מכללת הרצוג
מכללת הרצוג צילום: מכללת הרצוג

במכללת הרצוג מתקיימים לימודים לתואר הראשון בחמישה-עשר תחומים הנלמדים בבתי הספר, במגזר הממלכתי והממלכתי-דתי בהתאמה מלאה לתוכניות הלימודים המעודכנות של מערכת החינוך.

כפועל יוצא ממטרת המכללה להצמיח מחנכים ומנהיגי חינוך עם ערך מוסף, בהיבט של הידע, המיומנויות והעיסוק - פותחו תוכניות המעצימות את בוגרי המכללה ומשיקות לתחום ההתמחות שבו הם בחרו.

"אלו שבחרו במסלול החינוך המיוחד יוכלו להתמקצע בתת תחום הקרוב לליבם ולהתפתח בו לכיוון החינוכי או הטיפולי, בשילוב של הוראה מותאמת שפתית, מתמטית, או חברתית, תעודות התמחות בלקויות לימודיות מורכבות, קשיים רגשיים – התנהגותיים ומיומנויות רגשיות-חברתיות".

"לומדי המסלול יכולים גם להוציא תעודת הדרכה ברכיבה טיפולית ובאבחון דידקטי, בלימודי ארץ ישראל ניתן לשלב תעודות מקצועיות בתחומי הטיולים, תוכניות כתיבה יוצרת ועריכה לשונית בחוגי הספרות והלשון, שילוב של הלכה ומדע בחוגי התושב"ע והמדעים ועוד".

לפרטים נוספים ולהרשמה לחצו כאן

תוכניות אלו מוכנות אצלנו 'תואר פלוס", פותח ד"ר אביחי קלרמן, סגן הרקטור וראש החוג לחינוך במככלה.

ד"ר קלרמן מציין כי המכללה מקפידה על איכות אקדמית ללא פשרות עם מענה הולם לקהלים שונים. "כמו הפרדה מגדרית לחפצים בכך, לימודים בקמפוסים מיוחדים למאות הסטודנטים החרדים שלומדים אצלנו בכל שנה. מסגרות מיוחדות לחינוך הממלכתי ושילוב של 'הוראת תרבות ישראל' וכאמור תוכנית ייחודית לבתי הספר המשלבים כדוגמת 'מיתרים'".

ד"ר אביחי קלרמן
ד"ר אביחי קלרמן צילום: מכללת הרצוג

גם מקומה של עשייה חברתית במהלך הלימודים במכללה לא נפקד. המכללה מעודדת עשייה חברתית בכפרי סטודנטים התורמים ליישובים בהם הם פועלים, בחונכות אישית של תלמידים בבתי הספר ברחבי גוש עציון וירושלים ובעזרה לקראת בגרויות בעת הלמידה מרחוק לתלמידי התיכון שנעזרו רבות בסטודנטים של המכללה בלימוד ובהכנה לקראת בחינות הבגרות, בפרויקטים אלו הסטודנטים נהנים ממלגות משמועתיות.

עוד לפני הקורונה, במכללת הרצוג פותחו כלי למידה והוראה מרחוק, כך שכבר לפני כשנה וחצי בכל תואר כרבע מהלימודים היו מרחוק. "המצב החדש נתן לגיטימציה נוספת וחידד את היכולת לגוון גם בכלים אלו", מסביר ד"ר קלרמן. "לדעתנו יש לעשות בהם שימוש מושכל בהתאם לגיל הלומדים, לתכנים ולאופי הקורס, כשעד מחצית מסך כל הלמידה יכולה להיות בכלי הוראה ולמידה מרחוק.

היכולת של המכללה לפתח ערוצי למידה מגוונים ותצורות הוראה משתנות ומותאמות לקהלי יעד שונים ולמצבי חירום הביאו לכך שמכללת הרצוג היא הגוף המרכזי שנבחר להוראת יהדות ולהפצת פדגוגיה מתאימה לכ- 1500 בתי ספר יהודיים ברחבי העולם.

השכלנו במכללה למנף ולהעצים את ההכרח של מצבי החירום - ב'קורונה' וב'שומרי החומות' שחייבו את כולנו לקפוץ למים ולנוע קדימה במהירות, ומה שבזמנים רגילים היה לוקח כעשור עשינו תוך שנה - שנה וחצי. למדנו לתפקד בתצורות חדשות בהוראה, בלמידה ובהערכה מה שיגוון וירחיב את זירות הפעולה שלנו אל מול מוסדות החינוך בארץ ובעולם ויתן מענה לצרכים שעד כה לא השכלנו איך לטפל בהם".

ד"ר צחי לברן, ראש מערך אקדמיה שדה במכללת הרצוג, הגיע לתפקיד היישר מהשטח. במשך תשע שנים הוא ניהל את תיכון אמית בבית שמש, לאחר מכן עבד בהדרכה של מנהלים במסגרת התכנית 'אבני ראשה' ומשם הגיע למכללה. "

ד"ר צחי לברן
ד"ר צחי לברן צילום: מכללת הרצוג

לפרטים נוספים ולהרשמה לחצו כאן

הגעתי למכללה מכיוון שתהליכי הכשרת המורים הם היום הדבר המשמעותי ביותר בדרך לשיפור מערכת החינוך", הוא מסביר. "זה בא לידי ביטוי במכללה בכך שאני רואה את הצרכים של השטח ומכיר את השדה היטב ועושה את כל המאמצים שהעשייה של המכללה תהיה כמה שיותר מכוונת ומדויקת למה שקורה שם".

תחום אחריותו 'מערך אקדמיה שדה', נקרא כך משום שהוא כולל את כל הממשקים של המכללה עם השטח. "מהרגע שהסטודנט עשה הכשרה מעשית בפעם הראשונה, דרך סטאז' ועד הפיתוח המקצועי של מורים במכללה עצמה", הוא מסביר.

"אחד מהדברים המרכזיים בהכשרה של סטודנטים הוא יכולת ניהול כיתה. מה הפדגוגיה הנכונה, איך מייצרים סמכות בעידן שבו הסמכות מאוד מעורערת. גם בהוראה, גם בהכשרה המעשית, גם בסטאז' וגם בפיתוח המקצועי. כלומר בארבעת התחומים שבהם אני נוגע, אנחנו שמים דגש גם על פדגוגיה שתהיה מתואמת עם השטח, השדה וגם על סמכות שהיא דבר בעייתי. אנחנו עובדים על גישה חדשה של סמכות של פרופ' חיים עומר והסטודנטים פוגשים אותה למעשה לכל אורך תהליך ההכשרה שלהם".

השנה, נפתחה במכללה קבוצת מנהיגות ויזמות של מחוז דרום בחמ"ד. "אנחנו מאוד רוצים לפתח את המנהיגות, אבל אם מישהו נניח לא רוצה להיות מנהל, אבל מוכן לעשות הרבה תפקידים אחרים ויכול להיות יזם – עדיין מבחינתנו זה משהו שאנחנו רוצים להשקיע בו. פתחנו תכנית אחת במחוז דרום בחמ"ד ובשנה הבאה אנחנו מתכננים לפתוח ארבע תכניות; במחוז דרום, במחוז צפון, באיזור גוש דן ובירושלים. בכל אחת מהם אנחנו רוצים שיהיו בין חמישה-עשר לעשרים מורים צעירים בחמ"ד שאנחנו רואים כעתודה להובלה של החמ"ד בכל הארץ בשנים הבאות".

"בעבר, תפקיד של מכללה היה להכשיר מורים, היום אנחנו יודעים שהכשרת מורים זה תפקיד שלא מסתיים אף פעם", הוא מדגיש.

"מורה שלא ילמד, יתקדם ויתפתח – יישאר מאחור. אם פעם היה לוקח למורה עשר או עשרים שנה להישאר מאחור, היום זה עלול לקרות תוך שנתיים-שלוש. לכן, אנחנו כמכללה רואים את האחריות והמעורבות שלנו – לא רק להכשיר מורים לשטח ולהפרד מהם עם כניסתם לתפקיד, אלא ממשיכים ללוות את המורים בסטאז'. יש לנו קורס של מורים עבור השנה השנייה שלהם בעבודה, של פיתוח מקצועי שבעצם מאפשר למורים להמשיך להתפתח תחת הכנפיים של המכללה, לאורך כל החיים המקצועיים שלהם. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם המפמ"רים של החמ"ד ורואים את עצמנו כחלק מתהליך הפיתוח המקצועי של המורים בחמ"ד, לאורך כל החיים: בתנ"ך, תושב"ע, ספרות, היסטוריה, אזרחות, מחשבת ישראל ותחומים נוספים".

אתר התנ"ך אותו מפעילה מכללת הרצוג, הוקם מתוך אמירה משמעותית בהוראת התנ"ך במדינת ישראל. "אנחנו מאוד גאים בו", מעיד ד"ר לברן. "יש הרבה מאוד מורים שנכנסים לאתר התנ"ך. יש לנו אפליקציה שנקראת 'היינו כחולמים', בה כל תלמיד יכול ללמוד דרכה כ170 פרקים מנביאים וכתובים, המורה יכול ללוות אותו בלמידה הזאת. יש לנו המון מערכי שיעור ופעילויות משמעותיות למורים ותלמידים בחמ"ד".

באמצעות הסטודנטים, משפיעה המכללה רבות על מערכת החינוך במגוון דרכים. כך למשל סטודנטיות לחינוך מיוחד פותחות מעין קליניקות כאשר הן מגיעות לבתי ספר ונותנים לתלמידים שיעורים בהוראה מתקנת, עבור תלמידים שאינם זכאים לכך, היות ולא עברו את האבחונים והוועדות מטעם משרד החינוך.

"יש הרבה תלמידים שלא זכאים לפי כללי משרד החינוך להוראה מתקנת, אבל אם מישהו היה יושב איתם בכיתה א' בשלב מוקדם ועוזר להם ותומך בהם כדי שיוכלו לקרוא ולעשות פעולות ראשוניות בחשבון, יכול להיות שהם לא יצטרכו בהמשך הוראה מתקנת. כך יוצא מצב של WIN-WIN. הסטודנטים מרוויחים כי הם מתנסים בהוראה מתקנת ומלמדים תלמיד וגם התלמידים מרוויחים, כי הם מקבלים מישהו שיושב איתם אחד על אחד – ומקבל ליווי והדרכה. אם יש משהו שהוא לא יודע – יש מומחה שהוא יכול לשאול. בית הספר מרוויח – שהוא יכול לקדם את התלמידים. בצורה הזאת אנחנו יכולים לקדם את כל הקהילה, את אזור גוש עציון שאנחנו נמצאים בו וגם מקומות אחרים".

לפרטים נוספים ולהרשמה לחצו כאן

סטודנטים במכללת הרצוג
סטודנטים במכללת הרצוג צילום: מכללת הרצוג

Additionally, paste this code immediately after the opening tag: