השר יועז הנדל
השר יועז הנדלצילום: חיים טויטו

על רקע האיומים ממדינות עוינות, משרד התקשורת מתכוון לחייב את חברות התקשורת לספק הגנה ממתקפות סייבר.

שירותי התקשורת הם שירותים חיוניים שסדירותם, היקפם וטיבם הם בעלי חשיבות מרכזית לציבור ולמשק הן בשגרה והן בזמן חירום. שירותי התקשורת משמשים גופים ממשלתיים, עסקיים ופרטיים שמעבירים ומאחסנים בהם מידע רב.

הסיכונים הנובעים ממתקפות סייבר הם פגיעה או השבתה של שירותי התקשורת, פגיעה בנתונים המכילים מידע רגיש, והשפעה פוטנציאלית על תשתיות קריטיות אחרות.

מסיבות אלה, רשתות התקשורת מהוות יעד אטרקטיבי לפעילויות סייבר של גורמים עוינים. על רקע זאת, משרד התקשורת מבקש לבחון את הצורך בהתערבות רגולטורית נרחבת יותר.



כיום, רישיונות חברות התקשורת אינם מחייבים את החברות להכין וליישם תוכניות להגנה בסייבר ואינם כוללים שיטת עבודה סדורה ואחודה שדורשת מהן להיערך למתקפות סייבר. על רקע זאת, המשרד שוקל לתקן את הרישיונות של חברות התקשורת ולקבוע בהם הוראות להיערכות ולניהול ההגנה בסייבר שיאפשרו להקטין את סיכוני מתקפות הסייבר ולהפחית ככל הניתן את הפגיעה בשירותים והמנויים של חברות התקשורת.

הצוות המקצועי במשרד התקשורת גיבש מספר יעדי אסדרה:
  • הגנה על רשת התקשורת ושילוב מנגנוני פיקוח, ניטור, ובקרה המאפשרים לבסס תמונת מצב עדכנית של הגנת הסייבר תוך דאגה לפרטיות המידע, שלמות הנתונים וזמינות השירותים.
  • שמירה על עדכניות ורלוונטיות התוכנית.
  • התמודדות עם אירועי סייבר כולל זיהוי האירוע, הכלה, התאוששות וחזרה לשגרה.
  • יצירת מנגנוני ונוהלי דיווח לגורמים בתוך ומחוץ לארגון.
  • הטמעה ותרגול התוכנית בקרב המנהלים, העובדים, הספקים וקבלני המשנה של בעל הרישיון.

שר התקשורת יועז הנדל: "מתקפות הסייבר על מדינת ישראל הן עובדה מוגמרת ואיום אסטרטגי. גורמים שונים לרבות מדינתיים מזהים את תשתיות התקשורת כיעד מועדף. מתקפה מוצלחת עלולה לגרום לשיבושים ונזקים משמעותיים. כחלק מההכנות של מדינת ישראל, בתיאום עם מערך הסייבר ומערכת הביטחון אנחנו יוצאים לשימוע על רגולציית ההגנה מפני מתקפות בחברות התקשורת. למרות שמדובר בחברות פרטיות הן מהוות תשתית לאומית בשגרה וחירום. מטרת הרגולציה היא לסייע לזיהוי, איתור ועצירה של מתקפות, לפני נזק ממשי. אני מודע למשמעויות הכלכליות, נדייק את הצרכים במהלך השימוע, אך אין ברירה מלבד הגנה על תשתיות חיוניות״.

מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן-חורין: ״משרד התקשורת מבקש להציב את שוק התקשורת בחזית ההגנה וההערכות לאיומי סייבר. בעולם הדור החמישי, ולא רק, יהיה על בעלי רישיונות תקשורת, שהן ערוץ להתקפות על משתמשים אסטרטגיים ורגישים ועל המידע של הציבור הרחב, להצטייד ביכולות הערכות הגנה והתאוששות מהטובות שיש״.