (ולרלב"ג) שדוד מראש רצה לנסך את המים משום מצווה? כי כתוב שהוא התאווה לשתות, והוא ניסך כי הוא לא אווה לשתותם. אם הסיפור היה לניסוך המים, הוא היה מתאווה לנסך והוא היה מנסך בדיוק כי לזה הוא התאווה.

לא בטוח שמותר לנסך מים בברז שלי. האם מותרקעלעברימבאר
לי להקריב צבי לה' על מזבח בחצר הבית שלי?
לכן דחוק שזה קרה בסוכות. אני מסכים שהואקעלעברימבאר
התאווה לשתות ואז ניסך. אז אולי היה אפשר לנסך בנדבה ביחיד בבמה כל השנה, או שהיתה זו הוראת שעה על פי נבואת דוד עצמו
הגמרא אומרת שזה הלכה למשה מסיני כיקעלעברימבאר
דברי נביאים הם רק אסמכתא והרי לא לומדים מדברי נביאים לעולם מה גם זה לא כתוב שם במפורש והאוקימתא של בר קפרא דחוקה שזה קרה דווקא בסוכות.


ניתן להציע שדוד שמר את המים האלו (מים חשובים כי 3 אנשים סיכנו את עצמם עליהם) עד חג הסוכות והקדיש אותם לה' והכהנים ניסכו על המזבח, אבל זה גם קצת דחוק בפשט.


אבל בפשט בפירוש מוזכר ויסך אותם לה' כלומר ניסך את המים כקרבן. נסך לה' זה תמיד לשון קרבן, כמו הקטרה לה'

לגבי הטענה שבכוונה נמנעים מדברי נביאיםשלג דאשתקד
ראיתי במקרה לשון יפה של ה"בן יהוידע", ברכות מח,ב: "אף על גב דילפותא מפסוקי תורה עדיפה, עם כל זה כיון דילפותא הנזכרת אינם מתיישבים בפשט המקראות, לכך אמר אינו צריך למילף בדרשה דחוקה, כי הדבר מפורש להדיה בפסוק של נביאים".
עדיין מה שיש לו מקורקעלעברימבאר
רק בנביאים זה עדיין נקקרא הלכה למשה מסיני
נכון מאודשלג דאשתקד
לצערי לא זכרתי איפה בדיון כאן היה צריך להכניס את הקטע הזה, הרעיון הוא שהגמ' בתענית מחפשת מקור ואין לה מקור טוב, אז היא כותבת בפשטות שזו הלכה למשה מסיני. אם המקור מדוד היה נראה לה טוב, סביר להניח שהיא הייתה מביאה אותו (ועדיין זה היה בגדר הלמ"מ ).


בכל מקרה כיף להקדיש זמן בליל הושענה רבה, לדיונים תורניים, וקצת להניח להתבכיינויות המוצדקות על עסקת החטופים...

אני חושב שלא שייךקעלעברימבאר
לדבר על הצער בעסקה כל חול המועד מפני שמחת החג. אבל גם אני נכשלתי בזה הרבה מפני שעמום
הוא אשר דיברתישלג דאשתקד

שזה היה צריך להתחיל הפוך. מטרת המועדים הם ללמוד תורה, ואז לא משעמם ואז לא מדברים על העסקה

וכמובן אתה (ואני) לא החוטא היחיד, וכבר רבי אבא כאב על כך, בירושלמי מסכת חגיגה...

מטרת המועדים זה לשמוח מצווה דאוריתאקעלעברימבאר
בבשר ויין כשיש מקדש. דבאי רבי אבא הם דרשה בלבד, עובדה שהוא לא התיר מלאכה בסוף. וגם הוא דיבר על פוחזין כלומר חוטאים  . לבזבז את הזמן זה לא פוחזים אלא סתם בזבוז
אני לא בטוחשלג דאשתקד

ששמחת הרגל חוץ מבשר קרבנות, אינה דאורייתא. נדמה לי שיש דיון לגבי "במה משמחן", אם השמחה בבגדי צבעונים וכו מתקיימת בה מצוה דאורייתא.

מה שכן, לא ברור בכלל אם איסור מלאכה בחול המועד הוא מדאורייתא או מדרבנן.

 

ולגבי למה רבי אבא לא באמת ביטל, זו שאלה מאוד גדולה שנידונה בלא מעט ספרים... הלוואי שזה היה כזה פשוט.

כי יש עניין עצמי לשמחה ברגל ללא קשרקעלעברימבאראחרונה
ללימוד תורה. כמו שבשבת יש עניין עצמי
ניקים משועממים בגיזרת ההר והבית-ימח שם עראפת
ברגעים אלה אני מוכר דגלי בית המקדש ביציאה מהר הבית, מוזמנים לבוא לקנות ולפטפט
אפשר להגיע/לקנות מעוד סיבותשלג דאשתקד
לא רק בגלל שמשועממים.
אמת ויציב, ברוך אומר ועושהימח שם עראפתאחרונה
אבל כוונתי למשועממים הייתה למטרת פיטפוט
מה אומרים על הקמת מערכת תחבורה להר הביתנ א

מה אתם חושבים על הקמת מערכת תחבורה מסודרת להר הבית בשלושת הרגלים?

יש לכם רעיונות כיצד כדאי שזה יפעל? אשמח שתעלו כאןנ א
מערכת תחבורה להווה או לעתיד?קעלעברימבאר
לעתיד, כשייבנה בית המקדש בעזרת ה'נ א
בטח יהיו טכנולוגיות מתקדמות יותר מימינו,קעלעברימבאר

אז זה לא יהיה ברכבת או אוטו

וואי, אתה נוגע שאלה שמאוד הטרידה אותישלג דאשתקד

כבר בתור ילד...

כל התיאורים המרגשים בסוף מסכת ביכורים, שהשור הולך לפניהם וקרניו מצופות זהב ועטרה של זית בראשו. האם כל זה יהיה גם כשנוכל לעלות בשיירת לימוזינות?

כילד חשבתי שלעתיד לבוא נעלה עם לימוזינות מקושטות. היום אני חושב שדווקא היופי הנקי והטבעי יותר מרגש, גם היום.

מי יודע מה תהיה הטכנולוגיה שביתקעלעברימבאר
המקדש יבנה? אולי ההנדסה הגנטית תיצור סוסים מעופפים שנטוס עליהם ויהיו חסכוניים יותר ממכונית?
לא זה מה שהטריד את מנוחתישלג דאשתקדאחרונה
יותר הסתפקתי מה יהיה יותר מגניב/מרשים
צריך לקחת בחשבון ענייני טומאה וטהרההסטורי
אולי איזה גלאי טמאים, שלא יתן להם להכנס לקרונות שמיועדים לטהורים🙄😏🫣
או ספסלים פשוטים מעץ, בלי שום בית קיבול.הסטורי
אני חושב שצריך יהיה מתחם של טבולי יוםים התכלת

לפני שייכנסו יטבלו, אחר־כך יעריב שמשם ולמחרת בבוקר ייכנסו

כתבתי על זה ספר שלםrrinaa

בית חדש ישן - רינה אזולאי - נוריתה ביקורות והמלצות על ספרים 

איך מגיעים לאזור ירושלים עם סוג של "פס אלקטרוני". (או עם רחפנים). 

 

הנה ציטוט של קטע מתוך הספר: (לא גרסה אחרונה אולי, אבל נותן טעימה). 

 

"פנחס חיפש את שער היציאה. שם, ליד השער, היה שלט גדול ועליו הכיתוב: לישראל, פנה ימינה.

שתי דרכים יש לך להגיע לירושלים, הסבירה לו רובוטית אדיבה. אחת קצרה שהיא ארוכה, והשנייה ארוכה שהיא קצרה. 

את מתכוונת, דרך הפס או דרך הרחפן? שאל פנחס.

כן, בדיוק. אמרה הרובוטית. 

אני אמור לחזור עם הרחפן, אמר פנחס, מחכים לי בירושלים.

הפס האלקטרוני מגיע אל מתחם שמואל הנביא, הסבירה הרובוטית, משם תוכל לקבל הדרכה איך להיטהר ולהגיע לירושלים.

פנחס הוציא את פנקסו והראה לה שהוא בקיא בהלכות טהרה. הרובוטית הנהנה בראשה ותוך חמש דקות הופיע במקום רחפן שייקח אותו אל ביתו. 

 

תהליך הטהרה הוא מורכב, לכן מוגדר מסלול מיוחד המקל על העולים לישראל לבצע את התהליך כולו, תוך כדי נסיעה בצורה בטוחה, מרווחת, בלי פקקים. הנסיעה היא דרך פס מיוחד, שאליו נכנסים עם יחידות הדיור שלהם, בואכה מרכז הטהרה במתחם שמואל הנביא ומרכזי טהרה נוספים. שם, במרכז הטהרה, מקבלים העולים הדרכה מפורטת, ושם הם עוברים את תהליך ההיטהרות. אבל אנשי ירושלים עצמם, הבקיאים בהלכות הטהרה, יכולים לחזור ישירות לבתיהם ולהקפיד על כללי ההיטהרות שהם בקיאים בהם ומנוסים ביישומם לאורך השנים."

 

 

 

 

איך מערכת התחבורה תראה?נ א

האוטובוסים, הרכבות ועוד...

מה לגבי התחבורה מכל רחבי הארץ - הלוך וחזור? איך זה צריך להראות?

בהנחה שיהיו אוטובוסים ולאקעלעברימבאר
מכוניות מעופפות מבוססות ai
רכבותshindov
לדעתכם, יהיה צריך מערך הסעות כמו למירון בל"ג בעומרנ א

או אפילו יותר מזה?

 

איפה צריך שייבנו את החניונים? מסביב לירושלים?

צריך שאטלים (אוטובוסים הלוך-חזור) שייסעו לעיר העתיקה?

האם הכהן שהניף את 2 הלחם סמוךקעלעברימבאר
למקום המזבח המשוער, חייב כרת, או שטומאה הותרה כשכל הציבור טמאים גם לשתי הלחם?


האם הוא חייב מיתה בידי שמיים על עשיית עבודה ללא בגדים תקינים, כאשר אינינו יודעים בוודאות מהי תולעת השני שבאבנט? 

אני רואה שהשרשור די ישןניב שטרן

אבל רק עכשיו ראיתי אותו...

בלי להכנס לדיון שהיה כאן לגבי ההכשר של העבודה, כרת הוא ודאי לא חייב כי הוא אומר מותר שזה שוגג.

גם קרבן הוא לא חייב כי הוא טועה בדבר מצווה.

שיר וקליפ לירושלים והר הביתElad Mukades

אולי יעניין אותך