ח"כ עמיחי שיקלי
ח"כ עמיחי שיקלי ערוץ 7

בנאום הבכורה שלו הביע חבר הכנסת עמיחי שיקלי מ'ימינה' דאגה מהתרחקות מערכיה של היהדות וממורשת העם שליוו את הציונות מראשיתה, ותקווה שיהיה ראוי לתואר מורד.

בשיחה עמו הרחיב חבר הכנסת שיקלי על המרד הלאומי והפרטי שהיה מצפה לראות מהעם בישראל כיום, על ההתרחקות מערכי המסורת היהודית והמורשת ועל דרכו הפוליטית המורכבת.

"התרבות שלנו מקדשת את המרד, החל מהמרד יומיומי להתעורר מוקדם בבוקר כפי שנכתב בראשית השולחן ערוך ולהתקומם מול העצלות, וגם במובן הלאומי כפי שנאמר במקורות על מרדכי שלא יכרע ולא ישתחווה, לא להתפשר על הזהות והחירות שלנו".

האם אנחנו מאבדים את מומנטום המרד הזה? "מומנטום המורד הוא תוצר של זהות חזקה והזהות היא תנאי למנהיגות. הבעיה שלנו היא בזהות עצמה. יותר ויותר בני נוער וצעירים בישראל לא גדלים על מורשת היהדות והציונות והדברים קשורים זה לזה. בקונגרס הציוני הראשון קובע הרצל שהציונות היא שיבתנו ליהדות עוד לפני השיבה לארץ היהודים. הוא כותב בירחון התנועה הציונית את המאמר 'המנורה', שבו הוא מתאר אבא שגדל בבית מתבולל והוא מכין מנורה ומספר לילדיו על חנוכה ועל כך תהיה הציונות שתגבר וכמה טוב להיות השמש. בנוסף באלטנוילנד יש את הפרק על ירושלים ועתיד המדינה שבה הוא מגיע למקדש ושומע את שירת הלוויים, והוא אומר שמה שהשתנה הוא שסוף כל סוף היהודים גאים ביהדותם".

על המציאות כיום, אומר חבר הכנסת שקלי כי המציאות משתנה לחלוטין והוא אינו מאשים את הנוער אלא את דור המחנכים. "שרת החינוך פרסמה מסמך מצפן למשרד החינוך. בגרסה שקראתי המילים ציונות ויהדות לא מופיעות, תאריך עברי לא מופיע, וכך גם חינוך לאהבת הארץ והמולדת, העמקת הזהות והיכרות עם מורשת ישראל לא מופיעות למרות שהיא נציגה של מפלגת ימין. מה שכן מופיע הוא שיוויון מגדרי ומצוינות, מה שניתן לכתוב בכל מדינה ליבראלית".

אז מה קרה לנו? "אנחנו בתהליך ארוך של היחלשות וטשטוש הזהות היהודית, וזה עומד גם בשורש המשברים הפוליטיים כי אנחנו מאבדים את הסיפור המשותף וויכוחים פרסונאליים מקבלים מקום לא פרופורציונאלי, כי אנשים שואלים איך הרוב היהודי יבין שכדאי לו להיות מחובר מול מפלגה כמו הרשימה המשותפת, שהממשלה הנוכחית עושה איתה עסקים השכם והערב".

על דבריו אלה שאלנו את חבר הכנסת שיקלי אם המנוע שמוביל למציאות הזו הוא התפיסה לפיה עלינו להיות עם ככל העמים, תפיסה שמתחזקת כאשר הדור הצעיר אינו מחובר למסורת המחייבת של היהדות ומילא מתנתק גם מערכיה של היהדות וחפץ בחיבור לעולם הרחב.

"אכן, בציונות היה גם התדר של 'עם ככל העמים' אל מול נצח ישראל על פי חזון הנביאים. מנהיגי הציונות כמו בן גוריון, כצנלסון ואחרים דבקו בנצח ישראל וחזון נביאי ישראל. לעומת זאת בציר הספרותי, אנשים כמו ברדיצ'בסקי, ברנר, עמוס עוז וא.ב. יהושע אליהם לא דיבר העניין של נצח ישראל והזהות היהודית. הם ראו בזה משהו שקשור לגלות והייתה להם השפעה לא מבוטלת על התהוות התרבות הציונית. זה בלט בהתיישבות העובדת שדיברה על המחרשה והנשק, ציונות של עשיה ולא של דיבורים. לזרמים האלה הייתה השפעה אדירה ואנחנו קוצרים כעת את הפירות. כשמהפכה הופכת מהשלב הדרמטי לשלב השגרתי היא הופכת למשעממת ועוברים לדברים אחרים. זו הייתה טעות דרמטית לחשוב שנוכל לקיים את המנורה בלי השמן".

שקלי קובע כי גם לאדם שאינו שומר מצוות יש הרבה מה לקבל מהיהדות ובהקשר זה הוא מזכיר את עקרונות אהבת הזולת של הלל הזקן ורבי עקיבא, את העדפת ערכי הרוח על פני החומר כפי שבא לידי ביטוי בשבת, ערכי לימוד התורה כחיזוק הרוח ועוד. "אני כמי שלא מקיים אורח חיים דתי הדברים הללו מאוד מדברים אליי", אומר שקלי.

ואולי בדור שבו אין מאבק על הקיום כמו בדור ייבוש הביצות החיים הופכים מנותקים מרוח ובמקומם קיים מרדף אחרי החיים הנעימים? "כשאין איום קיומי השאלות המהותיות זזות הצידה. יגאל אלון אמר שכשטוב ליהודים רע ליהדות.. בתנ"ך זה הפסוק 'וישמן ישורון ויבעט'. אין ספק ששפע חומרי מעמיד אתגר שהופך את השאלות הרוחניות להרבה פחות דרמטיות, אבל גם בתקופה שאין בה אתגרים קיומיים יש ליהדות הרבה מה להציע לנו כחברה, לנו כפרטים, כמשפחות, ואנחנו מאבדים המון כשאנחנו לא מלמדים את הדור הצעיר שום דבר והוא לא יכול להתחבר".

על החשש של הדור הנוכחי מכפייה, מה שאולי מוביל להתנערות וההתנכרות כלפי היהדות, אומר חבר הכנסת שיקלי כי אכן "התורה הפרוגרסיבית מדברת על שוויון בצמרת הפרמידה על חשבון כל דבר אחר, והיא זו שמייצרת קושי לחנך לערכים בעלי מחויבות של ממש. בתקופה הזו עולה השאלה אם יש לנו בכלל זכות לחנך. לחשוב שאפשר לשאול ילד קטן מה הוא רוצה זה מגוחך. ההורים חייבים לכוון את הדרך הכללית וההחלטה שלא לכוון אותו לדרך יהודית וציונית זו החלטה אקטיבית עם השלכות מאוד עמוקות".

ואם לא יהיה המרד הזה שעליו שיקלי מדבר, לאן הוא צופה שמדינת ישראל תגיע? "הרעיון שמתחרה ברעיון הדיה היהודית הוא רעיון המדינה הרב לאומית ורב תרבותית. הסימן הראשון לכך היה נאום השבטים, נאום ראשון של נשיא שהוא נאום פוסט ציוני. זה אמנם לא נאום אנטי ציוני, אבל הוא נאום פוסט ציוני ששם את הציונות כאחת האופציות ולא כדבק שמחבר".

בנאום המנורה שלו אמר שיקלי בין השאר: "באתי למרוד ברוחות הזמן המבקשות לכבות את המנורה, לטשטש את ההבדל בין אמת לשקר ומביאות תרבות פוליטית של שקר ומרמה, מביאות לרוחות זמן שפשו בצמרת המשפט והמשטרה והביאו לאבדן הרתעה ביטחון ומשילות". על תרבות השקר הפוליטי שאליה התייחס, הוא מרחיב מעט יותר:

"יש במערכת הפוליטית אנשים שעושים את עבודתם בצורה מצויינת. החוזה הלא כתוב בין בוחרים לנבחרים הופר במידה רבה בצורה שלא נראתה כמותה. במידה מסוימת אולי שרון דומה לזה במתווה אכזרי ואלים יותר עם חורבן גוש קטיף. מבחינה אידיאולוגית השינוי שנעשה כאן ביחס להצהרות שניתנו והעצמה שבה הם נאמרו ומה שנאמר אז על מי שאמר שאולי כן יכול להיות שתוקם ממשלה כזו עם לפיד, נאמר אז שמדובר בשקר ושפין שממומן במיליונים וכו', וראינו מה קרה יום אחרי ואנחנו שואלים לאן זה מוביל אותנו כשנלך לקלפי בפעם הבאה.

באשר לו עצמו ודרכו הפוליטית המתהלכת בין קואליציה לאופוזיציה, שאלנו אם יתכן וצורת המאבק הפוליטי שלו בתרבות השקר הזו, כפי שהוא מגדיר אותה, צריכה להיות אופוזיציונית לכל דבר ולא כזו הבוחנת כל הצבעה בפני עצמה, כפי שהוא נוהג כעת. "אני מעדיף להישאר בקו העכשווי שנותן לי יותר מרחב תמרון, חופש פעולה ויכולת להתמקד בנושאים שמעניינים אותי. אני מאוד שלם עם הכיוון שאני לוקח".

מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו