רגע הדחיפה
רגע הדחיפהצילום מסך

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן מגיב בחריפות להחלטה של אלוף פיקוד הצפון להעניש את הקצין בדרגת רב סרן שטיפל בנחישות בהתפרעות של ערבים ואנרכיסטים בהר חברון.

צה''ל החליט לא לקדם במשך שלוש שנים את הקצין, סגן מפקד גדוד הנדסה, שחתר למגע מול מחבל שיידה אבנים לעבר החיילים ומול מפגינים מהשמאל הקיצוני שהפעילו אלימות כלפי החיילים.

יוסי דגן כינה את ההחלטה להעניש את הקצין "חרפה" והוסיף:"שלא יתפלאו אם חיילים וקצינים יחששו לחתור למגע מול מחבלים ומתפרעים. החלטת פיקוד צה"ל בנושא זה היא שערורייתית ועלולה להיות לה השפעה דרמטית על המוטיבציה של החיילים ועל כן על בטחון המדינה. ראוי שמערכת הביטחון תדרש לסוגיה הזו. יש כאן כניעה של ממש ללחצים של השמאל הקיצוני".

כזכור, צה"ל קבע כי הקצין בדרגת רב סרן שדחף פעמיים בתוך חודש פעיל שמאל ופלסטיני בהתפרעויות בדרום הר חברון - לא יקודם ולא ייצא לקורס פיקודי בשלוש השנים הקרובות.

צה"ל סיים את הבירור בראשות מפקד פיקוד הצפון, אלוף אמיר ברעם, בעניינו של הקצין, סגן מפקד גדוד הנדסה, אשר היה מעורב בשני אירועים חריגים בחודש ספטמבר בדרום הר חברון.

מסקנות הבירור הפיקודי של מפקד פיקוד הצפון קבעו כי הקצין פעל בשני האירועים באופן שאינו עולה בקנה אחד עם המצופה ממנו, ובייחוד באירוע השני, לאור העובדה שמפקדיו הציגו לו את הפערים בהתנהלותו כבר לאחר האירוע הראשון.

מתחקיר האירוע הראשון, עלה כי הופעלה כלפי הכוח הצבאי אלימות שלא שוקפה בסרטים שפורסמו ברשתות החברתיות ונראה שנערכו באופן מגמתי. לצד זאת, מפקד הכוח שגה והגיב באופן שלא היה מחויב המציאות ואינו תואם את הנורמות הנהוגות בצה״ל. כך למשל, ההחלטה להשתמש באמצעים לפיזור הפגנות וברימוני הלם הייתה שגויה וכן כיסוי עיניו של אחד המפגינים. באירועים מסוג זה, יש לפעול לכך שהטיפול במפגינים ישראליים ייעשה ככלל על-ידי משטרת ישראל ולא על ידי כוחות צה״ל.

מתחקיר האירוע השני, עולה כי בהתפרעות בה יודו אבנים לעבר הכוח, ההחלטה לחתור למגע ולעצור את זורקי האבנים הייתה נכונה, אך דחיפת הפלסטיני הנוסף שהתקרב למקום הייתה שגויה. עוד נקבע כי על הקצין היה לבצע את המרדף אחר זורק האבנים בגיבוי כוח נוסף.