דוד וכטל
דוד וכטלעצמי

1. מה שאני הולך לכתוב בשורות הקרובות אינו תיאור של סאטירה או פרודיה על מצבם העגום של הנציגים הדתיים בממשלת ישראל הנוכחית, תיפול במהרה בימינו אמן, כי אם דברים כהווייתם, ממש בבחינת 'לא נגענו':

"קוראים לה דַרְיה", החל שר הדתות מתן כהנא את המונולוג שלו בסרטון פתיחת הקמפיין לקראת שינוי חוק הגיור. "היא מהחיילות הטובות שיצא לי לפגוש, כאלו שהצבא לא יכול לוותר עליהן", הוא הוסיף. "הלוואי והבן שלי יתחתן עם מישהי כמוה", הוא שיתף בתקוותיו. "אם היא רק הייתה יהודיה", הוא סיים בעצב.

בהמשך הסרטון המושקע והמרגש, שנועד לגעת לנו בבטן הרכה, הסביר שר הדתות הנמרץ כי גויות כאלה שוות ישנן כבר במאות אלפים, כולן שייכות ל'זרע ישראל', כלומר בנות לאבות יהודיים ואימהות שאינן, והן כולן מהוות סכנה קיומית לעתידה היהודי של המדינה אם לא נגייר אותן בהקדם.

עד כאן פחות או יותר סיפורו ואיומיו, ולי הקטן ישנה רק שאלה קטנה: מדוע דַרְיה אינה מתגיירת?

2. שמא אלו התורים הארוכים והבירוקרטיה הבלתי אפשרית בבתי הדין לגיור? בדקתי ואין כאלו. שמא זוהי אשמתם של הדיינים החרדים האנטי ציוניים, חמורי הסבר והמחמירים היושבים בבתי הדין של הרבנות הראשית? בדקתי, רובם מגיעים מהציבור הדתי לאומי, מתחת לזקנם מבצבץ חיוך, יש אומרים שהם אפילו נחמדים ומביני העניין טוענים שהם לא נוקטים בשום חוּמרה מיוחדת.

נו, אז מדוע דַרְיה טרם הפכה לאחת משלנו? אה כן, היא פשוט לא רוצה. כלומר, כל הקטע הזה של להיות יהודי, כלומר להיכנס תחת כנפי השכינה וכאלה, פשוט לא מעסיק אותה. מה היא כן רוצה? דַרְיה, או לפחות גויות רבות אחרות החיות בישראל בזכותו של חוק השבות, היו שמחות שהיה מתאפשר להן להתחתן עם בחור יהודי נחמד מבלי שמשפחתו תנתק איתו את הקשרים בגלל המעשה הנורא שהוא עומד לעשות – להוציא את עצמו משורות עם ישראל לעולמים. שכינה? תורה? מצוות? על מה אתה בכלל מדבר?!

3. אז מתן היקר, שר הדתות שלנו, גם לי יש סיפור, גם הוא מהצבא, אבל לסיפור שלי יש סוף טוב:

קוראים לו ויטאלי (משום צנעת הפרט לא אוסיף את שם משפחתו), והוא שירת איתי יחד במשך למעלה משנה ברובאית רותם של חטיבת גבעתי. ויטאלי ואני זכינו לחלוק יחד חדר משותף, הוא בתור הסמל של מחלקת צלפים ואני כסמל מחלקת חבלה. הוא גוי שעלה מליטא בזכותו של חוק השבות ואני יהודי פשוט שעלה מבני ברק מבלי שום זכויות. הסתדרנו נהדר כי ויטאלי בחור נהדר. מקצועי, נמרץ, חיוך גדול והיחיד בכל הרובאית שידע לבטא בצורה ברורה את השם המלא של הכוכב הליטאי של מכבי ת"א בכדורסל באותה תקופה.

יום אחד ויטאלי נעלם. לא יום, לא יומיים, חודשיים. איפה היית ומה עשית?! שאלתי כשחזר. מתברר שהוא סיים את קורס 'נתיב' הצה"לי וכמעט סיים תהליך גיור. כמעט. מה קרה? שאלתי. ויטאלי סיפר באריכות על הקורס והיה די נלהב. הופתעתי לגלות שמבחינת רמת ידיעות תורניות הוא היה לא רחוק מרמתו של בוגר ישיבה תיכונית ממוצע, כלומר מרמתי, ובכלל היה נראה שכל מה שהוא למד על עם ישראל בקורס מאוד הרשים אותו.

אז מה קרה, מדוע עצרת באמצע ולא השלמת את תהליך הגיור? הקשיתי. כי אני לא שקרן, ענה ויטאלי, במהירות, בתמימות ובפשטות. הגיור מיועד למי שרוצה להיות יהודי בגלל שהיהדות היא זו שמושכת אותו, ואני לא כזה, הוא סיכם בהחלטיות.

4. ככה בפשטות מבלי התחכמויות הבין ויטאלי את מה ששר הדתות של מדינת ישראל לא מצליח להבין: הגיור איננו שינוי פורמלי בתעודת הזהות של המתגייר, הגיור איננו תהליך בירוקרטי טכני שנועד לזכות אדם בנקודות מס וכדומה, הגיור הוא בטח לא הדרך בה עוזרים לאדם להתחתן. הגיור הינו שער הכניסה היחידי לאומה הישראלית ושייכות לקדושתה, ואת הטענה המומצאת וחסרת ההיגיון, כאילו מי שמזדהה עם העם היהודי, "לומד איתנו באוניברסיטה, עובד איתנו במקומות העבודה ומשרת איתנו בצבא" ראוי להיות יהודי, טענה שאין די מילים לגנות את החשיבה השטחית אשר הולידה אותה, ראוי להוריד מהשולחן ולחדול מלעשות בה שימוש. על פי הטענה הזו ראוי היה לגייר גם את כל הדרוזים ואולי אפילו להפוך את סמיר שוקרי ללוי ואת ראסן עליאן מח"ט גולני לשעבר, לכהן גדול.

5. בשולי הדברים הערה קצרה קצת ביחס לעובדות בסרטון הנ"ל: אין בישראל חצי מיליון ישראלים שרוצים להתגייר ולא יכולים רק בגלל הדרישות המחמירות של הרבנות הראשית. המספר נמוך בכמה מאות אלפים. זאת ועוד – חצי מכלל המעוניינים בגיור הינם גברים, כאלו שגם אם יתחתנו עם נשים יהודיות, על אף הצער שבדבר, ילדיהם יהיו יהודים בין כה וכה. גם הטענה של גורמים מסוימים שבכל שנה נולדים חמשת אלפים ילדים כאלה, נועדה רק להגדיל את האימה, אך עיון מדוקדק במספרים מלמד שהאוכלוסייה הזו איננה בתהליך של צמיחה, כי אם בדעיכה.

6. ואליך שר הדתות של ממשלת ההונאה והמרמה: אם אתה באמת כל כך חושש מזינוק במספרי ההתבוללות, יש לך בהחלט כיצד לפעול. ישנו חוק ישן נושן, 'חוק השבות' שמו. תחת חסותו עולים לישראל בכל שנה כששת אלפים גויים! (שזה אומר, ששת אלפים מצביעים חדשים לליברמן בכל שנה). כלומר, גם אם נגייר מחר בבוקר את כל חצי מיליון הגויים, שאתה טוען שישנם, בעוד כעשרים שנה יהיו לנו כאן שוב מאות אלפי גויים ואתה במעשיך גרוע יותר מאותם הטיפשים במעשייה הידועה, שבמקום לטפל בחור שהיה בגשר הקימו בית חולים מתחתיו, כיוון שאם תוכניותיך לגיור סיטונאי יתממשו, מספר הגויים שירצו להגיע לישראל רק יגדל, רוצה לומר – אתה עוד מגדיל את החור.

אם רצונך למנוע התבוללות, טפל באותו חוק שיש עמו קלון ומאיים על יהדותנו. רוצה לתקן – תקן את מה שבידך ובסמכותך וחדל לך מלהטיל רפש באופן קבוע על הרבנות הראשית.