הנפת יד אסורה? עציון בהר הבית
הנפת יד אסורה? עציון בהר הביתצילום: אדם פרופ

בית המשפט המחוזי בביקורת חסרת תקדים על התנהלות המשטרה בהר הבית.

במסגרת דיון בערר נגד הרחקתו של יהודה עציון מהר הבית ל-15 יום בשל הנפת ידיו כלפי מעלה, כינה שופט בית המשפט המחוזי בירושלים רם וינוגרד, את התנהלות המשטרה בהר הבית כלפי יהודים "מדרון חלקלק".

השופט קיבל את טענותיה של עו"ד סיניה מוזס חריזי מארגון חוננו שכתבה בערר כי הרמת הידיים היא הבעת יראת שמיים בעת הליכתו של עציון במקום קדוש כהר הבית, וביטל את ההרחקה שהטילה על עציון שופטת בית משפט השלום ג'ויה סקיפה שפירא.

השופט קבע כי מתמונות וסרטון וידאו שהוצגו לו, ניתן לראות כי בביקור קודם של עציון לא מנעו ממנו השוטרים ללכת כאשר ידיו מופנות כלפי מעלה, ולפיכך מדובר בהוראה חדשה של המשטרה שלא פורסמה. "ככל שהיה בכוונת המשטרה לשנות מההוראות החלות בהר, היה עליה לעשות כן באופן מפורש", כתב השופט.

לאחר מכן עבר השופט לבקר בחריפות את התנהלות המשטרה נגד יהודים בהר הבית, ואמר כי לשיטת המשטרה הרי שיש לאסור גם חבישת כיפה או נשיאת עיניים לשמיים בהר הבית.

"בנסיבות שנוצרו אין צורך לדון בשאלה האם הטיית כפות הידיים כלפי מעלה מהווה פעולה של תפילה, ודי בכך שהמשטרה לא אסרה פעולה זו עד עתה", כתב השופט. "אציין כי הליכה בדרך זו, אולי ברוח הפסוק בישעיהו פרק א', מצריכה לכאורה היקש ומתן דין שווה גם להרמת עיניים כלפי מעלה, על רקע האמור במשנה במסכת ראש השנה פרק ג', ואולי יש צורך גם לאסור כיסוי ראש בהר הבית, מאחר ועל פי הנאמר בתלמוד מדובר על לבוש המעיד על יראת שמיים. אכן, מדובר במדרון חלקלק, ויש לשקול היטב כל צעד במורדו".

עם זאת קבע השופט כי העורר השני שנעצר יחד עם עציון, אמר לשוטרים שלא ישמע להוראותיהם ולפיכך יש לדחות את הערר בעניינו ולהותיר על כנה את ההרחקה.

יהודה עציון אמר לאחר הדיון, "מלכתחילה היה ברור לי שאפילו במסגרת הסטטוס קוו המביש שאוסר תפילה בהר הבית, אין כל פסול בהרמת הידיים כלפי מעלה. במעשה זה ביקשתי להביע התייחדות עם הר הבית והשוכן בו, וקיימת בזכרוני גם תפילתו של שלמה המלך שפרש את כפיו כלפי מעלה.

"אני רואה בפסיקה הזו מעשה חשוב, אך פונה למשטרת ישראל שתיישם אותה, תתיר את כניסתי להר הבית ותאפשר לנו ללכת עם ידינו כלפי מעלה, ולא תעשה מפסיקת השופט חוכא ואיטלולא כפי שמתייחסת המשטרה לפסיקות אחרות של בתי המשפט", הדגיש.

עו"ד איריס אדרי שייצגה את עציון בדיון היום מטעם ארגון חוננו, מסרה "אנחנו שמחים על ההחלטה וביטול התנאים בעניינו של יהודה עציון, אך אנו מצרים שלא בוטלו התנאים גם בעניינו של העורר השני שלטעמינו לא ביצע כל עבירה".