חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' שוחח היום (שני) עם ינון מגל ויקי אדמקר במשדר הבחירות היומי 'בחירות אישיות', של 'וואלה' ו-103FM.

סמוטריץ' לא מתחרט על החבירה לעוצמה יהודית ונועם ומתח ביקורת על התנהלותו הפוליטית של שותפו לשעבר למפלגה, נפתלי בנט, והפתיע כשאמר שיעדו הראשון אחרי הבחירות הוא יו"ר ועדה בכנסת - ורק אחר כך שר בממשלה.

בפתח המשדר התייחס סמוטריץ' לחשיפתו של אדמקר, לפיה מס' 2 בתקווה חדשה, זאב אלקין, בחן הצטרפות לימינה בטרם חבר לגדעון סער, וסורב בטענה שהוא "לא יתרום למפלגה". סמוטריץ' אישר כי "היו שיחות", אך לא הרחיב והסביר: "יש בפוליטיקה כללים והוגנות".

בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'צילום: דוברות

לדבריו, "אני רוצה לקחת את זה למקום העקרוני. הבעתי את מורת רוחי על 'חלון ההעברות' בפוליטיקה. אנשים נבחרים במפלגה אחת, עוברים למפלגה אחרת, מגלחים שפם, חותמים אצל אופירה וברקו... אני רואה בזה דבר מאוד בעייתי. ישראל תקועה כבר שנתיים בגלל הפרסונליזציה של הבחירות, במקום לדבר על דרך, על ערכים, על קווי יסוד".

על פי סמוטריץ', למרות שעבר מפלגה, הוא לא חלק מאותה מגמה שעליה הלין: "לאורך כל הדרך, שש שנים, לא זזתי מהמחויבות הערכית שלי לציונות הדתית. לקחתי אחריות לאורך כל הדרך. נפתלי? הוא זז כמה פעמים והוא עם חוסר יכולת להתחייב".

בנט? "יהיה שר אוצר מצוין"

הביקורת של סמוטריץ' על יו"ר ימינה נשמעה לאורך כמה נקודות במשדר. יו"ר הציונות הדתית אמנם ציין כי בנט "יכול להיות שר אוצר מצוין", אך סייג ואמר כי לא יוכל להצליח במשימה זו אם יחבור בסופו של דבר לגוש המפלגות המעוניינות בהחלפת נתניהו. "אם בנט יעמוד בראש ממשלה עם לפיד, מיכאלי והורביץ - לא מטפלים בהרכב כזה במערכת המשפט. אני לא רואה את מיכאלי והורביץ תומכים ברפורמות הכלכליות שהוא בעדן", אמר, ובהמשך הוסיף כי הוא מודאג מהאפשרות כי בנט יחבור לגוש כזה. "לכן התפצלתי מימינה", הדגיש.

את יומרתו של יו"ר ימינה להיות ראש ממשלה תקף בחריפות, וכינה אותה "מחשבה שאפשר לאנוס את ההיגיון הדמוקרטי הבסיסי". סמוטריץ' הסביר כי כוונתו זו של בנט לדרוש רוטציה במצב כזה לא רחוקה בהיגיון שלה גם מזו שסמוטריץ' עצמו ידרוש רוטציה תמורת כניסתו עם מספר מנדטים חד־ספרתי לקואליציה. "זה לא נורמלי ולא הגיוני", אמר, "מאוד אשמח שנפתלי בנט יהיה רה"מ - אבל בשביל זה הוא צריך לקבל 30 מנדטים, ושהציבור הישראלי ירצה שהוא יהיה רה"מ. לא בכוח כי הוא יכול לכפות את זה על מישהו".

מושא ביקורת נוסף היה ראש הממשלה, בנימין נתניהו. סמוטריץ' אמנם שיבח אותו על הישגיו, אבל כינה אותו "דמות מורכבת", והוסיף: "יש לי בטן מלאה ביקורת עליו". זאת, לדבריו, לאור העובדה שפספס את ההזדמנות להחיל ריבונות על יהודה ושומרון ב־4 השנים שבהם דונלד טראמפ היה נשיא ארה"ב. "גם אחרי שהתפרסמה תוכנית טראמפ, שאותה כתב נתניהו בעצמו, נתניהו יכול וצריך היה לפעול אחרת", אמר.

בדרך לממשלה עוברים בוועדה

באמצע התוכנית הטיל סמוטריץ' פצצה פוליטית, כשאמר כי בכוונתו לדרוש את ראשות ועדת חוקה, חוק ומשפט בכנסת - ורק אחרי שיוביל שם כמה מהלכי חקיקה הנדרשים באופן מיידי, ידרוש מינוי לתפקיד שר. הוא אמר את הדברים אחרי שנשאל על הפתרון, לדעתו, לבעיית המסתננים.

"נדרשת קודם כל פסקת התגברות ואז החזרת חוק המסתננים", הדגיש, ואמר: "היכולת להוציא את המסתננים כאן זאת הברירה הטבעית".

"יש לי תוכנית של 6-5 נקודות משפטית", הוסיף, ואמר: "אני אדרוש ב־100 הימים הראשונים לממשלת הימין הבאה לא להתמנות לשר, להיות בעצמי יו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת, להוביל את כל החקיקה הזו ורק לאחר השלמתה ללכת להיות שר".

"לגיטימי שבן גביר יהיה גם ראש ממשלה"

נראה כי בצלאל סמוטריץ' כבר הורגל להדוף את הביקורת על חיבורו עם מפלגות עוצמה יהודית ונועם. את הביקורת שסופג שותפו למפלגה המאוחדת, עו"ד איתמר בן גביר, כינה סמוטריץ' "חוסר עמוד שידרה", והוסיף: "הצביעות של השמאל נוזלת לו מהאוזניים. להם אין בעיה להקים ממשלה עם תומכי מחבלים וטרור. הם מחכים לרגע שיוכלו להקים איתם ממשלה ובן גביר הוא לא בסדר".

סמוטריץ' הזכיר כי הלך עם בן גביר בסבב א' של הבחירות, וכי הרחקתו מהמירוץ בסבב שאחרי עלתה לימין בקרוב ל־4 מנדטים. "מול ממשל ביידן, יאיר לפיד חסר ניסיון ועמוד שידרה", אמר, "אני לא מוכן לקחת את הסיכון שישראל תיראה כך בשנים הקרובות".

בן גביר יכול להיות שר?

"אני לא מבין את השאלה בכלל. בן גביר והאנשים שהוא מייצג בהחלט לגיטימיים במשחק הדמוקרטי. לגיטימי שיהיה ח"כ, שר, ואפילו ראש ממשלה אם ייבחר לתפקיד. אם הוא יהיה שר? אני לא יודע, הוא אדם אחד, אבל מצד שני גם רפי פרץ הפך לשר במצב דומה".

מה ההבדל בינך לבין בן גביר?

"הוא אומר מעל כל במה שהוא לא ממשיך דרכו של הרב כהנא. לכהנא היו עמדות שלא נוכל להסכים איתן. אני לא מרגיש צורך לרוץ ולהתנצל על אנשים שאני רץ איתם גם אם אני לא מסכים איתם בכל עמדה. ההבדל בינינו הוא בעיקר בסגנון. אני יכול לומר שהסגנון שלי הוא יותר ממלכתי, חיובי ואופטימי".

נראה שהחיבור הזה עושה טוב בסקרים.

"אני מקווה שהוא יעשה טוב גם בכנסת".

"ממשיך הדרך של המפד"ל ההיסטורית"

ובן גביר, כאמור, הוא רק חלק מהנדוניה שהביאה את המפלגה המאוחדת אל קו 6 המנדטים בסקרים. מס' 6 ברשימה, אבי מעוז, הוא נציג רשימת נועם, אף היא רשימה מעוררת מחלוקת בשל תקיפתה את נושא הנישואים החד־מיניים. "מעוז הוא איש עתיר זכויות, וחתום במידה רבה מאוד על הבאתו לארץ של נתן שרנסקי", אמר סמוטריץ', "יש לי איתו מכנה משותף רחב, מניח שיש הבדלים..."

יש איזו אובססיה בתקשורת על נושא הלהט"ב.

"אני בוודאי הרבה יותר קרוב בנושא הזה למעוז מאשר למרב מיכאלי. אני מכבד כל אדם באשר הוא ולא נכנס לחיים הפרטיים. למדינה, כמדינה, יש ערכים שעליה היא מושתת, ערכים דמוקרטיים, יהודיים וחברתיים. אני מציע לא להשתיק את הוויכוח האידיאולוגי בנושא".

סמוטריץ' נראה אופטימי מהסקרים, וציין כי "אני רואה בעצמי את ממשיך הדרך של המפד"ל ההיסטורית".

אתה רוצה להיות ראש ממשלה?

"אני לא יודע אם באופן אישי. בהחלט הייתי רוצה שהשקפת עולמי תהיה זו של רוב אזרחי מדינת ישראל".