עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר
עו"ד ניצנה דרשן-לייטנרצילום: אלירן אהרון

על החלטת הקבינט הביטחוני מדיני להקפיא מיליוני שקלים מכספי המיסים של הרש"פ בשל העברת מאות מיליונים למשפחות מחבלים ולמשכורות למחבלים, שוחחנו עם עו"ד ניצנה דרשן לייטנר, יו"ר ארגון 'שורת הדין', העוסקת רבות במשולש המסוכן של משפט כספים וטרור.

עו"ד דרשן לייטנר מתייחסת להחלטה בביטול. "היו הודעות כאלה גם בעבר, ואנחנו יודעים מה קורה איתם בסוף. זה מהשפה ולחוץ. בסוף כל הכספים יחזרו עד השקל האחרון. אולי רוצים להביע מורת רוח מוצדקת מהעברת הכספים או להראות שאנחנו חזקים, אבל בסוף הכספים יחסרו".

"הרי מדובר בכספי מע"מ ומכס שאין לרש"פ אפשרות לגבות בעצמה את הכספים, והיא ביקשה שישראל תגבה במקומה את הכספים, ובהסכמי פריז נחתם שישראל תגבה את הכספים ותעביר אותם לרש"פ", מזכירה דרשן לייטנר את הרקע לחקיקה ומציינת כי כעת קיים חוק המעגן את ההסכמים הללו וגם נותן אופציה לקיזוז סכומים מכספי המיסים הללו, אך מדובר בסכומי חוב שהרש"פ חייבת, בין אם לחברות ישראליות כמו חברת החשמל, ובין אם מדובר במשפחות שכולות שנפסק להן פיצוי על ידי בית המשפט. לעומת זאת כאשר מדבור בכספי מיסים אין אפשרות למנוע את העברת הכספים הללו, ולכן סופה של כל הקפאת תשלום להפשרה והעברת הכסף עד השקל האחרון.

לדבריה "אם המגמה של המדינה היא למנוע את תשלום הכספים למחבלים ניתן להתנות דברים שהרש"פ תלויה בהם בהפסקת התשלומים הללו. הרי הרש"פ חיה וניזונה מישראל והיא לא יכולה להתקיים ללא עזרה וסיוע של ישראל".

"מעבר לכך, מדינת ישראל היא שמאפשרת את העברת הסכומים הללו למחבלים דרך בנקים. אמנם בזמן האחרון הבנקים הבינו שמדובר במימון טרור והפסיקו את ההעברה דרכם, אבל אז המדינה הקימה מנגנון שיאפשר את העברת הכספים לבנקים של הרש"פ", מפתיעה דרשן לייטנר כשהיא מספרת שלמעשה במקום להיתלות בכך שהבנקים אינם מוכנים להעביר את הכספים, ישראל בוחרת לייצר מנגנון חלופי להעברת כספי התמיכה בטרור.

להערכתה בסופו של יום, על אף החקיקה האחרונה נראה כיצד "בחודשים הקרובים יופעל לחץ בינלאומי עד שישראל תחזיר את 600 מיליון השקלים".

"העולם כרגע בדעה שתשלום למחבלים זה דבר אסור הגובל במימון טרור. אנחנו רואים שנורבגיה מקפיאה תמיכה ברש"פ, וכך גם אנגליה. האיחוד האירופי נוזף ברש"פ על העברת הכספים. החוק האמריקאי אומר שארה"ב תקזז את הסכומים הללו מכספי התמיכה", אומרת עו"ד דרשן לייטנר ומתייחסת בזלזול לאופציה לפיה הרש"פ תקפיא את העברת הכספים למחבלים ומשפחותיהם רק על מנת לקבל את אותו תקציב מוקפא:

"הרש"פ לעולם לא תפסיק לשלם לאסירים שבכלא ולמשפחות המחבלים המתאבדים. אבו מאזן אמר שאם יישאר דולר אחרון הוא ילך לאסירים הביטחוניים. אלה הקדושים ולוחמי החופש שלהם. הם בתחושה שאם שלחנו אותם אנחנו נממן אותם. זה התחיל בימי אש"ף של ערפאת וזו המחויבות שלהם".