תכשיטים
תכשיטיםצילום: ISTOCK

ערב חג האהבה, ט"ו באב, שיחול בסוף השבוע הקרוב, מגיעים נתונים מעודדים מענף התכשיטים הישראלי, שמתגלה כאטרקטיבי ביותר בשנה האחרונה.

מנתוני היבוא עולה כי נרשמה עלייה של כ-211% ביבוא תכשיטי זהב ברבעון השני של שנת 2021 ביחס לתקופה המקבילה אשתקד עם 91 מיליוני דולרים ברבעון השני, לעומת 29 מיליוני דולרים ברבעון המקביל אשתקד.

הצרכן הישראלי מעדיף תכשיטי זהב שמהווים כ-87% מהתכשיטים המיובאים ברבעון השני, כשטורקיה ואיטליה הן המדינות מהן מייבאים הכי הרבה תכשיטים, אם כי חלה עלייה ברכישת כל סוגי התכשיטים המיובאים, כולל כסף - כ-9% מהשוק, ואופנה- כ-4% (דוגמת תכשיטים אופנתיים בשילוב חרוזים, עור, פליז, זכוכית, צדפות ועוד).

גם ביצוא נרשמת עלייה של למעלה מ- 51% ביצוא התכשיטים מישראל לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה עם כ-117 מיליון דולרים לעומת כ- 77 מיליוני דולרים בתקופה המקבילה אשתקד.

על פי הנתונים, ארה"ב הינה היעד המרכזי לתכשיטנים הישראלים, עם כ- 62% מהתכשיטים המיוצאים אליה כשלאירופה מיוצאים כ- 32% מהתכשיטים הישראלים (היתר לשאר העולם).

יעד נוסף שהצטרף למפת היצוא הישראלית הינו איחוד האמירויות, כשלמעלה מ- 30 תכשיטנים ישראלים כבר ייצאו לשם סחורה בעיצובם מאז נחתם הסכם השלום בספטמבר האחרון.

"ענף התכשיטים הישראלי מאופיין בצמיחה גבוהה ויציבה יחסית בשנים האחרונות, כשגם מגיפת הקורונה לא הצליחה לפגום בה" אומר אופיר גור, מנהל מינהל יהלומים, אבני חן ותכשיטים במשרד הכלכלה והתעשייה. "יש מקום רב לאופטימיות באשר להמשך הצמיחה של הענף, מאחר וקיים עוד פוטנציאל לא ממומש רב, בעיקר בכל הקשור ליצוא לאסיה", סיכם גור.

במקביל, מינהל סחר חוץ סיכם את נתוני יבוא השוקולד לישראל אשר עומדים למרות שנת הקורונה ובדומה לשנה שקדמה לה, על היקף של כ- 180 מיליון דולר בשנת 2020, פי עשרה מנתוני היבוא, כאשר מדינות מקור היבוא העיקריות הן: איטליה, גרמניה, בלגיה, שוויץ וארצות הברית.

יצוא השוקולד לשנת 2020 עמד על כ-18 מיליון דולר, מרבית היצוא מיועד לשוק האמריקאי בנוסף לשווקים מובילים ביניהם- בריטניה, צרפת, קנדה ואוסטרליה.

בשנת 2020 יבוא היין עמד על כ- 52.1 מיליון דולר ויצוא היין מישראל עמד על כ 47.8 מיליון דולר. בחלוקה גיאוגרפית, 65% מהיצוא מיועד לשוק בצפון אמריקה, 27% לאיחוד האירופי, 4% לשווקי אסיה והיתר לשאר האזורים.

בהסתכלות על 5 המדינות המובילות - היעד המוביל ליין ישראלי הוא ארצות הברית עם כ-28.5 מיליון דולר יצוא בשנת 2020, ולאחריה צרפת (4.7 מיליון דולר), קנדה (2.6 מיליון דולר), בריטניה (2.5 מיליון דולר) ופולין (1.5 מיליון דולר).

יצוא הפרחים מישראל עמד בשנת 2020 על כ 66.3 מיליון דולר. עיקר היצוא (כ 70%) מיועד להולנד שמהווה אחד מהמרכזים הגדולים בעולם לסחר בפרחים. שווקי יעד נוספים הם בלגיה, ארצות הברית, יפן, רוסיה וקנדה. יבוא הפרחים עמד על כ- 6.7 מיליון דולר בלבד (בעיקר מהולנד).