פרופ' נחמן אש
פרופ' נחמן אשצילום: פלאש 90

בכירי משרד הבריאות, שחוקרים ופועלים מתוקף תפקידם נגד רופאים ועובדי רפואה שונים שמתנגדים לחיסונים ומכחישי קורונה, התלוננו שלשום באופן חסר תקדים בפני מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, על התגברות האלימות המילולית נגדם ועל החשש הגובר גם מאלימות פיזית.

התלונה, שנחשפה בעיתון 'ישראל היום', הוגשה על ידי ראשי הוועדה לבדיקת פרסומי אנשי מקצועות הרפואה ופרסומי מוצרי בריאות, ד"ר איריס לייטרסדורף ועו"ד אייל חקו. הוועדה בראשותם חוקרת, מטפלת ומייעצת להנהלת משרד הבריאות על פרסומים של רופאים, מטפלים, חברות ומוסדות בריאות שנחשדים כמטעים ועלולים לגרום לפגיעה בציבור.

מאז פרוץ המגיפה מטפלת הוועדה בפרסומים של רופאים, חלקם של רופאים בכירים בהווה ובעבר בבתי חולים ציבוריים בארץ, שהפיצו מידע כוזב ומטעה על הקורונה ונגד החיסונים לקורונה, וכן מטפלים בתלונות על פרסומי כזב על טיפולים ותכשירים נגד קורונה ופרסומים שקריים בנוגע לחיסונים. יצוין כי מדובר בפעם הראשונה שבה מוגשת תלונה כזו במשרד הבריאות.

בתגובה לתלונה כתב מנכ"ל משרד הבריאות למתלוננים כי "במידה מסוימת כולנו, כולל השר, עוברים את הדברים הללו. אני מחזק את ידיכם, ואין לנו ברירה אלא להתמודד עם המתנגדים הללו. אסור לנו להשאיר להם את הבמה. אתם עושים עבודה מעולה, ויש לכם ערך רב בהצלחה של מבצע החיסונים. אני יודע שזה לא קל, כמו הרבה דברים שאנו עושים כדי להתמודד עם הקורונה".

במכתב התלונה כתבו לייטרסדורף וחקו כי יש "התעצמות משמעותית בהכפשות אישיות מצידם של מתנגדי החיסונים ומשווקי התכשירים למניעה ולטיפול בתחלואת קורונה. לא מדובר בדברי הסתה חדשים, אלא שישנה עליית מדרגה משמעותית בשבועות האחרונים, עם התרחבות מבצע החיסונים למנה נוספת וחיסוני הילדים מעל גיל 12. ההסתה החלה עוד בתחילת התחלואה מצידם של מתנגדי חיסונים ומשווקי תרופות, שניצלו את המגיפה לעשיית רווחים. ערכנו גם תשעה שימועים לרופאים שעסקו בהתנגדות לחיסוני השגרה, כך שהפעילות מוכרת למתנגדים עוד לפני התפרצות תחלואה הקורונה".

עוד כתבו בתלונתם כי "האלימות המילולית תפסה תאוצה ועלתה מדרגה כשפעלנו מול רופאים מתנגדי חיסוני הקורונה למבוגרים ולילדים, שנותנים רוח גבית לקבוצות מתנגדי החיסונים. עם האצת מבצע החיסונים לילדים ומתן מנת דחף למחוסנים, אנו חווים התעצמות בהתבטאויות ברשתות החברתיות שמשתתפים בהם גם חלק מהרופאים הללו".

לתלונה צורף פוסט לדוגמה, שבו נכתב לגבי אחד מחברי הוועדה כי "הוא היה צריך מזמן להירקב בכלא". עוד צוין כי רופא בכיר, שכבר הוזהר על ידי משרד הבריאות לאחר שהשמיע נאצות על בכירי המשרד, שותף כעת לכנסי הסברה בזום על "הסכנה בחיסון" לילדים ולאימהות.

"אנחנו עושים את עבודתנו נאמנה גם בתקופה קשה זו, אולם אנו חשים כעת שהפכנו למטרה ממשית חשופה לכל, והתחושה שלנו, במיוחד בימים האחרונים, שקיימת סכנת הידרדרות לאלימות פיזית. אנו מבקשים ממך בכל לשון של בקשה, כמנכ"ל המשרד, להתריע בכל במה אפשרית על התעצמות האלימות המילולית כלפי עובדי המשרד - גם בדרג שלנו, ובמקביל לבחון את הפעילות האפשרית כבר עתה נגד אותם רופאים והאנשים שנוקטים אלימות מילולית", סיכמו השניים את תלונתם.