לפיד ובלינקן
לפיד ובלינקןצילום: Stefano Meloni ודוברות שגרירות ישראל ברומא

בכיר במחלקת המדינה האמריקנית שוחח הלילה (רביעי) עם כתבים לקראת פגישתם של מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן ושר החוץ יאיר לפיד.

"ארה"ב מתקדמת בתהליך פתיחת הקונסוליה שלנו בירושלים. אין לנו כרגע מה להוסיף בנושא, אך התהליך נמשך", אמר הבכיר.

הוא הוסיף כי בנושא הפלסטיני ארה"ב רואה בפיתרון שתי המדינות את הדרך הנכונה וחשוב שישראל והפלסטינים יימנעו מצעדים חד צדיים או אלימות מיותרת.

"ממשל ביידן התחיל עם מחויבות ברורה לפתרון שתי המדינות ואני מבקשים לקדם אותה ככל שנוכל. אנחנו מצפים המצדים למנוע סיפוח שטחים, בניית התנחלויות, הריסות, הסתה לאלימות ותשלום משכורות לאסירים שנכלאו בגלל שביצעו או היו שותפים במעשי טרור", אמר הבכיר.

הוא הבהיר גם כי ארה"ב ממשיכה גם לחתור לשיבה להסכם הגרעין עם הממשל בטהרן. "קיימנו דיונים רבים עם רבים מבנות הברית שלנו בנוגע בנוגע לגישה האמריקאית לאיראן, כולל עם ישראל ומדינות המפרץ. אנו ממשיכים להתייעץ באופן הדוק עם השותפים המרכזיים שלנו ככל שהתהליך הזה מתקדם".

"ארצות הברית הצהירה שהוא מעוניינת לחזור להסכם הגרעין אם איראן תעמוד בו ואנו פועלים להשגת המטרה הזו".

לרגל ציון שנה להסכמי אברהם אמרה בכירה נוספת במחלקת המדינה כי "ממשל ביידן תומך מאוד בנרמול יחסים שלמדינות ערב עם ישראל. אנו מאמינים כי הסכמי אברהם הראו שישנם יתרונות של ממש בפירוק האג'נדה הישנה והמחסומים בין העמים. אנחנו פועלים באופן משמעותי להרחבת ההסכמים. אינני מתכוונת לנקוט בשמה של מדינה ספציפית".

סוגיה נוספת שתעלה בשיחות לפיד-בלינקן היא בקשה אמריקנית מישראל להפחית השקעות סיניות בתחומה. "ארה"ב רואה בסין מתחרה שמאתגרת את הסדר הבינלאומי הקיים. כפי שאמרנו בעבר, מערכת היחסים שלנו עם סין תהיה תחרותית כאשר היא צריכה להיות כזו ושיתופית כאשר היא יכולה להיות כזו", דברי הבכירה.