הפגנת תמיכה במחבלים הבורחים בנצרת
הפגנת תמיכה במחבלים הבורחים בנצרתצילום: Ammar Awad, רויטרס

לכידתם של ששת המחבלים הנמלטים מכלא גלבוע מקשיחה את עמדות הארגונים ברצועת עזה. איהאב חנא, בעליה של חברת החדשות הערבית-ישראלית 'אל חמרא', מספר על התגובות שם ועל הקשחת העמדות בסוגיית השבת החיילים והאזרחים הישראלים.

"במהלך הימים האחרונים אנחנו מראיינים דרך כתב שלנו שנמצא בעזה בכירים בחמאס על סיפור האסירים. עניין אותנו לשמוע מה אומרים בעזה על מה שהמשטרה אומרת מאז שמצאו את האסירים בנצרת", מספר חנא ומציין כי "בעזה אומרים שלא מאמינים למה שהמשטרה אומרת והם אומרים כל הזמן שפלשתיני בעזה, רמאללה או חאן יונס הוא אותו פלשתיני שנמצא בגליל, בנצרת או בחיפה".

באשר למו"מ להשבת החיילים והאזרחים המוחזקים בידי חמאס, מספר חנא כי "באחד הראיונות עם בכיר משם, חליל אל-חייא, סגנו של יחיא סינוואר, הוא אומר שיש הקשחה והם לא יוותרו על ששת האסירים. זה לא יהיה קל לקיים את המו"מ. בעיניהם יש עכשיו מכשול במו"מ על עסקת חליפין קרובה".

חנא מבהיר כי כעת, בנוסף לדרישות העבר של החמאס מצטרפת הדרישה לשחרר את ששת המחבלים הנמלטים, "כולם מדברים על השישה שיהיו בראש הרשימה בכל עסקה שתהיה עם ישראל", אומר חנא ולשאלתנו אם הוא מבין שקיים מו"מ בפועל, הוא משיב: "ממה שאנחנו יודעים מבכירים שם יש מו"מ בחסות מצרית. בשלב הזה המתווך המצרי מבקש שקט בנושא הזה, אבל לא הכחישו שיש מו"מ לעסקת חליפין".

עוד שאלנו את חנא אם בהיכרותו העמוקה עם החברה הערבית בישראל הוא מזהה גיבוי כולל לששת הנמלטים. "אני לא יודע כמה יש גיבוי, אבל אני שומע שאחוז גבוה לא מאמינים לגרסה של המשטרה שערבי הוא שהסגיר אותם". לדבריו בחברה הערבית-ישראלית מעדיפים להאמין שכוחות הביטחון עלו על עקבותיהם של השישה ללא עזרה של ערבים ישראלים. "עדיין אין הוכחות שערבי ישראלי הוא שהסגיר אותם ובחברה הערבית אומרים שיכול להיות שאולי יש פה ושם מי שמסוגל לעשות דבר כזה, אבל לא כל ערביי ישראל כאלה. גם בעיני ערביי ישראל עניין האסירים הוא עניין קדוש".

בהקשר זה של הגיבוי והתמיכה אותם מקבלים השישה מערביי ישראל מזכיר חנא את מפגן התמיכה שבו התקבלו כאשר הובאו להארכת מעצר בבית המשפט בנצרת.