הכינוס הראשון של הוועדה
הכינוס הראשון של הוועדהצילום: דוברות

שר התקשורת יועז הנדל כינס היום (חמישי) לראשונה את הוועדה המייעצת לבחינת האסדרה על פלטפורמות תוכן דיגיטליות.

בראש הוועדה עומדת לירן אבישר בן חורין - מנכ"לית משרד התקשורת ולצידה מכהנים בה ד"ר מיכה גודמן, פרופ' קרין נהון, ד"ר תהילה שוורץ-אלטשולר, עו"ד חכ"ל רויטל סויד, זוהר לבקוביץ, אורי הרמן, ומרים סלע.

בפגישה שהתקיימה במשרד התקשורת השתתף גם מנכ"ל משרד המשפטים, ערן דוידי.

בכתב מינוי הועדה נכתב, "בעשור האחרון ידע שוק השידורים שינויים מרחיקי לכת ובמסגרתו יותר ויותר משתמשים עברו לשימוש במודלים של פלטפורמות תוכן דיגיטליות, אשר הפכו במרוצת השנים האחרונות לכלי תקשורת והפצת מידע דומיננטיים בעלי היקף משתמשים גדול. עובדה זו הפכה את פלטפורמות אלו לבעלות השפעה ניכרת על הציבור ועל דעת הקהל ולשחקניות משמעותיות בשוק השידורים ובשוק התקשורת. סוגיות רבות הרלוונטיות לעולם השידורים המסורתי וביניהם, הגנה על קטינים מפני תכנים פוגעניים, אתיקה, הנגשה, חדשות והפצת מידע כוזב, מתעוררות גם בדיונים אודות הפצת תכנים בפלטפורמות תוכן דיגיטליות והצורך באסדרת התכנים בפלטפורמות אלו".

על מנת לבחון את הסוגיה לעומק ולגבש אסדרה משלימה להמלצות דו"ח וועדת פולקמן, כפי שאומצו על ידי שר התקשורת הנדל ה-1 בספטמבר 2021, החליט השר למנות צוות שייעץ לו בגיבוש מדיניות בנושא האסדרה הנדרשת על תכנים המופצים בפלטפורמות תוכן דיגיטליות.

עוד נכתב בכתב המינוי כי "הצוות יפעל במסגרת הבחינה הממשלתית הכוללת בנושא זה ובתיאום עם הוועדה להתאמת המשפט לאתגרי החדשנות והאצת הטכנולוגיה שמינה סגן ראש הממשלה ושר המשפטים גדעון סער, ביום 13.10.2021. במסגרת זו תיבחן הקמה של צוותי עבודה משותפים והקמת ועדות משנה".

הצוות יתייחס למספר נושאים ביניהם: המלצות בדבר החלת רגולציה על פלטפורמות תוכן דיגיטליות וגיבוש עקרונות לרגולציה אפקטיבית, המלצות בדבר אסדרת שאלת האחריות והשקיפות של חברות המהוות פלטפורמות תוכן דיגיטלי וכן בחינת סוגית השקיפות בקידום, סינון והסרת מנויים ו/או תכנים המופצים בפלטפורמות תוכן דיגיטליות. 

לוועדה ניתנו 90 יום להגיש את מסקנות הביניים לשר התקשורת.

שר התקשורת יועז הנדל אמר כי "ממשלת ישראל החליטה שהיא רוצה לעשות שינוי. בכל העולם, בפרט בארה"ב ואירופה הסוגייה הזו נמצאת על השולחן של המחוקקים ואנחנו כמדינה מובילה טכנולוגית יכולים להיות פורצי דרך בתחום. הרשתות החברתיות והפלטפורמות הדיגיטליות הביאו הרבה ברכה לעולם, אך לצד זאת ישנן סוגיות בעייתיות שטרם הוסדרו".

לדבריו, "בעיות של שקיפות, חסימות ללא פיקוח, אחריות, שירות, אלגוריתם ועריכה הם רק חלק מהנושאים בתחום משרד התקשורת שהוועדה תעסוק ותבחן אותם. אנחנו יוצאים לדרך ומקווים שתוך זמן קצר יהיו בידינו ההמלצות הביניים כיצד להסדיר את פעילותן של הפלטפורמות, כחלק ממאמצי הממשלה בתחום".

מנכ"ל משרד המשפטים, עו"ד ערן דוידי הוסיף, "הועדה להתאמת המשפט והטכנולוגיה שמינה סגן ראש הממשלה ושר המשפטים גדעון סער תפעל לתכלל את העבודה הממשלתית לקביעת מדיניות נכונה ביחס להתקדמות הטכנולוגית בכלל, וביחס לרשתות החברתיות בפרט. אני מברך על העבודה שהחלה בצוות שמינה שר התקשורת ובטוח שיחד עם הועדה המתכללת יובאו לבסוף מסקנות שיביאו לאסדרה המיטבית ביותר".

יו"ר הוועדה, מנכל"ית משרד התקשורת, לירן אבישר בן חורין סיכמה, "הוועדה שיוצאת לדרך היום תעסוק בשאלות מהותיות על האחריות של הפלטפורמות לתוכן שמפורסם בהן, בשירות שהן נותנות, ובשקיפות שלהן אל מול הציבור. בעשור האחרון אנחנו הולכים ונעשים תלויים בענקיות האינטרנט, שמחזיקים במידע אינסופי על חיינו הפרטיים. הוועדה תתעמק ותבחן את השיקולים של טובת הציבור במרחבים שבהם המדינה לא היתה מעורבת עד עכשיו. בכל העולם וגם בישראל מבינים היום שיש מקום לבחון רגולציה שתגן על הציבור מסכנות אפשריות".