בנט וארגמן
בנט וארגמןצילום: לע״מ/ עמוס בן גרשום

הצמרת המדינית והביטחונית של ישראל השתתפה הערב (חמישי) באירוע הפרידה מראש שב"כ היוצא, נדב ארגמן.

ראש האופוזיציה בנימין נתניהו שעלה לנאום, בירך את הבכירים שנכחו באירוע אך לא הזכיר את ראש הממשלה נפתלי בנט בצורה בולטת לעין. אחרי שנתניהו התעלם מבנט צעקו לו מהקהל "סליחה, יש כאן גם ראש ממשלה".

נתניהו הזכיר בפתח דבריו את הנשיא יצחק הרצוג, את שר הביטחון בני גנץ, את ראש שב"כ היוצא ארגמן וראש השב"כ הנכנס רונן בר, אך לא ציין את שמו נפתלי בנט ברשימת המכובדים.

אירוע הפרידה מארגמן נערך במטה הארגון בתל אביב. ראש הממשלה נפתלי בנט אמר בנאומו בין היתר: "אנחנו בעידן האנחנו, לא האני".

בנט שיבח את ארגמן ואמר לו כי ״הגישה העקבית שהובלת, נדב, ושבעיניי היא מכפיל כח, היא העמקת שיתוף הפעולה והסינרגיה בין שב"כ לצה"ל ולשאר ארגוני הבטחון. פחות אגו, פחות משחקי טריטוריה. כשעובדים יחד, כשמשתפים מידע ומחלקים גזרות, כששמים את המטרה מול העיניים - מגיעים לתוצאות יפות.
״אגרוף אחד, ממוקד, יהיה תמיד יותר אפקטיבי מחמש אצבעות נפרדות. דבר נוסף שאפיין אותך, נדב, לאורך כל הקריירה הארוכה שלך, דבר שהפך להיות רוח המפקד בשב"כ ואני מקווה שיימשך גם בתקופתך, רונן - זו היוזמה, הפייטריות״.

בנט סיפר: ״היום הזכירו לי שביום הראשון שלי כשר ביטחון, אחד העדכונים הראשונים שקיבלתי היה ממך, כשהגעת לספר לי המבצע לחיסול בההא' אבו אלעטא, מה שזכה לכינוי ׳חגורה שחורה׳. מבצע נועז, שבבסיסו ההבנה שאי אפשר להציק לישראל לאורך זמן ולהיות חסין. אחרי המבצע אמרת ׳הכוכבים הסתדרו׳.

״זה נכון, ותמיד רצוי שיהיה מזל, מאשר שלא יהיה. אבל מהניסיון שלי, הכוכבים נוטים להסתדר למי שעושה עבודה מושלמת. נדב, אתה מסוג המפקדים שבדיונים, גם כשעולות הצעות נועזות, מחוץ לקופסה, משתייך לאלה שיסבירו איך אפשר ולא למה אי אפשר״.

בסיום דבריו הדגיש ראש הממשלה: ״אנחנו צריכים בדיוק את הרוח הזאת, הרוח הנוזעת, שיוזמת, שמציעה. להצביע על בעיות זה לא מספיק. החוכמה היא להגיע לקברניט עם פתרונות ועם הצעות לפעולה".

בערב הפרידה השתתפו גם שרי ממשלה בעבר ובהווה, ובכירי שב"כ ומערכת הביטחון.

טקס חילופי ראש השב"כ
טקס חילופי ראש השב"כצילום: חיים צח / לע"מ

מינויו של רונן בר לראש השב"כ אושר בממשלה ביום שני האחרון, ואז גם הותרה זהותו לפרסום. בר בן ה-55 מתגורר באזור השרון ובשלוש השנים האחרונות שימש כסגן ראש השב"כ.

בר דיבר בטקס חילופי ראש השב"כ שנערך במשרד ראש הממשלה: "זכיתי לנבחרת שההגנה הטובה שלה היא ההתקפה ושלא תמתין לאף מחבל בקו השער, אלא תחדור דרך קבע לסכל כוונות ברחבת היריב".

עוד אמר: "יום חילופי ראש ארגון הוא יום עם תחושת התחדשות בארגון, יום עם תחושת חג והקלה למסיים ואצלי מהבוקר - יום עם תחושת אחריות כבדת משקל. נדב מסיים בארגון תקופה ארוכה, וכאחד שעמד לצידו חלק ניכר מהדרך – אני יכול גם להעיד שמאוד מוצלחת. נדב, לקחת את הארגון קדימה בתחומים רבים ואין לי ספק שהם יהוו תשתית משמעותית לשנים הבאות".

בר התייחס לאתגרים הביטחוניים העומדים לפתחו: "האיום המרכזי לשלום האזור, הציר השיעי בהובלת איראן, מכונה של טרור, ריגול והשפעה, ימשיך לעמוד בלב העיסוק של קהילת המודיעין ובתוכה השירות. מתוקף תפקידו ואחריותו יפעל השרות לסכל איום זה בכל מקום בו יזהה אותו – בארץ, בחו"ל ובזירת הסייבר.

"מכל הארגונים, שב"כ הוא היחיד הנמצא יום-יום בצומת המורכב והעדין שקיים בין זכויות היסוד השונות, אלו הכתובות של הדמוקרטיה ואלו הלא כתובות של מגילת זכויות האדם ובעיקר בצומת בין הזכות לביטחון ולחיים ובין הזכות לפרטיות ולכבוד האדם. אני מקווה שבכל צמתי ההחלטה יהיה לנו את הכח, האומץ והתבונה לאזן נכון בין מרכיבים אלו, ושנוכל לממש תוך שיקול דעת את עקרונות הדמוקרטיה המתגוננת".

בהמשך התייחס לאלימות במגזר הערבי ואמר כי השב"כ יקח חלק במיגור הפשיעה: "רבות דובר לאחרונה על האלימות הגוברת בכלל ובחברה הערבית בפרט. השירות לא יישאר לעמוד מנגד. אחרי שנלמד את הנושא, נציג את האיזון הנכון שבין תרומתנו לחיזוק המשטרה לבין הגברת מעורבות השירות. ברור לנו שזו משימה לאומית".

"השירות הוא ארגון של אנשים", אמר בר. ''המארג הרב-דורי מהווה מדגם מייצג של החברה הישראלית, אבל יותר מהכל זהו ארגון של אנשים מצוינים. חדורי מטרה, משוכנעים בצדקת הדרך וחברים אמיתיים. גם התמיכה שאני קיבלתי הייתה בשבילי תזכורת לכך. יהיה לי הכבוד להוביל את הנבחרת המופלאה הזו מתוך מחויבות לשמירה על בטחון אזרחי המדינה".

ראש השב"כ היוצא נדב ארגמן אמר בטקס חילופי התפקידים: "בימים אלה אני מסיים חמש שנים וחצי כראש שירות הביטחון הכללי, חותם פרק של 38 שנים בארגון המיוחד הזה ו-43 שנים בשירות מדינת ישראל. נפלה בחלקי זכות גדולה למלא את התפקידים הללו, להיות בצמתים מרכזיים, להתייצב לאורך שנים כה רבות בחזית ההגנה על ביטחון ישראל. זוהי זכות, שבצידה גם תחושת חובה עמוקה.

"הדרך לשמירה על ביטחון ישראל ועל עוצמתה היא מרוץ שליחים אינסופי. לכל אחד שמור בו מקטע, ועל כל אחד חלה החובה לעשות את חלקו על הצד הטוב ביותר. טקס העברת המקל הוא אירוע משמעותי - לא רק לי אישית, אלא לארגון כולו. ההבנה שכל אחד מאיתנו הוא חוליה בשרשרת ארוכה אחת, עומדת בבסיס הערכים שלנו. אני מברך את רונן, מאחל לו הצלחה רבה ומחזק את ידיו אל מול האתגרים שעוד נכונו לנו".

פגישת רה"מ בנט עם ראש השב"כ היוצא והנכנס
פגישת רה"מ בנט עם ראש השב"כ היוצא והנכנסצילום: חיים צח/לע"מ

ארגמן הוסיף: "במהלך שנות כהונתי נהרגו 54 אזרחים ישראלים מפיגועי טרור, בוצעו 529 פיגועים משמעותיים (ירי, דקירה, דריסה, מטען) וסוכלו 2261 פיגועים משמעותיים (ירי, מטען, התאבדות וחטיפה). אני גאה להותיר מאחוריי ארגון חשוב מאין כמותו בהגנה על ביטחון ישראל - ארגון היודע לחבר יחד חדשנות טכנולוגית פורצת דרך, חשיבה יצירתית ונועזת, הון אנושי מהטובים במדינה וערכים שהם מצפן לדרך".

"אני מסיים היום שירות של יותר מארבעים שנה עבור מדינת ישראל - כחייל, כלוחם, כאיש שירות - אולם נשאר מחובר באותן עבותות לארץ הזו. ארץ שאת שדותיה עיבדתי, שעל גבולותיה הגנתי, שבה הקמתי ביתי, שבאדמתה טמונים הטובים שבחבריי.

"אמשיך להעניק למדינת ישראל כלל שאוכל וככל שאדרש. ההגנה עליה והתרומה לחוסנה הביטחוני, הלאומי והמוסרי, הם משימה שלא נגמרת. אין לנו שום אופציה אחרת מאשר להמשיך ולשמור על הבית בכל מאודנו, להמשיך לנצח בכל יום מחדש במאבקים שעוד נכונו לנו. אין לי ארץ אחרת, אין לנו ארץ אחרת".

ראש הממשלה נפתלי בנט בירך את נדב ארגמן עם סיום תפקידו כראש השב"כ ובירך את מחליפו רונן בר: "זהו רגע מיוחד, שבו האחריות המחייבת והתובענית כל-כך עוברת מראש אחד למחליפו. נדב, אנחנו מכירים שנים, אבל בחודשים האחרונים התוודעתי אפילו יותר לעומק, לרוח המיוחדת והמדויקת שהבאת איתך לשירות. מצד אחד, אחריות ושיקול דעת. מצד שני, פייטריות. הבנה בהירה ועמוקה של האויב שניצב מולנו, בלי אשליות, חתירה למגע ושאיפה להביא תוצאה ברורה, לא תיקו.

"כובד הראש שבו נשקלות החלטות שקשורות לביטחון מדינת ישראל לא צריך לשתק אותנו. אנחנו מוכרחים לשמור על יוזמה, גמישות מחשבתית וקלות תנועה בביצוע, לנוע מהר ואפקטיבי ולחתור לתוצאה שלא משאירה מקום לפרשנויות, תוצאה שמוציאה לאויב את החשק לנסות אותנו שוב. את כל זה שמחתי לגלות אצלך, יום אחרי יום נדב. תמיד יוזם, תמיד מסביר איך אפשר, ולא למה אי אפשר''.

עוד אמר בנט: "סוד כוחו של השב"כ הוא דווקא בהיותו ארגון טקטי שפועל בשטח ומספק במאות פעולות טקטיות קטנות מדי יום ביטחון ושקט לאזרחי ישראל. מולנו עומדת מכונת טרור ענקית שלא נחה לרגע. גם אנחנו לא יכולים לנוח לרגע. איפה שהם נמצאים – אנחנו חייבים להימצא תמיד צעד אחד לפניהם. כשמתפתחת בעיה, צריך להציף אותה ולטפל בה, לפני שהיא הופכת לבעיה כרונית. הדחקה והתעלמות מבעיות – זו לא אופציה. להניח לאויב להתעצם ולארגוני הטרור להפוך למדינות טרור עם צבא ורבבות טילים – זו לא אופציה.

"אנחנו מכירים את אויבינו ולמדנו לדעת שכשמתמודדים עם ארגוני טרור, הדרך לשקט וליציבות עוברת קודם כל בשליטה בשטח, מודיעין מצוין, סיכול והרתעה".

בנט פנה לרונן בר ואמר: "את כל חייך הבוגרים הקדשת לביטחון ישראל. ביצעת מסלול מרשים בסיירת מטכ"ל ובשירות, כלוחם וכמפקד סיכנת את חייך לא אחת, פיקדת על שורה ארוכה של מבצעים ופעולות שתרמו להגנת המדינה ואזרחיה. אני בטוח שבזכות כישוריך וניסיונך תזניק את השירות קדימה אל פסגות חדשות. הצלחתך – הצלחתנו.

"אנשי שירות הביטחון הכללי, אזרחי ישראל הפקידו בידכם את הזכות להגן על ביטחונם ושלומם מול טרור מבית ומחוץ. אנחנו סומכים עליכם", כך ראש הממשלה.