סטודנטים ומבוגרים נפגשים על חריימה
סטודנטים ומבוגרים נפגשים על חריימהצילום: אלון לוי

עיריית ירושלים ואגודות הסטודנטים באוניברסיטה העברית יזמו בחודש האחרון פרויקט בן דורי מרגש ומיוחד במינו יחד עם המרכז לצעירים.

הפרויקט ששמו 'סבתא תראי לי איך' בנוי ממפגשים בין הסבים והסבתות לבין הסטודנטים המתגוררים בשכונותיהם. מטרת הפרויקט היא הענקת תחושת משמעות ותרומה לסטודנטים מניסיונם העשיר של התושבים הוותיקים תוך יצירת מפגשים קולינריים.

בפרויקט המרגש משתתפים עד כה למעלה מ-30 סטודנטים יחד עם עשרות ירושלמים ותיקים. במהלך המפגשים חושפים הסבים והסבתות בפני הסטודנטים הצעירים את סודות המטבח הכמוסים שלהם לרבות מתכונים של המאכל האהוב עליהם, הקינוח המועדף, 'החריימה' של שבת ומנת הדגל שלהם. החוויה הקולינרית המלווה בסיפורים אישיים משאירה בקרב הסטודנטים הצעירים טעם של עוד, וכן מעודדת לשמירה על הקשר הבין דורי לטווח ארוך.

הפרויקט נוצר מתוך חיבור של פורום רכזי מעורבות חברתית של אגודות הסטודנטים ובהובלת מרכז צעירים ירושלים של רשות הצעירים העירונית. כאמור, הפרויקט מסייע להפגת הבדידות ומהווה כתובת זמינה עבור הירושלמים הוותיקים.

מרים דקל, גמלאית שהשתתפה בפרויקט, סיפרה: "נעים לי מאוד להיות בחברתם של הסטודנטים, אני שמחה לקחת חלק בפעילות זו ולייצר חוויות עם הסטודנטים שיצרבו לעולם, פעילות זו נתנה לי אפשרות להכיר עוד אנשים וליצור חברויות חדשות עם אנשים החיים בעיר הנפלאה שלנו, ירושלים".

ליסה מליבר, סטודנטית שלומדת באוניברסיטה בעברית, אמרה: "המפגש הראשוני שלנו עם מרים היה קסום, כבר שנכנסו ראינו איך כל מה שנדרש למלאכת הבישול ערוך ומוכן על השולחן במטבח, לאחר היכרות קצרה וגלידה התחלנו לבשל, מרים חילקה לנו תפקידים והתחלנו לעבוד, לאחר שסיימנו להכין את האוכל, התיישבנו לאכול את האוכל הצבעוני והמאוד טעים, מרים שיתפה אותנו כי היא סופרת, והיא הביאה את אחד הספרים שלה והקריאה לנו סיפור שכתבה הקשור לאוכל".

"המשכנו לצחוק, לדבר ולשתף, הרגיש לנו כל כך טבעי על אף פערי הגיל, חזרנו לדירתנו שמחים ומוקסמים מההזדמנות שניתנה לפגוש את מרים", כך ליסה מליבר.

ראש העיר ירושלים, משה ליאון, אמר: "עיריית ירושלים רואה בפרויקט זה חשיבות מוסרית רבה, החולק כבוד ואהבה לבוני העיר ירושלים, אני מברך את הסטודנטים הלוקחים חלק במיזם המרגש".

נעמה קולן, רכזת קהילות של אגודת הסטודנטים בעברית, אמרה: "מבחינתי המטרה של הפרויקט הייתה לחבר בין אנשים וספציפית בין אוכלוסיות שלא נפגשות בתור שוות, כמו צעירים וגמלאים. לא רציתי שהסטודנטים יעזרו לגמלאים. קיוויתי שזה יחשוף את מה שלגמלאים יש לתת לנו, הצעירים, ובעיקר רציתי שתהיה להם חוויה טובה של חיבור ועשייה שיזכרו להמשך. פורום המעורבות ומרכז צעירים היו שותפים טבעיים לדבר ושילוב הזרועות הביא להצלחת הפרויקט".