שבוע טוב
שבוע טובערוץ 7

אורות וצללים

צחקו עליו, לעגו לו, אמרו שהוא גזען, אמרו שהוא מטורלל, אמרו שהוא אלים, אמרו שהוא פרובוקטיבי, אמרו שהוא חשוך, אמרו שהוא שונא ערבים, אמרו שאין לו עכבות, נידו אותו, החרימו אותו, איימו עליו, ניסו לסתום לו את הפה, התנערו ממנו, התרחקו ממנו, ובמקביל הקפידו להתעלם ממה שהוא אומר, ממה שהוא מראה. היום מתחילים להבין שבעידן התקשורת המנומסת והמכבסת שלנו הוא מהבודדים שחושפים את האמת על הפוגרומים המושתקים שיהודים עוברים בארצם. יואב אליאסי, הצל. תבורך.

יושב על הגדר, רגל פה רגל שם

כבר שנים הם מלינים על כך שהחרדים הפכו ללשון מאזניים סחטנית בפוליטיקה הישראלית, שכדי לקבל תקציבים ותפקידים הם מוכנים לשחק את הקשים להשגה, שבעיניהם אין שמאל ואין ימין, יש רק דאגה למגזר והשטייטעל. כבר שנים זה היה הצידוק לשנוא את החרדים, אז איך קורה שכשמדובר ברע"ם ובמנסור עבאס ירום הודו פתאום ההתמקמות בלשון המאזניים, הסחטנות הפוליטית, האידיאליזציה של תקציבים ותפקידים (בלשון מכובסת, השפעה) והדאגה לשטייטעל המוסלמי הם הסיבה להערצת יכולותיו ואג'נדתו של אותו עבאס?

גזענות משמאל

האדישות והסלחנות שבהן מקבל השמאל את האלימות הערבית כלפי יהודים בשער שכם, בלוד, ביפו או בכל מקום אחר ברחבי מכורתנו, היא לא יותר מאשר גזענות.

כאשר נציגי השמאל בוחרים שלא לגנות בתקיפות את האנטישמים הללו (כן, אני יודע, גם המוסלמים הם שמים, ובכל זאת, מי שתוקף יהודי בגלל שהוא יהודי הוא אנטישמי, ותוותרו לנו על ההתחכמויות) ולא מחליטים לנתק מהם מגע, כאשר הם אומרים הבלי הבנה למצוקתם ההיסטורית של הגנגסטרים הללו, כאשר אותם אנשי שמאל מנידים ראש ברפיון לנוכח תקיפת ראש ישיבה ומנהל ישיבה, ומקפידים לחפש במותקפים אשמים שהרי הם באו לרכוש נדל"ן לישיבתם המתנחלת, כאשר מבינים לליבם של מצייני הרמאדן במתקפה חסרת מעצורים על כל בעל חזות יהודית, כאשר זו הגישה בשמאל המשמעות היא שצריך להבין אותם כי ככה הם פורקים מצוקות, ככה הם חוגגים את החגים שלהם, ככה הם מבטאים את הקושי להכיל נוכחות של יהודים לידם. האמירה הזו אינה אלא גזענות צרופה, גם אם היא מגיעה ממחוזות השמאל מיופייף הנפש.

תתפלאו, שמאלניי ורבותיי, גם ערבים הם בני אדם, ממש כמוכם, ולכן הם אמורים להכיל רגשות זעם ולא לפרוק אותם בברוטאליות רצחנית על עוברי אורח, אפילו אם מדובר ביהודים. אולי קשה לכם להאמין, אבל גם ערבים הם בני אנוש שאמורים להיות אחראים למעשיהם ולא להתעלל בבני אדם, אפילו אם הם לבושים כחרדים. אולי קשה להאמין, אבל ערבים הם ממש בני אדם, לא מדובר בכלב שוטה וחסר אחריות, אלא ממש בבני אדם, ולכן וכמו שנוהגים עם בני אדם שמבצעים לינצ' בזולתם, הם צריכים לשלם על כך מחיר כבד, כי ככה זה בחברת בני אדם.

ימין מלא, אבל חלקי

אגב, מסקרן לדעת איך היו מטופלים צמאי הדם הללו מגיזרת שער שכם או יפו על ידי ממשלת ימין התלויה במנסור עבאס...

מסקנות נחרצות

מעניין אותי לדעת אם מישהו מהמפגינים ליד ביתו של זאב אלקין סבר לרגע שיבוא הערב, זאב אלקין ישוב אל ביתו, יקבל מרעייתו את ההסבר למה שקרה אך לפני שעות אחרות, יתיישב בכיסא הנדנדה אל מול החלון הפתוח, ישעין את ראשו על כף יד כפופה בתנועה חושבת, יאמץ את מוחו בהרהורים עמוקים ואז לפתע תתגלה נהרה על פניו. הוא יקום, ינער את החליפה באחת ויכריז, אתם יודעים מה, עכשיו, אחרי ששמעתי את מה שנאמר על אשתי, אחרי ששמעתי איך מפחידים את ביתי הקטנה, אחרי שלמדתי את התובנות העמוקות מדברי המפגינים חשבתי על הכל מחדש, ווו'אלה, יש היגיון במה שהם אומרים. אני צריך לחזור לליכוד. מצודת זאב, אני בא.

הנאום שלא שמענו

ב-15 מילים בלבד הסתפק ראש הממשלה כדי להביע את התנגדותו למהומה מול ביתו של זאב אלקין. "אני נגד תקיפה אישית של כל אחד ואחת, ובטח לא בני משפחה - מכל מקום שהוא", אמר נתניהו והמשיך הלאה.

קטונתי מלייעץ ולהביע דעה, אבל נדמה לי שנתניהו פספס הזדמנות לומר דברים שאולי היו נותנים פרומיל סיכוי לאווירה אחרת בינו לבין תקוותם החדשה של אלקין וסער.

אני מדמיין לעצמי את ראש הממשלה מכנס מסיבת עיתונאים של ממש (הוא יודע לעשות זאת, כשהדבר חשוב לו) ולא מסתפק במשפטון זערורי שנשלף תוך כדי תנועה ועיסוק בדברים אחרים, ושם היה פונה לזאב אלקין ישירות:

"זאב, ידידי ושותפי מהעבר. צר לי על המתקפות האישיות שאתה, רעייתך וילדיך חווים בימים האחרונים. לא זה ההדר שעליו הוקמה תנועת הליכוד, לא זה ההדר שעליו דיבר זאב ז'בוטינסקי. אמנם גם אתה יודע שלא אני שלחתי את המפגינים אליך ושאני מתנגד נחרצות לאופן שבו התבטאו, ועם זאת אני מבקש לבקש את סליחתך על כך שיש מי מאנשי תנועתי שהבינו מדבריי הפוליטיים שזו הדרך להחזיר אותך הביתה. כמי שמכיר היטב את תחושת המשפחה המותקפת וכאדם בכלל אני מתנגד לסוג כזה של הפגנה ומחאה מכל וכל. ליבי איתך, זאב. כאן אני קורא למפגינים, אני יודע שאתם עושים זאת מאהבת ארץ ישראל, אבל לא זו הדרך. חידלו, אתם לא מייצגים אותי או את תנועת הליכוד. כך לא מייצרים ממשלה משותפת אלא מחדדים איבה מיותרת".

וזהו, בלי תוספות פוליטיות, בלי קריאות פוליטיות, להביע צער והתנצלות ולרדת מהבמה. זה לא היה מביא את אלקין ליפול בעיניים מצועפות אל זרועותיו של נתניהו, אבל אולי לכמה רגעים זה היה מעלה מחשבה חדשה אצל מישהו.

להוכיח לו שהוא טעה

זה לא היה מזמן, אפשר לגרד קצת אבק מהתאים האפורים ולהיזכר איך קצת לפני הבחירות העריך בצלאל סמוטריץ' שנפתלי בנט רציני, וכשהוא מדבר על החלפת השלטון זה לא גימיק ולא ספין, אלא שאיפה אמתית להחליף את נתניהו ולהקים ממשלת 'לא קורונה לא מעניין', כזו שתכלול את הקשת הרחבה שנפרשת ממרצ ועד סער.

מראיינים שאלו אותו בבוז אם הוא באמת חושב שנפתלי בנט יקים ממשלה עם מרץ והעבודה, האם ימניותו של מנהיג 'ימינה' מוטלת בספק, וסמוטריץ' השיב שוב ושוב שאין לו כל ספק בימניותו של בנט, אבל עמדתו החדשה היא שיש דברים חשובים יותר שבהם צריך להתמקד, גם במחיר איפסון הימניות לכמה שנים, ולצערו התפיסה הזו שולחת אותו לדרך פוליטית עצמאית.

סמוטריץ' הותקף על כך בחוצות המגזר. כעת יכול בנט להוכיח בכמה צעדים פוליטיים פשוטים שאכן סמוטריץ' דמיין מהרהורי ליבו הפוליטיים והמופרכים, כי עד כה זה נראה שהאיש צדק בהערכותיו.

עובדה

22.6 אחוזי רייטינג היו לתכנית 'עובדה' ששידרה את התחקיר והעדויות סביב יהודה משי זהב חצי יממה לאחר שניסה ליטול את חייו. הממוצע של התכנית לעונה זו הוא 17.8 אחוזים. אז נכון, חמישה אחוזי רייטינג זה לא מספר מבוטל, אבל אני משער שיש מי שהעריך שהאחוזים ירקיעו להרבה מעבר לכך, לנוכח האירועים שליוו את שידור התכנית.

העובדה שרק חמישה אחוזים התווספו לממוצע העונתי וכל השאר ויתרו על יצר המציצנות שלובה לאורך היום כולו היא במידה מסויימת תעודת כבוד לצופי הטלוויזיה בישראל.

להערות ולהארות שלכם: [email protected]

לעוד כמה הערות קודמות:

העור של נתניהו והפרידה מהמסכות

המלך דווקא לבוש היטב אבל לא גילו לנו

ההצגה חייבת להימשך? למה, מי אמר?

נביאים, אבירים, שומרי סף, מערות והרים

הלילה בו השפילו את כולנו