השר לשירותי דת מתן כהנא (ימינה) סיפר הערב (שבת) בתוכנית "פגוש את העיתונות" כי הוא פועל מאחורי הקלעים כדי לצרף מפלגות נוספות לקואליציה.

"אני חושב שקואליציה של 61 זאת לא קואליציה מספיק טובה" אמר כהנא בריאיון שצולם לפני כניסת השבת, ורמז כי הוא מנסה להכניס לממשלה גם את המפלגות החרדיות. "על פני השטח מחרימים אותי וקוראים לי אנטיוכוס, אבל מתחת לפני השטח יודעים יפה מאוד לבוא ולדבר איתי - בין אם זה פוליטיקאים ובין אם זה רבנים גדולים. אני מדבר עם כולם".

כהנא אישר כי הרב הספרדי הראשי, יצחק יוסף, מסרב לשוחח איתו – זאת על רקע רפורמת הכשרות ורפורמת הגיור שמקדם השר. הוא הסביר שעל אף שרפורמת הכשרות תאפשר לגופים נוספים לשמש כמפקחי כשרות, לרבנות הראשית תהיה סמכות להחליט אילו גופים יוכלו לקבל את הרישיון והיא תשמש כרגולטור בתחום.

"אני בונה את תוכנית הכשרות שלי כדי לחזק את הרבנות", אמר השר. "אם הרבנות תשתף פעולה התוכנית תהיה יותר טובה, אבל אנחנו בונים את המנגנון כך שגם אם לא יהיה שיתוף פעולה התוכנית הזאת תצא לפועל".

גם בנוגע לרפורמת הגיור, כהנא אמר כי המערך יישאר תחת אחריותה של הרבנות הראשית, אך הסמכות לגייר תורחב גם לרבני ערים. הוא הסביר שאין לו כוונה לקדם הקלות הלכתיות בגיור, אלא לעודד גיור בקרב מי שנולדו לאב או סב יהודי ואינם מוכרים כיהודים מבחינה הלכתית. "אנחנו צריכים ממש לחזר אחרי האנשים האלה ולנסות לשכנע אותם להתגייר על פי ההלכה", טען כהנא.

"אני רוצה שהגיור במדינת ישראל יהיה על פי ההלכה ויהיה מאיר פנים. היום חלק מהמתגיירים שמגיעים לאקט הגיור ממש חווים תחושה משפילה שלא רוצים אותם כחלק מהעם היהודי ואת הדברים האלה צריך לתקן", כך השר לשירותי דת.

ח"כ משה גפני במליאה
ח"כ משה גפני במליאהצילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

יו"ר יהדות התורה ח"כ משה גפני תקף בחריפות את השר לשירותי דת מתן כהנא על כך שאמר כי הוא פעל להרחבת הקואליציה. "מתן כהנא הוא איש הזוי. האיש השנוא ביותר בחברה החרדית אחרי בנט ושקד ממציא המצאות כאילו מישהו ייכנס איתו לקואליציה", הגיב גפני.

''כל ההודעות שלו בעניין מצוצות מהאצבע ומשוללות כל יסוד. זה היה בתחילת הדרך שהיו כאלה שאמרו שהחרדים יצטרפו, וזה ממשיך עכשיו בהודעות הסרק שלו שאין מאחוריהן ולא כלום, רק איש הזוי'', הוסיף גפני.

יו"ר רע"ם, ח"כ מנסור עבאס, תקף באופן חריג את שותפיו לקואליציית בנט-לפיד. על פי הדיווח בחדשות 12 עבאס ציין שהממשלה "נמצאת בפרשת דרכים" והאשים: "החשש מביקורת הימין מונע מהממשלה לעמוד בהתחייבויות שלה". עוד הוא אומר: "לא לחינם חשבתי שעדיף לרע"ם ללכת עם ממשלת ימין".

"הם שכחו שנתניהו היה מסתובב ומספר כמה כסף העביר למגזר הערבי", הוא מאשים. "צילו של נתניהו מרחף על הממשלה הזאת. אי אפשר להישאר תמיד מפוחד מה יגידו בליכוד".

ח"כ יואב קיש מהליכוד הגיב בחשבון הטוויטר שלו לדברי עבאס. "1. מנסור סוחט כמה שיותר מבנט. 2. משתמש במושג 'ממשלת ימין' כפי שעשה בהצלחה רבה במו"מ בשלב הקמת ממשלת השמאל של לפיד-בנט. 3. האמת היא שמעולם לא קיבל הצעה להצטרף לממשלת ימין! לא רלוונטי 4. אפשר להעריך את יכולות המשא ומתן של מנסור עבאס, מסובב את לפיד-בנט על האצבע בקלות''.