אקדח
אקדחצילום: איסטוק

בשנים האחרונות מתמודדים תושבי הצפון עם תופעה בזויה של גביית דמי החסות, 'פרוטקשן'. בשבוע שעבר נופצו שמשות בבית הקפה 'קפה נמרוד' במרכז גליליון, בוצע ירי לעבר מסעדת 'כביש 90' ונגרום נזק למשרדי תאגיד מים באזור.

המשטרה אמנם מקיימת הערכות מצב ומנסה לטפל בסוגייה, אך נדמה שללא הצלחה. בנושא זה שוחחו גולן יוכפז וענת דוידוב עם יפית רג'ואן, 'קפה נמרוד'; גרשון שרון, מנכ"ל חברת קולחי גליל עליון, ויערה גבור־אבני, מחוות הנופש 'ורד הגליל'. הם שיתפו בתחושות הקשות שמלוות אותם נוכח האיום המתמיד על ביטחונם.

יערה גבור־אבני, מחוות הנופש ורד הגליל סיפרה כי ביום ראשון בלילה "התעוררתי מקולות נפץ וראיתי להבות ממש סמוך לחלון הבית. שתי המכוניות נשרפו, אחת של אמא שלי ואחת שלנו, ועוד 3 של אורחים". היא ציינה כי לא פנו אליה בבקשת תשלום דמי חסות, אך "אני מבינה שהמודל עכשיו הוא 'תבין שאתה בשכונה מאוד מסוכנת, אם יש לך שכל - כדאי שתיקח שמירה'".

גרשון שרון, מנכ"ל חברת 'קולחי גליל עליון', סיפר בכאב: "שרפו לי בשנה האחרונה 5 חדרי חשמל ומאגרים, וזה אותו מודל שמציגה יערה. אין שום בקשה מסודרת, אבל מכוונים אותך לזה. גם חברות הביטוח אמרו 'אנחנו כבר לא מבטחות יותר', ובעצם הפתרון הוא לגשת לחברת שמירה".

לדבריו, "זו בעיה לאומית, בעיה של מדינת ישראל. זו המשטרה, הפרקליטות, ובתי משפט. אל תתנכלו לשוטרים, זו בעיה שקשורה להרבה גופים".

יפית רג'ואן סיפרה על אירוע הירי אל עבר המסעדה שהוביל לניפוץ שמשות העסק: "אנחנו מאוד כואבים, חזי ואיריס שגב מאוד כואבים את זה. אנחנו ממשיכים הלאה, אנחנו לא יכולים לטפל בדבר הזה. אנחנו לא יודעים אפילו מי הם, אלינו אף אחד לא פנה".

יערה גבור־אבני, הוסיפה: "אנחנו פונים לממשלה, לא רק לשר בר לב שמתחיל את עבודתו - זה לא יהיה ב'זבנג' וגמרנו. אין לנו אשליות. אנחנו לקחנו שמירה של בן אדם שאנחנו סומכים עליו, לא מחברה, אנחנו מעסיקים אותו. זה לא פתרון. אנחנו יודעים להגיע לכור באיראן ולא לטפל במה שקורה פה?"