חבר הכנסת לשעבר, ההיסטוריון ד"ר מיכאל בן ארי, תוקף בשיחה לקראת יום תשעה באב המתקרב את האופן בו נצרבה תודעת החורבן בעם היהודי, ובראש הדברים הוא מזכיר כי סיפורי החורבן המוכרים לנו מתבססים על עדויותיו של הבוגד יוסף בן מתתיהו.

"תארו לכם שבמלחמת יום הכיפורים היה אלוף פיקוד דרום או צפון מסגיר את עצמו לאויב, מעביר את כל הסודות של ישראל, מחליש מוראלית את החיילים שלנו, משתתף בהסתערויות על היהודים וטובח בהם, ואחרי שחלילה הייתה מדינת ישראל קורסת הוא היה מוציא ספר על איך שרון נלחם בגורודיש ואיך יאנוש בן גל קינא ברפול וכו' וקובע שהיה שסע שהוא שהוביל למלחמה".

בן ארי מזכיר את קורותיו של בן מתתיהו שמסר עצמו לאויב ונכנס לחמ"ל של אספסיאנוס וטיטוס, ולמעשה השתתף בדיכוי אחיו ואחיותיו. את הסרט המדובר 'אגדת חורבן' של גידי דר, המבוסס על עדויותיו של בן מתתיהו, מגדיר ד"ר בן ארי כ"אחד השקרים הנוראים ביותר".

לדבריו חבר אמר לו ביציאה מהסרט שכדאי להפנים שמעתה זו האמת ההיסטורית, אך האמת היא שמדובר ב"הנדסת תודעה נוראית", כלשונו. "לקחו אישה לא מוסרית בעליל בשם ברניקי, היא זו שקפצה מחיקו של גוי אחד לחיקו של גוי אחר והפכו אותה לגיבורה, כאילו היא קליאופטרה שהולכת להציל את מצרים. פייק. שקר וכזב. אח שלה, אגריפס, ממשפחת בוגדים ורשעים שתיזכר לדיראון, הוא שעושה את המצור בן שבעת החודשים על גמלא, ובסופו של המצור לוקחים שם תינוקות ומנפצים אותם מראש ההר. זה אח של הבוגדת הגדולה הזו", אומר בן ארי.

באשר לקנאים המוצגים בסרט כאשמים המרכזיים בחורבן, אומר בן ארי כי לסרט התייעץ גידי דר עם ישי רוזנצבי שאינו אלא "אנרכיסט שמאלני שהשליך מעליו כל ערך מוסרי ויהודי. הוא היועץ של הסרט. מה הוא, הסטוריון?". לעומת זאת מתבסס ד"ר בן ארי על דבריו של פרופ' מנחם שטרן, מגדולי חוקרי החורבן, שקובע כי הקנאים אינם אלא יחידה אחת שהתאגדה וראוי לכנותם לוחמי חירות ישראל.

בן ארי מדגיש שהסיפור הוא שרומא הסתערה על ישראל ולא להיפך, כפי שניתן להבין מהסרט. "היהודים מתגוננים מתוך הכנעה, אבל בסרט היהודים הם שאשמים".

עוד מזכיר בן ארי את שמעון בר גיורא כדמות נוספת שנעשה לה עוול בסרט. גיבור שלא היה כדמותו הפך בסרט לפושע ורוצח, אומר בן ארי ומזכיר כי מדובר במי שהציל את ירושלים בתקופת המצור ונלחם עד טיפת דמו האחרונה עד שנערף ראשו ברומא.

הוא, שמעון בר גיורא, לא כתב ספר, אך יוסף בן מתתיהו כן כתב ספר שקרי שממנו נעשה הסרט הזה, ממשיך ותוקף ד"ר בן ארי.

על פרשת שריפת האסמים אומר בן ארי כי מקור הסיפור הוא בדברי בן מתתיהו, בעוד בן בטיח אומר לרבן יוחנן בן זכאי שאנשים לא היו מוסרים נפשם לקרב אלא היו יושבים ושותים עד שהיו מחוסלים. "בימי בית שני אין מצב שעיר תוכל להתגונן שנה או שנתיים בגלל אוכל. אוכל לא מציל את העיר. במצדה היה אוכל למאה שנים וזה לא עזר להם. מה שעוזר הוא ניצול החומה כדי לפגוע באויב, ובזה עסקו שני הגיבורים, יוחנן ושמעון שבסרט של גידי דר הפכו אותם לפושעים".

עוד מתייחס ד"ר בן ארי לניסיונות ההשוואה בין שריפת האסמים להצבעות האחרונות בכנסת, בין השאר בסוגיית חוק האזרחות. "אני חושב שזה בדיוק העניין. לקחו את הנדסת התודעה הזו כדי להשליך על היום. גבורה יהודית וניסיון להציל יהודים מתקבלים כפשע וכניעה מצוינת לשבח", הוא אומר ומציין כי חז"ל לא שיבחו את רבי יוחנן בן זכאי על יציאתו מירושלים. "אם מישהו ימצא אמירת שבח כזו אחזור בי מהכול".

התורה מאוד חשובה, אומר בן ארי, אך במלחמה לא יושבים בבית המדרש אלא יוצאים להילחם. גבורה יהודית, הוא אומר, הא שצריכה לעמוד לנגד עינינו. בהקשר זה הוא מזכיר את עמדתו של רבי עקיבא שמחק את תודעת הוויתור למען הצלה קטנה.

בהתייחס לממשלה הנוכחית אומר בן ארי כי המציאות מזכירה לו את מאבק האחים הורקנוס ואריסטובלוס, בניהם של אלכסנדר ינאי ושלומציון. הורקנוס לא היה ראוי למלכות אבל הוא הוסת לכרות ברית עם הערבים הנבטים כנגד אחיו הדבר הוא שהוביל לחורבן בישראל. "אותם ערבים שחטו לא רק אותו אלא את כל צאצאיו. חשבת שהם יועילו לך אבל הם בסוף גם יחסלו אותך. לכן אני קורא ליהודים שאיבדו את דרכם, חיזרו בכם. אתם נעזרים בהם כדי לשלוט על אחיכם ובסוף הם ישלטו על כולם ללא הבדל". בן ארי מזכיר כי פלורוס צלב בראש ובראשונה את המתרפסים לפניו ורק לאחר מכן את הקנאים.

"אנחנו צריכים להצדיע לאותם גיבורים דווקא בימים האלה", אומד ד"ר בן ארי הרואה כתשובה לאירועים הטראגיים ההם של החורבן בהגדלת גבורתו של עם ישראל וחיזוק זקיפות הקומה הלאומית של ישראל.

ומה על האחדות? אחדות חשובה, אך היא צריכה להיות בין עם ישראל לבין עצמו ולא מול הגויים, קובע בן ארי ומזכיר את יוליוס טיבריוס אלכסנדר, יהודי שניהל את המלחמה עבור טיטוס בעת החורבן. את המצור על גמלא עשה אגריפס ודוגמאות אלה יחד עם מעשיו של יוסף בן מתתיהו מלמדים ש"יהודים המשתפים פעולה עם האויב הם העושים שנאת חינם, ולא מי שנלחם למען ירושלים. תצאו מהפייק הזה", קורא בן ארי.