הכנסת
הכנסתצילום: דוברות הכנסת - דני שם טוב

מדינת ישראל, או לכל הפחות חלקה חובב הסוגה (ז'אנר), צופה מזה תקופה בסדרת מתח - דרמה בדיונית לכאורה, בעיקר בעבור אלו המכחישים את עצם קיומה.

בטרם תקראו את תקצירה של הסדרה להלן, הריני להבהיר בזאת כי כל הקושר בין הכתוב למציאות, עושה זאת על דעתו ואחריותו הבלעדית.

מספר דמויות מפתח מככבות לאורך הסדרה שעלילתה בעונה זו נסבה סביב סיפורו של אדם חביב, שנון וחייכן, בעל השכלה החי ברווחה ומתחכך באושיות החברה הרואות בו מודל ושותף לשיחה עם קורטוב הומור גם אם לעיתים קשה הדבר "לבליעה".

אותה דמות ידועה בציבור בחרה דווקא לשתף פעולה, בידיעה ומתוך כוונה, עם דמויות מפתח מארגון טרור ידוע ומוכר, כמיטב סדרות הריגול רק הפעם ללא מסכת סודיות ועלטה, עד שהייתה לאיש סודו וליועצו הקרוב של מנהיג ארגון הטרור בכבודו ובעצמו.

עוברים הימים וחולפות השנים והאיש החייכן, תומך הטרור ועגול הפנים שהרגיל את הסביבה להימצאותו החיננית, מתברג באופן מעורר השראה בברנג׳ה של המדינה, שלמעשה אין הוא כלל תומך במהותה, מערער על שלטונה וכל זאת בכדי שלא לומר לכאורה – מתנגד לעצם קיומה.

גיבור הסדרה הופך בהדרגה מחביבה של התקשורת, הדואגת לזמנו לראיונות ומעגלי שיח נעימים בהיותו "סלב" לעת מצוא, ללא פחות מסגן יו״ר הפרלמנט של המדינה שנואת נפשו.

עלילת הסדרה סבוכה ומסועפת אף יותר משנדמה בעונה הנוכחית למי שטרם צפה בעונות הקודמות, עת חבריו וחברותיו של גיבורנו החביב, "יפי הנפש" הצבועים מחד, וחבריו למגזר המחקים את דרכו בכישרון רב מאידך, מתברגים בעמדות מפתח והשפעה תוך ניצול תורפות החברה המתקדמת, הנאורה והמכילה.

כך מופתע לו הצופה התמים גם בעונה הנוכחית מדמותה של עוזרת חיננית לחבר פרלמנט רב מעללים חשאיים הממונה על ועדה רגישה, שפעלה בהשקט ובצנעה עד שנתפסה בעדשת המצלמה בעודה מביעה תמיכה במחבל שהפך מושא להערצה.

למי שלא עקב מקרוב אחר העונות הקודמות בסדרה אזכיר כי לפני כ-15 עונות נמלט ממש בדקה האחרונה, סוכן ארגון טרור רצחני ששימש כחבר פרלמנט במדינה וסייע לאויב בעת מלחמה. האם למדו חבריו ויורשיו של אותו מרגל את הלקחים ועקרונות הפעולה הנדרשים בכדי להעמיק שורשים ולשרוד את המערכה הבאה בהצלחה יתירה? נראה שמתעלים הם על קודמיהם מהעונות הקודמות בתחכומם ותעוזתם המנצלת עד תום את אזלת ידם, תמימותם או גרוע מכך- את איוולתן של הרשויות ומנהיגי "הנאורות" החדשה.

בעונה זו, המתעלה על כל קודמותיה, שיכללו הדמויות המובילות את מהלכיהן תוך שהן מגייסות משאבים על חשבון המדינה שבאבדנה חפצים. כן טוות הדמויות רשת בעלי תפקידים המחפה זו על זו במערכות הפוליטיות, התקשורתיות, האקדמיות ואחרות. מייצרות הן מוקדי השפעה מחד ואיום מאידך, על הקמים לנטרלן, בתחכום ובערמה המנצלים את התמימות, הבורות ורגשות הפחד והשנאה של ה"נאורים". זאת ועוד במסגרת החברה בה הם פועלים כלפי מנהיג ותיק, פיקח ומנוסה, שבעבור הרחקתו מהזירה הציבורית יתפשרו על צביונה, דמותה וגבולותיה של המדינה, ויעבירו מיליארדים מתקציבה לטובת ציבור תומכיהם, שקרוב בדעותיו ומעשיו לתרבויות המדבר האורב מעבר לפינה.

בפרקים המתקדמים נראה כי מזימת ההשתלטות מבפנים של אותם "תומכי מחבלים" מתקדמת בבטחה, שעה שאוחזים הם בידם האחת בגרון השרים, שחלקם פעם ידע לזהות מגמות ותהליכים, ובשנייה את ראש הממשלה הצעיר במבושים. "סוחטים" הם בגלוי תקציבים, הטבות והקלות מהמדינה, שעה שקהל תומכיהם סוחט פרוטקשן ללא שמץ של בושה מתושבים ובעלי עסקים תמימים וחסרי הגנה.

אותן דמויות דמיוניות צברו בזו העונה יותר כוח ועצמה מאשר נוכחנו בכל עונות הסדרה הפופולארית והמצליחה גם יחד. איבדו הן כל מורא, חשש או כלימה מלחשוף את זהותן, השתייכותן ועמדתן. ביטחונן העצמי נסק ואמונתן בצדקת דרכן הן שהופכות את הסדרה מסדרת דרמה או מתח לסדרת אימה, שבהמשכה צפויים כנראה גם לא מעט פרקי פעולה ("אקשן").

מה שבטוח הוא שסדרה זו, המשודרת ברציפות כבר כמה עשרות שנים עם רייטינג של מיליונים, אינה משעממת כלל ועיקר. זו סדרה מומלצת לכל יהודי בארץ ובניכר- היא מותחת ודרמטית, מצחיקה ועצובה, מפתיעה וצפויה לפרקים, מעצבת וגם מעצבנת ומעוררת תקווה לכל צופיה, ללא קשר לדת, שפה או מגדר. יש האומרים שזו סדרה של פעם בחיים.