רובה מדגם 'תבור'
רובה מדגם 'תבור'פלאש 90

במשך שנים שווק רובה התבור הישראלי כרובה העתיד, ורבים מלוחמי החי"ר של צה"ל נשאו אותו בגאווה, מתלהבים מהנוחות שלו ומצורתו העתידנית.

בעיתון 'ישראל היום' פורסם כי כי עשר שנים בלבד לאחר שהחלה הטמעתו בצבא הישראלי, יחלו בקרוב בצה"ל להעביר את חטיבות החי"ר שמשתמשות כרגע בתבור ובמיקרו-תבור להשתמש ברובי M4 האמריקניים, שמכונים "פלטופ".

למעשה, כבר בעתיד הקרוב צפויה אחת מחטיבות החי"ר לקבל את רובה ה-M4, ואחריה ימשיכו שאר החטיבות הסדירות לוותר על התבור. הרובים הישראליים לא יעזבו לחלוטין את צה"ל, ויועברו לחטיבות מילואים.

הסיבה, אומר ראש מחלקת אמל"ח זרוע היבשה היוצא, אל"מ (מיל') אריק אביבי, היא בהבנה שחוכמת ההמונים במקרה הזה מנצחת. "לא מעט צבאות בעולם משתמשים ברובה הזה, ויש לכך סיבה טובה - מדובר בכלי נשק מצוין".

רובה ה-M4 נמצא בשימוש בישראל כבר משנת 2001, ואף היה בעשור הראשון לשירותו בצה"ל רובה השירות של רוב יחידות החי"ר, אולם ב-2011 הוא הוחלף בחלק מן החטיבות ברובי התבור והמיקרו-תבור. גם כיום משמש ה-M4 הרובה של היחידות המיוחדות, חטיבת הקומנדו וחטיבות החי"ר צנחנים וכפיר.

במקביל להחלפת הרובה, מתחילים בצה"ל להיערך גם להחלפתם של מאות ההאמרים המזדקנים, שנמצאים בשירות כבר שנים ארוכות. על הפרק נמצאות חלופות שונות, ובהן גם אפשרות להצטייד בכלי רכב כחול-לבן.

אביבי מציין כי כלי הרכב הישראליים זולים לאין שיעור, לעומת כלי הרכב הקל שהחליף את ההאמר בארה"ב - JTLV. "בעולם התמרון הגלגלי יש לנו פלטפורמות ישנות, ולכן אנחנו מתחילים עכשיו לבחון את החלופות. יש לנו מגוון רחב של אופציות - גם אמריקניות וגם ישראליות. טרם סיכמנו את הרשימה, אבל אנחנו בשלים לקראת ההחלטה. את הכלי נראה עוד הרבה זמן, כיוון שזמן פיתוח של אמל"ח לוקח בממוצע חמש שנים, ולעיתים יותר".