אומן
אומןצילום: איסטוק

בחירתה של הממשלה החדשה הקרואה "ממשלת שינוי", הפיחה תקווה והרבה ציפייה שאכן יבוא שינוי. השינוי נחוץ כמעט בכל תחומי חיינו, הממשלה הקודמת בניצוחו של הרודן קלקלה כל מה שנקרה בדרכה.

עיקר הקלקול בא לידי ביטוי חריף ובוטה בשיטת עבודתה (אי השיטה). לא ניתן להצביע על החלטה כלשהי ולאומר עליה בוודאות שזו הייתה החלטה מקצועית שנבחנה ונבדקה ונתקבלה על בסיס נתונים אובייקטיבים.

מנגד לא קשה היה להבחין ולקבוע כי כל החלטותיה היו נגועות משיקולים זרים, או שיקולי אגו ושררה, או משיקולים פוליטיים פסולים, או סתם החלטה ללא הסבר כי כך הרודן חפץ באותו רגע ושיקוליו עמו.

למרות קלקולי הפתיחה של הממשלה החדשה בכל הנוגע להרכבה וריבוי השרים, עדיין לא אבדו התקוות לראות שינוי באופן התנהלותה ובאופן קבלת החלטותיה. אכן ראשיתה נתנה תחושה שהנה השינוי נוקש על פתחנו. נותני הטון בישיבות "קבינט הקורונה" היו הגורמים המקצועיים, לא עוד מבחני כוח בין מרכיבי הקואליציה והתעלמות משיקולים רפואיים. שרי הממשלה וחברי הקואליציה משוחררים מאימת הרודן ועושי דברו.

הקמת וועדת החקירה לאסון/מחדל מירון, לצד קידום תקציב המדינה נוטעים תקווה שנושאים יבדקו ולקחים ילמדו ולא עוד וועדות בדיקה/מריחה כדי להגן על מחוללי הפשעים מחד ומאידך לסמא את עיני הציבור עד שישקע בייאושו וימשיך לגשש באפלה.

התפרצות זן הדלתא והזמן הקצר מאז היווסדה לא מאפשרים לבחון את פעילותה באופן מעמיק, כדי להסיק מסקנות בדבר תפקודה הכולל בשלל הנושאים הרבים הרובצים על פתחה והחיוניים לחיינו כחברה עתירת שסעים ושנאות. אך ניתן לקבוע כי בזה כשלה, הכניעה וההיתר לאפשר את הנהירה ההמונית לאומן, מלבד היותה סכנה מוחשית לשלומם של אזרחי ישראל, היא מדיפה ריח רע של חזרה להליכים והשיטות הקלוקלות של הממשלה הקודמת.

מעבר לסכנות הכרוכות בנהירה ההמונית חסרת השליטה והפיקוח, מצופה היה כי הגיע העת שהממשלה בישראל תבחן היבטים נוספים הכרוכים במסע התעתועים הזה :

מה משמעותו של מנהג הנוהרים לאומן הטסים ונוטשים "מאחור" את נשותיהם ומשפחותיהם בימי החג המיוחד בו נדרשים אנו לחשבון נפש?.

מה אמת בשמועות (הנפוצות) אודות ההתנהגות המופקרת והמבישה של החוגגים, ולמה לעודד זאת? מאיפה תקציבי העתק במטבע זר לציבור שרובו מוגדר כציבור שמתחת ל"קו העוני"?.

אין לי ספק כי התופעה הבזויה הזו באחד הימים תתפוצץ לנו בפנים ותמיט חרפה עלינו כחברה וכאומה. לכן ראוי שממשלת ישראל תאזור אומץ להתמודד עמה בלי לחשוש מלחצים של גורמים אינטרסנטים חסרי אמונה וחסרי אחריות.