תעודת כשרות
תעודת כשרותהרבנות הראשית לישראל

סערת רפורמת הכשרות: המתנגדים לרפורמה טוענים כבר זמן מה כי היא עלולה להביא לזינוק בעלות של הכשרות לבעלי עסק, משום שבתי עסק בתחום שכעת מחזיקים בתעודה הזולה מטעם הרבנות ייאלצו לשלם על תעודת כשרות פרטית מטעם תאגיד.

מנגד, בסביבת שר הדתות מתן כהנא גורסים שהרפורמה דווקא צפויה לחסוך כסף, מכיוון שלרבים מבתי העסק יש כיום תעודת כשרות כפולה - מטעם הרבנות ובד"ץ מהודר - ולחלופין, שהעלייה תהיה מינימלית.

בעיתון 'ישראל היום' דווח כי במצגת שהכינו באוצר ושהוצגה השבוע הודו אנשי המשרד לראשונה כי לפחות בחלק מהמקרים לא רק שרפורמת הכשרות אינה צפויה להביא מיידית להורדת מחירים, אלא שהיא אף צפויה לגרום להעלאתם. על פי המצגת, מאחר שהגופים הפרטיים אינם מתוקצבים על ידי המדינה, צפויה עלייה של 20% בעלויות הכשרות עבור עסקים שעד היום פעלו עם כשרות רבנות בלבד.

באוצר ניסו להפחית במשמעותה של עלייה זו בטענה כי רק 28% מהעסקים הכשרים מצויים בהשגחת הרבנות בלבד, ואילו כל השאר מושגחים כבר כעת בהשגחה כפולה של בד"צים שונים נוסף על הרבנות, ולכן אינם צפויים לחוות עלייה דרמטית בעלויות.

במועצות הדתיות מציינים עוד כי במצגת משרד האוצר לא באה לידי ביטוי העובדה שהתאגידים הפרטיים צפויים לפעול למטרות רווח, כך שנוסף על עלות הניהול והתפעול, הצפי הוא שגופים אלה ינסו להעלות את המחיר אף עוד יותר. שיקול נוסף שלא הובא בחשבון הוא אילוצם של עסקים המחזיקים בתעודת רבנות להזדקק לתעודותיהם של כמה תאגידי כשרות פרטיים - מה שצפוי להעלות במאות אחוזים את עלות ההשגחה והתעודה.

אנשי המועצות הדתיות מעריכים כי העסקים שצפויים להיפגע יותר מכל מהרפורמה הם המסעדות ודוכני המזון. בעסקים אלה ברוב המקרים קיימת כיום השגחת רבנות בלבד, ועם יישום הרפורמה צפויים מחירי הכשרות לעלות כתוצאה מהטלה של עלות הניהול והתפעול על בעלי העסקים ורצונם של התאגידים העסקיים להרוויח.