עגבניות מעזה
עגבניות מעזהצילום: משרד החקלאות ופיתוח הכפר

‏כחלק מעריכת הקניות היום-יומית במכולת השכונתית שבביתר עילית, תושבים שהגיעו לרכוש ירקות שמו לב לכיתוב לא ברור על ארגזים שהונחו בסמוך לסחורה הנמכרת, ומיד הבינו שמדובר בתוצרת "חשודה".

התושבים פנו למוקד משרד החקלאות (6016*) ובעקבות התלונה הגיעו למקום מפקחי היחידה המרכזית לאכיפה וחקירות (פיצו"ח) במשרד החקלאות.

בארגזים במכולת נמצאו ירקות מסוגים שונים: קישואים, חצילים, עגבניות, מלפפונים ובטטות במשקל כולל של 500 קילוגרם, ומחקירה ראשונית עלה כי מדובר בתוצרת מוברחת מרצועת עזה. בעל המקום נלקח לחקירה וכלל הסחורה הועברה להשמדה מידית.

על פי חוק שיווק תוצרת חקלאית ישנם מספר תנאי סף לכניסה של תוצרת חקלאית לארץ, בין התנאים: חובת מעבר סחורות במקומות מוסדרים על פי חוק; דיגום מיקרוביולוגי של התוצרת החקלאית ובדיקת שאריות חומרי הדברה וחובת היתר משווק מורשה מאת משרד הבריאות.

במקרה זה, אף אחד מהתנאים לא היה קיים ובכך, נשמרה בריאותם של הצרכנים מחד, ומאידך נמענה כניסה של מזיקים ונגעים, העלולים להרוס ענפי חקלאות רבים.

רואי קליגר, מנהל היחידה המרכזית לאכיפה וחקירות במשרד החקלאות ופיתוח הכפר: "מפקחי היחידה עצרו ממש ברגע האחרון קנייה ומכירה של תוצרת שמקורה בשטחי הרשות הפלשתינית, שגודלה ללא פיקוח או בקרה.

''קבלת המידע מהתושבים במוקד המשרד הציל חיים ועזר לנו להגיע למקום במהירות. בנוסף, אנחנו פועלים ללא הפסקה לוודא שמקור הירקות עובר תחת פיקוח בדרכם לישראל. אנחנו שמחים שהצרכנים משתפים אתנו פעולה ואנו ממשיכים לבקש את שיתוף הפעולה הפורה ביצירת קשר למוקד המשרד, בטלפון: 6016*", הוסיף קליגר.