שבוע טוב
שבוע טובערוץ 7

דיפלומטיה פלשתינית

מעניינת הדיפלומטיה של אבו מאזן. לאחר שנות גידוף וחירוף ממשל טראמפ היו אולי מי שחשבו שהוא ייצא במחולות עם כניסת ביידן לבית הלבן, אבל הוא לא ממהר לשום מקום. כל עוד ביידן עצמו לא מואיל להתקשר אליו הוא לא עונה לטלפונים מדרגים נמוכים יותר בממשל החדש. לאבו מאזן יש גם תנאים כדי שיואיל להשיב לשיחות טלפון. רוצים לדבר אתו? תחזירו לו את מה שטראמפ לקח, את הסיוע ואת אונר"א וכל שאר הירקות.

למדינאים המעונבים שלנו היה נראה שהתנהגות כזו של ראש רשות תעלה לו במחיר יקר. מה אתה מסתבך עם הראיס של העולם, הם היו לוחשים לו, אבל הוא יודע עם מי יש לו עסק. הוא יודע שלפלשתינים בעידן הזה מותר הכול. לקללות שקילל את טראמפ ושלוחיו אין תשלום וגם לתביעותיו מממשל ביידן אין תשלום. הוא ידע שיקבל את כל מבוקשו, ואכן זה בדיוק מה שקרה השבוע, מיליוני הדולרים חוזרים לזרום מהבירה האמריקאית לחשבונות הבנק ברמאללה, אונר"א חוזרת לרפד גם היא את אנשיה ופקידיה במנעמי האוצר האמריקאי ונציגות פלשתינית לקראת פתיחה מחודשת בוושינגטון. רק שהראיס מהמוקטעה לא ירתח.

ניתן בהחלט לראות בהתנהלות הזו רמז לכיוונים שאליהם יבקש ממשל ביידן לדחוק את המו"מ המדיני עם ישראל. ממשלה שמתפרשת ממרצ ועד ימינה אולי נשמעת כמו 'וגר זאב עם כבש', אבל כשהאריה האמריקאי נוהם ביער ספק גדול אם האחדות המשיחית הזו תחזיק מעמד.

 

נימוס ישראלי

ועוד קטנה בעניין הסיוע האמריקאי לרש"פ: בין המיליונים שביידן מתכוון להזרים לאבו מאזן יהיה גם תקצוב בית חולים שיוקם ב...מזרח ירושלים. תגידו, זו לא פגיעה בריבונותה של ישראל? מאחר ומספרים לנו שישראל קיבלה דיווח על שינויי המדיניות הללו, אשאל אם גורם רשמי כלשהו מירושלים הביע מחאה על הפגיעה הזו, או שבעצם לנו אפשר לעשות הכול, אנחנו הרי נמשיך לשתוק ולא נעשה פלאוורות לביידן כי אנחנו מנומסים.

 

נשיא שמאחד ימין ושמאל

הצלחה מרשימה סימן נשיא המדינה כשדאג להדגיש באזנינו שהוא רואה פגם מוסרי בהעברת המנדט למי שמתנהל נגדו משפט פלילי, ובעיקר כשבחר לחרוג מנהלי הטקס, לא לתת את המנדט במפגש אלא במכתב על ידי שליח, כאילו היה נתניהו מצורע שיש להתרחק ממנו מחשש להידבקות, ובנוסף הקפיד ריבלין להימנע מצילום משותף עם נתניהו.

כל אלה הניבו הצלחה מרשימה לריבלין, כי אם עד כה הצליח הנשיא להכעיס רק את חסידי נתניהו, הפעם הוא הצליח לכנס תחת מתקפת ביקורת אחת גם את השמאל שלא קונה את משחקי הפרוטוקול הללו. אם מחייבים אותך לעשות משהו שבעיניך הוא לא מוסרי, נתונה בידיך הזכות להתפטר, אומרים לו גם בימין וגם בשמאל. אשריך הנשיא. יצרת אחדות שלא יצרו אינספור מנהיגים לפניך.

 

יש פתק החלפה לעם?

ואגב, כבוד הנשיא, פעם ניסחו את זה הרבה יותר פשוט. אחרי מהפך 77' אמרו שאין ברירה וצריך להחליף את העם. היום אתה אומר שבחירתו של חצי מהעם בנתניהו כראש ממשלה, בין אם ישירות ובין אם בעקיפין, היא בחירה לא מוסרית. בקיצור, אין מנוס מלהחליף את העם הטורדני הזה שבוחר פעם אחר פעם במה שבעיניך, כבוד הנשיא, אינו מוסרי.

 

לפחות לעצמכם תגידו ת'אמת

תומכי רעיון הממשלה בתמיכת רע"ם, תעשו טובה. לפחות אל תנסו להעמיס אידיאולוגיה על הרעיון הזה. אל תספרו לנו שזה מאחה את הקרע, את השסע או את הפצע. את זה הייתם יכולים למכור לנו אם היו לכם 65 מנדטים יצוקים וימניים אליהם הייתם רוצים להוסיף תמיכה רועמת מבחוץ. כל עוד הרביעייה של מנסור עבאס היא זו שמשלימה את ה-61 זו לא אידיאולוגיה, זו מצוקה, ומי שנמצא במצוקה הוא סחיט, לחיץ, מעיך ופריך.

בהזדמנות זו כדאי לזכור שכדי לאחות קרעים ושסעים כבר הודיע נתניהו לפני הבחירות שהוא מתכוון למנות את איש החינוך הערבי ציוני נאהיל זועבי לשר לענייני מיעוטים. אם רק איחוי שסעים ודאגה לזכויותיהם האזרחיות של ערביי ישראל היה לנגד עיני נתניהו, היינו מסתפקים בכך, אבל כנראה שגם המינוי הזה נועד לצורכי קמפיין, ממש כמו ניר ברקת כשר אוצר.

 

שאלה של עיתוי

האם שמתם לב לתשובה המרתקת, והקצרה יש להודות, שנתן נתניהו באחד מכינוסי טרום הבחירות לשאלה מתי יפנה את חאן אל אחמר? התשובה של נתניהו הייתה שהמקום יפונה במועד המתאים.

תשובה מעניינת ובעיקר נדירה. מדובר במקום שבית משפט קבע שצריך לפנותו, אבל נתניהו לא ממהר. הוא מחכה למועד המתאים, ומסתבר שהתשובה הזו מספיקה ואף אחד לא שולח את גייסותיו לאלץ את ראש ממשלתנו לקיים את הוראת בית המשפט. אז למה כשמדובר בפינוי יהודים, בעמונה, במיגרון, בנתיב האבות או בכל אחד ממעשי העוול המשפטי שהתחוללו כאן, שמענו שפשוט אי אפשר לדחות את ההרס העקירה והגירוש גם לא ביממה בודדת אחת, כי אין מה לעשות, בית המשפט החליט וכשהוא מחליט חייבים לקיים, ובזמן?

 

הבטחות צריך לקיים

אבל הבטחת, הם אומרים לו, ובצדק. באמת לא יפה להפר הבטחות למצביעים, והם לא יתנו לו, לגדעון, לשכוח. הוא הרי אמר במפורש שלא יישב בממשלת נתניהו ואפילו נופף באצבעו והמליץ למי שרוצה לראות את נתניהו ממשיך בתפקידו, שלא יצביע לו, ומי שאמר חייב לעמוד בדיבורו, בעיקר אם הוא מנהיג. מה שנכון נכון. מה שלא ברור בכל הסיפור הזה הוא איך קורה שכל להקת מעודדי קיום ההבטחות הזו שוכחת שצריך לעמוד גם בהבטחה שלא לשבת בממשלה שנתמכת על ידי הרשימה המשותפת.

 

שאלה קטנה לנתניהו

בהחלט יתכן שמשפט נתניהו הוא מלאכת מחשבת של הרכבת פאזל מדהים של האשמות שווא, עוולות ואכיפה בררנית. בהחלט יתכן ונתניהו נקי מרבב או לפחות ממרבית הרבב שמנסים להדביק לו, ועדיין הוא חייב לנו תשובה לשאלה הפשוטה: אתה, אדוני ראש הממשלה, מבטיח שינויים הכרחיים במערכת המשפט. גם אם נצא מתוך נקודת הנחה שהצדק המשפטי לצידך, האם באמת יכול אדם שנאלץ, בטובתו או שלא בטובתו, להתרוצץ על קו כנסת-ביהמ"ש, לחולל רפורמות משפטיות ממשיות בלי שיאשימו אותו שהוא עושה את כל זאת רק כדי להציל את עורו? האם לא נכון יותר שרפורמות של ממש תבוצענה על ידי מי שחרב המערכת אינה מתהפכת מעל ראשו?

 

עיתונות במיטבה

גולשי YNET ווואלה, רציתי לשאול אם כשקראתם במהלך השבוע באתרים הללו על משפט נתניהו, זכרתם שאתם קוראים את דבריהם של נאשמים במשפט, כלומר לא ממש עיתונות אובייקטיבית במיטבה, אלא משהו שיכול בהחלט להיחשב לחלק מהמאמצים לגייס את דעת הקהל (ואולי גם השופטים) לטובתם?

 

בשש אחרי המלחמה

נפתלי, בצלאל, ירי בנגמ"ש מסוכן ומיותר גם כשהמערכה כבר הסתיימה.

 

בנימה אישית

אני יודע שהאופנה הישראלית היא לקונן על השסע והפילוג, הקרע והמחלוקת שהורסים בנו כל חלקה טובה, אז הנה לכם סיפור אישי קטן:

בראשית השבוע שיגרתי לשורות צה"ל בן נוסף. הבן יקיר לי הגיע לתל השומר מצויד במדיו ובקיטבגו, אך כשהגיע לבסיסו הנטוע אי שם (כך נהוג לומר) הבחין ששכח בבית כמה פריטים חשובים. במקביל נודע לו שאת השבת הראשונה יעבור בבסיס רחוק מהבית ומהציוד שנשכח. מה עושים?

בירור קצר ברתות החברתיות הניב את הפתרון. קבוצת נשים מקיבוצי הסביבה יגיעו לכל מקום שאליו אשלח את החבילה ומשם ייקחו אותה הישר אל הש.ג. בבסיסו של העלם. כשהתברר שאין גם דרך לשלוח את החבילה לאזור המדובר (אתם שמים לב לעמימות? בכל זאת, צה"ל) הרגיעה אחת הנשים ואמרה שאם זה בסדר היא תארגן לו את החבילה מציוד של הבן שלה, ואם חסר עוד משהו היא תלך לחנות שנמצאת בסביבה, תקנה עבורו את מה שצריך והחבילה תגיע ארוזה ומסודרת הישר אל שינגימלו של הבחור. אני רק אעביר תשלום בהוד קדושת הביט.

רק רגע, מה זה? לא הבנתי. אישה שלא מכירה לא אותי ולא אותו, תצא מהבית שלה, תעזוב את העיסוקים שלה, תחפש איפשהו חנות שבטח לא נמצאת בקצה הרחוב שלה, רק כדי לקנות לבן שלי דברים ששכח וגם תסיע את הכול אליו לבסיס? או כמו שהיא מגדירה את זה "אל תדאג, אני אדאג לזה שלא יחסר לו כלום". אז זהו, שכן. בדיוק כך. זה מה שקרה. הצדיקות השקטות יצאו לדרכן, החבילה הגיעה ליעדה והעניין סודר בתוך שעות בודדות.

תגידו, אנחנו לא אמורים לריב כל הזמן, להתווכח, להיות קרועים וחלוקים, משוסעים ומנוגדים? הקיבוצניקיות הללו לא אמורות לברר לאיזה מחנה משתייך הבן שלי לפני שהן יוצאות למסע הרכישות? אולי הוא, לא עלינו, מתנחל... אולי הוא שייך לתומכי\מתנגדי נתניהו... זה לא מטריד אותן? אז מה קורה כאן? יכול להיות שכל הסיפור הזה הוא רק אגדה ובעצם המלך האמתי לא רק שאינו ערום, אלא שהוא דווקא לבוש במחלצות מרהיבות עין ומשובבות לב, ואנחנו לא ידענו?

 

להערות ולהארות שלכם: [email protected]

לעוד כמה הערות קודמות:

ההצגה חייבת להימשך? למה, מי אמר?

נביאים, אבירים, שומרי סף, מערות והרים

הלילה בו השפילו את כולנו

דובים ציידים וליאת בן ארי

לקיים מצוות ודכדכת את ע(צ)מך