הרכב הגנוב בבסיס נבטים
הרכב הגנוב בבסיס נבטיםצילום: דוברות המשטרה

במוצאי שבת האחרונה זכה יובל שמלא בתכנית גמר תחרות נינג’ה ישראל, שריתקה רבבות צופים למסכי הטלוויזיה זו העונה השלישית ברציפות. תוכנית הריאליטי המבוססת על פורמט אמריקאי, מציגה מספר רב של מתמודדים המנסים להשלים מסלול מכשולים מגוון עם דרגת קושי עולה משלב לשלב, כשרק המנצח שעובר את מירב המכשולים בזמן הקצר ביותר מוכרז כנינג'ה הישראלי. 

ביום שני התגלה בחיים האמתיים, ולא על גבי המסכים (לא בתכנית ריאליטי), הנינג’ה הבדואי הראשון בישראל. מדובר בעבריין בדואי ככל הנראה, שהצליח לחדור את כל מערכי האבטחה המשוכללים של בסיס חיל האוויר בנבטים, לדלג מעל שורת מכשולים מרשימה המותקנת במקום ולהימלט למרחבי הנגב, ללא שכוחות צבא ומשטרה מצליחים להניח עליו את ידם. 
על פי הודעת דובר צה"ל, מדובר היה באירוע שהתרחש אמש, בו התחולל מרדף משטרתי אחר חשוד שנהג ברכב אזרחי גנוב, פרץ באמצעותו לבסיס צה"ל, נבלם על ידי מערכי האבטחה והמשיך בריצה אל תוך הבסיס.

נוכח האירוע המתפרץ עובתה השמירה והוכרז מצב כוננות מוגבר בבסיס כולו, שכלל הזנקת מערכי הגנה קרקעית, כוחות מיוחדים, גששים ותצפיות לסוגיהן שהצליחו בסופו של דבר לאתר... את הנקודה בה הצליח החשוד לדלג מעל שתי גדרות תיל, גדר בגובה חמישה מטרים ולצאת מהבסיס בשלום. הישג מרשים לכל הדעות של החשוד.

האם מדובר ביכולות מקצועיות גבוהות של החשוד או חוסר מקצועיות משווע ורשלנות של גורמי הצבא- התוצאות מדברות בעד עצמן וישפטו מפקדי הצבא את פני הדברים והמעורבים, תרתי משמע. 

אירוע זה אינו מצטרף לגל פריצות וחדירות לבסיסי צה"ל, כי אם למעשה שיגרתי שנמשך כבר שנים ארוכות, בהן הצבא נוחל לא מעט כישלונות. גם אירוע זה, בו התבצעה חדירה לבסיס, גם אם לא לשם גניבת ציוד, מצטרף לשורת אירועים חמורים ומטרידים בהם נחדרו בסיסים ומתוכם נגנבו עשרות נשקים, תחמושת לסוגיה, ציוד לחימה ואפסניה, על ידי עבריינים מהפזורה הבדואית בדרום, ערבים בצפון או סתם גורמים עבריינים כאלו ואחרים בני כל העדות והמגזרים. 

הפריצות והגניבות מבסיסי צאלים אינן חדשות מרעישות עוד לצערי, אך אליהן הצטרפו ביתר שאת פריצות לבסיסים נוספים כשדה תימן, מחנה נתן, קציעות ועוד.

בסיס חיל האוויר בנבטים כבר ספג מחדל אבטחה חמור בספטמבר 2008 כשארבעה ערבים חדרו לבסיס, כנראה בתום לב וביקשו לחפש עבודה תוך שהם חוצים שורה של מעגלי אבטחה, גדרות ומצלמות מבלי שאיש הבחין בהם ומבלי שעוררו את חשדו של אף קצין וחייל במקום. ארבעת הערבים הסתובבו במקום במשך כשעה, תוך שהם נגישים למטוסי קרב, מטוסי תובלה, פצצות ונשק מתקדם וכן, חולפים על פניהם של קצינים וחיילים מבלי לעורר חשד. רק לאחר שהם ניגשו לאחד הקבלנים שאחראי על עבודות העפר בבסיס, התבררה זהותם ודווח הועבר למפקדי הבסיס על החדירה המביכה.

גורם צבאי אמר בזמנו, בהתייחס למקרה, כי "מדובר באירוע חמור, שבקלות מעלה זיכרונות מליל הגלשונים או מליל הקלשונים. רק שבמקרה הזה זה לא היה לילה, אלא אור יום מלא. בבסיס כמו נבטים אסור שאירוע כזה יקרה". גם דובר צה"ל אישר בזמנו את פרטי המקרה ומסר בתגובה: "האירוע תוחקר לעומק בחיל האוויר ויופקו ממנו המסקנות כדי למנוע הישנות מקרים דומים בעתיד". אז אמרו. 

המצב לאורך השנים הידרדר עת ההרתעה נשחקה עד דק, בסיסי צה״ל נחדרים ונשדדים עת מהווים הם יעד נוח להשגת אמצעי לחימה עבור ארגוני פשיעה, עבריינים "עצמאיים" ולאו דווקא מחבלים או גורמי קומנדו ומודיעין של צבאות אויב וארגונים זרים. 

המצב מחמיר והופך לבלתי נסבל. האם צריך שמטוס קרב מתקדם כמו F-35 יושמד על הקרקע בדיר תת קרקעי או יוטס על ידי הטייס העבריין הבדואי הראשון לרוכש באיראן, בכדי להבין שיש כאן סיכון ממשי לביטחון המדינה ואזרחיה- מצב בלתי נסבל בעליל!? מדוע לא הספיקה גניבתם של אלפי כלי נשק ובכללם רובים ומקלעים, תחמושת מגוונת הכוללת אלפי כדורים, פצצות ולבנות חבלה, אמצעים לרוב וציוד לחימה משוכלל?! 

אולי עכשיו, כשנפרצו כל מעגלי האבטחה של בסיס חיל האוויר בנבטים, יוכר העבריין הבדואי החשוד בפריצה, רצוי לאחר שייתפס וזהותו תיוודע, כמי שעשה שירות עצום לצה"ל ולמדינה, אילו רק יובן המסר ויטופל בכובד ראש מייד, ולא אחרי החדירה הנועזת הבאה. 

המלצות

בפני צה"ל והרשויות במדינת ישראל ניצבות שלוש אפשרויות מרכזיות – האחת הינה להשלים עם המצב, לצקצק בלשון או במקלדת ולעבות שמירה. האפשרות השנייה הינה לשלם פרוטקשן לראשי החמולות בנגב ובגליל בכדי שייקחו על עצמם את המשימה האחראית לשמור בעצמם על בסיסי צה״ל. 

האפשרות השלישית והעדיפה היא שצה"ל ישמור על בסיסיו ושטחי האימונים שלו בעצמו, יפעל לסיכול כל חדירה ביד קשה, בגיבוי מלא של המחוקק ומערכת המשפט, כך שתתאפשר פגיעה קטלנית בכל מי שיעז לחצות את גדר הבסיס או גבולות השטח הצבאי הסגור בסנטימטר. על צה"ל ורשויות האכיפה כמשטרה ומג"ב לבצע פעילות הגנה קבועה וניידת, הכוללת מהלכים התקפיים יזומים כנגד יעדים עבריינים בכפרים שבפזורה הבדואית בנגב, בכפרים ערבים בגליל ובכל מקום בארץ בו נדרש הדבר, כולל בערים מעורבות ועוד.  

אם לא נטפל עתה וביד קשה בעבריינים - נאלץ להתמודד עם חזית אלימה ומתגברת של פשיעה חמורה מעין זו, שתגבה מעמנו קורבנות בנפש ונזק עצום ברכוש בחודשים ושנים הקרובות.

יש לשלב בתפישת הגנת המחנות, הבסיסים ושטחי האימונים גם מהלכים התקפיים יזומים ומשולבים על מעוזי הפשע והעבריינים, בהם ייטלו חלק גורמי הצבא, המשטרה, מג"ב, הפרקליטות, רשות המיסים, פקחי בנייה אזוריים ועוד. יש לצאת להתקפה משולבת שתכלול מעצר חשודים, החרמת רכוש, חילוט רכב וציוד גנוב או לא חוקי, הרס מבנים בלתי חוקיים, גירוש מסתננים, הטלת קנסות ועוד. בקיצור- נדרש להחזיר את המשילות בכוח. חובה להחזיר את ההרתעה עכשיו!

יש להבהיר לכל אדם במדינת ישראל כי מי שחודר לשטח אימונים צבאי - דמו בראשו, שהרי במילא מסתכן הוא ועלול הוא להיפגע גם מירי טועה. עוד יש להבהיר מעל לכל צל של ספק למי שחודר לבסיסי צה״ל כי דמו בראשו, אך הפעם משום שעלול הוא להיפגע דווקא מירי מכוון שנועד במיוחד עבורו!