שבוע טוב
שבוע טובערוץ 7

מושחתים נמאסתם

כמעט מעל כל במה מקפיד אהוד ברק לתאר את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כמושחת שקצה נפשנו בשלטונו, מה שקצת לא מסתדר עם העובדה שעד כה הוא לא מצא לנכון להחזיר למדינה, כלומר אלינו, לי ולכם, חוב שיש לו ולמפלגתו המנוחה, עצמאות, בגובה של ארבעה מיליון שקלים.

אני מזכיר, לא מדובר באביון רש ומרושרש אלא בשוכן מגדלים עתירי מיליונרים, כך שניתן לשער שבאפשרותו לשלוף כרטיס אשראי או פנקס צ'קים ולהחזיר לנו את הסכום ששייך לכולנו, אבל הוא מעדיף שלא לעשות זאת, לשמור את הכסף עמוק בכיסו ולפזר האשמות של שחיתות על ראשו של נתניהו.

אגב, כוכבת נוספת שלא משלמת את חובה לנו בגובה של קצת פחות מארבעה מיליון שקלים, היא זו שישבה בוועדת הכספים והאשימה את כל חברי הקואליציה ובראשם את חבר הכנסת גפני בשחיתות, הלא היא סתיו שפיר. על פי הדיווחים גם היא לא ממש ממהרת להחזיר לנו את החוב שלה. העיקר שכל השאר מושחתים.

די לדכדוך

העיסוק התקשורתי המדכדך בפוליטיקה העלים מרובנו את מה שיתכן ויתברר כאחת הידיעות החשובות ביותר של השנה: בבית החולים איכילוב פותחה תרופה שלפי שעה מוכיחה את עצמה כתרופה לקורונה. 29 מתוך 30 חולים קשה ובינוני שקיבלו את התרופה החלימו בתוך חמישה ימים ושוחררו לביתם. החולה ה-30 החלימה גם היא, אם כי בקצב איטי מעט יותר.

לדיווח המשמח והדרמטי הזה אחראית קטי דור מ'כאן 11', אבל שאר כלי התקשורת העדיפו להמשיך ולבוסס בדיווחים מדכאים ומייאשים מכל סוג. חבר'ה, יכול להיות שמישראל יוצאת הבשורה לעולם כולו ואתם מעדיפים להתעלם? למה? בגלל ענייני קרדיט, או כי אתם דבקים במשימתכם הקדושה לדכא את רוח העם?

האשם האוטומטי

למקום של כבוד זכו השבוע דבריו של הפרשן חיים לוינסון שקבע כי "כל עוד נתניהו באזור יש סיכוי לבחירות חמישיות, כל עוד יש לנתניהו כת של 35-30 חברי כנסת שאם יגידו להם לקפוץ מהגג יקפצו מהגג... נתניהו לא צריך כנסת מתפקדת, הוא לא צריך חקיקה, הוא בסוף בשלטון. לא אכפת לו, מעניין אותו רק הוא, אז הוא יגרור לחמישיות, שישיות ושמיניות".

על דבריו המאלפים של לוינסון לא נותר אלא לשאול למה הוא מפנה אותם דווקא לכיוונו של נתניהו. מה בדיוק הוא רוצה מנתניהו? שיודיע שהוא פורש מהחיים הפוליטיים למרות שכשלושים מנדטים חוזרים ומציבים את מפלגתו כמפלגה הגדולה ביותר בפער ניכר מכל מתחרותיה? למרות הפער האדיר שהוא מחזיק בו בשאלת ההתאמה לראשות הממשלה? רק בגלל שלוינסון לא ממש מחבב אותו?

הרי אם כבר מחפשים אשמים בהליכה החוזרת ונשנית אל הקלפיות אפשר לחפש ולמצוא אותם בקהילת מחרימי נתניהו מחוגי הימין. יודע לוינסון שאם רק היה אביגדור ליברמן יוצא מכת מחרימי ביבי הייתה כאן ממשלה יציבה כבר לפני שנתיים, אבל אף אחד לא יכתוב ש"כל עוד ליברמן (וכעת גם סער) באזור יש סיכוי לבחירות חמישיות". אם אפשר לחבוט עוד קצת בנתניהו, אז למה לא?

עוד מיתרונותיה של המסכה

עד שהוחלט באולפני החדשות שלנו לחייב את הפרשנים והמדווחים לעטות מסכה ממש עד לרגע שבו הם נדרשים לדבר, התרגלנו לראות אותם עטים זה על זה בהתלהמות קולנית, בנפנופי ידיים ומתוך אמונה בלתי מסויגת בצדקת עצמם, לרוב בלי לשמוע מה אמר הדובר השני ובלבד שישמעו אותם חזק יותר, תקיף יותר, כמעט הייתי אומר אלים יותר.

מאז הפציעה המסיכה אל מסכינו השתנה הכול. כל אותם בטוחים בצדקתם נאלצים פתאום לא רק לחשוב על מה שיש להם לומר אלא ממש להקשיב. פתאום צריך לנשום נשימה או שתיים תוך כדי שהם מסירים את המסיכה, לעיתים הם גם עוצרים לשבב שניה כדי לסדר את הבלורית שאולי זזה מילימטר ממקומה תוך כדי הסרת המסיכה, ומתוך כך אנחנו מקבלים את הפרשנים, המומחים והמגיבים נאלצים גם לחשוב, להירגע ולהשיב מתוך יישוב דעת מסוים, והעיקר, לאחר ממד כלשהו של הקשבה לזולת. נראה לי שגם את המנהג הזה כדאי יהיה לאמץ בימים שאחרי הקורונה.

סוף סוף שאלה טובה

ב'וואלה' העלו השבוע תמיהה על מערכון ב'ארץ נהדרת'. (שמתם לב ש'ארץ נהדרת' הפכה להיות בזמן האחרון משהו שמצריך לימוד [במלעיל]?) איך יתכן, שאלו שם, שאריה דרעי הוצג כמי שאחראי להלוויות ההמוניות של הציבור החרדי, הרי מדובר במגזר חרדי שונה והבורות הזו לא מתאימה ליוצרי 'ארץ נהדרת'. "הניסיון להציג את הציבור שלו כמפר הנחיות קורונה פשוט חוטא לאמת. קשה לצחוק ממשהו כשאתה יודע שהוא מבוסס על שקר, כזה שפוגע באנשים בלי סיבה. האמת היא שהרבנים הספרדים שמזוהים עם ש"ס לא רק שהנחו את הציבור לפעול לפי ההנחיות של הממשלה, הם גם המליצו על משנה זהירות מעבר לנקבע חוק", כתבו בוואלה וצדקו.

אלא שהתשובה לשאלת 'וואלה' פשוטה ביותר. אל תנסו להתפלפל ולנופף באגודל בית מדרשי כדי לפענח את צפונות ליבם של יוצרי התכנית. המענה לשאלתכם הנכונה היא: שנאת חרדים. זה הכול. יוצרי התכנית יודעים את האמת, אבל אם אפשר להפוך את כל השחורים לגוש אחד ולהשניא אותו ביחד, אז אין שום סיבה נראית לעין שהם לא יעשו זאת. מה, להתחיל לייצר הבחנות תת מגזריות? לראות את המציאות כמורכבת? עזבו, זה לא בשבילם. יש טובים ויש רעים, יש לבנים ונאורים ויש שחורים וחשוכים. מאוד פשוט.

חיזורים

השבוע התוודענו לפרט מעניין מעולמן הקסום של בנות השירות הלאומי. מסתבר שגם בנות שבחרו במסלול השירות הלאומי וכבר קיבלו פטור משירות צה"לי עדיין זוכות לחיזוריו הנלהבים של צה"ל שממשיך לשלוח להן מסרונים בהם הן מוזמנות למיונים נוספים.

כשפנינו לצה"ל כדי להבין מה זה ועל מה זה, המענה היה שאכן מדובר ביוזמה לעידוד הגיוס לצה"ל וכזו שהובילה מאות(!) בנות שכבר קיבלו פטור מגיוס להתעניין בעקבות המסרונים.

לכאורה, מה הבעיה? לכאורה, זכותו של צה"ל להמשיך ולנסות לשכנע. אז כך, מעבר למחמאה המוסתרת שנותן כאן צה"ל לבנות הציונות הדתית שאינן מפסיקות להיות מחוזרות על ידו, אני רק שואל מה היה קורה אם אחד מארגוני השירות הלאומי היה מציע לבנות חילוניות שהחלו את מסלול הצו הראשון והשני לא להתגייס לצה"ל ולהצטרף לשורותיו. האמת, אין לי תשובה כי אף אחד עוד לא ניסה.

הריאיון הגנוז

באותו עניין. השבוע פורסמו נתוני הלמ"ס ולפיהם רק 36 אחוזים מבנות הציונות הדתית שפנו לשירות צבאי ולא לשירות לאומי ממשיכות לשמור על אורח דתי גם בהמשך. הנתון הזה כיכב בפרסומי מתנגדי גיוס בנות ומנגד זכה למתקפות מצד תומכי אותו גיוס.

הנתון הזה הזכיר לי אירוע שהתרחש לפני כמה וכמה אמשים. מדובר צה"ל הציעו לראיין לוחמת דתיה שהייתה שותפה לגילוי מבצעי חשוב במסגרת מלחמתנו בטרור הפלשתיני. בדו"צ לא פספסו הזדמנות להדגיש את היות הלוחמת דתייה. הדגש הזה לא נעלם מעיניי כמי שצבר קילומטראז' מסוים בניסיונות הצה"ליים להאדרת בנות הציונות הדתית המשרתות בצה"ל.

ביצעתי את הריאיון, ובין הא לבין דא שאלתי את אותה לוחמת על התמודדותה כשומרת מצוות לוחמת. היא מצידה סיפרה שאם לומר את האמת היא כבר לא ממש דתיה, כך שההתמודדות הזו לא קיימת. הריאיון הסתיים ומדובר צה"ל התקשרו בבהילות כדי לוודא ולבקש שאת הקטע המספר על כך שלא מדובר באמת בצעירה דתייה נסיר מהריאיון. הסבירו את זה בצנעת הפרט, אבל אני הרשיתי לעצמי לנחש שהסיבה היא חוסר התאמה בין האג'נדה הצה"לית לבין הסיפור.

בסופו של דבר החלטתי לגנוז את הריאיון כולו. בכל זאת, אולי יש כאן חשש מסוים לפגיעה בפרטיותה של הלוחמת, אבל עדיין, לקחת חלק בקמפיין הגיוס הזה היה קצת יותר מדי עבורי.

בשביל מה הבאתי מהאוב את הסיפור הזה? רק כדי שתדעו שסיפורים מסוימים מגיעים לקידמת הבמה התקשורתית רק כחלק מאג'נדה. לא תמיד כחדשות.

להערות ולהארות שלכם: [email protected]

לעוד כמה הערות קודמות:

סודות שכדאי לשמור וכאלה שבר חושף

שוברים שתיקה בדלת האחורית

הטבעת של המן והסוד ששומרים מנתניהו

יש גבול לשוויון, דתיים למשל

השמאל המאחזים והיהירות