הרב יהושע שפירא, ראש ישיבת ההסדר ברמת גן, מסביר בשיחת חג מיוחדת עם ערוץ 7 כיצד הוא קושר את מצוות הסוכה לאחד הנושאים הבוערים ביותר שעל הפרק - מגפת הקורונה.

"הסוכה היא צילה דמהימנותא, כלומר אנחנו יוצאים מהבתים שלנו ומהשליטה של מעשה ידי אדם וחוזרים לחסות בשל השכינה. נדמה שהשנה וחצי האחרונות של הקורונה לימדו אותנו את הארעיות שבה הקב"ה מנהל אותנו בתקופה הזו", מסביר הרב שפירא.

לדבריו, "נכון, יש בזה הרבה צער וכאב, אבל דווקא השכינה שורה מעל מראשותיו של חולה מפני שהבעלות שלו על המציאות מתרופפת ואז הוא פתוח לקבל את הארת השכינה. אנחנו לא מבקשים חולי חס וחלילה, אבל במצב של ארעיות יש סדקים - כמו בסכך - שמאפשרים לנו לראות את השמים ולהיות דבוקים בה'. אנחנו מקווים שהיציאה לסוכה תהיה בבחינת הארעיות שלנו שתרפא את כל המחלות".

הרב שפירא נשאל על סוגיית האחדות במדינה וענה, "האחדות בודאי חסרה לנו בימינו, אבל זה קצת שטחי לעסוק רק בזה. האמת, שיש לנו בעיות רבות, אך שתיים מהן בולטות: האחת היא האחדות והשנייה - התפוררות של היהדות במדינה".

הוא מנסה בדרך של משל להסביר את כוונתו. "אנחנו נמצאים בתווך בין שני כאבים מאוד גדולים. כולם מדברים על ארבעה מינים שביניהם יש אחדות, אבל בל נשכח שבאתרוג יש טעם ובריח ובערבה אין את שניהם. חז"ל לא אומרים תיקחו את כל המינים מאותו סוג. לא אומרים לך לקחת ארבעה אתרוגים או ארבע ערבות וצריך לדעת את ההבדל בין מי שיש בו טעם וריח לבין מי שאין בו. מי שאחוז בדבקות בה' ומי שמפורד. לצערנו אנחנו חווים התפוררות גדולה, הרפורמיות משתלטת גם על הכנסת וגם בשדה הציבורי, מפוררת ומתקשרת לרעים שבאויבנו ואנחנו בסכנה מאוד גדולה. יש הרבה מעשים של עקירת היהדות במדינה. רוב רבני ישראל - ה'אתרוגים' - אומרים דבר אחד ופתאום באות 'ערבות' ורוצות לעשות ההיפך".

הרב מתווה את הדרך הנכונה מבחינתו לאחדות. "כולנו רוצים אחדות וכולם אהובים - כולל כולם. כל יהודי אהוב, כולנו אחים וכולנו קדושים. אבל אין ספק שהצדק לא נמצא עם כולם. אנחנו בבעיה שבה כל 'ערבה' חושבת שהיא 'אתרוג' וגם שהדבר גורם קרעים - לא בגלל שאנחנו לא רוצים ואוהבים את כל עם ישראל ורוצים שותפות עם כולם - אלא בגלל שאנחנו שואלים את השאלה האמיתית האם מי שאין בו טעם וריח הוא זה שצריך להשליט את דעותיו על האומה. האחדות האמיתית צריכה להגיע כשאנחנו שומרים על הקדושה והדבקות האלוקית שלנו כאומה וכמדינה".