ביידן ובנט
ביידן ובנטצילום: רויטרס

פרופ' יעקב נגל, ממלא מקום ראש המל"ל לשעבר, התייחס הבוקר (ראשון) לנושאי איראן שעלו בפגישת ביידן-בנט בסוף השבוע.

"בנט לא שינה את המדיניות. אם ארה"ב תחזור להסכם, איראן תהיה מדינת סף גרעינית", אמר פרופ' נגל בשיחה עם 103FM. "צריך לקחת מהפגישה את מה שיש בה ואת מה שאין בה. הייתה פגישה מצוינת וטובה, שני מנהיגים חדשים הכירו אחד את השני - אף אחד לא רצה להעלות את חילוקי הדעות, ויש כאלה".

פרופ' נגל מכיר היטב את הסכם הגרעין עם איראן. לאורך שנים הוא עומד בחזית נגד ההסכם, וגם כיום טוען בתוקף כי חזרה אמריקנית להסכם, גם אם יוכנס בו מקצה שיפורים, תביא את איראן בדיוק למקום שממנו חוששת ישראל: מדינת סף גרעינית עם יכולת להגיע לפצצה במהירות.

נגל החמיא לבנט, שלהערכתו "דווקא לא נפל בחלק מהבורות שיש כאלה שניסו להפיל אותו בהם". הוא גם הזכיר "כל מיני הדלפות מאינטרסנטים, כולל מישראל", אך בשורה התחתונה ניכר כי מיליארד הדולר שישראל ביקשה כסיוע להשלמת מלאי המיירטים יגיעו לארץ, ולכן אפשר להכתיר את הפגישה כהצלחה.

בנושא האיראני, ציין הפרופסור, היו דיוני הכנה מצוינים, שהובילו לכך שהמדיניות הישראלית הקיימת הובהרה. "כל אחד מבין את הצד השני, מבינים שישראל אומרת שלא תהיה חלק מחזרה להסכם נוראי, ושהיא תשמור על חופש הפעולה שלה כולל חיזוק האופציות הצבאיות להתמודד, ואם היא תצטרך - גם לבד. גם בנט אמר שישראל לא תבקש מהאמריקאים להילחם עבורה", הדגיש.

השינוי הוא העובדה כי את הביקורת הישראלית על ההסכם צפוי רה"מ להשמיע בפני הנשיא בחדרים הסגורים, ולא מעל הפודיומים כפי שעשה קודמו, בנימין נתניהו. "בנט לא שינה למיטב הבנתי פסיק אחד מהמדיניות הישראלית בנושא האיראני. הוא מבין את העובדות שהוא עומד מולן. השיטה שלא ניכנס ראש בראש פומבית אלא נדון על כך בחדר הסגור - אני חושב שעקרונית זה לא רע", הדגיש.

להערכתו, בנט הבהיר לביידן שלהערכת גורמי המודיעין בישראל, החזרה להסכם הגרעין היא דהירה לכך שאיראן תהיה מדינת סף גרעינית. לדבריו, לאיראנים יש הסתייגויות מההסכם, שעליהן לומדים כעת בוושינגטון, ובהן, בין השאר, הבטחה שאף נשיא אמריקאי בעתיד לא יחזור בו מההבנות - דבר המנוגד לחוק האמריקאי.

"אם אני הייתי איראני הייתי אומר 'מה אכפת לי'", אמר, והסביר כי הלוגיקה של שלטון האייתוללות תהיה בעד כל הסכם שיצמצם את המגבלות והסנקציות, ומשם - הכול פתוח. "לכן, לצערי, אני פסימי בנושא ההסכם, אני תמיד בנושא הזה סומך על האיראנים יותר מאשר על האמריקאים".

אם יש הסכם גרעין מה היכולת הישראלית התיאורטית?
"לתקוף את ההסכם יש הרבה דרכים. אני מעריך שמי שצריך לעשות את עבודתו יושב ומתכונן גם בדקות אלה שבהן אנחנו מדברים".

ביידן אמר שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני.

"הוא אמר 'במשמרת שלי'. האמריקאים אומרים 'נוודא שאיראן לא תהיה גרעינית לעולם', אבל אם חוזרים להסכם אין מנוס מכך שהיא תהיה גרעינית. מתחת לקרקע הם יוכלו לרוץ קדימה. השורה התחתונה היא שאם נחזור להסכם הגרעין, בסוף אותו הסכם, כשיתחילו לרדת ההגבלות, הם יהיו אפס זמן מגרעין. זה יקרה, ולכן אי אפשר לחזור אליו. אסור לחזור אליו".