הרב יעקב מדן בפניה כואבת לנערי רחבת ישראל: "בואו נתקן"

אתם נערים טובים וכוונותיכם טובות. אנא, תקנו בדרך שאתם תמצאו לנכון את הקלקולים שנלוו למה שעשיתם.

הרב יעקב מדן , י' באב תשפ"א | עודכן: 18:28

הרב יעקב מדן בפניה כואבת לנערי רחבת ישראל: "בואו נתקן"-ערוץ 7
תפילת תשעה באב בעזרת ישראל
צילום: מרכז ליב"ה

צפיתי בסרטון הקצר, שהראה נערי ישיבות, נערות אולפנה ואנשים נוספים המגיעים בשקט, ביעילות ובסדר מופתי ל'רחבת ישראל' שמדרום לשער המוגרבים בכותל המערבי, רחבה המרוחקת ומבודדת מרחבת הכותל, רחבה שהוכשרה לצורך מי שאינם מעוניינים בתפילה כהלכתה, תפילה המפרידה במחיצה בין גברים לנשים.

הצעירים הנזכרים ירדו לרחבה עם מחיצה מתקפלת, הקימו אותה בזריזות, חילקו את הרחבה בין גברים לנשים ועמדו להתפלל בה ולומר קינות.

כשהגיעו אלו שרצו להתפלל בלא הפרדה (כנראה בארגון התנועה הקונסרבטיבית) לפינה משלהם, הפריעו להם צעירינו בקריאות שונות. המהומה והמריבה החליפו את התפילה ואת הקינות.

מסתבר, שעל פי החוק מימשו צעירינו את זכותם כחלק מעם ישראל להתפלל במקום. אין במקום איסור מפורש על תפילה נפרדת. אינני יודע מה אומר החוק על הצבת מחיצה ארעית. מלבד השמירה על החוק הם גם ביטאו מחאה לגיטימית על הניסיון לכאורה לערער על חשיבות שמירת ההלכה בכותל המערבי, מסורת שנשמרה מאות שנים בכותל.

מה היה המחיר של מעשה זה?

א. אנשים שאינם שומרי הלכה מובהקים ביקשו להתפלל ולקונן בתשעה באב על חורבות מקדשנו בדרך הנראית להם (אני משוכנע שבטעות!) נכונה יותר, נשים וגברים יחדיו. המדינה בנתה להם רחבה זו במיוחד במרחק ראוי מרחבת הכותל כדי שלא לפגוע ברגשות המתפללים שומרי ההלכה. אנשינו נכנסו לרחבה שיועדה לכך בכוונה תחילה (כאמור, על פי החוק!) כדי לפגוע בהם, לצער אותם ולמנוע מהם את מה שתכננו. הדבר נעשה באמצעות תפילה לה' סמוך לחורבות המקדש, וביום שכולנו מצווים בו לכפר ולתקן משהו משנאת החינם ששרפה את מקדשנו, החריבה את ביתנו והגליתנו מארצנו.

ב. מיום שנכנסו הצנחנים וחטיבת ירושלים לעיר קדשנו בששת הימים, מיום מעמד הצנחנים בכותל בניצוחו של הרב גורן, הייתה רחבת הכותל ביטוי עז לכמיהת שבטי ישראל השונים לאחדות בסמוך למקום השכינה. שם מושבעים הצנחנים עד היום, ולשם משתדל כל יהודי לבוא עם משפחתו ולו לפעם אחת או לפעמים בודדות. ברחבה זו הייתה קבלת הפנים הנלהבת לנתן שרנסקי בעת שיצא מכלאו ושם היה לפני מספר שנים מעמד 'הקהל', שנועד לחבר את התורה לכלל ישראל.

ברחבה זו היו דברים נוספים שאיחדו את עם ישראל לרגעים בודדים, רגעים שאנו כה זקוקים להם. המעשה הנזכר ב'רחבת ישראל' בא להביע לפני כל העולם, שרחבת הכותל על כל נספחיה ובכל מרחק שייכת רק לשומרי הלכה ולשומרי ההפרדה במחיצות, וכל המגיע לשם הוא אורח של בעלי המקום, שומרי ההלכה. מחיר ההבנה הזאת עלול להיות כה כבד, שאינני מעז לכתוב אותו.

ג. בסרטון הנזכר נשמעת אישה, כנראה ממארגנות התפילה והקינות שלא על פי ההלכה ('שוויונית', כלשונה, למרות שגם אמירת קינות נפרדת היא שוויונית). קולה נשמע מתוסכל ומלא צער. היא שאלה את אנשי ההלכה, האם הם סבורים שתפילתם תתקבל בשמים. משום מה התנגן לי קולה במנגינת הפסוקים שקראנו באותו בוקר בישעיהו: 'כי תבואו להראות פני מי בקש זאת מידכם רמס חצרי'. זה מילא אותי צער רב. גם הצער שלי הוא חלק קטן מן המחיר הנזכר.

אני פונה כאן לנערים ולנערות שהיו נוכחים באירוע. אתם נערים טובים וכוונותיכם טובות. אנא, תקנו השנה בדרך שאתם תמצאו לנכון את הקלקולים שנלוו למה שעשיתם, את הכעס והצער שנוצרו שם, את שנאת החינם ואת הניכור המיותר.

הרב יעקב מדן הוא ראש ישיבת הר עציון