אסף פאסי
אסף פאסיעצמי

הרבה זמן לא כתבתי פוליטיקה, אבל משהו בשבוע האחרון גורם לי לסטות מהעניין.

בשמחת תורה היה אירוע קשה באזור החוות ליד אביגיל. אירוע שלקח כמה שעות וכלל היתקלות ואלימות בין יהודים לערבים ובין ערבים ליהודים. זה לא דבר חדש לצערנו באזור. אלימות מגיעה לאזור בד"כ מגורמי חוץ שמטרתם להתסיס את השטח. בד"כ מהצד הפרו פלסטיני, לעיתים גם מהצד הישראלי.

ביום רביעי נתבקשתי מעורך תוכנית בערוץ הנצפה בעיקר ע"י שמאל קיצוני פרוגרסיבי להציג את העמדה שלנו בסיפור. אינני תושב אביגיל, אבל אני כן תושב הר חברון ומכיר את ההתעמרויות ואת הבעיות הרבות באזור. לצד זה אני מכיר גם את המעורבות הכלכלית האירופאית התומכת בערעור המצב באזורנו, את הכסף הנתרם מתוך מטרה לייצר מסדרון המחבר דרך הר חברון והנגב את עזה ויו"ש ואת המצב המשפטי המטורלל שבשלו שטחי אש עצומים יצאו מכלל פעולה בשל עתירות חוזרות ונשנות הנדחות ומוגשות שוב ושוב בעידוד גורמים פרוגרסיביים פלסטיניים ישראלים ואירופאיים.

התוצאה של כל זה מביאה גורמים אנטי-ציוניים ואנטישמיים המנסים לפעול בכל דרך נגד היהודים. חמושים במצלמות הם מכים בורחים ומצלמים את הצד המגן על חייו.

כנגדם יש לעיתים גם מטורללים מצדנו הפוגעים בחפים מפשע וברכוש, אותם אני מגנה בכל תוקף לא בשל הצורך להרגיש שווה בכל הצדדים, אלא בשל העובדה הפשוטה שאני חושב שאלימות רעה תמיד. העובדה שאני חוטף מאלה ואלה לא מזיזה לי. כמעט לא מזיזה לי...

עליתי לשידור מול בחור נחמד מאוד, שמטבל את דבריו במתק שפתיים וברחמים עצומים על הקושי הערבי תוך התעלמות מוחלטת מתושבי האזור היהודים. לדידו אנחנו הרעים, הקלגסים, הכובשים, העשירים שעומדים מול יצורים מסכנים שוחרי שלום וחופש שכל מטרתם היא רכושם ואדמתם.



עשיתי את הטעות ועקבתי אחרי התגובות שנכתבו בפוסט שהעלה כנגדי. עוצמת השנאה הכתה בי. הכיפה והאמונה שלי היו מעורבות בכך כמובן, העובדה שאני מתנחל, ההשוואות לנאצי (שנכתבו במקומות אחרים בהם עלה סרטון הויכוח ביננו) שפע האמפתיה לצד שכנגד, ואפס ההבנה לצד שלנו. אותם המגיבים כועסים על עצם העובדה שמתנחל דתי עלה בערוץ שלהם, והם אף איימו לנטוש אותו בזעם בשל העובדה שחדרתי את קוויהם והעזתי להשמיע קול אחר.

אז נכון שמדובר באירוע קצה, בערוץ קצה ובאנשים שהם קטוב הפוך אפילו למצביעי לפיד וגנץ. אבל אינני פותר זאת בכך. משהו רע קרה לנו עם עוצמת השנאה הזו. בכל הצדדים בונות הרשתות החברתיות והערוצים ההומוגניים מגדל בבל מודרני הגורם לנו להיות בטוחים שהאמת נמצאת רק אצלנו, ושכל העולם - שאנחנו כלל לא רואים - פשוט טועה.

אני לא יודע מה לומר מעבר להוצאת הקיטור. לבאסה העצומה בה אין כמעט אפשרות לשיח אמיתי בין קבוצות. שגם אלה העוברים את קווי ה"יריב" נמצאים שם רק בשביל לתדלק את השנאה, ללא שום סיכוי לעצירה, חשיבה. קשר.

בתפילה לרפואת הילד הערבי הקטן שנפצע מיהודים באירועים בשמחת תורה, בתפילה לרפואת הילד היהודי שנפצע השבוע מאבנים שנזרקו בידי מחבלים ערביים ואיש לא שמע עליו. בתפילה על כולנו.