בני גנץ בתדרוך לשגרירים
בני גנץ בתדרוך לשגריריםצילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

שר הביטחון בני גנץ קיים היום (רביעי) תדרוך ללמעלה מ-60 שגרירים זרים בנושא המצב הביטחוני.

הוא פתח בהתייחסות למצב מול המשטר בטהרן ואמר כי "לאיראן יש כוונה להשמיד את ישראל, והיא עובדת בכדי שיהיו לה את האמצעים לעשות זאת. בנוסף, היא פועלת דרך שלוחותיה בעיראק, תימן, סוריה, לבנון ועזה, משתמשת בכטב"מים וטילים מדויקים, פועלת נגד אוניות מסחר בים ואף תוקפת בסייבר ברחבי העולם. לפי הערכות שיש בידי ישראל, התקיפה של המרסר סטריט נעשתה מאדמת איראן, ויש להניח כי הדבר נעשה באישור המנהיג העליון".

גנץ הציג את העלייה בתקציב הביטחון האיראני שיותר מהכפיל את עצמו בתוך חמש שנים מ-22 מיליארד דולר, ל-49 מיליארד דולר (לפי ערך ריאלי של מטבע הריאל). לדבריו, לישראל אין סכסוך עם העם האיראני, אלא עם המשטר האיראני וכי הוא מוטרד מהעובדה שנציגים של הקהילה הבינלאומית הגיעו להשבעת ראיסי, "התליין מטהרן".

"איראן נמצאת במרחק חודשיים מצבירת החומר הדרוש לפצצה גרעינית. איננו יודעים אם המשטר האיראני נכון להגיע להסכם ולחזור לשולחן המשא ומתן והעולם חייב לבנות לעצמו "Plan B" ולעצור את ההתקדמות שלה כבר עכשיו. המטרה בסופו של דבר היא להגיע להסכם "ארוך יותר, חזק יותר ורחב יותר". הגעה של איראן לסף גרעין שמה אותנו על סף מירוץ חימוש גרעיני אזורי ואולי גם עולמי. כל התוקפנות האיראנית עד כה היתה בלי היכולת הזו, אם תהיה לה את היכולת לפרוץ לגרעין, היא תגביר את התוקפנות שלה. לנו בישראל יש את האפשרויות שלנו, ידענו להשתמש באמצעים שבידינו בעבר, ואני לא פוסל שנצטרך להשתמש בהם בעתיד. אבל איראן היא קודם כל אתגר לעולם שצריך להתאחד ולפעול", הוסיף.

שר הביטחון התייחס למתיחות בגבול לבנון. "באלפי בתים ישנם מחסני טילים, בלב ליבה של אוכלוסייה אזרחית. איראן וחיזבאללה מנצלות את המצב ההומניטרי בלבנון, ומונעות הקמת ממשלה יציבה. גנץ ציין, כי הציע ללבנון סיוע שלוש פעמים, כולל באופן ישיר דרך ארגונים בינלאומיים לבתי החולים, וכי ישראל נכונה לאפשר סיוע של מדינות העולם משטחה".

על המצב מול הפלסטינים אמר כי "הרשות הפלסטינית והנהגתה הם הגורם המייצג של הפלסטינים באזור, ואנחנו פועלים לחיזוק הרשות הפלסטינית ביהודה ושומרון: אנחנו מאשרים בנייה, הרחבנו את היתרי התעסוקה ובטווח הרחוק אנחנו צריכים לקדם פרויקטים תשתיתיים משמעותיים לטובת האזור. בעזה, התנהלות חמאס פוגעת באוכלוסייה. כל מה שישראל צריכה בכדי לאפשר לעזה להתפתח ולהגיע להסדרה ארוכת טווח, הוא השבת הבנים הביתה, והתחייבות לשקט מוחלט בדרום הארץ".