גבול לבנון. ארכיון
גבול לבנון. ארכיוןצילום: david Cohen/Flash90

האיום הצבאי החמור ביותר לשנת 2021 וככל הנראה גם לשנים הקרובות הוא האיום מלבנון, כך מדווח הבוקר (ראשון) העיתון 'ישראל היום'.

על פי הדיווח, בין ישראל לחיזבאללה יש הרתעה הדדית וגורמי הביטחון בישראל מעריכים כי פוטנציאל ההידרדרות בין הצדדים רק הולך וגובר, כתוצאה מאירועים טקטיים, שעלולים להוביל לדינמיקה של הסלמה.

לבנון נמצאת בימים אלה בעיצומו של אחד המשברים החמורים ביותר שידעה - משבר כלכלי, פוליטי, משילותי, עדתי, חברתי ובריאותי. חיזבאללה, החבר בממשלת לבנון, מתנהל בפועל כארגון עצמאי שאינו נוטל אחריות על הנעשה במדינה, מחזיק כוחות לוחמים ואמצעי לחימה משלו וממשיך לקבל מימון איראני. המשבר אמנם אינו פוסח על ארגון הטרור לחלוטין, אך חרף קשייו הכלכליים והביקורת הפנימית כלפיו, ממשיך לשמר ולבנות את כוחו הצבאי.

הדעה הרווחת במערכת הביטחון הישראלית היא שהמשבר בלבנון עשוי להיות גורם שירסן את חיזבאללה מפני הפעלת כוח, אבל ניסיון העבר מלמד שלעיתים דווקא אירועי משבר פנימיים עלולים לדרבן עימות, כדי ליצור תחושה של סולידריות והפניית האש כלפי אויב חיצוני.

מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, יצר בשנים האחרונות את טרמינולוגיית המשוואות, שההיגיון המסדר שלה נעוץ בפתגם "דם תחת דם" ובמסגרתה איים כי יגיב על כל תקיפה ישראלית בשטח לבנון. בהמשך אף הודיע נסראללה כי יגיב על כל פגיעה בפעיליו בתקיפות המיוחסות לישראל בסוריה. כדי להוכיח את רצינותו, ביולי 2020 נהרג פעיל חיזבאללה בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק ונסראללה איים לנקום את מותו. בישראל התייחסו לכך ברצינות וצה"ל מצא את עצמו ביותר ממאה ימים של כוננות. למרות ניסיונותיו, חיזבאללה לא הצליח להוציא לפועל פיגוע.