ניסני וברוש בתיעוד המשטרתי
ניסני וברוש בתיעוד המשטרתיצילום: דוברות המשטרה

תום ניסני, מנכ"ל ארגון 'בידינו', עוכב ונעצר ביום רביעי בכניסה להר הבית. מהמעצר הוא שוחרר רק בשעת לילה מאוחרת. שוחחנו אתו על נסיבות המעצר ועל השתלשלות האירועים שהובלו אליו.

"ראינו את מקרה יהודה גליק בשבועות האחרונים", פותח ניסני בתזכורת שהגיעה לכותרות באחרונה, "יש אנשים שמשטרת ישראל לא אוהבת איך שהם מדברים ונאבקים לשינוי המציאות בהר הבית, והיא מוצאת שיטות, בעיקר לא חוקיות להתנכל אליהם. אחת הדרכים היא שבכל עליה שלנו להר הבית מחפשים סיבות לעכב אותנו ולעצור אותנו".

באשר לאירוע שהוביל למעצר ביום רביעי לוקח אותנו ניסני מספר שבועות אחורה: "בחול המועד סוכות הדרכתי כמה משפחות בהר הבית. ניסיתי להרחיב מעט את ההסבר בנקודה מסוימת ליד שער הרחמים. לא התעכבנו שם זמן ארוך, היינו שם דקה וחצי ושוטר קיבל פקודה להזיז אותי משם בצעקות ובדחיפות. מפקד הר הבית בכבודו ובעצמו הגיע והוציא אותי מהר הבית בלי שאלות".

ניסני ממשיך את סיפור סילוקו מהר הבית באותו יום בסוכות, "נאמר לי שייצרו איתי קשר לשימוע על הנהלים שהפרתי. וזה למרות שאין שום נהלים כתובים, והכול נאמר כתורה שבעל פה שמשתנה בכל יום. זה נשמר בעל פה בכוונה כדי שאפשר שיהיה לטעון על כל דבר שהוא הפרת נהלים".

מוסיף ניסני ומספר על מה שלדבריו הוא זלזול מוחלט של המשטרה בנהלים ובחוקים: "לא טרחו להתקשר לתיאום שימוע, לא הוציאו צו הרחקה ולא היה שום דבר שימנע ממני עליה להר הבית. בחמישי באוקטובר הגעתי לעלות להר הבית, השוטר קיבל הודעה שתום ניסני הגיע, הוא התעכב בחדר השוטרים ושם כתב לי צו זימון לחקירה כצו מיידי לחקירה".

"ביום רביעי האחרון הגעתי יחד עם עמנואל ברוש שגם הוא הורחק משטח ההר ללא צו. אמרו לנו שאנחנו לא עולים. החלטנו לשבת במקום בלי לחסום את המעבר מעולים אחרים, כי אנחנו לא נמנע עלייה מאחרים. הביאו לנו 5-6 שוטרים עם קצינה שטענו שחסמנו את המעבר, ומהר מאוד זה הגיע לעיכוב ומעצר של כעשר שעות", מספר ניסני. "בחקירה שאלו אותי על עליה שהייתה לפני חודש. לא הודיעו על זה לי או לעורך הדין שלי למרות שהם מחויבים להודיע", הוא מדגיש.

"בסוף החקירה הם החזירו לי את כל הציוד שלקחו ושיחררו אותי בלי תנאים", הוא אומר במה שנראה כראיה לכך שלא היה כל אישום שניתן היה למצוא בו עילה למעצר וחקירה. לזאת הוא מוסיף ומספר כי לקראת שחרורו מהחקירה הוא הוכנס למשרד בו נאמר לו שכעת הוא עובר שימוע לקראת הרחקה מההר. זאת על אף שמהלך כזה של שימוע צריך להתבצע תוך הצגת ראיות, במעמד עורך דין ותוך שניתנת לו האפשרות להגיב לטענות. כל אלה לא ניתנו לו, "על כל השלבים האלה משטרת הר הבית מדלגת", הוא אומר ומעיר כי עצם הכנסתו לשימוע כשהוא אינו חופשי להחליט אם להגיע לשימוע או לא, גם היא חריגה מהכללים והנהלים המתבקשים.

לפני ששוחרר מהחקירה נאמר לניסני כי הוא מורחק לשבעה ימים ממתחם ההר, ובמהלך ימים אלו יערוך מפקד המחוז את בדיקותיו ועל פי שיקוליו שלו יוחלט אם להרחיק את ניסני לתקופה ארוכה יותר.

ועם כל תיאורו זה של ניסני את השתלשלות האירועים שאלנו אותו אם יתכן וההחלטה להרחיקו נובעת מתוך היכרות עם פעילותו בשטח ההר ואולי חשש שיגרום להסלמה ולהבערת ההר כולו על המתפללים המוסלמים שבו ועל הוואקף המנהל אותו.

ניסני מודה על השאלה ומספר כי דווקא המעצר האחרון היה עבורו נקודת מפנה בתפיסתו את שוטרי ההר. הוא מספר על מספר לא מבוטל של שוטרים שניגשו אליו ואל עמנואל חברו בשבתם בתחנת המשטרה ובשקט הבהירו להם שהם איתם ותחושתם היא שהפיקוד מתעלל בהם שלא כדין. "הייתה לנו תחושה שאנחנו שם אורחים רצויים. הדבר הזה לא היה בעבר והדבר הזה מראה לנו שגם שוטרים מתוך המערכת כבר לא מאמינים להוראות שהם מקבלים".

(תיעוד השתלשלות האירועים במצלמתו של ניסני)

"אני עולה להר הבית כדי לשנות את המצב ואת המציאות של אפליית יהודים. אני לא מסתיר את זה. כל גוף, בוודאי גוף מדינתי, חייב לעבוד לפי החוק, וגם משטרת ישראל צריכה לעבוד לפי החוק, בלי מעצרי שווא, בלי הרחקות שלא כדין וכו'. הם יכולים להביע מורת רוח על שאני לא מקבל את התנאים שלהם אבל הם צריכים לעבוד לפי החוק".

ממשטרת ישראל נמסר: "בניגוד לנטען, השניים נלקחו לחקירה ובהמשך הוחלט להרחיקם, זאת לאחר שהפרו את כללי הביקור במקום, תוך פגיעה בזכותם של מבקרים אחרים. כפי שניתן לראות בתיעוד (זה המופיע בכותרת הכתבה. ש.כ.), במקרה האחרון חסמו את הכניסה למבקרים בהר הבית ומנעו מאנשים לעבור במקום תוך הפרת הסדר הציבורי. יודגש כי בימ״ש אף בחן את עניינו של אחד מהם והורה על ההרחקה".

במשטרה מוסיפים ומציינים כי "במסגרת הביקורים המתקיימים כסדרם בשטח הר הבית, פועלת המשטרה בהתאם להנחיות הדרג המדיני ולכללי הביקור הנהוגים במקום. כללים אלו נועדו לאפשר שמירה על הסדר הציבורי, שלום הציבור וביטחונו, ואלה מועברים בטרם כניסת המבקרים לשטח ההר. משטרת ישראל תמשיך להבטיח את קיומם התקין של הביקורים בהר הבית, בכפוף לכללי הביקור הנהוגים במקום".