נסראללה
נסראללהצילום: רויטרס

"יש אפשרות שנסראללה יזהה את הכאוס בלבנון כהזדמנות ויפעל להגביר את הדומיננטיות שלו ושל איראן במדינת לבנון", כך הזהיר לאחרונה בשיחה עם קצינים ומפקדים במילואים תת־אלוף שלומי בינדר, מפקד אוגדה 91, שממונה על שמירת הגבול בין ישראל ללבנון.

זו התבטאות פומבית ראשונה של קצין בכיר בנוגע למשבר הקיצוני בלבנון.

בינדר אמר עוד בשיחה כי "פיקוד צפון נמצא במעקב אחר הנעשה בצד השני של הגבול וממשיך לפעול להגנה על תושבי מדינת ישראל".

בעיתון 'ישראל היום' דווח כי על פי הבנק העולמי, המשבר הנוכחי בלבנון הוא אחד משלושת החמורים ביותר בעולם ב-150 השנים האחרונות, ובצה"ל בוחנים שורת תרחישים לעתיד המדינה, שעשויים להשפיע גם על ישראל. כך, למשל, בפיקוד צפון נערכים לאפשרות שאלפי לבנונים ינסו להגיע לגבול ישראל בניסיון למצוא כאן עתיד טוב יותר. לפי תרחיש זה, שכרגע נראה כסביר ביותר, סירות עם פליטים ינסו להגיע לחופי הארץ, כפי שקורה כבר כעת בחופי קפריסין.

היבט מדאיג אחר הוא מצבו של צבא לבנון. הצבא, שנחשב לגורם מייצב במדינה, מתמוטט והולך, ויש דיווחים על עריקה של אלפים. רבים אחרים נותרים בצבא, אך בפועל עוסקים במשרות משניות שמספקות להם משכורת. קצין בכיר בלבנון העריך בכלי תקשורת במדינה כי בספטמבר הצבא יקרוס. אם הצבא יתפרק לחלוטין, אמצעים מתקדמים כדוגמת טנקים ימצאו את עצמם ללא בעלים. עם זאת, לא בטוח שחיזבאללה ינסה להשתלט על הציוד הנטוש משום שהדבר עלול להיראות כניסיון של הארגון להשתלט על המדינה. בינתיים, אגב, המשבר הכלכלי־חברתי גורם לחיזבאללה דווקא לקחת צעד אחורה בכל הנוגע לעימות עם ישראל. בארגון הטרור נאלצו לפתח רשת לאספקת מוצרי יסוד בעלות זולה במיוחד כדי לסייע לבני העדה השיעית, ולכן דווקא בדרום לבנון המצב יציב יחסית. עם זאת, אם המצב ימשיך להידרדר, מחנות הפליטים הפלשתיניים בדרום לבנון עלולים ליצור כאב ראש אזורי.

מה באשר לאיראן? בצבא מעריכים אמנם שהסיכויים להתבססותה נמוכים למדי בשל התנגדות של אוכלוסיית לבנון, אך לא מן הנמנע שאם ההידרדרות תימשך, לבנונים רבים יצטרכו להכריע אם לאפשר שליטה איראנית בתמורה לדלק ומשאבים נוספים, או להתמודד עם רעב וקושי לספק צרכים בסיסיים. מבחינת איראן מדובר בהזדמנות, אך אם אכן תפעל בארץ הארזים, סביר שלא תעשה זאת בדרכים שנקטה בסוריה.

תרחישים נוספים שנבחנים כבר אינם נוגעים לציר השיעי. העמקת המשבר עלולה להביא לתרחיש סומלי: בהיעדר תנאי מחייה בסיסיים, ינסו חלק מהתושבים בצפון לבנון לפנות אפילו לפיראטיות בים התיכון - מציאות שכלל לא קיימת היום באזור. בה בשעה, הדאגה הגדולה ביותר כרגע של צה"ל היא תאי ג'יהאד עולמי רדומים. צפון לבנון הוא האזור המועד ביותר לפורענות, וגם באזורים עירוניים נוספים מעמד הביניים נשחק מאוד ויש ירידה ביציבות הביטחונית, דבר שעלול להוות כר פורה לצמיחת ג'יהאדיסטים. בצה"ל, מכל מקום, עוקבים בדריכות.