בנט ואלקין
בנט ואלקיןצילום: Olivier Fitoussi/Flash90

ברשימה המשותפת ובמפלגת מרצ זועמים על החלטת ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הבינוי זאב אלקין לאשר לשיווק עוד כ-1300 יחידות דיור ביהודה ושומרון, ובנוסף ל-3000 יחידות דיור שיאושרו לבנייה ביום רביעי קרוב.

יו"ר מפלגת בל''ד ח"כ סאמחי אבו שחאדה תקף: ''ממשלת מנכ״ל מועצת רשע ושותפיו ממשיכה להעמיק את הכיבוש ולעבור על החוק הבנינלאומי ולבנות בהתנחלויות. בנט לא הפתיע אף אחד, השאלה מה עושים איתו מרצ ורע״מ חוץ מארגון יום גיבוש וסטנד-אפ קומדי בשישי''.

ח"כ מוסי רז ממרצ אמר כי ''אלקין הודיע על שיווק של יותר מ-1300 יחידות דיור בהתנחלויות בשטחים הכבושים. ממשלת ימינה לא סופרת את מרצ - 10 מעלות ימינה מהממשלה הקודמת. הבנייה בהתנחלויות שמחוץ לישראל פוגעת בישראל''.

בארגון השמאל "שלום עכשיו" אמרו: "שוב הוכח שזו לא ממשלת שינוי, אלא ממשלת ימין על סטרואידים. ההתחייבות לסטטוס קוו מדיני התגלתה כמכבסת מילים בדרך להמשך מדיניות הסיפוח של נתניהו. מצער לראות איך בזמן שבימין חוגגים עוד צעד שמקדם מדינה דו לאומית, תומכי שתי המדינות בתוך הממשלה שותקים. על העבודה ומרצ להתעורר ולדרוש לעצור מיד את השתוללות הבנייה בהתנחלויות שפוגעת בסיכוי לפתרון מדיני עתידי".

כאמור, בהנחיית שר הבינוי והשיכון זאב אלקין - רשות מקרקעי ישראל פרסמה מכרז לשיווק 1,355 יחידות דיור ביהודה ושומרון, אחרי חודשים של הקפאת התכנון והבנייה.

מבין המכרזים שיצאו לשיווק: באריאל ייבנו 729 יחידות דיור חדשות, בבית אל ייבנו 346 יחידות דיור, באלקנה 102 יחידות דיור, בגבע בנימין ייבנו 96 יחידות דיור, יחידת דיור אחת בביתר עילית, 57 יחידות דיור בעמנואל ו-22 יחידות דיור בקרני שומרון.

שר הבינוי והשיכון אלקין אמר: "כפי שהבטחנו, אנחנו גם מקיימים. חיזוק והרחבת ההתישבות היהודית ביהודה ושומרון הינו דבר הכרחי וחשוב מאוד בחזון המפעל הציוני. אחרי תקופה ארוכה של קיפאון בבנייה ביהודה ושומרון, אני מברך על שיווקים של כ-1,000 יחידות דיור. אמשיך ואחזק את ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון".

ראש מועצת בית אל שי אלון: "נוכל בעוד תקופה לא ארוכה לראות בבית אל תמונות שלא הכרנו בדרך להפיכתה לעיר ואם בישראל ובירת בנימין. עם פרסום התכנית לבניית 346 יח"ד נוספות בבית אל, אנו מביאים למימוש את "תכנית ה- 1000 יח"ד בבית אל" עליה התחייבנו.

"אני רוצה להודות לראש הממשלה נפתלי בנט, לשר הבינוי והשיכון זאב אלקין, לשרת הפנים איילת שקד, לשר הביטחון בני גנץ, לחברינו באופוזיציה שעזרו להביא את התכנית לתוקף וכן לתת אלוף עופר הינדי, ראש קש"צ ולכל העוסקים במלאכה", הוסיף אלון.

ביום רביעי הקרוב תאושר בנייה של 3,144 יחידות דיור ביהודה ושומרון. מועצת התכנון העליונה במנהל האזרחי תאשר בין היתר גם את תכנית המתאר של מצפה דני באזור הישוב מעלה מכמש בחבל בנימין.

במקביל תאושר בנייה של למעלה מאלף יחידות דיור לפלסטינים בשטח C, אך לא תאושר תוכנית הבניה בחירבת זכריה בגוש עציון.

זו הפעם הראשונה בממשלה הנוכחית שבה יאושרו תוכניות בנייה בהתיישבות ביו"ש. מועצת התכנון העליונה היתה אמורה להתכנס כבר לפני שבועות ארוכים ולאשר קצת יותר מ-2,000 יחידות דיור, אך שביתה של עובדי המנהל האזרחי מנעה את הכינוס. במהלך הזמן שעבר, נעשתה עבודת מטה כדי לאשר עוד כ-900 יחידות דיור נוספות.

על פי סדר היום שפורסם 1,344 יחידות דיור מיועדות להפקדה ובין היתר: 399 ביישוב רבבה, 380 בקדומים, 100 באלון מורה, 100 בסנסנה, 98 בגבעת זאב, 86 בעומרים, 45 בורד יריחו, 27 בקרני שומרון, 18 באלון שבות ו-16 באפרת.

עוד כ-1,800 יחידות דיור יוגשו להליך 'תוקף' בהם: 628 בעלי, 292 בכפר עציון, 224 בטלמון, 186 בהר ברכה, 105 באלון שבות, 83 בקרני שומרון, 58 בבית אל ו-40 בגבעת זאב.

הבנייה שתאושר בשטחי C תכלול כ-1,133 יחידות דיור. בדרג המדיני הוחלט שלא לכלול באישורים את חירבת זכריה. זאת לאחר מחאה של ראשי ההתיישבות שטענו שאישורי בנייה במיקום זה, בין אלון שבות לראש צורים יפגע ברצף הטריטוריאלי הישראלי.