מליאת הכנסת
מליאת הכנסתצילום: דני שם טוב דוברות הכנסת)

דרמה של ממש נרשמה הבוקר (חמישי) במליאת הכנסת: חוק הדיינים לא עבר בקריאה שלישית לאחר תיקו 51:51 בהצבעה. מחיאות כפיים וקריאות שמחה נשמעו באופוזיציה.

יו"ר הכנסת מיקי לוי הצביע בשוגג נגד החוק ובדק האם אפשר לשנות את התוצאה. הייעוץ המשפטי של הכנסת לא אישר זאת ולוי הודיע: "לאור העובדה שלא ניתן לשנות הצבעה שלי ולא היה רוב בקריאה שלישית החוק לא עבר בקריאה שלישית".

לאור העובדה שלקואליציה יש רוב בוועדת החוקה, החוק צפוי להעלות מחדש להצבעה.

לערוץ 7 נודע כי לא רק מיקי לוי אשם בנפילת החוק אלא גם ח''כ מירב בן ארי מיש עתיד שלא הייתה מקוזזת ולא באה למליאה. כל שאר חברי הכנסת של הקואליציה שנעדרו מהמליאה היו מקוזזים עם האופוזיציה. גורמים בקואליציה קוראים להפעיל סנקציות נגד בן ארי ואומרים כי סיעת יש עתיד חייבת לשפר את הריכוז והמשמעת ''כדי לאפשר את תפקוד הממשלה''.

ח"כ שלמה קרעי (ליכוד) בירך על נפילת חוק הדיינים במליאה ואמר כי ''מי שלא מבין למה הפיליבסטרים שלנו חשובים, קיבל היום אינספור דוגמאות. אנחנו מתישים את הקואליציה הרעה הזו והם יפסידו עוד ועוד עד שיפלו בעזרת ה'. אין פשרות'', אמר קרעי.

יו"ר יהדות התורה ח"כ משה גפני הגיב: "אמרתי כל הזמן שממשלה שקמה במרמה וחותמת על הסכמים קואליציונים שאין להם חלק ונחלה באלוקי ישראל, אין להם סיעתא דשמיא. כך במאבק בנגיף הקורונה וכך עכשיו בחוק הדיינים שנפל. אין סיעתא דשמיא - זו התוצאה".

יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר: "אחרי עוד לילה מתיש וללא שינה אני שמח לבשר שחוק הדיינים לא עבר. בתקווה שהייעוץ המשפטי לא יתערב. ככה זה כשיש אחווה באופוזיציה, מנצחים".

חוק הדיינים קובע כי בוועדה לבחירת הדיינים יהיו 13 חברים: שני הרבנים הראשיים לישראל; שני דיינים של בית הדין הרבני הגדול, שייבחר חבר דייניו לשלוש שנים; לפי התיקון שאושר, לממשלה יהיו 3 נציגים בוועדה במקום שניים כיום: שר המשפטים (שהממשלה רשאית, בהסכמתו, למנות שר אחר במקומו), השר לשירותי דת, וחבר אחר של הממשלה שייבחר על ידה; שני עורכי דין, שייבחרו על ידי המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין לשלוש שנים; לפי התיקון שאושר, יכהנו בוועדה שתי טוענות רבניות (במקום טוענת רבנית אחת כיום), שייבחרו האחת על ידי שר המשפטים והשנייה על ידי השר לשירותי דת, תוך שלושה חודשים ממועד כינון ממשלה חדשה.

בנוסח החוק נקבעו הוראות מעבר שונות, בין היתר, גם הוראה הקובעת כי תקופת כהונתה של הטוענת הרבנית שמונתה לפני כניסתו לתוקף של חוק זה, תסתיים בתוך שנה מיום התחילה של החוק. עם תום כהונתה ימנה השר לשירותי דת טוענת רבנית במקומה.