הפרופסור רונן דורסט, קרדיולוג בכיר במערך הלב בהדסה, מתייחס בראיון לערוץ 7 לפטירתם של כמה ידוענים בעת האחרונה ובהם העיתונאי רוני דניאל, אל"מ שרון אסמן וח"כ סעיד אלחרומי, ככל הנראה כתוצאה מאירוע לבבי.

דורסט לא מזהה עלייה במספר האירועים הלבביים. "זה צירוף מקרים לדעתי. מוות פתאומי נותן אימפקט משמעותי במיוחד אצל אנשים מפורסמים, אבל אנחנו עדים לאירועים לבביים אצל אנשים רבים", אומר פרופ' דורסט.

לדבריו, בהתקף לב לא ניתן בכל מקרה ומקרה להניח את האצבע על הסיבה המדויקת לאירוע הלבבי. "אנחנו לא יודעים תמיד את סיבת המוות. אנחנו כן יודעים שככל שהגיל עולה הסיכוי שסיבת המוות קשורה לטרשת עורקים שגורמת לחסימה מהירה של העורק בהתקף לב היא יותר גדולה. גורמי הסיכון לטרשת עורקים כוללים השמנה, יתר לחץ דם וסוכרת שכולם ניתנים לטיפול על ידי פעילות גופנית, שמירה על דיאטה ופנייה לרופאים על מנת לאזן את גורמי הסיכון שנזקקים לטיפול תרופתי".

הוא נשאל האם ניתן לזהות אירוע לבבי לפני שהוא מתרחש וענה, "לכאורה, אין התרעות מוקדמות. אבל כשבודקים אם היה סימן מוקדם, כנראה שבחלק גדול מהמקרים היה משהו כזה. לכן, אם למישהו יש תחושה לא נעימה בבית החזה, כאבים באזור, דפיקות לב לא מוסברות או קוצר נשימה חדש, חשוב מאוד לפנות באופן מיידי לטיפול רפואי".

"אנחנו כן יכולים לזהות את גורמי הסיכון ולכן ממליצים החל מגיל 35 לבדוק פרופיל שומנים אצל גברים ונשים ולאתר גורמי סיכון אחרים. לומר מתי יהיה התקף לב אנחנו עדיין לא יכולים, אבל כן יכולים להצביע על עלייה בסכנה".

פרופ' דורסט מצביע גם על העובדה שמחלות לב הן תורשתיות. "יש מרכיבים תורשתיים גם בטרשת עורקים וגם בצורות אחרות שפוגעות בשריר הלב וגורמות למוות מוקדם בעיקר אצל צעירים. בהדסה יש לנו יחידה למחלות גנטיות של הלב בדיוק בגלל זה. אם במשפחה יש היסטוריה וידוע שהיו אנשים עם בעיות בלב שהופיעו בגיל צעיר, כדאי מאוד לפנות לייעוץ מקצועי, כי ניתן לאתר ולמנוע התקדמות של מחלות".

לגבי פעילות גופנית הוא אומר, "אנחנו ממליצים בגילאים מבוגרים יותר להתייעץ עם רופא לפני פעילות גופנית, אבל לאנשים צעירים אין צורך כזה. לאורך זמן פעילות גופנית מתונה מקטינה את הסיכוי למחלות לב".