פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל, שוחח עם ניסים משעל וגיא פלג ב-103fm על משבר קורונה, ועל הדרכים להתמודדות איתו.

בפתח השיחה, התייחס לאפשרות של סגר לילי, "עמדתי היא שצריך להימנע מלנסות לשלוף שפנים מהכובע. צריך לפעול בהתאם לתוכנית סדורה, לא לבלבל את הציבור, וצריך להתמקד במניעת הפעילות המסוכנת. אם הפעילות המסוכנת היא התקהלויות בשעות הערב, אז צריך למנוע התקהלויות בשעות הערב, ולא להטיל צעד רוחבי של מניעת חופש התנועה של אנשים שאולי רוצים לצאת דווקא בערב לריצה, כי זה הזמן שמתאים להם ונוח להם.

''עכשיו, יש דרך לעשות את זה. אנחנו הצענו דרך הקבינט האזרחי, למנות ולממן פעילי קידום בריאות בקהילות מתוך השכונות, שהם מכירים הכי טוב את האנשים בשכונה שלהם והם יכולים למנוע התקהלויות על ידי פעולה משותפת בתוך השכונה".

לדבריו, "כדי שאנשים לא יתקהלו, אתה צריך שתהיה להם מוטיבציה פנימית. אם מתוך הקהילה, אנשים פונים, ואומרים: 'תשמע, אתה מסכן אותנו', הם הרבה יותר מקשיבים, מאשר אם הממשלה והמשטרה מנסות באופן ריכוזי למנוע מאנשים להסתובב ברחובות, ואז אנשים פשוט מעבירים את זה באופן פיראטי.

''לכן, אין בריאות הציבור, בלי הציבור. צריך להפסיק לנסות לשלוט בציבור באופן ריכוזי, למרות שיש מקום לאכיפה גם, כן? אבל להתמקד בפעולות שפועלות יחד עם הציבור, כי רוב הציבור הוא חפץ חיים ורובו מבין שההתקהלויות האלה מסכנות אותו".

על הטענה שאם לא ינקטו עכשיו צעדים עלולים להגיע לסגר שלישי אמר פרופ' לוין, "זה עניין של אסטרטגיה ארוכת טווח, וזאת באמת שאלה אמיתית - האם המטרה שלנו היא עכשיו, ברגע שההר מתחיל לעלות, ללחוץ חזק על הברקס ולא לאפשר שום עלייה נוספת, זאת גישה אחת. או גישה אחרת שאומרת, 'אנחנו במדינת ישראל, אנחנו לא יכולים להחזיק לאורך זמן מצב שבו כיתות ה' עד יב' ללא מערכת חינוך, אנחנו לא יכולים להחזיק את המשבר הכלכלי, כי פשוט אנשים לא יקשיבו לנו, ולכן אין ברירה, צריך לאפשר את הפעילות החיונית, להתמקד במניעת תחלואה קשה ותמותה, לחזק את מערכת הבריאות, ולהבין שאנחנו צריכים למצוא פתרונות הכי סבירים שאפשר במציאות הקיימת, ולא לנסות דברים שפשוט לא ייקרו'. כי אפשר להגיד כל מיני דברים, אבל אנחנו רואים שהממשלה לא מצליחה ליישם את המדיניות שלה ולשלוט במצב בצורה הנוכחית".

על פתיחת המלונות באילת ובים המלח, אמר פרופ' לוין, "זאת באמת דילמה, הנקודה היא שאפשר למצוא פתרונות. צריך לחשוב איך עושים, איך מאפשרים פעילות שהיא פחות מסוכנת. במתווה של אילת יש הרבה היגיון, אבל הוא טמון בסוף בפרטים הקטנים. ראינו איך ממציאים אפשרות לבדיקות המוניות, אבל אז מסתבר שלא הוקם מערך כזה. לכן, אסור שהפרטים הקטנים ישעממו אותנו. באילת, בסך הכול, אנחנו רופאי בריאות הציבור, בעד פתרונות מהסוג כמו באילת, אבל זה תלוי בפרטים הקטנים, למשל, חדר אוכל הוא אחד הדברים הכי מסוכנים.

''נכון יותר להשקיע את הכסף והמאמץ בלספק שירות חדרים, כל אחד יקבל את האוכל לחדר שלו, ולא תהיה התקהלות המונית בחדר האוכל. אם מחפשים פתרונות, אפשר למצוא אותם".

לקראת סיום השיחה, הבהיר פרופ' לוין: "מי שחושב שאפשר לפתוח עסקים או מערכת חינוך בצורה מופקרת, כמו שהיינו רגילים לפני הקורונה, אז הוא באמת מסכן את כולנו. צריך למצוא את הדרכים לאפשר פעילות בצורה הכי בטוחה שאפשר. זה גם המסר שהממשלה צריכה לשדר לציבור - זה לא שעכשיו פותחים את חנויות הרחוב, והכול כרגיל. גם עכשיו, כשפותחים או פתחו אותן, צריך, אם אפשר, לשהות בחוץ, להכניס מעט אנשים פנימה, להקפיד על מסכות.

''אם אנחנו כישראלים לא נלמד להתנהג כמו שצריך בקורונה, אז אנחנו באמת נראה עלייה חוזרת בתחלואה. ואנחנו טוענים שגם אז, סגר הוא לא אמצעי נכון, גם אז צריך לאפשר לאנשים לצאת החוצה, כי באוויר הפתוח, הכי בטוח. אבל אז בהחלט נידרש להחזיר חזרה חלק מהמגבלות".