שבוע טוב
שבוע טובערוץ 7

שתיקת האצילים

צילומי רחפן חושפים את טרור העשן נגד מתיישבי אביתר.

תושבי הכפרים הערבים שסביב הישוב הצעיר מודעים היטב לתנודות הרוחות ומזג האוויר ומבעירים אש בדיוק בנקודה שתבטיח את חנק הישוב על טפו וילדיו. הם גם מקפידים שלא להסתפק בשריפה גזם, שגם זה לא תענוג גדול, כידוע, אלא שורפים פלסטיק וצמיגים שיזהמו את האוויר ואת ריאותיהם של היהודים.

זו הנקודה בה הייתי מצפה שלפעולת אכיפה נמרצת יחברו השרה לאיכות הסביבה, שר הבריאות ושר הביטחון. הם הרי אלה שממונים ישירות בדיוק על העניין הזה, אבל בואו נאמר זאת בעדינות... זנדברג, הורוביץ וגנץ... ולא נראה לי שצריך להוסיף ולהרחיב.

"אמנים" נמאסתם

לפני כמה שנים סופר לי על סטודנט באחד מבתי הספר לאמנות שבמסגרת אחד הקורסים שלקח נדהם לגלות שהמרצה קורע כמה עמודי תנ"ך, מחלק את הקרעים בין הסטודנטים ונותן משימה, לצייר את הקטע שכל אחד קיבל.

הסטודנט הנפעם נחרד לגלות שבחלק הקרוע שבידו מופיע גם שם ה' והודיע למרצה שלא יוכל לבצע את המשימה. לא ניכנס לסופו של הסיפור שלא ממש זכור לי לפרטיו, אבל כששמעתי שמישהו המתקרא אמן בחר לשרוף את שם ה' במסגרת מיצג אמנותי לא האמנתי שאכן זה ממש מה שקרה שם. שיערתי שלכל היותר מדובר במשהו חמור כמובן, אבל לא יותר מאותו אירוע ישן באותו בית ספר לאמנות, אבל אז הגיע גם הסרטון והפנמתי שגם השמים הם לא הגבול לטמטום, הטירלול וההזיה.

אני משער שאמנים מלומדים מתקשים להבין על מה אני מדבר. מה אתה רוצה, זה חופש האמנות, הם בטח משגרים לעברי בבוז, אז בואו נעשה את זה פשוט יותר: תארו לכם שאותה חבורה שנופפה בתמונתו של התינוק ההרוג לבית דוואבשה כשסכין נעוצה בה, היו מגיעים לבית המשפט ומגדירים את האירוע כמיצג אמנותי הזכאי לחפות מעצם היותו כזה. מה הייתם אומרים אז? ואם נניח ביום הזיכרון לרצח רבין הייתם מגלים כתובת בזויה, אבל ממש בזויה, מרוחה בגרפיטי שחור על האנדרטה המוצבת במקום הרצח, ולידה הייתם רואים את המרסס נשען בנון-שלאנט ומספר לכם שהוא עשה את זה כמיצג אמנותי בלבד. לא חלילה כדי לפגוע ברגשות, מה הייתם אומרים אז?

בקיצור, נראה לי שהבנתם, למרות שאפשר להפליג כאן בדוגמאות.

אז מתי, רבותי האמנים, החלטתם שאמנות זה לרמוס רגשות ואמונות של אחרים. עד עכשיו הפנמנו שהפוסטמודרניזם הקדוש קובע שכל דבר יכול להיחשב לאמנות, גם בננה מודבקת בסלוטייפ, גם חדר ריק וגם מארז יוקרתי של אוויר, אבל לפחות עמדתם בכלל שאומר שחירותכם מסתיימת בחוטמו של הזולת, שמותר לכם ליצור הכול כל עוד אתם לא פוגעים במישהו, אז מתי בדיוק התכנסה וועדת המומחים מטעמכם והחליטה שהערך הזה כבר פאסה ומיותר? מתי החלטתם שדווקא לפגוע, לנאץ, להתריס, להכעיס, לרמוס, לזלזל ולנקר כל עין של מי שאינו אתם זו אמנות?

תסלח לי שאני מיושן, אבל בתפיסה שלי אמנות זו השראה, יופי, עדינות, התעוררות הנפש לטוב, יצירתיות, מקוריות. שום דבר מכל זה לא מתקשר עם מה שאתם מקדשים ומטהרים כיום כאמנות, ואם זו האמנות החדשה שלכם, מצידי אתם יכולים לסגור את הבאסטה כי תחרות של מי מרגיז את מי יותר היא כל דבר אחר חוץ מאמנות.

לקדש את השנאה

ועדיין לא דיברנו על השנאה: במה, כבוד מעלת ה"אמן", הרגיז אותך כל כך ריבונו של עולם עד כדי כך שהחלטת שלשרוף את שמו זו יצירת חייך?

כשהעיניים עצומות

התעלמות תקשורתית רועמת ומקוממת ממותו של דסטאו ביסט לאחר ימים בהם נאבק על חייו מפצעי המוות שפצעו אותו פורעים ערבים ברמלה מהלך ימי מהומות.

יהודי נרצח והתקשורת הכללית שותקת. לכל היותר ראינו הבלחה של דיווח על הרוג מדרישת 'פגע וברח', כי מה? כי הוא לא נהרג במקום? כי לא מתאים עכשיו להתסיס את הרחוב עד שכבר הקמנו ממשלת פיוס? אני מתאפק שלא לכתוב גם את האפשרות שמא חלילה הסיבה היא מוצאו.

אל האמת ובחזרה

הפרקליטות שיגרה בקשה בהולה לבית המשפט שלא לפשפש במכשיר הטלפון של אילן ישועה. הפנייה הזו מגיעה לאחר שהתברר לשופט שבמכשיר הטלפון של מר ישועה עוד מאות אלפי תכתובות שמלמדות על יחס מלטף לפוליטיקאים, אנשי עסקים ובעלי אינטרסים, בעוד דווקא התכתובות מול אנשי נתניהו מלמדים על ההיפך הגמור.

לתומי חשבתי שהפרקליטות אמורה להיות אמונה על החתירה לגילוי האמת. ככזו היא אמורה לשאוף שכמה שיותר מידע ייחשף לעין השמש, או לפחות לאוזן השופט, כדי שכך תתברר האמת. הם הרי לא אמורים לשאוף להאשמתו של נתניהו, לא? אז מה בדיוק פשר הבקשה הבהולה הזו?

מקווה השמאל פתוח

המרוויח הגדול של הממשלה הזו הוא אביגדור ליברמן. אחרי שטוהר מגזענותו ומתחביבו לזלול ערבים בארוחות הבוקר שלו, כבר לפני 2-3 מערכות בחירות, כאשר התנער מנתניהו, עכשיו הוא גם מטוהר מכל האישומים הפומביים שלו כמי שיודע להעלים עשרות מיליוני שקלים ובעיקר להעלים עדים.

הרי אין לנו ספק שאם היה השמאל עדיין מאמין שהאיש שאב לקופתו וקופת משפחתו מיליוני שקלים והעלים עדים, הוא היה עדיין מקבל בשוויון נפש את מינויו לשר האוצר הממונה על הקופה הציבורית של כולנו. או שאולי אני טועה?

אל תכפישו לנו אותם

עיתונאים לא ששים להעיר הערות על פרסומות, בכל זאת, אתם יודעים, הענף שעליו הם יושבים וכו', ובכל זאת, יש פעמים שצריך להגיד מילה או שתיים על פרסומות שמפומפמות לנו לתודעה בלי הרף, נכנסות לתת ההכרה וגם מעצבות לנו תודעה בלי שאפילו נשים לב.

אז ככה, היורשת לבית קירל והמזוקן לבית לוי מוכרים לנו טלפון חדשני ומזמרים לנו 'תזמינו לי דור 5' על בסיס 'תזמינו לי אמבולנס' של קירל ומרגי. עד כאן פרטים לא חשובים לחיינו. מכאן והלאה הערתי הקטנה:

כמה רעות חולות הצליחו להכניס הפרסומאים לתוך כל כך מעט מילים. יושב לו בן התשחורת (שהרי הגברת קירל היא נציגתו ושגרירתו עלי אדמות) ולא רק משוכנע שהוא חייב, אבל חייב, את המכשיר הסלולרי המתקדם ביותר שיש ואם לא הרי שמדובר באופן רשמי בסוף העולם, אלא שהוא גם לא מואיל בטובו, הבטטה, לקום מרבצו ולהתאמץ במו ידיו למען משוש כיסופיו, הטלפון, אלא הוא דורש שמישהו יזמין עבורו את המכשיר הנחשק. שישרתו אותו.

כמה אדנות, כמה פינוק, כמה שיעבוד של כל הסביבה למען המגיע לי ולמען האני הצעיר, התובעני והדורש את תפנוקיו הטכנולוגיים וכמה שיותר מהר. את הטפטוף הרע הזה מזריקים פרסומאים מוכשרים בתקציב עתיר מיליונים לעורקיו של הנוער שאם רק תתנו לו הזדמנות תגלו כמה שהוא אחר.

ולכם, נוער יקר ואהוב, אל תתנו לפרסומאים לתייג אתכם ככאלה. אתם הרבה יותר מזה.

טוב שאנחנו לא שם

כמה טוב שיש את משחקי היורו וכמה טוב שישראל לא נמצאת שם. רק בזכות שני הנתונים הללו אנחנו מעמיקים חקר בתולדות עם ישראל ובתולדות הדיפלומטיה הבינלאומית על מנת לדעת מי עשה לנו פחות רע במהלך ההיסטוריה ומי פחות תומך היום בתופעות ה-BDS כדי להעניק לו את תמיכתנו.

אז מי יותר גרוע, המנדט הבריטי או השלטון הקומוניסטי? גירוש ספרד או רדיפת האנוסים בפורטוגל? האם התמיכה היחסית של גרמניה כיום מצדיקה העדפה על פני רודפי היהודים כיום בצרפת? האם ההולנדים באמת עזרו לנו בשואה? אז מי הלשין על אנה פרנק? ואיפה מוסוליני בסיפור הזה?

להערות ולהארות שלכם: [email protected]

לעוד כמה הערות קודמות:

מסכות יורדות בארץ הנהדרת

סובלנות חד סטרית ועולם מוזר

איכות, שלטון ומה שביניהם

כשהתותחים רועמים היגיון השמאל שותק

הצעה לבנט, טיפולי המרה וריקודים