איגוד רבני הקהילות ובית החולים מעייני הישועה יצרו שיתוף פעולה שמטרתו לחזק את הרבנים בזיהוי ומתן סיוע לבעלי בעיות נפשיות.

הרב שמואל אליהו, רבה של צפת, נשא דברים בכנס מיוחד של איגוד רבני קהילות ומעייני הישועה בו רבנים ורבניות קיבלו כלים לטיפול ואיתור בעיות נפשיות.

"הרבה בעיות שאנחנו מתעסקים איתם ביום יום הן מחלות נפש יותר מכל בעיות אחרות. בהפרעות נפשיות צריך לדעת שיש לטפל כמו הפרעה ולא באופן של שיחות חיזוק או מוסר", הסביר הרב אליהו לנוכחים.

לדבריו, "צריך לדעת שנפש היא מורכבת לא פחות מגוף. אם הגוף הוא פלאי ומורכב לפרטי פרטים - כך גם הנשמה. בגוף ניתן לראות איך הוא בנוי אך בנפש לא רואים כי היא מופשטת. גם לנפש יש תהליכים ואם לומדים אותם אפשר לרפא את הנפש כמו שמרפאים גוף. כשגוף נפצע, יד נשברת, אפשר לרפא אותו. אם מכירים את הכללים של הנפש אפשר לרפא גם נפש שבורה ומרוסקת ואנשים שהיו אובדניים".

הוא ציין כי יש מקומות שבהם רבנים ורבניות יכולים לעזור וישנן מקרים שרק אנשי מקצוע צריכים לטפל בהם. "מצד אחד רב צריך לדעת שיש אנשי מקצוע ולא תמיד אפשר לרפא והם המקצועיים בתחום - ומצד שני יש דברים שרב כן יכול לטפל בהם - לקחת את האדם ולהוציא אותו ממוות לחיים. ממצב שבו אדם מאשים את עצמו ודכאוני - למצב שבו הוא מסיר את האשמה מעצמו".

"לא כל ריפוי של מחלת נפש הוא בתרופה. לפעמים, באמצעות שיחות, אפשר לרפא את הנפש. ראיתי בעצמי אנשים שהיו במקום מאוד אובדני הצליחו באמצעות שיחות ולא באמצעות כדורים להתרפא ולחזור למצב בריא", הוסיף הרב אליהו.

הוא דיבר גם על דרכי ההתמודדות. "הטיפול של הנפש הוא באמצעות 'סכין רוחנית'. תרגילים נפשיים, מה לקחת, מה לאמץ, מה לזרוק. יש גם מקרים קיצוניים יותר שצריך בהן טיפול כימי. אני לא מכיר פטנט שמחליף ריטלין ואני יודע שזה חומר כימי שמציל חיים של אנשים. דברים אחרים ניתן לפתור באמצעות שיחות נפש ובכך להציל אנשים".