כלא גלבוע
כלא גלבועצילום: Flash90

השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, יביא מחר (שלישי) לאישו הממשלה את כתב המינוי של ועדת הבדיקה למחדל בריחת המחבלים מכלא 'גלבוע'.

הממשלה תתבקש להעניק לועדה סמכויות של ועדת חקירה.

כתב ההסמכה מורה לוועדה לבדוק את השתלשלות האירוע ואת הנסיבות שהובילו להתרחשות ההימלטות, הוועדה תקבע ממצאים, מסקנות והמלצות באשר למכלול ההיבטים הפרטניים והמערכתיים שהאירוע מעורר.

בתוך כך, הוועדה תבדוק, בין היתר, את היערכות שירות בתי הסוהר למניעת בריחות אסירים ממתקני כליאה, ובכלל זאת את העקרונות, הפקודות, הנהלים ושיטות הפעולה הרלוונטיים, את ממשקי העבודה בין גורמי שירות בתי הסוהר לבין גורמי ביטחון, מודיעין ואכיפה אחרים וכן גורמי ממשלה, את הכלים והטכנולוגיות המצויים בידי שירות בתי הסוהר למניעת בריחות של אסירים, את התאמת מתקני הכליאה לשם מניעת בריחות אסירים, ואת היערכות שירות בתי הסוהר בפועל למניעת בריחות אסירים, במקרה פרטני זה ובאופן כללי, לרבות הנחיות הדרגים הממונים בעניינים אלה.

על פי כתב המינוי, "הועדה תמליץ המלצות בהתאם לממצאיה ולמסקנותיה, ובכלל זאת גם על הדרך הנכונה שבה על שירות בתי הסוהר להיערך ולפעול לשם מניעת בריחות אסירים בעתיד, ולגבי השינויים הדרושים בהקשר זה".

הראשות הועדה יעמוד ד"ר האלוף (במיל.) מנחם פינקלשטיין - שופט בדימוס אשר כיהן כסגן נשיא בית המשפט המחוזי מרכז. לפני כן כיהן כסנגור הצבאי הראשי, התובע הצבאי הראשי, שופט והמשנה לנשיא בית הדין הצבאי לערעורים וכפרקליט הצבאי הראשי בין השנים 2000-2004.

לצידו בוועדה תכהן פרופ' אפרת שהם - ששימשה כחברה בוועדת דורנר לבחינת מדיניות הענישה בישראל, חוקרת את שירות בתי הסוהר שנים רבות, מחברי הצוות המוביל לחקירת תוכניות התקון בכלא, חקרה, בין השאר, מהומות ושביתות רעב בכלא. שהם גם כיהנה כעשור כיו״ר האגודה הישראלית לקרימינולוגיה ומכהנת כראשת החוג לקרימינולוגיה במכללה האקדמית אשקלון.

חבר נוסף בוועדה הוא אריק ברבינג, לשעבר ראש אגף לשעבר בשירות הביטחון הכללי, שם שירת 27 שנים בתפקידים מבצעיים בסיכול טרור פלסטיני. בתפקידיו הבכירים בשירות כיהן כראש אגף סייבר, ראש אגף מרחב ירושלים, יהודה ושומרון. במסגרת תפקידיו היה בעל ממשק משמעותי עם שירות בתי הסוהר וגורמים נוספים בנוגע לסיכול פעילויות טרור בין כותלי הכלא.