בני גנץ
בני גנץצילום: Flash90

הקואליציה הנוכחית מורכבת מלא מעט חיילים הסובלים מפוסט-טראומה לאחר שעברו את טבילת האש בצילו של בנימין נתניהו, ראש הממשלה לשעבר.

בראש ובראשונה נפתלי בנט, ראש הממשלה, שמרגע כניסתו למערכת הפוליטית סומן במשפחת נתניהו כאויב העם ולאורך השנים הפך לקיר המטווחים של העומד בראשה. כך גדעון סער שהושפל על ידו שוב ושוב ולא ידע מנוח, כך אביגדור ליברמן שספג מהלומות מתחת לחגורה במערכות הבחירות, כך בני גנץ שקבר את עולמו על חורבות הבטחותיו.

למרות שחלף חודש מאז הוקמה הממשלה החדשה, למרות שנתניהו כבר עבר לספסלי האופוזיציה ואין לו אחיזה על סדר היום, הם עדיין מצולקים. הם מביטים בו מעת לעת משולחן הממשלה ומתמלאים בחששות. לעיתים בפחדים. מה הוא מתכנן, הם מהרהרים שוב ושוב, מה הוא שוב זומם.

בסוף השבוע האחרון דווח בחדשות 12 על עוד תוכנית מגירה של נתניהו למיטוט הקואליציה. החוליה החלשה היתה ונותרה בני גנץ.

על פי דיווחו של ירון אברהם, אנשים בסביבתו של נתניהו ביצעו שיחות גישוש בקרב מקורבים לבני גנץ סביב השאלה האם ייאות להפיל את הממשלה באמצעות אי אמון קונסטרוקטיבי עם חברי כחול-לבן וח"כ עמיחי שיקלי כשהוא הופך לראש הממשלה. המקורבים, כך דווח, נענו בשלילה.

נתניהו בונה על היחסים העכורים שעדיין שוררים בין גנץ ליאיר לפיד. זה האחרון מתקשה למחוק לגנץ את טעותו ההיסטורית כשלטעמו בזבז שנה יקרה למדינת ישראל ועל הדרך הרג את השמאל הישראלי, ובני גנץ מסרב לשמש בתפקיד האסקופה הנדרסת של ממשלת השינוי.

לאחר שהציף את המערכת במיזמים עצמאיים כדי לשמור על בולטות פוליטית ננזף גנץ על ידי הנהגת הקואליציה והתבקש לבצע תיאומים וליישר קו. הדרישה להקמת ועדה החקירה לפרשת הצוללות כמשל. גנץ בלע את הלשון ויישר קו. בסוף השבוע האחרון אכן שוחררה הודעה על בחינה משותפת למשרדי המשפטים והביטחון של פרשת הצוללות אך זה קרה על פי הקצב והמינון המותאם של גדעון סער.

נתניהו מבקש למנף את הסכסוכים הפנימיים הללו לכלל מהפך. אולם גם הוא יודע שהסיכוי שזה יקרה נמוך להחריד. גנץ עדיין סובל מפוסט-טראומה. הסיכוי שהוא יתפתה להרפתקה פוליטית נוספת עם הפוגע קלוש עד לא קיים.

הפומביות שניתנה לשיחות הגישוש הללו בסביבת גנץ נועדה בעיקר לאותת להנהגת הקואליציה הקיימת שיש כאן מישהו עם חשבון לא סגור ועם אלטרנטיבה אפשרית לשיפור קלפים. ובכן, לראשונה מזה זמן רב, מישהו הצליח להשתמש בבנימין נתניהו.

בראיון שהעניק אמש לחדשות 12 היישיר גנץ מבט למצלמה ואמר: "הקמתי את ממשלת השינוי הזו ואאפשר לה להתקיים ככל שאוכל בשני תנאים: האחד, שהאינטרסים של מדינת ישראל הם אלה שיהיו במרכז; השני, שיהיה כבוד פוליטי לכל השחקנים סביב השולחן".

ובמילים אחרות, בני גנץ מסביר לראש הממשלה נפתלי בנט שיש לו שני תנאים לשמירה על הקואליציה, ובניגוד למה שמקובל היום לחשוב, שניהם ליבתיים באותה מידה. תחזיק אותי, נפתלי, הוא מפציר בו. בטרם הפרעת הדחק תחלוף לי.